غدیر در بیان مقام معظم رهبری قسمت دهم
غدیر در بیان مقام معظم رهبری
قسمت دهم
|
● مصداق عینی ولایت
روز عید غدیر «عید ولایت» نامیده مىشود. نامگذارى درستى است؛ روزى است كه مفهوم ولایت اسلامى به وسیله پیامبر اكرم صلىاللَّهعلیهوآلهوسلّم یك مصداق روشن و عینى پیدا كرد.
براى كسانى كه مىخواهند از الگوى انسان طراز اسلام، نمونهاى ذكر كنند، بهترین نمونه همان كسى است كه آن روز نبىّ مكرّم اسلام صلىاللَّه علیه و آله و سلّم، او را به الهام الهى و به دستور پروردگار عالم، براى منصب عظیم ولایت، معیّن فرمود. معناى ولایت و مفهوم عظیمى كه در روز عید غدیر، مصداق مشخّصى پیدا كرد، یكى از نكات اساسى است كه براى جامعه اسلامى ما و صاحبان فكر، نقطه حسّاسى است و جا دارد روى آن تأمّل كنند.
وقتى كه در نظامى، ولىاللَّه - كسى مثل پیغمبر اكرم یا امیرالمؤمنین - در رأس نظام قرار دارد، آن جامعه، جامعه ولایت است؛ نظام، نظام ولایت است. ولایت، هم صفتى است براى منصبى كه نبىّ اكرم و جانشینان او از سوى پروردگار، حائز آن بودهاند، هم خصوصیتى است براى آن جامعه اسلامى كه در سایه آن حكومت، زندگى مىكند و از پرتو آن بهره مىگیرد.
من این نكته را بارها عرض كردهام، امروز هم مىخواهم بر روى همان نكته تكیه كنم؛ براى این كه مسائل زندگى، مسائل سرنوشتساز و وظیفه مهم ملت اسلام، وابسته به همین نكات اساسى و زیربنایى است.
بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار با مسؤولان و كارگزاران نظام به مناسبت عید سعید غدیر
21/7/1377
● غدیر،مضمونی متعلق به همه مسلمانان
اگرچه ارتباط قلبى ما شیعیان با واقعه غدیر، ارتباط مستحكم و برجستهاى در دنیاى اسلام است، ولى حقیقت این است كه مسئله غدیر در محتوا و روح حقیقى خود فقط متعلق به شیعیان نیست بلكه به همه دنیاى اسلام تعلق دارد.چون حادثه غدیر برخاسته از روح و مضمون حقیقى اسلام است. اینكه خداى متعال به پیغمبر اكرم - با آن همه مجاهدتها - حدود هفتاد روز قبل از وفاتش بفرماید كه «یا ایّها الرسول بلّغ ما انزل الیك من ربّك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته»، آنچه را كه به تو دستور دادیم، به مردم برسان و اگر نرسانى، رسالت خود را انجام ندادهاى، نشاندهنده این است كه روح و مضمون حقیقى اسلام در واقعه غدیر وجود دارد.دو مطلب در غدیر هست: یكى تعیین امیرالمؤمنین علىبنابىطالب علیهالصّلاةوالسّلام است و دیگرى آن معیارهایىاست كه نبى اكرم صلّىاللَّهعلیهوالهوسلّم در بیان علت و فلسفه تعیین امیرالمؤمنین در خطبه غدیر بیان مىفرماید.
این حركت بزرگ و تاریخساز، یعنى نصب امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام متكى به ملاكهایى است و این كار، مفهومى دارد. اگرچه ولایت یك امر سیاسى است، اما همه مضمون ولایت در سیاست خلاصه نمىشود. این ولایت، پرتوى از ولایت ذات مقدّس پروردگار است. این ولایت، ناشى از حضور ولایت الهى در وجود امیرالمؤمنین است، همچنانكه در وجود پیامبر مكرّم اسلام بود. این ولایت، فرعى از آن اصل و میوهاى از آن ریشه است. لذا از آن به «ولایت» تعبیر شده است. ولایت در حقیقت به معناى پیوند، ارتباط و اتصال است. آن كسى كه منصوب به این مقام است، برخلاف حكام و فرمانروایان عالم، فقط یك فرمانروا یا یك سلطان و یك حاكم نیست بلكه یك ولى است، به مردم نزدیك است، به آنها پیوسته است و مورد اتكاى دل و جان مردم است. این معنا در امیرالمؤمنین و در ائمه معصومین علیهمالسّلام وجود دارد. بعد از دوران حضور ائمه هم اگر پرتوهاى ضعیفى از این حقیقت در جایى پیدا شود، ولایت در آنجا شكل مىگیرد. حقیقت و معناى واقعىِ امر این است. لذا نبىاكرم در بیان صفات امیرالمؤمنین مىفرماید: «اعدلكم فى الرعیة»، او عادلترین شما در بین مردم است. هم عدالت درونى و معنوى و فردى امیرالمؤمنین مراد است و هم عدالت رفتارى و عدالت اجتماعى او. اینها چیزهایى است كه در زبان به آسانى مىشود بیان كرد، اما در تحقق و تبلور در عمل است كه انسان به عظمت این حقیقت و كسانى كه تجسم این حقیقت بودهاند، پى مىبرد. عدالت به معناى واقعى كلمه در وجود امیرالمؤمنین، در رفتار او،
در تقواى او و در توجه او حضور دارد. در رفتار بیرونى او هم عدالت تجسم پیدا مىكند. امروز بعد از گذشت قرنها، اگر بخواهیم عدالت را تعریف كنیم و آن را در ضمن مثال و نمونه بیان كنیم، هیچ مثالى رساتر و گویاتر از رفتار امیرالمؤمنین علیهالسّلام نمىتوانیم پیدا كنیم. این است كه نبىاكرم او را به امر پروردگار و با نصب الهى به مردم معرفى و به مقام ولایت منصوب مىكند. این یك حقیقت اسلامى است. این كجا و اینكه كسى معتقد باشد كه هر ظالمى با هر شیوه و رفتار بازیگرانهاى توانست زمام قدرت را در دست بگیرد، مردم باید از او اطاعت كنند،كجا؟! این اسلام است یا آن؟!
لذا مسئله غدیر با این مضمون والا متعلق به همه مسلمانهاست، چون به معناى حاكمیت عدل، حاكمیت فضیلت و حاكمیت ولایتاللَّه است.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار مسؤولان و كارگزاران نظام به مناسبت عید غدیر خم
1/12/1381
● غدیر نور هدایت برای همه و همیشه
حوادث بزرگ و مقاطع تاریخى، براى همه شیوا و مهم ودرسآموز است، نه فقط براى كسانى كه در آنها حضور داشتند؛ چون حادثه بزرگ شروع یك حركت و آغاز یك راه و بهار یك مجموعه از زندگىِ جامعه و انسان است. شاید اكثر آن كسانى هم كه در ماجراى بیعت امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام، گرد آن بزرگوار را گرفتند و با او بیعت كردند و پاى فشردند و فداكارى نمودند، واقعه غدیر و به طریق اولى ظهور اسلام و جنگهاى امیرالمؤمنین را ندیده بودند. اما اسلام و هدایت و نور آن فقط براى كسانى نیست كه در آن وقت حضور داشتند، بلكه براى همه و براى همیشه است: «و اخرین منهم لمّا یلحقوا بهم». انقلاب اسلامى شروع یك راه پُرافتخار و سعادتبخش بود.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار مردم قم
19/10/1381
● مفهومی الهام بخش و نجات دهنده
همانطور كه عرض كردم، اگر مسأله غدیر - با آن دو جنبهاى كه اوّلِ صحبتم گفتم - مورد ملاحظه قرار گیرد، امروز اسلام دنیا را نجات خواهد داد. یك عدّه هستند كه تصوّر مىكنند مىشود ملتى مسلمان بود؛ امّا به احكام اسلامى عمل نكرد! این تصوّر، معنایش جدایى دین از سیاست است. معنایش این است كه اسمتان مسلمان باشد، امّا به احكام اسلامى عمل نكنید و سیستم بانكدارى، اقتصاد، آموزش و پرورش، شكل و محتواى حكومت و ارتباطات فرد و جامعهتان، به خلاف اسلام و طبق قوانین غیراسلامى و حتّى ضد اسلامى باشد. البته، این، در مورد كشورهایى است كه قانون دارند؛ اگرچه طبق اراده و خواست یك انسان قاصر و ناقص باشد. امروز در بعضى كشورهاى اسلامى، حتّى قانون هم نیست؛ حتّى قانون غیراسلامى هم وجود ندارد و اراده اشخاص مهمّ است. در رأس قدرت یك نفر نشسته است و دستور مىدهد: اینطورى شود، آنطورى شود. نمىشود كه ما فرض كنیم عدّهاى مسلمانند، امّا از اسلام فقط نماز، روزه، طهارت و نجاست و امثال این چیزها را دارند. در جوامعى كه مىخواهند مسلمان باشند، اسلام باید حاكم باشد. غدیر، این پیام را داشت. امروز بسیارى از جوامع، چوب عدم اعتقاد به این معنا را مىخورند. ببینید ماجراى غدیر، اینجا چقدر مىتواند الهامبخش باشد!
نكته دوم این است كه بعضى از كشورهایى كه به نحوى خودشان را مقیّد به احكام اسلامى نشان مىدهند، براى مسائلشان، به آیه و روایتى استناد مىكنند؛ چهار نفر عمّامه به سر را هم به خدمت مىگیرند، براى اینكه در جایى برایشان فتوایى بدهند و كارى كنند. این كشورها، اگر چه بهظاهر چیزى مثل حاكمیّت اسلامى دارند، امّا حاكمیّت اسلامى با ارزشها و معیارهاى نَبَوى و وَلَوى، علم و تقوا، عدالت، عبودیّت خدا و خشیّت الهى و «ترتعد فرائسه فى المحراب»، كه روش انبیا و اولیا و مقرّبترین افراد به خدا بوده است، در جامعهشان مطرح نیست.
اگر تعبیرات تندترو واضحترى نخواهیم بكنیم، آنها یك عدّه آدمهاى دور از دینند.
پس، غدیر یك مفهوم مترقّى و نجاتبخش است. ولایت در اسلام یك مفهوم عالى است. این را باید بفهمند. شیعه باید به ولایت افتخار كند و غیر شیعه هم سعى كند آن را بشناسد. بحث علمى و دانستن كه دعوا ندارد. بدانند كه اصلاً این موضوع چیست.
بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار كارگزاران، به مناسبت «عید غدیر خم»
28/2/1374
● غدیر،مایه وحدت
همین مسأله غدیر هم مىتواند مایه وحدت باشد؛ همچنان كه مرحوم آیةاللَّه شهید مطهرى مقالهاى با عنوان«الغدیر و وحدت اسلامى» دارد. او كتاب الغدیر را- كه درباره مسائل مربوط به غدیر است - یكى از محورهاى وحدت اسلامى مىداند كه درست هم هست. ممكن است به نظر عجیب بیاید، اما واقعیت مطلب همین است. خودِ مسأله غدیر، غیر از جنبهاى كه شیعه آن را به عنوان اعتقاد قبول كرده است - یعنى حكومت منصوب امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام از طرف پیامبر كه در حدیث غدیر آشكار است - اصل مسأله ولایت هم مطرح شده است. این دیگر شیعه و سنّى ندارد. اگر امروز مسلمانان جهان و ملتهاى كشورهاى اسلامى، شعار ولایت اسلامى سر دهند، بسیارى از راههاى نرفته و گرههاى ناگشوده امت اسلامى باز خواهد شد و مشكلات كشورهاى اسلامى به حل نزدیك خواهد گشت.
مسأله حكومت و نظام سیاسى و حاكمیت سیاسى، یكى از دشوارترین مسائل براى كشورهاست. بعضى كشورها دچار استبداد و دیكتاتورىاند؛ بعضى دچار حكومتهاى فاسدند؛ بعضى دچار حكومتهاى ضعیفند؛ بعضى دچار حكومتهاى دست نشاندهاند. اگر حكومت اسلامىِ به معناى حقیقى - یعنى همان ولایت - به عنوان شعار براى مسلمانان مطرح شود، علاج ضعف را هم مىكند؛ علاج اقتصاد را هم مىكند؛ علاج دستنشاندگى را هم مىكند؛ علاج دیكتاتورى را هم مىكند. بنابراین، پرچم ولایت، یك پرچم اسلامى است.من از همه برادران شیعه و سنّى در كشور خودمان دعوت مىكنم - فعلاً آن محدوده جغرافیایى خودمان را مطرح مىكنم - كه به مسأله غدیر با این چشم نگاه كنند و این بخش از حدیث غدیر و مسأله غدیر را مورد توجه قرار دهند. برادران سنّى ما هم مثل ما روز غدیر را عید بگیرند؛ عید ولایت. براى این كه اصل تولّد مسأله ولایت، اهمیتش بسیار زیاد است؛ مثل اهمیت ولایت امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام كه این دیگر بین ما و برادران سنّى مشترك است.
هم در دوران بعد از پیروزى انقلاب و هم پیش از پیروزى انقلاب، همیشه عقیده من بر این بود كه امروز شیعه و سنّى باید اختلافات دیرین خود را در تعامل روزمرّه خودشان كنار بگذارند.
بیانات مقام معظم رهبرى در اجتماع بزرگ زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) در مشهد مقدّس
6/10/1379 |
کریمی که جهان پاینده دارد تواند حجتی را زنده دارد
دانلود پروژه و کارآموزی و کارافرینی
پنج شنبه 26 اسفند 1389 7:38 PM
تشکرات از این پست