0

شاخص‌هاي ملي رتبه‌بندي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي و پژوهشي اعلام شد

 
ali_ali0934
ali_ali0934
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : فروردین 1390 
تعداد پست ها : 6676
محل سکونت : فارس شیراز

شاخص‌هاي ملي رتبه‌بندي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي و پژوهشي اعلام شد

 

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: پژوهش - پايان نامه

 

شاخص‌هاي رتبه‌بندي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي و پژوهشي كشور كه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در حال تهيه و تدوين نهايي آن است،‌ اعلام شد.

دكتر محمد مهدي‌نژاد نوري، معاون پژوهشي و فناوري وزير علوم كه پيش از اين از اعلام شاخص‌هاي رتبه‌بندي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي و پژوهشي به عنوان يكي از مهمترين برنامه‌هاي وزارت علوم در سال 90 خبر داده بود در گفت‌وگويي اختصاصي با خبرنگار «پژوهشي» ايسنا به تشريح اين شاخص‌ها پرداخت.

وي با تاكيد بر ضرورت وجود شاخص‌هاي داخلي رتبه‌بندي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي و پژوهشي، منطبق با اهداف و منافع ملي كشور كه تدوين آن، بر اساس برنامه پنجم توسعه بر عهده وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نهاده شده است، اين شاخص‌ها را به دو دسته «راهبردي» و «عملكردي» تقسيم كرد و «الگوي اسلامي ايراني پيشرفت و تعالي»، «موقعيت منطقه‌يي و شرايط امنيتي»، «عدالت اجتماعي» و «ظرفيت هاي موجود» را از جمله شاخص‌هاي راهبردي در رتبه‌بندي ملي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي و پژوهشي برشمرد.

معاون پژوهشي و فناوري وزير علوم در تبيين شاخص‌هاي «عملكردي» رتبه‌بندي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي و پژوهشي نيز به ايسنا گفت: «پژوهش و فناوري»، «دانشجويي و فرهنگي» و « ارتباطات علمي بين‌المللي» از جمله موارد تعيين شده در شاخص عملكردي رتبه‌بندي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي و پژوهشي است.

به گفته وي، توليد علم،‌ هدفمندي پژوهش، تبديل علم به ثروت، ارتباط دانشگاه با جامعه و ... از جمله مواردي هستند كه بر اساس آنها شاخص عملكردي «پژوهش و فناوري» حاصل مي‌شود.

همچنين سطح كيفي آموزش، تعداد دانشجو و تنوع رشته و مقطع تحصيلي، مهارت، خلاقيت و قدرت ابتكار و نوآوري دانش‌آموختگان و ...، موضوعات شاخص عملكردي «آموزش و يادگيري» را تشكيل مي‌دهند.

مهدي‌نژاد نوري درباره ديگر شاخص‌هاي عملكردي رتبه‌بندي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي و پژوهشي شامل شاخص «دانشجويي و فرهنگي» توضيح داد: يكي از مواردي كه در رتبه‌بندي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي و پژوهشي مهم به نظر مي‌رسد، فضا و محيطي است كه دانشجويان در آن تربيت مي‌شوند و نيز مجموعه تعاملات دانشگاه با دانشجويان است.

 

معاون پژوهشي و فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري از «ارتباطات علمي بين‌المللي» به عنوان چهارمين شاخص عملكردي رتبه‌بندي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي و پژوهشي كشور ياد كرد و گفت: همكاري‌هاي علمي بين‌المللي دانشگاه‌ها يكي از شاخص‌هاي مهم ارزيابي است، چرا كه دانشگاه نمي‌تواند پيام جهاني داشته باشد بدون آن كه در جذب دانشجويان خارجي موفق عمل كرده باشد. از سوي ديگر،‌ همكاري‌هاي علمي بين‌المللي دانشگاه‌ها، زمينه‌ساز پيشرفت و توسعه كشور و تامين كننده بخشي از اهداف نقشه جامع علمي كشور است.

وي در ادامه گفت‌و‌گوي خود با ايسنا خبرداد: شاخص‌هاي رتبه‌بندي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي و پژوهشي كشور كه با دستور وزير علوم به معاونت‌هاي ذيربط توسط وزير علوم در دست تهيه است، احتمالا تا پايان خرداد ماه سال جاري تهيه و به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي و پژوهشي ابلاغ خواهد شد؛ به همين منظور به دستور وزير علوم، كميته‌اي در وزارت علوم در حال شكل‌گيري است.

 

مهدي‌نژاد درباره پشتوانه مطالعاتي تعيين شاخص‌هاي رتبه‌بندي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي ‌و پژوهشي نيز خاطرنشان كرد: اهداف و منافع ملي هر كشوري بر تعيين شاخص‌ها تاثيرگذار است كه اين مورد قطعا يكي از اولويت‌هاي مطرح در تعيين و تصويب شاخص‌هاي ملي رتبه‌بندي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي و پژوهشي وزارت علوم است. از سوي ديگر اين شاخص‌ها نقش كليدي در دستيابي به اهداف نظام و تحقق الگوي اسلامي ايراني پيشرفت و تعالي خواهد داشت و دانشگاه‌ها بايد به سمت تحقق اهداف و انتظارات رهبري و مردم سوق پيدا كنند.

معاون پژوهشي و فناوري وزير علوم در خصوص تدوين شاخص‌هاي رتبه‌بندي دانشگاه‌هاي جهان اسلام نيز توضيح داد: در حال حاضر يكي از شاخص‌هاي مطرح، شاخص‌هاي رتبه‌بندي دانشگا‌هاي جهان اسلام است كه ايران و تركيه مسؤول تدوين و اجراي آن هستند.

مهدي نژاد تصريح كرد: ايران و تركيه از سوي سازمان كنفرانس اسلامي مسوول انجام رتبه‌بندي هستند كه البته اين موضوع هنور نهايي نشده و تنها براساس توافق اوليه بوده است.

انتهاي پيام

كد خبر: 9001-11788

 

یک شنبه 28 فروردین 1390  5:09 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها