0

فروش سي‌دي سريال‌هاي نوروزي در بازار غيررسمي

 
hamed1368104
hamed1368104
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : بهمن 1389 
تعداد پست ها : 3294
محل سکونت : بوشهر

فروش سي‌دي سريال‌هاي نوروزي در بازار غيررسمي

فروش سي‌دي سريال‌هاي نوروزي در بازار غيررسمي
جام جم آنلاين: سي‌دي‌هاي سريال‌هاي «پايتخت»،‌ «راه‌در‌رو»، «موج و صخره» و مجموعه «كلاه‌قرمزي نود» در گوشه پياده‌روهاي سطح شهر به قيمت 5 تا 10 هزار تومان به فروش مي‌رسند و استقبال مردم از اين محصولات قاچاق بسيار چشمگير است.

دي‌وي‌دي‌هاي «كلاه قرمزي» و «پايتخت» خيلي زود به فروش مي‌رسند و دستفروشان به خريداران مشتاق قول روزهاي بعد را مي‌دهند. در فضاي مجازي اينترنت هم بازار دانلود فايل‌هاي سريال‌ها بسيار داغ است.

اين اتفاق از اين جهت كه استقبال مردم از برخي محصولات نمايشي تلويزيون را نشان مي‌دهد خوشحال‌كننده است، اما روي ديگر سكه اين است كه سي‌دي‌ها به صورت بي‌كيفيت به مردم عرضه مي‌شود و سود اقتصادي ناشي از آن در جيب يك عده دلال و دستفروش مي‌رود. در اين رابطه با چند تهيه‌كننده و مدير سيما به گفت‌وگو نشستيم و نظر آنها را جويا شديم.

مردم اين دي‌وي‌دي‌ها را نخرند

محمود رضوي، تهيه‌كننده سريال موج و صخره مي‌گويد: حقوق مادي و معنوي اين سريال متعلق به تلويزيون است. ما فقط تهيه و توليدش را انجام مي‌دهيم. حق بهره‌برداري‌اش متعلق به سازمان صدا و سيماست.

او با بيان اين كه فضاي تلويزيون با سينما فرق دارد، تاكيد مي‌كند: در سينما پس از اكران مي‌توانيم فيلم را به شبكه سينماي خانگي يا تلويزيون بفروشيم، اما تهيه‌كننده تلويزيوني پس از اتمام كار هيچ گونه حق و حقوق قانوني از اثر توليد شده ندارد. ما تهيه‌كننده‌ها فقط مي‌توانيم در كنار تلويزيون برويم از توزيع‌كنندگان اين سريال‌ها شكايت كنيم. الان از بيت‌المال يك چيزي دارد دزديده مي‌شود.

وي ادامه مي‌دهد: كساني كه سي‌دي‌ها را مي‌فروشند و مي‌خرند يك عمل غيرقانوني انجام مي‌دهند. با توجه به اين كه سريال تمام شده، بايد خود تلويزيون سي‌دي‌هايش را به بازار بفرستد.

رضوي با اشاره به كيفيت پايين اين سي‌دي‌ها مي‌گويد: اين سريال‌هاي داخل بازار بي‌كيفيت هستند. هم آرم و لوگوي تلويزيون را دارند هم زيرنويس‌هايش را نشان مي‌دهند. اين سريال‌ها اسكوپ شده‌اند. يعني پايين و بالاي كار مشكي‌شده و تماشايش سخت است.

اين تهيه‌كننده ادامه مي‌دهد:‌ اگر سي‌دي‌ها از طريق شركت سروش به بازار مي‌رفت، كيفيتش بهتر بود. كاش تلويزيون 10روز پس از پايان پخش سريال آن را وارد بازار مي‌كرد كه اين اتفاق نيفتد. مخاطب تلويزيون دوست دارد اين سريال‌ها را داشته باشد، اما در عين حال مردم بايد آموزش ببينند كه اين سريال‌ها را نخرند.

اين كار كاملا غيرقانوني است

محمدرضا معصوم‌زادگان، مدير گروه فيلم و سريال شبكه تهران با تاكيد بر اين كه اين كار كاملا غيرقانوني است، توضيح مي‌دهد:‌ من براي اولين‌بار است كه مي‌شنوم اين سريال‌ها كنار خيابان به‌فروش مي‌رسند. در فضاي اينترنت ديده‌ام كه فايل سريال‌ها را براي دانلود گذاشته‌اند. قاعدتا ما اين موضوع را به مقامات سازمان اطلاع مي‌دهيم تا مديران ارشد تصميم بگيرند.

