0

فرهادي: تلخي جدايي نادر از سيمين را مي پذيرم

 
ali_ali0934
ali_ali0934
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 6676
محل سکونت : فارس شیراز

فرهادي: تلخي جدايي نادر از سيمين را مي پذيرم

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، نشست خبري فيلم سينمايي 'جدايي نادر از سيمين' روز يكشنبه با حضور 'امير خوراكيان' رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، 'اصغر فرهادي' (كارگردان)، 'شهاب حسيني'(بازيگر)، 'هايده صفي ياري'(تدوين گر)، 'محمدرضا دلپاك'(طراح و تركيب صدا) و 'امير پوريا' (كارشناس و منتقد) در فرهنگسراي رسانه برگزار شد.
اصغر فرهادي در ابتداي اين نشست درباره تلخي فيلم 'جدايي نادر از سيمين' گفت: تلخ بودن، عبوس بودن و نااميد كننده بودن يك اثر سينمايي سه تعريف متفاوت است و نبايد اين سه تعريف را يكسان دانست.
وي افزود: ترجيح من اين نيست كه آثارم داراي تلخي بي پايان باشند و اينگونه از سوي منتقدان سينمايي تعبير شوند اما به هر حال من تلخي فيلم هاي اخيرم را مي پذيرم چرا كه بررسي ها نشان مي دهد وقتي تماشاچي از سالن سينما بيرون مي آيد محزون است.
كارگردان فيلم سينمايي 'جدايي نادر از سيمين' خاطر نشان كرد: درواقع تلخي كه در قصه جاري است، تلخي تحميلي خالق اثر نيست و من هيچوقت سعي نكردم كه فيلم تلخ بسازم و اصولا آدم تلخ انديشه اي نيستم در حقيقت فيلم 'جدايي نادر از سيمين' فيلمي است كه در شرايط امروزي ساخته شده و واكنش به اتفاقات اين روزگار است و نسبت مستقيم با شرايط امروزي دارد.
وي ادامه داد: برخلاف نگاه منتقداني كه امروزه در تلويزيون فيلم را نقد مي كنند، 'جدايي نادر از سيمين' به هيچ عنوان قصد ندارد كه ياس و نااميدي را در جامعه القا كند در حقيقت اين فيلم، فيلم عبوسي نيست و فضا و دنياي ابري و دلگيري را ترسيم نمي كند. رنگ گرمي كه در نماهاي فيلم قالب است اين فيلم را از فضاي عبوس بودن خارج كرده است و اگر در خود قصه توجه شود اين تاكيد كاملا مشهود است.
كارگردان فيلم 'چهارشنبه سوري' درباره بخش هاي پاياني فيلم هاي خود تصريح كرد كه معمولا در فيلم هاي من بخش هاي پاياني عاري از هيجان سراسر فيلم است به عنوان نمونه در فيلم 'درباره الي' پس از چالش هاي نفسگير فيلمنامه ناگهان بيننده با قسمت گير كردن اتومبيل در كنار ساحل سينما را ترك مي كند و اين بخش ها به اين علت انتخاب مي شوند كه به بيننده فرصت تفكر داده شود و به نوعي ما قصد داريم مخاطب را به دنياي تعقلي سوق داده و فرصت تجزيه و تحليل فيلم را از او سلب نكنيم.
فرهادي با اشاره به پردازش به دروغگويي در فيلم 'جدايي نادر از سيمين' تاكيد كرد: اساسا نمي خواهم كتمان كنم كه در اين فيلم دروغ و دزدي را بيشتر برجسته كرديم چرا كه اين فيلم در خصوص جامعه است و متاسفانه جامعه كنوني ما محيطي عاري از دروغ نيست.
وي ادامه داد: اگر نگاه منصفانه اي داشته باشيم جامعه ما از بسياري جهات جامعه سرفرازي است ولي در جهاتي ديگر آسيب پذير تر از جوامع ديگر است.
كارگردان فيلم سينمايي 'جدايي نادر از سيمين' گفت: دروغگويي هاي شخصيت داستان به گونه اي است كه مخاطب شرايط آنها براي كتمان حقيقت را درك مي كند و از شخصيت ها دلگير نمي شود به عنوان نمونه اگر يك بيمار به يك پزشك در كشور سوئد مراجعه كند آن پزشك با بررسي آزمايشات بيمارش خيلي صريح به او مي گويد كه تا يك ماه ديگر بيشتر زنده نيست ولي اگر همان بيمار به يك پزشك ايراني مراجعه كند ، پزشك ايراني با همان تشخيص با او مي گويد كه انشا الله خوب مي شود و با اين استدلال كه چرا يك ماه باقي مانده را براي بيمارش تلخ كند حقيقت را از او پنهان مي كند؛ بنابراين بيننده ايراني تعبير خاص خودش را از دروغ دارد البته اين مصاديق باعث نگرش هاي سياسي در بين مخاطبين شده كه اين طبيعي است و هر مخاطبي برداشت ديدگاه خود را از داستان خواهد داشت كما اينكه يك بيننده در دانمارك نيز برداشت غير مشابه از اين داستان را داشته است.
برنده خرس طلايي بهترين كارگرداني جشنواره فيلم برلين يادآور شد: در فيلم جدايي نادر از سيمين شخصيت راضيه، رازي را با خود در سينه دارد كه من دلم نمي خواست كسي آن را بداند در حين نگارش فيلمنامه تصميم گرفتم كه بيننده از آن راز آگاه باشد بر همين اساس در اين فيلم به بيننده يك دوگانگي القا مي شود كه كمي گيج كننده است. به عنوان نمونه افتادن راضيه از پله ها يا تلاش براي ارتباط تماس تلفني نامعلوم از روي دفترچه تلفن آبي رنگ از آن راز برگرفته شده است كه نشانه هاي آن در تمام فيلم وجود دارد كه حال و هواي پتانسيل يك اتفاق را به بيننده القا مي كند و در كل فيلم ،چالشي كه راضيه دارد را بيشتر نمايان مي‌كند.
فرهادي با رد اين اتهام كه پيچيده نگاه داشتن داستان بي اخلاقي فيلم ساز به مخاطب است تاكيد كرد : پنهان كاري در فيلم در واقع هنر فيلم ساز است و وادار نمودن مخاطب به تجزيه و تحليل فيلم و به هيچ عنوان بي اخلاقي فيلمساز را القا نمي كند مثلا در فيلم درباره الي اگر دوربين برمي گشت و صحنه غرق شدن الي را به تصوير مي كشيد در واقع فيلم در همان جا براي مخاطب تمام مي شد.
كارگردان فيلم 'جدايي نادر از سيمين' در خصوص تعميم شخصيت نادر به همه مردان ايراني گفت : نادر اسوه مرد ايراني نيست و مردان ايراني در يك شخصيت فيلم خلاصه نمي شود البته اين برداشت از سال هاي محدوديت در سينما به يادگار مانده كه يك شخصيت را به همه مردم تعميم مي دهند در واقع نادر و سيمين يكي از ميليونها زن و مرد ايراني هستند كه در جامعه ما زندگي مي كنند و بطور اتفاقي زندگيشان در قالب فيلم به تصوير كشيده مي شود.

** شهاب حسيني: فرهادي سبك جديدي از فيلم سازي را به جهان معرفي كرد
در ادامه اين نشست شهاب حسيني بازيگر نقش 'حجت' در فيلم 'جدايي نادر از سيمين' گفت: نوع فيلمسازي اصغر فرهادي در سينماي ايران سبك و سياقي منحصر به فرد بوده و وي اين روش فيلمسازي را به نام خود ثبت كرده است.
وي افزود: كارهاي فرهادي لحظه نابي است كه بازيگر به معناي واقعي مي تواند در آن نقش زندگي كند من هنوز با گذشت ماه ها از فيلم برداري فيلم 'جدايي نادر از سيمين' با شخصيت حجت فاصله نگرفتم چراكه هر روز حجت ها را در كف خيابان مي بينم كه با موتور مسافركشي مي كنند.
بازيگر نقش حجت در فيلم 'جدايي نادر از سيمين' درمورد واكنش هاي مشابه مخاطبين در سالن ها مختلف به نقش حجت گفت: پس از اكران عمومي مردم در واكنش هاي عصبي حجت دست مي زنند نكته جالب اينكه اين واكنش ها سينما هاي مختلف يكسان بوده و مخاطبين با يك روحيه مشابه وارد سالن مي شوند و با شخصيت حجت احساس همذات پنداري مي كنند.
در ادامه اين نشست، هايده صفي ياري به تجربه موفق همكاري با فرهادي اشاره كرد و گفت: بين همه فيلم هايي كه تا به حال مسوول تدوين آنها بودم فيلم 'جدايي نادر از سيمين' نزديكترين فيلم به نگرش شخصي خود من داشت و ارتباط بسيار خوبي با آن برقرار كردم و به قول معروف هر كاري كه خيلي براي آن زحمت بكشي بيشتر دوست خواهي داشت.
برنده سيمرغ بلورين جشنواره برلين در خصوص طراحي و تركيب صداي فيلم جدايي نادر ازسيمين گفت: فرهادي در اين فيلم نگاه صوتي جديد را به من هديه كرد كه بسيار با ارزش بود .
دلپاك تصريح كرد كه در حين صدابرداري فيلم 'جدايي نادر از سيمين' به شدت درگير نوجوان قصه شدم و بارها به خاطر اين نقش در خلوت خود گريستم.
وي يادآور شد: معتقدم صداگذاري در فيلم به عواملي نظير كارگرداني، طراحي صدا، تدوين و صداي بازيگران بستگي دارد كه در اين فيلم همه اين عوامل موفق عمل كردند.
در انتهاي اين نشست خبري خوراكيان رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از عوامل اين اثر سينمايي موفق تقدير كرد.
فيلم سينمايي 'جدايي نادر از سيمين' هم اكنون در سينماهاي سراسر كشور در حال اكران است.
اين اثر سينمايي روايت زندگي يك زوج جوان است كه تصميم به جدايي دارند و در اين ميان براي آنان اتفاقاتي رخ مي دهد.
پيمان معادي، شهاب حسيني، ليلا حاتمي و ساره بيات از جمله بازيگران اين اثر سينمايي هستند.
فراهنگ ** 1983 ** 1588
انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / کد خبر 30343435
دوشنبه 29 فروردین 1390  10:57 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها