عوامل حضور قلب در نماز
عوامل حضور قلب در نماز
|
ارزش و جايگاه نماز
بهترين راه رسيدن انسان به كمال و قرب خدا، نماز است و خداوند نيز تنها بدين منظور نماز را بر آدمى واجب نمود و البته پروردگار جهانيان بىنياز از نماز آدميان است. انسان در هر شرايطى بر اداى نماز موظف است، به گونهاى كه «حتى كسى كه در دريا در حال غرق شدن است، بايد در همان حال نماز بخواند و به خداوند، توجه قلبى داشته باشد. گرچه رو به قبله بودن و ديگر شرايط از او ساقط مىشود. بدين ترتيب، نماز نقشى اساسى در بالندگى و نيكبختى انسان ايفا مىكند».
نماز، از مهمترين سفارشهاى پيامبران بوده و از آشكارترين نمونهها و نشانههاى عبادت و بندگى خداست. از اين رهگذر، لقمان نيز به فرزندش مىگويد: «يا بُنَىَّ اَقِمِ الصّلوةَ؛ پسرم! نماز را به پا دار». (لقمان: 17)
نماز داروى فراموشى و وسيله ذكر خداوند است: «اَقِمِ الصّلوةَ لِذِكرى». (طه: 14)
نماز، پيمان خداوند است. رسول خدا صلىاللهعليهوآله فرمود: «والصّلوةُ عَهدُاللّه».
نماز، نور چشم پيامبر عزيز است كه فرمود: «قُوَّةُ عَينى فى الصَّلوةِ».
نماز، اهرم مقاومت در غمها و مشكلها است. خداوند مىفرمايد:
«وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ؛ از صبر و نماز (در گرفتارىها) كمك بگيريد». (بقره: 45)
نماز، داروى تكبر است. امام على عليهالسلام مىفرمايد: خداوند، نماز را واجب كرد تا انسان را از كبر و خودخواهى دور كند: «والصَّلوة تَنزيها عن الكِبْرِ».
نماز، پايه و ستون دين است: «وَ هِىَ عمودُ دينِكُم».
پيامبر اعظم صلىاللهعليهوآله فرمود: «مَوضعُ الصَّلوةِ مِن الدّين كَمَوضِعِ الرَّأسِ مِن الجَسَدِ؛ نماز نسبت به دين، به منزله سر نسبت به تن است».
«الصّلاةُ مِفتاحُ الجنّة؛ نماز، كليد بهشت است».
نماز، نخستين پرسش در قيامت است: «اَوُّلُ ما يُحاسَبُ به العبدُ الصّلاة».
نماز، راه نزديك شدن انسان پرهيزكار به خداست: «الصَّلوةُ قربانُ كُلِّ تَقىٍّ».
و نماز، سفارش برتر پيامبران و آخرين خواسته امام صادق عليهالسلام پيش از شهادت است. آنگاه كه همه خويشاوندان و فرزندان را دور خود فرا خواند و چنين سفارش كرد: «هر كس نماز را سبك شمارد، مشمول شفاعت ما در قيامت نخواهد شد».
شيطان نيز چون به اهميت و مرتبه نماز و تأثير بسيار آن در بهروزى آدميان آگاه است، مىكوشد انسان را از نماز دور سازد. به گونهاى كه اگر فرد نماز مىخواند، نمازى نباشد كه خدا از او انتظار دارد. بنابراين، فكرهاى بىاساس و بىشمارى را به ذهن او مىريزد تا به هر وسيلهاى وى را از توجه قلبى به نماز منصرف سازد. با اين حال، شيطان چندان قادر نيست كه انسان را بر نداشتن حضور قلب در نماز، مجبور كند، بلكه فرد مىتواند، با فراهم آوردن عوامل حضور قلب، از بركتهاى ذاتى نمازى كه معراج مؤمن است، بهرهمند شود.
پيام متن:
ثمرههاى نماز شگفتآور است و مىتواند، نمازگزار را تا آستان خداوند بار دهد، به شرط آنكه با اخلاص و حضور قلب همراه باشد.
عوامل حضور قلب
1. نشاط جسمى
پزشكان معتقدند، اگر آدمى غذا را با شادى ميل كند، زودتر و بهتر جذب بدن مىشود. طب روحانى نيز خبر مىدهد كه اگر انسان غذاهاى روحانى را از روى اشتياق صرف كند و از خمودگى دور با شد، آثار پاكى و زدايندگى آن زودتر در قلب پديدار مىشود. نشاط جسمى، از عوامل ايجاد شور و شوق به نماز و در نتيجه، يكى از زمينههاى حضور قلب در نماز است. بىگمان، نماز كسى كه در سلامت جسمى كامل به سر مىبرد، با نماز كسى كه از بدنى بيمار رنج مىبرد، در ميزان بهرهمندى از اشتياق و حضور قلب در نماز، از برخى جنبهها با هم متفاوت است. پس سزاوار است، كسانى كه دغدغه حضور قلب در نماز را دارند، تندرستى خويش را قدر بدانند و جسم خود را در حال نشاط و آمادگى هميشگى براى بندگى شايسته پروردگار نگه دارند.
پيام متن:
شرايط بدنى انسان، از لحاظ سلامتى، تأثير مستقيم بر روح او و چگونگى نماز او دارد.
2. پرهيز از دنيادوستى
از جمله مواردى كه رسيدن به مقام قرب الهى را مانع مىشود و انسان را از لذت مناجات با خداوند باز مىدارد و نيز قلب را به تاريكى مىكشاند، دوستى با دنياست كه در سخنان گهربار ائمه معصومين عليهمالسلام بسيار نكوهش شده است.
امام صادق عليهالسلام مىفرمايد: «رَأسُ كُلِّ خَطيئةٍ حبُّ الدّنيا؛ منشأ هر خطايى، دوستى دنياست».
قلب آدمى، چون پرندهاى است كه پيوسته از شاخهاى به شاخه ديگر مىپرد و تا هنگامى كه درخت حبّ دنيا در وجود انسان پا برجاست، پرنده قلب نيز بر شاخههاى آن آويزان است. اگر انسان با انديشيدن در پىآمدهاى دوستى دنيا از خلال آيات و روايات و حالتهاى اولياى خدا بتواند اين درخت را از وجود خويش ريشهكن سازد، آن زمان است كه قلب او آرامش و به حضور قلب در نماز توفيق مىيابد. ولى تا زمانى كه قلب انسان در نماز به جاذبههاى دنيايى توجه دارد، از ياد خدا و حضور قلب در نماز باز خواهد ماند و از درك فيض نزديك شدن به خداوند محروم خواهد بود.
پيام متن:
هرگز خدادوستى با دنيادوستى جمع نمىشود. بنابراين، با دوستى دنيا نمىتوان به مرتبه حضور قلب در نماز رسيد.
3. پرهيز از وسواس
وسواس، قلب را در نماز به سوى امورى جز خدا مىكشاند. بدون شك، وسواس از القائات شيطان است تا حضور قلب را از انسان بگيرد و او را از حال توجه به خداوند يگانه و رحمان باز دارد. شخصى كه در نماز، پياپى در ركعتها و ركنهاى نماز شك مىكند و همه توجهش را در درست به كار بردن واژهها صرف مىكند، خود را از فيض درك محضر پروردگار محروم مىسازد و از بركت و روشنى نماز نصيبى نمىگيرد.
پيام متن:
وسواس عملى شيطانى است و دل نمازگزار را از ياد خدا در نماز باز مىدارد.
4. توجه داشتن به خداوند در همه حال
بزرگان اخلاق، براى توفيق يافتن بر حضور قلب در نماز، به افراد چنين سفارش مىكنند كه در طول روز نيز در همه حال متوجه حضرت حق باشند.
انسان به هر چيز بيشتر توجه كند، همان چيز، قوىتر و پررنگتر در روح او نقش مىبندد. پس به گاه خواندن نماز نيز ياد او از آن پر و توجهش بدان سوست. بدين ترتيب، شايد يكى از ثمرههاى اين آيه شريفه كه مىفرمايد: «اذْكُرُوا اللّهَ ذِكْرا كَثِيرا؛ بسيار خداوند را ياد كنيد.» (احزاب: 41)، همين باشد كه: ياد فراوان خدا در طول شبانه روز، تأثير بسزايى در ايجاد حضور قلب در نماز خواهد داشت.
پيام متن:
دلى كه در بيشتر وقتها از ياد خدا غافل است، نمىتواند در نماز به ياد خدا باشد. پس بايد همواره دل را از هر چه جز خدا خالى داشت و ياد خدا را تنها حاكمِ بر قلب و روان خود نماييم و از هر چه جز خواست او رو بگردانيم تا از نمازى ملكوتى و روحانى در فضايى پر از اخلاص و بندگى خداوند بهرهمند شويم.
5. يقين كردن به بزرگى خدا
آنگاه كه بنده به عظمت خداوند و گستردگى فرمانروايى و قدرت او معرفت يافت و با جان و دل فهميد كه خود، در حقيقت، هيچ است و به اندازه ذرهاى مالك خير و شر خود نيست و زندگى و مرگ و حشر و نشرش به دست برترينِ عالم يعنى خداست، عقل و انديشهاش در برابر اين عظمت و شكوه زانو مىزند. پس در پيشگاه حضرت حق، به فروتنى مىافتد و قلبش از مشاهده شكوه بزرگى و فرمانروايى او، بيش از حد و وصف خاضع و خاشع مىشود و مراقب حضور و نظر پروردگار و رد و پذيرش او خواهد بود؛ با مراقبتى كه يك چشم به هم زدن از آن غافل نخواهد شد.
امير مؤمنان على عليهالسلام مىفرمايند:
ولو فَكَّروا فى عَظيمِ القُدرةِ وَ جَسيمِ النّعمةِ لَرَجَعُوا إلى الطّريق و خافُوا عذابَ الحريقِ.
اگر مردم در عظمت قدرت خدا و بزرگى نعمتهاى او مىانديشيدند، به راه راست باز مىگشتند و از آتش سوزان مىترسيدند.
«اگر انسان به مناجات با حق تعالى و ولى نعمت خود به قدر مكالمه با يك مخلوق عادى ضعيف اهميت دهد، هرگز اينقدر نسيان و سهو و غفلت نمىكند؛ ولى نعمتى كه آدمى را به وسيله انبيا و اوليا و قرآن كريم، به مناجات با خود دعوت فرموده و درهاى مكالمه با خود را به روى او گشوده است. اگر انسان امرى را بىاهميت تلقى كند، كم كم به ترك آن منجر مىشود و ترك اعمال دينى، انسان را به ترك دين مىرساند. چنانچه اگر انسان اهميت عبادتها را به قلب بفهماند، از اين غفلت و سهلانگارى منصرف شده و از اين خواب سنگين بر مىخيزد».
از ابوحمزه ثمالى نقل كردهاند كه گفت:
امام سجاد عليهالسلام را ديدم كه نماز مىخواند. عباى آن حضرت از شانهاش افتاد، ولى حضرت آن را راست نفرمود، تا آنكه از نماز فارغ شد. از حضرت در اين باره پرسيدم، فرمود: واى بر تو آيا مىدانى در حضور چه كسى بودم؟ همانا از بنده تنها قسمتى از نماز پذيرفته مىشود كه در آن توجه قلبى داشته است.
پيام متن:
انديشيدن در عظمت پروردگار، سبب خضوع و خشوع و حضور قلب در نماز مىشود.
6 . خواندن دعاهاى پيش از نماز
يكى از عواملى كه به ايجاد حضور قلب در نماز كمك مىكند، خواندن دعاهاى پيش از شروع نماز است كه از معصومين عليهمالسلام نقل شده است.
اميرالمؤمنين على عليهالسلام به ياران خويش سفارش مىفرمود كه پيش از نماز، اين دعا را بخوانند:
يا مُحسِنُ قد اَتاك المُسىءَ و قَد اَمرتَ المحسنَ أن يَتَجاوَزَ عنِ المُسىءِ أنت المحسنُ و أنا المُسىء فبِحَقِّ محمدٍ وآلِ مُحمّدٍ صَلِّ على محمّدٍ وآل محمّدٍ و تَجاوَزْ عن قبيح ما تعلمُ مِنّى.
اى نيكوكار! گناهكار به سوى تو آمده و تو خود امر كردى كه نيكوكار از گناهكار در گذرد و تو نيكوكارى و من گناهكار، پس به حقّ محمّد و آل محمّد بر محمّد و آل محمّد درود فرست و از كارهاى زشتم كه به آن آگاهى، درگذر.
پيام متن:
دعاى پيش از نماز، آماده ساز توجه دل به ساحت ربوبى است.
7. توجه كردن به معانى الفاظ نماز
براى آنها كه دغدغه حضور قلب در نماز را دارند، آموختن معانى نماز، بسيار راهگشاست. كسى كه از معانى جملههاى نماز ناآگاه است، نه از نماز به شايستگى لذت مىبرد و نه آنچنان كه سزاوار است، از حضور قلب بهرهمند مىشود. نمازگزارى كه به دليل ندانستن معانى نماز، نه مىداند چه مىگويد و نه آگاه است كه چه مىخواهد، نمىتواند از شجره نماز، ميوههاى گوناگون بچيند.
پيام متن:
توجه كردن به معانى جملههاى نماز، عاملى براى پيدايش حضور قلب در نماز است.
8 . توجه داشتن به تك فرصتى بودن نماز
يكى از مواردى كه مىتواند به حضور قلب بيشتر در نماز كمك كند و در روايتها نيز به آن اشاره شده، در نظر داشتن اين نكته است كه احتمال دارد اين نماز، آخرين نمازى باشد كه مىخوانيم.
در روايتى نقل است كه پيامبر اكرم صلىاللهعليهوآله به يكى از ياران خود فرمود:
«فَصَلِّها صلاةَ مُوَدِّعٍ؛ به هنگام نماز، به گونهاى نماز بخوان كه گويا اين آخرين نمازى است كه مىخوانى و نماز خداحافظى توست».
به راستى، از كجا مىدانيم كه پس از اين نماز، آن قدر زنده بمانيم كه به نماز ديگر نيز برسيم؟ ما وقتى وارد نماز مىشويم، حتى نمىتوانيم يقين كنيم كه همين نماز را به پايان خواهيم برد، تا چه رسد به اينكه بخواهيم، به نمازهاى ديگر دل خوش كنيم!
اگر انسان چند لحظهاى پيش از نماز بنشيند و بينديشد كه شايد اين، آخرين نماز من باشد، بارى شايد آن نماز را با حالت توجه به درگاه خداوند به جا آوَرَد.
پيام متن:
در نظر داشتن احتمال به پايان رسيدن عمر در حين يا بعد از نماز، سببساز افزودن بر حضور قلب در نماز است. |
|
|
کریمی که جهان پاینده دارد تواند حجتی را زنده دارد
دانلود پروژه و کارآموزی و کارافرینی
دوشنبه 8 فروردین 1390 5:10 PM
تشکرات از این پست