وي افزود: هميشه در جامعه افرادي هستند که دنبال شر، ايجاد اختلاف و تفرقه در ميان گروههاي مختلف مردم هستند، اينگونه افراد به تعبير امام علي(ع) غوغائيان هستند، خصوصيت آنان اين است، زماني که با هم جمع ميشوند ميتوانند به اهداف خود برسند ولي وقتي متفرق ميشوند قابل شناسايي نيستند.
معاون آموزش دفتر تبليغات اسلامي با تبيين اين حمکت زيبا از نهج البلاغه ادامه داد: اميرالمومنين(ع) در اين حمکت بر اين مطلب تاکيد دارند که هر حکومتي بايد جلوي اجتماع غوغاييان را بگيرد، چون اگر جلوي آنها گرفته نشود، جامعه به هرج و مرج دچار ميشود.
وي تصريح کرد: البته اين گونه افراد وقتي همديگر را نمييابند تا متحد شوند و مفسدهاي بپا کنند، کسي نميتواند آنها را شناسايي کند و در ميان امت مسلمان گم ميشوند.
ارسطا با اشاره به برخي از شارحين نهج البلاغه که تصور کردند غوغاييان همان عموم مردم هستند، افزود: اين تصور کاملا اشتباه است، عموم مردم را اميرالمومنين(ع) در عهدنامه مالک اشتر کساني ميدانند که هر حاکمي موظف است توجه به خواستههاي آنها توجه داشته باشد، اين امام بزرگوار به مالک دستور ميدهند «نسبت به طبقات محروم جامعه خدا را در نظر داشته باش، گوش تو به سوي سخنان آنها باشد و گرايش تو بايد به سمت خواستههاي طبقات پايين و مستضعف جامعه باشد»، بنابراين عموم مردم غير از غوغاييان هستند.
وي تاکيد کرد: اهل غوغا دنبال ايجاد فساد و شر در جامعه هستند و دولت اسلامي موظف است کاري کند که غوغائيان همديگر را پيدا نکنند؛ چون اگر همديگر را پيدا کنند به تعبير امام علي(ع) غلبه ميکنند و به خواستههاي خود ميرسند.
رييس دانشگاه باقرالعلوم(ع) حکمت 200 نهج البلاغه را مدنظر قرارداد و ابراز داشت: در اين حکمت نيز امام علي(ع) درباره غوغاييان سخن گفتهاند، در اين حکمت آمده است که يک مجرم جنايتکار را خدمت اميرالمومنين آوردند و در همان زمان گروهي از غوغاييان به دور او جمع شده بودند، حضرت که چشمانش به غوغائيان افتاد اين گونه فرمود: «خرم مباد آن چهرهها و افرادي که ديده نميشوند مگر در هنگام هر بدي و فساد» «لا مرحبا بوجوه لا تري الا عند کل سوا» يعني غوغائيان جزء همان افرادي هستند که دنبال مفسدهاند تا به دور آن جمع شوند يا خودشان ايجاد مفسده کنند.
ارسطا با تشبيه جامعه امروز با دوران امام علي(ع) تصريح کرد: در جامعه ما مانند هر جامعه ديگري، افرادي هستند که دنبال فساد بوده و به تعبير اميرالومنين(ع) غوغايي هستند؛ بنابراين همه بايد توجه داشته باشيم که از بروز و ظهور چنين غوغاهايي در جامعه خود جلوگيري کنيم.
وي با اشاره به بخشهايي از سخنان رهبري مبني بر اينکه «فضاي اهانت و هتک حرمت در جامعه يکي از آن چيزهايي است که اسلام مانع آن است و نبايد اين اتفاق بيفتد، فضاي هتک حرمت هم خلاف شرع است و هم خلاف اخلاق و خلاف عقل سياسي است»، گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب انتقاد، مخالفت و بيان عقايد هيچ اشکالي ندارد، اما بايد به دور از هتک حرمتها، تهمتها، فحاشي و دشنامها باشد؛ چراکه اين کار علاوه بر اينکه فضا را آشفته ميکند، اعصاب آرام جامعه را به هم ميريزد و جامعه را دچار تنش و تفرقه ميکند.
معاون آموزش دفتر تبليغات اسلامي همچنين با اشاره به اين بخش از سخنان مقام معظم رهبري که فرمودند: «من ميخواهم اين پيامي باشد به همه کساني که يا حرف ميزنند يا مينويسند چه در مطبوعات چه در وبلاگها، همه اينها بدانند کاري که ميکنند کار درستي نيست»، گفت: با اين بيانات حجت بر همگان تمام شده است. ابراز ناراحتي که ما داريم به عنوان گروهي از اين جامعه، اين است که چرا ما نسبت به افراد هتاک و اهانتگر، موضع گيري نميکنيم و منتظر ميشويم تا کار به جايي برسد که خود مقام معظم رهبري بخواهند در برابر اينها موضع گيري کنند.
وي تصريح کرد: اينکه رهبري به دليل کم کاري و غفلت ما، ناچار به موضع گيري شوند، يعني خرج کردن به هزينه رهبري، نبايد اينقدر در کار خود کوتاهي کنيم تا مقام معظم رهبري ناگزير شوند اين کار را انجام دهند.
بر اساس گزارش مركز خبر حوزه، ارسطا درپايان خاطرنشان کرد: متاسفانه در راديو، تلويزيون و مطبوعات اين سخنان که بايد انعکاس مطلوبي که داشته باشد پيدا نکرده است، اميد است فقط به زبان پيروي رهبري نباشيم و در عمل نيز پيرو ولايت باشيم.