0

راه‌آهن بندرامام ــ خرمشهر پيوند ريلي درياي مديترانه به خليج‌فارس

 
hojat20
hojat20
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 42154
محل سکونت : بوشهر

راه‌آهن بندرامام ــ خرمشهر پيوند ريلي درياي مديترانه به خليج‌فارس

راه‌آهن بندرامام ــ خرمشهر پيوند ريلي درياي مديترانه به خليج‌فارس
جام جم آنلاين: راه‌آهن يكي از بهترين راه‌هاي مواصلاتي در جهان و ارتباط ريلي بين 2 منطقه يا كشور داراي مزيتهاي فراوان اقتصادي و راهبردي است.

 به گزارش واحد مركزي خبر، يكي از راه‌هاي ريلي مهم كه اهميت واقعي آن كمتر مورد توجه قرارگرفته راه‌آهن بندر امام به آبادان و خرمشهر و از خرمشهر به شلمچه و بصره است.

اين خط آهن مي‌تواند بنادر امام خميني و خرمشهر را از طريق عراق به بندر لاذقيه سوريه در ساحل درياي مديترانه متصل كند.

درواقع ساخت خط آهن بندر امام به آبادان و خرمشهر و نيز اتصال آن به عراق موجب پيوند ريلي درياي مديترانه به خليج فارس مي‌شود.

اتصال يك درياي اروپايي به يك درياي آسيايي يكي از آرزوهاي ديرينه بشر بود. ساخت كانال سوئز نيز گامي بزرگ در جهت تحقق اين آزروي ديرينه محسوب مي‌شود اما اتصال ريلي آن هنوز محقق نشده است، لذا ساخت راه‌آهن بندر امام به مرز شلمچه و عراق، تحقق يكي از مهم‌ترين و راهبردي‌ترين راههاي ريلي تجاري جهان است كه اهميت آن كمتر از كانال سوئز نيست به عبارتي بايد آن را كانال سوئز ريلي جهان ناميد.

اين خط آهن مزيت‌هاي فراواني نسبت به كانال سوئز دارد. نخست اين‌كه كشتي‌هايي كه از درياي مديترانه به مقصد خليج فارس و درياي عمان حركت مي‌كنند ناگزير بايد تمام شبه قاره عربستان را دور بزنند در حالي كه مسيرمستقيم ريلي از سوريه به خليج فارس بسيار كوتاهتر است.

دوم اين كه ميانگين سرعت كشتي با بار، 15 تا20 كيلومتر درساعت ويا حتي كمتر است اما ميانگين سرعت قطار 80 كيلومتر در ساعت است كه اين مورد با توجه به كوتاه بودن مسير ريلي، زمان انتقال بار از مديترانه به خليج فارس را كاهش مي‌دهد به عبارت ديگر كشورهاي آسيايي به ويژه كشورهاي حاشيه خليج فارس مي‌توانند سفارشات خود از اروپا را به بندر لاذقيه سوريه ارسال كنند و در كوتاهترين زمان از بندر امام تحويل بگيرند و يا بالعكس كه اين كار سرعت انتقال كالا به كشور مقصد را بسيار افزايش و به تبع آن هزينه‌هاي انتقال كالا را كاهش مي‌دهد.

سوم اين‌كه خط ريلي از ناامني‌هاي دريايي از جمله دزدي دريايي در امان است. طي چند سال گذشته دزدان دريايي سوماليايي در درياي سرخ بيش از 100 كشتي را غارت كردند و بيش از 500 نفر از كاركنان آنان را به گروگان گرفتند و پس از اخذ مبالغ كلان از كشورهاي صاحب شناورها ؛ كشتي‌ها و كاركنان را آزاد كردند.

دزدي‌هاي دريايي متعدد در درياي سرخ موجب شده است كه راه تردد كشتي‌ها از كانل سوئز با خطرات جدي مواجه شود به همين علت بسياري از شركت‌هاي حمل و نقل دريايي تصميم گرفته‌اند مسير خود را تغيير دهند و با عبور از دماغه اميد نيك، قاره آفريقا را دور مي‌زنند كه موجب مي‌شود مسير اين كشتي‌ها 6 هزار و 500 كيلومتر دورتر شود.

چهارم اين كه اگر به هر علتي مانند بحران‌هاي بين اللملي تنگه هرمز مسدود شود، ايران مي‌تواند از طريق اين خط آهن نيازهاي تجاري خود را برطرف كند.

اين را هم نبايد از نظر دور داشت كه اين خط آهن مي‌تواند درآمدهاي هنگفت اقتصادي براي صاحبان آن داشته باشد.

سرلشكر احمد فاضل، رئيس هيات كانال سوئز، در حاشيه كنفرانس پنجاه و دومين سالگرد ملي شدن اين كانال مي‌گويد: درآمد اين كانال در سال 2008 و 2007 به 5 ميليارد و 113 ميليون دلار رسيد.

به اين ترتيب مي‌توان تصوركرد اتصال ريلي خليج فارس به درياي مديترانه مي‌تواند چه درآمد هنگفتي براي كشورهاي ايران، عراق و سوريه داشته باشد و بدون شك اين مسير بسيار كوتاه، مطمئن و پرسرعت بخش عظيمي از مبادلات تجاري را به سوي خود مي‌كشاند.

سيد علي موسوي جرف از نمايندگان آبادان در مجلس شوراي اسلامي تصريح مي‌كند: ساخت خط آهن بندرامام به خرمشهر، اعتبار بين‌المللي بنادر خرمشهر به ويژه بندر امام را بسيار افزايش مي‌دهد و باعث اشتغالزايي زيادي در منطقه مي‌شود.

مديركل راه‌آهن جنوب نيز مي‌گويد: راه‌آهن خرمشهر به مرز شلمچه با 16 كيلومتر طول پايان يافته است و مطالعات خط آهن بندر امام به آبادان و خرمشهر با 100 كيلومتر در مراحل پاياني است.

احتشامي مي‌افزايد: ساخت اين خط آهن چهار سال زمان نياز دارد و مقامات عراقي نيز بارها اعلام كرده اند تمايل دارند كه از بندر امام براي ترانزيت كالا استفاده كنند.

بدون شك تمايل كشور عراق به ترانزيت كالاهاي مورد نياز خود از طريق اين خط آهن ارزش و اهميت آن و نيز درآمد اقتصادي آن را 2 چندان مي‌كند.

عبدالله كعبي، ديگر نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي، مي‌گويد: گرچه كار مطالعاتي راه‌آهن بندرامام به آبادان و خرمشهر در حال اتمام مي‌باشد اما تاكنون هيچ اقدامي براي ساخت آن نشده است.

به هرحال ساخت اين خط آهن فرصتي بزرگ وتاريخي را دراختيار كشور قرار خواهد داد و همان گونه كه كانال سوئز اهميت بين‌المللي مصر را افزايش داد، مي‌تواند موجب افزايش اهميت بين‌المللي كشور شود.

آنروز .. تازه فهمیدم .. 

 در چه بلندایی آشیانه داشتم...  وقتی از چشمهایت افتادم...

سه شنبه 16 فروردین 1390  10:24 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها