خبرگزاري فارس: معاون طرح و توسعه بيمه مركزي گفت: از اولويتهاي بيمه مركزي در سال جديد استقرار و تثبيت فعاليت مؤسسات بيمه در شرايط بدون تعرفه و جايگزيني نظارتهاي غيرتعرفهاي و مالي بهجاي نظارتهاي تعرفهاي است.
پرويز خسروشاهي در گفتوگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس«توانا»، با بيان اين مطلب كه محورهاي كاري بيمه مركزي در 1390 اصلاح فرآيند تأسيس مؤسسات بيمه و تثبيت فعاليت شركتهاي بيمه در شرايط بدون تعرفه است، اظهار داشت: تدوين و اجرايي نمودن مقررات احتياطي و نظارتي مربوطه، برنامهريزي براي عملياتي نمودن مفاد قانون برنامه پنجم توسعه در ارتباط با صنعت بيمه، تلاش براي توسعه فرهنگ بيمه، ارتقاي توان تخصصي و حرفهاي بيمه مركزي و افزايش اعتماد جامعه بيمهگران و بيمهگذاران و ساير ذينفعان صنعت بيمه از ديگر برنامههاي اين نهاد بيمهاي براي سال جاري به شمار ميآيد.
وي در ادامه افزود: سياست بيمه مركزي درخصوص حضور شركتهاي جديد بيمهاي كاهش هزينههاي مبادلاتي و بررسي و صدور مجوز فعاليت درعين توجه به شرايط بازار و ملاحظات احتياطي و نظارتي است.
اين مقام مسئول بيمه مركزي در تشريح سياستهاي بيمه مركزي براي تأسيس شركتهاي بيمه، گفت: در حال حاضر صنعت بيمه و بيمه مركزي با تقاضاي فزايندهاي براي تأسيس شركتهاي بيمه جديد مواجه هستند كه اين موضوع باعث بروز برخي نگرانيها ميان فعالان صنعت بيمه و ذينفعان آن شده است.
*ضابطهمند شدن حضور شركتهاي جديد بيمهاي
معاون طرح و توسعه بيمه مركزي با اشاره به اينكه بيمه مركزي نميتواند مانع حضور شركتهاي بيمه جديد در بازار شود، سياست بيمه مركزي را در اين رابطه بينابيني و تعادلي دانست و افزود: اين نهاد نه مانع ورود عرضهكنندگان جديد به صنعت بيمه خواهد شد و نه در اين زمينه دست به رهاسازي خواهد زد بلكه ورود متقاضيان جديد فعاليت در صنعت بيمه را ضابطهمند خواهد كرد.
به گفته وي براي اين منظور بيمه مركزي ضمن تلاش براي اصلاح آئيننامه 40 شورايعالي بيمه، طرحي را در دست بررسي دارد تا بر اساس آن شركتهاي بيمه را سطحبندي و گروهبندي و فعاليت آنها را استاندارد نمايد.
خسروشاهي در رابطه با سطحبندي شركتهاي بيمه، اظهار داشت: در اين سطحبندي شركت بيمه كامل، شركتي است كه در همه رشتهها و در تمام كشور فعاليت كند، البته براي آنكه يك شركت در همه رشتهها و در همه مناطق كشور مجاز به فعاليت باشد لازم است استانداردهاي متناسبي را تأمين نموده وضعيت خود را به تأييد بيمه مركزي برساند.
وي معتقد است گستردگي شعب، كارآمدي و گستردگي فعاليت نمايندگيها، تأمين سرمايه كافي، مجهز بودن به سيستمهاي نرم افزاري و اطلاعاتي روزآمد و اتصال آن به سيستمهاي اطلاعاتي بيمه مركزي، در اختيار داشتن نيروي انساني متخصص و مجرب از جمله موارد مورد توجه در استانداردسازي فعاليت شركتهاي بيمه خواهد بود.
خسروشاهي با اشاره به اينكه بعد از تأمين استانداردهاي لازم از جانب متقاضيان تأسيس شركتهاي بيمه مجوز فعاليت به آنها در سطح و گروه متناسب اعطا خواهد شد، گفت: با گروهبندي مؤسسات بيمهاي و الزام آنها به رعايت استانداردهاي از پيش تعيين شده، تا حد قابل توجهي ورود شركتهاي بيمه جديد به بازار ضابطهمند خواهد شد و نگرانيها برطرف خواهد گرديد.
معاون طرح و توسعه بيمه مركزي ضمن اشاره به اين مطلب كه با محقق شدن اين امر رقابت در بازار با سلامت و كارايي بيشتري همراه خواهد بود، گفت: ضابطهمند شدن حضور شركتهاي جديد بيمهاي ظرفيتهاي بالقوه اقتصادي و منطقهاي كشور را ارتقا بخشيده و بدين ترتيب گامي اساسي در جهت توسعه بازار در كنار توسعه فضاي رقابتي برداشته خواهد شد.
* استقرار و تثبيت فعاليت مؤسسات بيمه در شرايط بدون تعرفه
اين مقام مسئول بيمه مركزي در ادامه گفتوگو با اشاره به محورهاي ديگر برنامههاي بيمه مركزي در سال 90 اظهار داشت: با آزادسازي تعرفههاي بيمه در كليه رشتههاي غيرزندگي در سال گذشته، استقرار و تثبيت فعاليت مؤسسات بيمه در شرايط بدون تعرفه؛ نهادينه كردن نظارتهاي غيرتعرفهاي و مالي به جاي نظارتهاي تعرفهاي ضرورت پيدا كرده و از اولويتهاي صنعت بيمه كشور محسوب ميشود كه در اين ارتباط برخي از مقررات مورد نياز تهيه و به تصويب شورايعالي بيمه رسيده و برخي ديگر نيز طي ماههاي آينده به نتيجه خواهد رسيد.
وي در همين زمينه به استانداردهاي بينالمللي، مقررات نظارتي و احتياطي بيمه كه بهطور كلي در سه بلوك طبقهبندي ميشوند، اشاره كرد و افزود: بلوك اول، مقررات مربوط به ساختار بازار و نحوه عمل شركتهاي بيمه در ارتباط با آن است و بلوك دوم نيز شامل مقررات مربوط به عملكرد مالي شركتهاي بيمه در زمينههايي چون توانگري مالي، حسابرسي، تهيه گزارشهاي مالي و چارچوب افشاي اطلاعات مالي است.
به گفته وي بلوك سوم، مقررات مربوط به حاكميت شركتي از قبيل صلاحيت مديران، سيستمها و رويههاي داخلي شركت در سطح كلان و شفافيت عملكردهاي مؤسسه بيمه را در بر ميگيرد.
خسروشاهي در ادامه ضمن بيان اين مطلب كه در ارتباط با بلوك اول پس از آزادسازي تعرفهها، سه آئيننامه مهم مطرح است، افزود: نخست آئيننامه ضوابط تعيين نرخ و يا حقبيمه رشتههاي آزادشده است كه آئيننامه پيشنهادي بيمه مركزي در اين رابطه در اسفند سال گذشته پس از چندين جلسه بررسي به تأييد شورايعالي بيمه رسيد و براي اجرا ابلاغ شد.
به گفته وي بر اساس اين آئيننامه شركتهاي بيمه موظفند مباني و روش تعيين نرخ و يا حق بيمه رشتههاي بيمه غيرزندگي را به تأييد هيأت مديره خود رسانده و آن را به بيمه مركزي گزارش كنند. ضمناً اگر مؤسسات بيمه نرخ و يا حق بيمه بيمهنامههاي صادره براي سهامداران عمده خود را خارج از چارچوب اعلامي به بيمه مركزي تعيين نمايند موظفند توجيه مالي و فني آن را به بيمه مركزي گزارش كنند.
وي در ادامه افزود: دو آئيننامه ديگر در اين زمينه مقررات حفظ رقابت و منع انحصار در بازار بيمه و مقررات حمايت از بيمهگزاران و بيمهشدگان است كه در مراحل آخر بررسي و نهايي شدن در بيمه مركزي قرار دارند.
معاون طرح و توسعه بيمه مركزي در همين زمينه ادامه داد: از مهمترين مقرراتي كه در بلوك دوم پس از آزادسازي تعرفهها مطرح است، ضوابط توانگري مالي است. در اين زمينه مطالعات و بررسيهاي لازم طي دو سال گذشته انجام يافته و جلسات كارشناسي براي تدوين ضوابط توانگري مالي شركتهاي بيمه از اواخر سال گذشته در بيمه مركزي برگزار ميشود.
*اجراي توأمان برنامه عملياتي و برنامه استراتژيك بيمه مركزي در سال 90
اين مقام مسئول بيمه مركزي در ارتباط با توسعه فرهنگ بيمه، اظهار داشت: نكته كليدي در توسعه فرهنگ بيمه در كنار اطلاع رساني و آگاهيبخشي، بهبود كيفيت ارائه خدمات از سوي مؤسسات بيمه است كه در اين ارتباط مهندسي مجدد و بهسازي و افزايش كارايي و اثربخشي در فرآيندهاي ارزيابي و پرداخت خسارت به ويژه در بيمههاي اتومبيل كه بيشترين ارتباط صنعت بيمه با جامعه بيمهگزاران از اين طريق صورت ميپذيرد، از اهميت بسيار بالايي در ارتباط با مقوله توسعه فرهنگ بيمه برخوردار است.
وي معتقد است بيمهشدگان راضي از خدمات بيمهاي، كه تعداد آنها بالغ بر ميليونها نفر است كارآمدترين و مؤثرترين روش تبليغي براي صنعت بيمه كشور محسوب مي شوند كه در اين ارتباط سياست بيمه مركزي توسعه و ساماندهي مؤسسات ارزيابي خسارت مستقل در كل رشتهها بهطور اعم و در بيمههاي اتومبيل بهطور اخص است.
خسروشاهي در خصوص توسعه نيروي انساني و افزايش اعتماد ذينفعان صنعت بيمه به بيمه مركزي گفت: در اولين گام رياست كل بيمه مركزي سال 1390 را سال توانمندسازي نيروي انساني و اعتمادسازي ناميدند هرچند كه زمينهسازي براي اين كار از سال 87 آغازشده است؛ تهيه همزمان برنامههاي استراتژيك 5ساله بيمه مركزي و برنامه عملياتي سالانه بيمه مركزي در دستور كار بيمه مركزي قرار گرفت.
وي با اشاره به اينكه بيمه مركزي از سال 87 تا 89 برنامهاي را تحت عنوان برنامه عملياتي سالانه اجرا ميكرد، اظهار داشت: تمام واحدهاي بيمه مركزي مطابق برنامه فوق دراول هرسال برنامه و اهداف خود را براي سال آينده تدوين و ميزان درصد موفقيت آن را در انتهاي سال ارزيابي ميكردند.
به گفته وي اين فعاليت در سالهاي گذشته بهنحو نسبتاً مطلوبي انجام ميشد اما همزمان با آن، كاري پژوهشي و تحقيقاتي تحت عنوان برنامه 5ساله استراتژيك بيمه مركزي در دست تهيه بود كه در آن بيمه مركزي با ترسيم چشماندازي براي خود و با پيگيري مجموعهاي از اهداف استراتژيك براي بيمه مركزي، در پي رفع نواقص، ارتقاي كارايي فعاليتها و افزايش پويايي را پيگيري ميكند تا در قالب آن بهرهوري اين سازمان هم از جهت كارايي فعاليتها و هم از جهت اثربخشي آنها ارتقا يابد.
وي با اشاره به اينكه با توجه به پايان يافتن اين پروژه و مشخص شدن نتايج آن، پياده سازي و عملياتي نمودن پروژههاي اجرايي آن در سال 90 آغاز خواهد شد، گفت: به دليل آنكه برنامه 5ساله پيشنياز برنامههاي عملياتي سالانهاي كه بيمه مركزي در سالهاي 87 تا 89 داشت ميباشد، اين دو موضوع از جمله مباحث مهم سال 90 براي بيمه مركزي به شمار ميآيد به نحوي كه رئيس كل بيمه مركزي در سال گذشته اجراي توامان برنامه عملياتي و برنامه استراتژيك بيمه مركزي در سال 90 را از جمله اهداف اين نهاد بيمه اي بيان كرده است.