مشاركت بخش غيردولتي در حوزه تعليم و تربيت ضروري است
مديركل امور اجتماعي استانداري مركزي:
مشاركت بخش غيردولتي در حوزه تعليم و تربيت ضروري است
خبرگزاري فارس: مديركل امور اجتماعي استانداري مركزي با اشاره به نقش بخش غيردولتي در امر تعليم و تربيت گفت: مشاركت بخش غيردولتي در حوزه تعليم و تربيت از ضروريات است.
غلامرضا فتحآبادي امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اراك اظهار داشت: آموزش و پرورش به عنوان يك نهاد اجتماعي اثرگذار در ايفاي رسالت خويش نيازمند به كارگيري منابع مادي و انساني قابل توجهي است و تامين اين منابع، به سطح رشد اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي مردم و ميزان اهميت و مشاركتي جامعه براي دستيابي به اهداف آموزش و پرورش بستگي دارد، از اينرو نگرش و خط مشي برنامهريزان قرن بيست و يكم معطوف به افزايش نقش مشاركتهاي مردمي در فرآيند توسعه به ويژه در زمينههاي اجتماعي، سياسي و اقتصادي شده است.
وي با اشاره به اينكه هدف و فلسفه تعليم و تربيت ايجاد جهاني سالم و پوياست، افزود: تمام برنامهريزان و سياستگذاران كشور در پي آنند كه برونداد چرخه تعليم و تربيت، شهرونداني فرهيخته و توانمند باشد كه بتوان به طيبخاطر سكان اداره امور جامعه را در آينده به آنان سپرد و در همين ارتباط، تعهد نسبت به بالا بردن كيفيت در آموزش و پرورش مستلزم مشاركتهاي فعال و مستمر در راستاي بهبود عملكرد اين ساختار است.
مديركل امور اجتماعي استانداري در ادامه با اشاره به فلسفه وجودي مدارس غيردولتي خاطرنشان كرد: در قانون اساسي جمهوري اسلامي آموزش رايگان از سطح ابتدايي تا دانشگاه پيشبيني شده است، همين پيشبيني سبب شده كه دولت تنها متولي آموزش و پرورش باشد تا بتواند با استفاده از درآمدهاي كشور هزينه آموزش و پرورش رايگان را بپردازد اما از آنجا كه نظام جمهوري اسلامي در مقطعي به اين نتيجه رسيد كه بهتر است مردم نيز در امر آموزش و پرورش سهيم شوند، لايحهاي را به مجلس برد تا با فراهم كردن زمينه همكاري مردم با آموزش و پرورش، تصديگري دولت در اين بخش كاهش يافته و مردم بخشي از هزينههاي آموزش فرزندانشان را تقبل كرده و افرادي نيز با سرمايهگذاري به تاسيس مدارسي كه آن زمان نام غيرانتفاعي به خود گرفت، اقدام كنند.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا آموزش و پرورش به تنهايي ميتواند با بودجه دولت اداره شود، اظهار داشت: تجربيات جهاني نشان داده كه اين كار شدني نيست، در حال حاضر در تمام كشورهاي جهان مدارس به صورت دولتي، خصوصي و نيمه خصوصي اداره ميشوند، در حال حاضر بيش از 150 هزار مدرسه در كشور وجود دارد كه اداره آنها توسط دولت كار مشكلي است بنابراين مشاركت مردم در اداره مدارس امري ضروري است.
فتحآبادي گفت: در قانون كمك به دولت در امر آموزش و پرورش به دو صورت امكانپذير است، يكي از طريق نهادينه كردن (كه همان ايجاد مدارس غيرانتفاعي مصوب سال 67 مجلس شوراي اسلامي بود) و ديگري از طريق انجمن اوليا و مربيان و مشاركت والدين دانشآموزان در تامين هزينهها.
دبير كارگروه تخصصي امور اجتماعي و فرهنگي استان مركزي پيرامون نحوه نظارت بر عملكرد مدارس غيردولتي كشور بيان داشت: دفتر پشتيباني و توسعه مدارس غيردولتي وزارت آموزش و پرورش اين طرح را براي اجرا در طول سال 90 توسط گروهي از متخصصين براي تمام شهرستانها و تحت نظارت نهادي كه در اين ارتباط در هر استان تشكيل ميشود، در دستور كار خود قرار داده است.
فتحآبادي افزود: توسعه مدارس غيردولتي بايد باري را از دوش دولت بردارد اين مدارس ميتوانند به جاي اتكا به دولت زمينه تامين نيروي انساني با استفاده از فارغالتحصيلان دانشگاهها و آموزش آنها به عنوان پرسنل آموزشي در رشتههاي مرتبط را فراهم كند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود به تصويب طرح ايجاد دانشگاه فرهنگيان در استانها اشاره و اظهار كرد: بر اساس آخرين مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي (اسفند 89) وزارت آموزش و پرورش موظف به راهاندازي دانشگاه جامع فرهنگيان شد، طبق مصوبه پيشين شوراي عالي انقلاب فرهنگي مسئوليت تاسيس دانشگاه فرهنگيان با وزارت علوم بود اما اخيرا اصلاحيهاي در اين زمينه از سوي آموزش و پرورش تدوين و به شورا ارائه شده كه طي آن مسئوليت تاسيس دانشگاه فرهنگيان به وزرات آموزش و پرورش واگذار شد، بر اين اساس آموزش و پرورش بايد در هر استان دو دانشگاه جامع فرهنگيان به تفكيك جنسيت (دخترانه و پسرانه) تاسيس كند كه اين دانشگاهها زيرنظر هيئت امناي دانشگاهها فعاليت ميكنند.
مديركل امور اجتماعي استانداري مركزي بيان داشت: با راهاندازي دانشگاه جامع فرهنگيان، آموزش و پرورش موظف ميشود تمام نيروهاي مورد نياز خود را از بين دانشآموختگان اين دانشگاه جذب كند.
فتحآبادي همچنين يادآور شد: به نظر ميرسد با تصويب تاسيس اين دانشگاه، دانشگاههاي تربيت معلم كه پيش از اين نيز خواستار تغيير نام براساس كاركرد خود بودند به نامهاي ديگري تغيير نام يابند، البته بايد منتظر تصميم گيريهاي وزات علوم در اين زمينه بود.
وي با اشاره به نزديك بودن زمان هفته معلم (17 الي 18 ارديبهشت) ضمن تجليل از مقام شامخ معلمان عزيز استان تصريح كرد: بيست و هفتمين يادواره بزرگداشت مقام معلم فرصت بسيار خوبي است، براي يادآوري نقش بيبديل معلمان و مربيان متعهد و ارجمند در فرآيند رشد و توسعه همهجانبه كشور و استان كه در سالروز شهادت استاد شهيد مرتضي مطهري برگزار ميشود.
فتحآبادي خاطرنشان كرد: شيوهنامه انتخاب معلم نمونه سال 89-90 نيز به تمام استانهاي كشور ابلاغ شده و طبق اين شيوهنامه و بر اساس معيارهاي تعيين شده معلمان نمونه استان انتخاب ميشوند، همچنين بر اساس شيوهنامه ارسال شده تمام استانها نسبت به تشكيل ستاد بزرگداشت مقام معلم در استان، شهرستان و مناطق تابعه مكلف شدهاند.
انتهاي پيام/آ10/ح
شنبه 10 اردیبهشت 1390 2:45 PM
تشکرات از این پست