0

كوچ تاكتيكي «نيروي سازماني براندازي نرم» از سياست به هنر

 
hasantaleb
hasantaleb
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1387 
تعداد پست ها : 58933
محل سکونت : اصفهان

كوچ تاكتيكي «نيروي سازماني براندازي نرم» از سياست به هنر

خبرگزاري فارس: پيام فضلي‌نژاد گفت: براساس سياست جديد اصلاح‌طلبان سكولار براي خروج از انزواي مرگبار سياسي، شاهد كوچ تاكتيكي "نيروي سازماني براندازي نرم " از عرصه سياست به عرصه هنر هستيم.

فضلي‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار راهبرد فرهنگ فارس گفت: براساس سياست جديد اصلاح‌طلبان سكولار براي خروج از انزواي مرگبار سياسي، شاهد كوچ تاكتيكي "نيروي سازماني براندازي نرم " از عرصه سياست به عرصه هنر هستيم و حضور "سيدمحمد خاتمي " در "خانه هنرمندان ايران " و سپس جنجال‌هاي رسانه‌هاي اپوزيسيون برانداز را بايد از اين زاويه‌اي تحليل كرد.


پژوهشگر مؤسسه كيهان با شرح سابقه حضور عناصر كودتاي مخملي و سران فتنه در خانه هنرمندان ايران ادامه داد: خانه هنرمندان ايران در زمان وزارت كشور عبدالله نوري و حضور غلامحسين كرباسچي در شهرداري تهران با حمايت عطالله مهاجراني در وزارت ارشاد تاسيس شد. اين نهاد از ابتداي دهه 1380 با مديريت بهروز غريب‌پور و حضور مستمر روشنفكران سكولار و لائيك مانند رامين جهانبگلو، مديا كاشي‌گر، كيان تاجبخش، علي دهباشي و... به مجمعي آموزشي براي ساخت "نيروي سازماني براندازي نرم " بدل گشت و سيدمحمد خاتمي يكي از حاميان تبديل اين نهاد هنري به مجمعي سياسي بود. "خانه " ابتدا در ماجراي انتخابات تير 1384 نيز به كاركرد سكولار خود را نشان داد و حتي چند ميتينگ سياسي در حمايت از كانديداتوري "مصطفي معين " (كانديداي حزب مشاركت ايران) برگزار كرد. سيدمحمد خاتمي اين نهاد را يكي از پايگاه‌هاي سنتي هواداران خود فرض مي‌كند و پس از پايان دوران رياست‌جمهوري خود، از دي‌ماه 1385 با حضور در خانه به برگزاري برخي از جلسات سياسي و ايراد سخنراني پرداخت.



فضلي‌نژاد گفت: تا سال 1386 خانه هنرمندان به پاتوق تئوريسين‌هاي كودتاي مخملي معروف بود و در واقع يك "لانه جاسوسي " براي سفارتخانه‌هاي لهستان، آلمان، فرانسه، هلند، انگلستان و... محسوب مي‌گشت، چنانكه رهبران فروپاشي اروپاي شرقي مانند آدام ميچنيك، آگنش هلر، الكساندر اسمولار و... به دعوت رامين جهانبگلو و داريوش شايگان و كيان تاجبخش با ميزباني خانه هنرمندان به ايران مي‌آمدند تا كارگاه‌هاي براندازي نرم را راهبري كنند كه در كتاب "شواليه‌هاي ناتوي فرهنگي " به شرح مشروح اين پروژه پرداخته‌ام، اما پس از افشاگري‌هاي روزنامه كيهان و خبرگزاري فارس از تابستان 1386، سرانجام بهروز غريب‌پور مجبور به استعفاء از مديريت عامل خانه هنرمندان شد و به تدريج احساس مي‌شود كه رويكرد جديدي در اين نهاد هنري شكل گرفته است، اما حضور سيد محمد خاتمي كه يكي از سران فتنه سبز است، همچنان نشان مي‌دهد كه اصلاح‌طلبان سكولار دل به احياء "لانه جاسوسي " در "خانه " بسته‌اند.



برنده تنديس زرين جنگ نرم از جشنواره مطبوعات با شرح جزييات پروژه حضور سيد محمد خاتمي در خانه هنرمندان اظهار داشت: ساعت 6 عصر چهارشنبه 24 فروردين، آقاي "احمد مسجدجامعي " (عضو شوراي شهر تهران) به بهانه بازديد از هفته فرهنگي سيستان و بلوچستان در خانه هنرمندان ايران حضور پيدا كرد و ساعت 45/7 شب به يكي از مديران ارشد خانه هنرمندان گفت كه قرار است تا 45 دقيقه ديگر "حاج آقا " به اينجا بيايند. مسجد جامعي ادامه داد كه ساعت 30/8 شب خاتمي براي تماشاي تئاتر "درس " به كارگرداني "داريوش مهرجويي " وارد خانه هنرمندان مي‌شود. بنابراين، برخلاف ادعاي رسانه‌هاي خارجي مبني بر حضور سرزده خاتمي براي تماشاي تئاتر مهرجويي، حضور اين عامل فتنه سبز كاملا طراحي شده بوده است تا چنانكه خواهم گفت براساس يك سناريوي سياسي از آن بهره‌برداري خبري شود.



فضلي‌نژاد افزود: حتي 15 دقيقه پيش از ورود خاتمي، تيم امنيتي وي در تماشاخانه ايرانشهر و سالن استاد سمندريان مستقر مي‌شود و سپس در ساعت 30/8 شامگاه خاتمي به همراه 6 محافظ به سالن نمايش تئاتر مي‌رود و در كنار مديرعامل خانه هنرمندان در يكي از صندلي‌هاي رديف دوم مي‌نشيند. در بدو ورود وي، هيچ واكنشي از سوي مردم براي استقبال از وي ديده نمي‌شود و البته در ساعت 30/9 و هنگام خروج خاتمي، برخي از جوانان ارزشي به مسئولان تماشاخانه اعتراض مي‌كنند كه چرا يك عامل فتنه سبز را به اينجا راه داده‌ايد. سالن سمندريان جمعاً 100 صندلي و 40 پله دارد و ظرفيت آن 140 نفر است.


بنابراين، برخلاف ادعاي رسانه‌هايي مانند "صداي آمريكا " و "بي.بي.سي " كه صدها نفر از خاتمي استقبال كردند يا ده‌ها لباس شخصي به وي حمله‌ور شدند، اساساً امكان چنين اتفاقي وجود نداشته است. كار آقايان به اينجا كشيده كه براي خبرسازي و جنجال و ايجاد متريال براي رسانه‌هاي اپوزيسيون به يك سالن 140 نفره بروند تا زنده بودن اصلاحات را به نمايش بگذارند و بعد از شكست پروژه‌شان هزار دروغ به هم ببافند! معتقدم مديران خانه هنرمندان بايد فيلم‌هاي دوربين‌هاي مدار بسته از حضور خاتمي را منتشر كنند تا مشخص شود كه يك هفته جنجال صداي آمريكا و بي.بي.سي بر سر حضور خاتمي در يك سالن 140 نفره چقدر بي‌پايه و اساس است.



پژوهشگر موسسه كيهان اذعان داشت: براساس پيگيري‌هاي خبري، اين ادعا كه پس از حضور خاتمي نيروي انتظامي در بيرون از خانه هنرمندان مستقر شده و در هنگام حمله لباس شخصي‌ها هيچ واكنشي نشان نداده، دروغ است. مديران خانه هنرمندان بايد در خصوص نشر چنين اكاذيبي واكنش نشان دهند. پروژه اصلاح‌طلبان سكولار آن بود كه در يك سناريوي ساختگي، فرداي حضور خاتمي به تماشاخانه ايرانشهر حمله كنند و عوامل حمله را لباس شخصي‌ها معرفي نمايند كه با هوشياري مسئولان ذيربط اين پروژه سوخت. با اين همه، مديران خانه هنرمندان بايد ببه ورت شفاف توضيح دهند كه اولاً چرا و به چه دليلي مجوز حضور يكي از سران فتنه را به اين مكان فرهنگي صادر كرده اند؟ ثانياً چرا خاتمي را همراهي كرده‌اند و كنار وي در هنگام تماشاي تئاتر مهرجويي نشسته‌اند؟ اين توضيحات ضروري است، چون عليرغم فاصله گرفتن خانه از جريان روشنفكري لائيك و سكولار، قرائن نشان مي‌دهد كه بيم بازتوليد جريان بيمار فرهنگي‌اي كه سالها در خانه نفوذ كرده بود، مي‌رود و بايد راهكارهاي دقيقي براي جلوگيري از سوءاستفاده فتنه‌گران از محافل هنري تدوين گردد.


فضلي‌نژاد گفت: قطعا مردم پول بليط تئاتر و كنسرت نمي‌دهند تا ناگهان وسط سالن با يك عامل فتنه و كسي كه از آن متنفرند، روبرو شوند! بلكه به محافل هنري مي‌روند تا سرگرمي سالم داشته باشند، لذت ببرند و پاسخي براي دغدغه‌هاي خود بيابند.


وي در پاسخ به اين سوال كه "هدف عوال فتنه مانند فائزه هاشمي و محمد خاتمي براي حضور در مجامع هنري چيست؟ " ادامه داد: جعل خبر و ساخت متريال رسانه‌اي براي زنده نگه داشتن فتنه سبز يكي از اهداف اصلاح‌طلبان سكولار براي حضور در مجامع هنري است، چنانكه مي‌بينيم فائزه هاشمي رفسنجاني نيز روز جمعه 13 اسفند 1389 به تماشاي تئاتر "تماشاچي محكوم به اعدام " به كارگرداني "روح‌الله جعفري " در تالار سايه تئاتر شهر نشست يا يكي از تئوريسين‌هاي اصلاحات به كنسرت "همايون شجريان " و "سالار عقيلي " رفت و هفته گذشته نيز "سيدمحمد خاتمي " در تماشاخانه ايرانشهر حضور يافت.


فضلي‌نژاد گفت: از يك سو، اصلاح‌طلبان سكولار سخت پايگاه اجتماعي خود را در عرصه عمومي و حوزه نخبگان از دست داده‌اند و نيازمند ايجاد يك انسجام در اين 2 حيطه هستند. از ديگر سو، براساس مدل‌هاي تجربه شده در پروژه فروپاشي اروپاي شرقي، مي‌بينيم كه در هنگام بن‌بست كودتاي مخملي و شكست اين پروژه، "نيروي سازماني براندازي نرم " بايد به يك "كوچ " تاكتيكي از حوزه سياست به حوزه هنر و ادبيات روي آورد و چند رويكرد را به نحو همزمان و در عرض يكديگر دنبال مي‌كند. يك رويكرد، خلق آثار ادبي و هنري معترض است؛ بدين معنا كه چون ديگر جامعه از سياست‌هاي سكولار آنان هيچ پشتيباني‌اي نمي‌كند، لاجرم عناصر خود در عرصه هنر را فعال مي‌سازند كه با تحليل محتواي تئاترهايي مانند "هدا گابلر " و "درس " نمادها و نشانه‌هاي اين پروژه را خواهيم ديد. بنابراين، اصلاح‌طلبان سكولار به يك كوچ تاكتيكي از عرصه سياست - به دليل فقدان پايگاه اجتماعي- به حيطه هنر دست مي‌زنند تا فرآيند "كودتاي ايدئولوژيك " را بازتوليد كنند.


پژوهشگر مؤسسه كيهان اظهار داشت: اين كوچ تاكتيكي يك مدل تجربه شده است. مثلاً سرويس‌هاي CIA و MI6 براساس يك پيش‌فرض فاسد (فاسد از حيثِ منطقِ سياسي) معتقد بودند كه سيل ترجمه آثار "ادبيات غرب " يا اجراي تئاترهايي با مضمون ليبراليستي سبب استقرار دموكراسي ليبرال و پايان مبارزات چپ‌گرايانه در آمريكاي لاتين شده است و با پيروي از همان الگو در ايران نيز مي‌توان به جاي شور انقلابي و شعور اسلامي، فريادهاي غرب‌گرايانه و دموكراسي‌خواهانه را نشاند. پروژه CIA در آمريكاي لاتين معطوف به "فروپاشي ايدئولوژيك " بود و هم‌عرض با آن، پروژة "سقوط فيزيكال " رژيم‌هاي سياسي منطقه را پيش مي‌برد. ايالات متحده در آمريكاي لاتين ابتدا به سراغ شبكه‌سازي از نخبگان، روشنفكران و مترجمان رفت تا از رهگذر "جنگ نرم " و توزيع گسترده فرهنگ ليبرال، مباني عقيدتي چپ‌هاي مستقل را بي‌اعتبار سازد و زمينه كاهش چشمگير مشروعيت و مقبوليت آنان را فراهم آورد. سپس به سوي "براندازي نرم " نظام‌هاي منطقه گام برداشت.


فضلي‌نژاد در خاتمه گفت: اكنون هم همين رويكرد را چه در حوزه تئاتر و چه در حوزه ادبيات داستاني و ديگر عرصه‌هاي فرهنگي شاهد هستيم و البته پژوهشگران و رسانه‌هاي اصولگرا فعاليت اپوزيسيون برانداز در اين حوزه‌ها را با دقت رصد مي‌كنند. حضور سران فتنه مانند خاتمي يا عناصري مانند فائزه هاشمي در محافل هنري هم براي ايجاد يك انسجام در سطح هواداران اندكشان است، اما به نظرم برخورد مردم با خاتمي در خانه هنرمندان ايران درس بزرگي براي اصلاح‌طلبان سكولار شد تا بار ديگر بدانند كه اين گفتمان حتي در يك سالن 140 نفري در تهران نيز مرده است و ديگر كسي براي آنان سوت و كف نمي‌كشد.

عالم محضر خداست درمحضر خدا گناه نکنید حضرت امام (ره)

سه شنبه 30 فروردین 1390  10:22 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها