در گفتوگو با يك متخصص علوم رفتاري مطرح شد:
10 دليل عمده افزايش مصرف فستفودها در بين دانشآموزان
خبرگزاري فارس: يك متخصص علوم رفتاري و آسيبشناس اجتماعي با اشاره به الگوي غلط مصرف تغذيه در بين نوجوانان و جوانان گفت: دلايل متعددي مانند شرم و خجالت، چشم و هم چشمي، حس برتري جويي و تبليغات موجب افزايش مصرف فستفودها در بين دانشآموزان شده است.
مجيد ابهري در گفتوگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» با اشاره به اينكه الگوي رفتاري تغذيه در جامعه ابتدا از سوي خانواده و سپس از سوي رسانهها ارائه شده است، اظهار داشت: شرم و خجالت، چشم و همچشمي، حس برتريجويي، تبليغات، كاهش ارتباطات خانوادگي، افزايش مغازههاي فستفود، كاهش آشپزيهاي خانگي، تغيير ذائقه فرزندان، عدم آگاهي دانشآموزان از زيانهاي فستفودها و كمرنگ بودن نقش مربيان بهداشت در مدارس از دلايل افزايش مصرف فستفودها و خوراكيهاي مضر در بين دانشآموزان است.
وي افزود: متأسفانه در سالهاي اخير، تبليغات گسترده در مورد اقلام غذايي غير مفيد و حتي زيانآور باعث شده است تا سليقه غذايي جامعه به ويژه نوجوانان و جوانان تغييرات قابل توجهي پيدا كند و ديگر از سفرههاي رنگي همراه با غذاهاي سنتي و بوهاي اشتهاآور در بسياري از خانهها خبري نيست.
* كاهش ارتباطات عاطفي منجر به افزايش مصرف فستفودها ميشود
اين متخصص علوم رفتاري و آسيبشناس اجتماعي خاطرنشان كرد: از نظر رفتاري، نشستن در كنار سفره، خود يكي از محورهاي برقراري ارتباط چهره به چهره و تقويتكننده رابطه عاطفي بين اعضاي خانوادههاست؛ كاهش ارتباطات عاطفي بين اعضاي خانوادهها موجب شده است تا فرزندان به غذاهاي آماده و فستفودها روي آورند و در اين بين هر كس غذاي خود را به دست گرفته و در گوشهاي مشغول به خوردن ميشود يا در خيابان غذاي خود را صرف كرده و به خانه ميآيد.
وي ادامه داد: متأسفانه افزايش چاقي در بين دانشآموزان دبيرستاني، راهنمايي و دبستاني به اندازهاي رسيده كه به خانوادهها بايد هشدار دهيم چرا كه چاقي بيش از اندازه باعث تحرك كمتر و انزواي فرزندان آنها ميشود و هيچ علت ديگري غير از مصرف نوشابههاي رنگي و گازدار و فستفودها براي آن سراغ نداريم؛ عليرغم زيانهاي اعلام شده در خصوص استفاده از نوشابههاي گازدار، مردم ايران 4 برابر استاندارد جهاني، نوشابه مصرف ميكنند كه طبعاً اين نوع الگوي مصرف به فرزندان آنها نيز انتقال پيدا كرده است.
* بروز انواع بيماريهاي گوارشي در دانشآموزان از عواقب مصرف تنقلات مضر است
ابهري تصريح كرد: بر اساس يك اصل اجتماعي، افزايش تعداد مغازههاي تهيه و عرضه فستفودها نشاندهنده كاهش آمار آشپزيهاي سنتي و خانگي شده است ضمن اينكه چشم و همچشميهاي دوران نوجواني بيتأثير از اين الگوي مصرف نيست؛ مهمتر اينكه دانشآموزان با مصرف اينگونه غذاها احساس بزرگ شدن، برتري و امتيازات ديگر ميكنند و تمامي اين موارد باعث شده است تا آمار مصرف اينگونه غذاها در كشور ما از تمام كشورهاي آسيايي حتي در اروپا كه مهد تولد اينگونه غذاهاست، بالاتر رود.
وي گفت: با تغيير الگوي غذايي در بسياري از خانوادهها، ذائقه فرزندان تغيير كرده است به گونهاي كه ديگر غذاهاي خانگي را نميپسندند و هنگامي كه مادر خانواده غذايي مانند قورمهسبزي يا امثال آن را ميپزد بايد براي فرزندان خود پيتزا يا ساندويچ تهيه كند حتي در مدارس به جاي عرضه مواد غذايي انرژيزا و مقوي، پفك و چيپس عرضه ميشود و بروز انوع بيماريهاي گوارشي، پوستي، يبوستهاي طولانيهاي مدت و خستگيهاي غير متعارف از عواقب مصرف اينگونه تنقلات است.
* دانشآموزان از زيانهاي مصرف فستفودها بياطلاع هستند
اين متخصص علوم رفتاري و آسيبشناسي اجتماعي با اشاره به ارزش غذايي ريزمغذيها مانند كشمش و گردو اظهار داشت: بايد درباره ريزمغذيها به دانشآموزان آگاهي داد تا آنها به مصرف اينگونه مواد روي آورند اما متأسفانه از زيانهاي فستفود اطلاع ندارند و در خانه و مدرسه نيز حقايق به آنها گفته نميشود؛ از سوي ديگر وقتي تبليغات گسترده براي تنقلات زيانآور در تلويزيون ارائه ميشود، ما چگونه ميتوانيم از مصرف آنها توسط فرزندان خود جلوگيري كنيم.
*لقمههاي خانگي جايگزين سوغاتيهاي غربي
وي ادامه داد: قبل از هر اقدامي بايد تبليغات اينگونه مواد خوراكي زيانآور در رسانهها ممنوع شده و مضرات آنها به فرزندان گوشزد شود چرا كه اگر با نوجوانان و جوانان واقعيتها را مطرح نكنيم آنها در آينده با مشكلات جدي جسمي و روحي مواجه خواهند شد بنابراين غذاهاي خانگي و تنقلات سنتي بهترين اقلام خوراكي براي دانشآموزان هستند.
ابهري در پايان گفت: نقش مدارس و مربيان بهداشت در بازگشت الگوي غذاي سنتي براي دانشآموزان بايد بهگونهاي باشد كه فوايد غذاهاي خانگي به آنها يادآوري شود همچنين بايد از آنها خواسته شود تا بدون هيچ گونه شرم و خجالتي لقمههاي خانگي را جايگزين سوغاتيهاي غربي كنند؛ اگر اين نكات به نوجوانان و جوانان آموزش داده شود آنگاه ميتوان به تغيير الگوي مصرف اميدوار بود، در غير اين صورت خجالت نوجوانان و جوانان از دوستان و هم مدرسهايها و احساس رقابت با آنها اجازه نخواهد داد تا اين امر مهم محقق شود.
انتهاي پيام/ط