به گفته وي، حقوق مادي و معنوي سريال‌ها مربوط به صدا و سيماست. اختيار هر گونه خريد، فروش و معاوضه در دست اداره كل تامين برنامه‌ها، متعلق به سازمان صدا و سيماست و تهيه‌كننده در اين رابطه هيچ گونه حق و حقوقي ندارد. معصوم‌زادگان ادامه مي‌دهد: روند معمول اين گونه است كه سروش سيما بر اساس درخواست‌هاي خودش سريال‌هايي را از شبكه‌ها درخواست مي‌كند. شبكه‌ها آن سريال‌ها را در اختيار سروش‌سيما مي‌گذارند. نحوه فروش و تعداد توزيع را خود سروش‌سيما تعيين مي‌كند. خيلي از سريال‌هاي شبكه تهران همچون پشت كنكوري‌ها، به كجا چنين شتابان و لطفا دور نزنيد به همين روش وارد سروش سيما شده‌اند.

تضييع حقوق تهيه‌كننده

بابك نظري، كارگردان مجموعه انيميشن شكرستان نيز تاكنون بارها درباره تكثير غيرقانوني آثارش اعتراض كرده است.

مجموعه 90 قسمتي «شكرستان» محصول مركز انيميشن حوزه هنري است كه به كارگرداني بابك نظري و به سفارش گروه كودك و نوجوان شبكه 2 سيما توليد شده است.

او مي‌گويد: به خاطر اين تكثير‌هاي غيرمجاز، حق تهيه‌كننده كار ضايع شده است. بايد يك راه حل منطقي براي اين قضيه پيدا كنيم. بهترين راهش اين است كه بلافاصله پس از پخش، اثر به‌صورت سي‌دي راهي شبكه خانگي شود. علاقه‌مندان بايد بتوانند كارهاي هنري را با كيفيت و قيمت مناسب خريداري كنند.

وي با بيان اين كه ما همين مسير را در پيش گرفته‌ايم از ورود انيميشن شكرستان به شبكه نمايش خانگي خبر مي‌دهد و مي‌گويد: حوزه هنري با شبكه 2 به توافق رسيده كه اين سي‌دي‌ها وارد شبكه نمايش خانگي شوند. از ما خواسته‌اند كه برچسب‌ها و جلد‌هاي سي‌دي‌ها را آماده كنيم.

اين كارگردان ادامه مي‌دهد: اين تكثير‌ها نشان از استقبال شديد مردم دارد. كسي كه يك دي‌وي‌دي را به قيمت 1000تومان مي‌فروشد مطمئن باشيد كه اين كار را دارد در حجم وسيع انجام مي‌دهد. اگر غير از اين باشد ضرر مي‌كند، اما در حقيقت تهيه‌كننده‌اي كه براي اين كار هزينه كرده دوست ندارد ببيند آثارش اين طور به فروش مي‌رسند.

شركت سروش در اين رابطه مسووليتي ندارد

علي ابوالفتحي، مدير روابط عمومي شركت صوتي، تصويري سروش توضيح مي‌دهد كه چون سي‌دي‌ها محصول شركت سروش نبوده اين شركت در اين رابطه مسووليتي ندارد.

او با تاكيد بر اين نكته كه مساله تكثير غيرقانوني اين سريال‌ها به اداره حقوقي صدا و سيما مربوط مي‌شود، تاكيد مي‌كند: ما اگر محصولات خودمان به صورت قاچاق تكثير شود پيگيري مي‌كنيم. ما اول يك نمونه از آن دي‌وي‌دي قاچاق را مي‌خريم و بر اساس آن كپي قاچاق شكايت مي‌كنيم. اما وقتي سريال‌هاي تلويزيوني مستقيما قاچاق مي‌شوند، اين مساله به ما مربوط نمي‌شود.

ابوالفتحي ادامه مي‌دهد:‌ شركت سروش مي‌خواهد 2 سريال پايتخت و مجموعه كلاه قرمزي را وارد بازار كند. از روزي كه اينها وارد بازار مي‌شوند، اگر كسي اين محصولات را كپي كند ما شكايت مي‌كنيم. صدا و سيما در ايام عيد 3 سريال پخش كرده كه هيچ كدامش هنوز وارد شركت سروش نشده است.

از اين مدير مي‌پرسم آيا فكر نمي‌كنيد كه اقدام سريع‌تر شركت سروش در توزيع سي‌دي‌ها بتواند جلوي اين بازار قاچاق را بگيرد؟

او پاسخ مي‌دهد: بازار قاچاق هميشه هست. چه ما زودتر سي‌دي را بيرون بدهيم و چه ديرتر قاچاقچيان كار خودشان را مي‌كنند. ضمن اين كه طي مراحل ورود سريال‌ها از شبكه به شركت سروش زمان مي‌برد. پالايش سريالي مثل پايتخت 48ساعت زمان مي‌برد. تهيه برچسب و پاكت سي‌دي هم چند روز طول مي‌كشد.

ابوالفتحي درباره اقداماتي كه شركت سروش روي سي‌دي‌ها انجام مي‌دهد، مي‌گويد: ما سريال را به صورت اصلي (ارژينال) از سازمان صدا و سيما مي‌گيريم. يعني در لابه‌لاي سريال‌هاي ما خبري از تبليغات و زيرنويس نيست. ما سريال‌ها را پالايش مي‌كنيم و قسمت‌هاي تكراري‌اش را در مي‌آوريم. ابتداي هر سريال 10 دقيقه قسمت قبلش تكرار مي‌شود. ما تيتراژهاي اول و آخر سريال را هم در مي‌آوريم. اين كارها يك ماه زمان مي‌برد.

به گفته مدير روابط عمومي شركت صوتي، تصويري سروش، تكثير سي‌دي‌ها بر اساس ميزان تقاضاي بازار صورت مي‌گيرد.

وي تصريح مي‌كند: ما سريال «يوسف پيامبر‌« را در تعداد چند 10 هزار نسخه در تمام ايران توزيع كرده‌ايم. وقتي دو سري‌اش تمام شد اقدام به تكثير سري سوم كرديم. ما براي اين كه بازار واسطه‌ها را خراب كنيم بسرعت ظرف يك هفته يك سري ديگر هم تكثير مي‌كنيم. شركت سروش در تمام استان‌ها نمايندگي توزيع دارد و اينها مي‌توانند سرعت توزيع را بالا ببرند.

تهيه‌كننده پايتخت:‌ ما خيلي احساس خطر نمي‌كنيم

وقتي به الهام غفوري، تهيه‌كننده سريال «پايتخت» مي‌گويم سي‌دي سريال‌هايش را دارند در سطح شهر به قيمت 5 هزار تومان به فروش مي‌رسانند با خنده مي‌گويد: من حدود 10 هزار تومان به يك فروشگاه دادم كه اين فايل‌ها را تبديل به سي‌دي كند. كاش مي‌رفتم از اين سي‌دي‌هاي 5 هزار توماني مي‌خريدم!

او ادامه مي‌دهد: من خودم ديروز شنيدم كه اين اتفاق افتاده است.

معمولا چند ماه كه از پخش سريال مي‌گذرد شركت سروش مي‌آيد سريال را مي‌خرد و وارد بازار مي‌كند. اما من تا‌حالا اين مدلي‌اش را نديده‌ام كه يك سريال 10 روز بعد از پخش از طريق شبكه قاچاق وارد بازار شود.

غفوري ادامه مي‌دهد:‌ چون اين كار پخش شده است، ما خيلي احساس خطر نمي‌كنيم. يك وقت‌هايي سي‌دي اثر پخش نشده وارد بازار مي‌شود كه خيلي ناجوانمردانه است. اما سريال ما در بهترين زمان عيد پخش شده و همه آن را ديده‌اند.

به گفته اين تهيه‌كننده، سريال چارديواري پس از 4 ماه وارد شبكه سروش شده است.

او توضيح مي‌دهد: ما يك‌سري تصاوير پشت صحنه هم ضميمه سي‌دي‌ها كرديم. در رابطه با تمام سريال‌هايمان سه‌چهار‌ماه پس از پخش ما براي سي‌دي‌هايش اقدام كرده‌ايم.

اين طور كه غفوري مي‌گويد خيلي از مردم با تلويزيون تماس گرفته‌اند و خواسته‌اند كه پايتخت دوباره پخش شود.

او مي‌گويد: اين اتفاق ديگر خيلي خنده‌دار است كه بعد از 20روز دوباره يك سريال بخواهد پخش شود.

از غفوري مي‌پرسم چطور با اين كه مردم آخر سريال شما را مي‌دانند مي‌نشينند و دوباره تماشايش مي‌كنند.

او پاسخ مي‌دهد: در پخش مجدد با اين كه آخرش را مي‌داني هر قسمت جذابيت خاص خودش را دارد. پايتخت تنها سريالي بود كه كسي از من نپرسيد آخرش چه مي‌شود. چون مردم مي‌بينند خانواده نقي چطور به اين مرحله رسيده‌اند.


دوشنبه 29 فروردین 1390  10:56 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها