توسعه شيراز به يك پارادوكس، تناقض و تضاد بدل شده است؛ تضاد در ديدگاهها و عملكردها؛ تضادي كه در نهايت مانند هر زمان ديگري، مردم بايد تاوان آن را پس بدهند!
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه فارس، كلانشهر شيراز، طي سالهاي اخير با چالش بزرگي به نام توسعه متوازن روبهرو بوده است، توسعهاي كه مسئولان هم آن را ميخواهند و هم نميخواهند!، حكايت غريبي از "با دست پس زدن و با پا پيش كشيدن"؛ موضوعي كه در آخرين جلسه علني شوراي شهر شيراز بار ديگر مطرح شد؛ موضوع برجسازي و اينكه آيا بايد به برجسازان چراغسبز نشان داد يا نه؟
شهردار و برخي از اعضاي شوراي شهر شيراز در يكسوي اين ماجرا بهعنوان موافقان برجسازي، يا همان بلندمرتبه سازي قرار دارند و در طرف ديگر، فرماندار بهعنوان كسي كه مُهرش اگر پاي مصوبات شورا نباشد، كار شورا با وقفه مواجه خواهد شد.
"عليرضا پاكفطرت"، شهردار شيراز اعتقاد دارد براي رسيدن به توسعه، براي دستيابي به رشد آنهم از نوع متوازن، شيراز نيازمند نشان دادن چراغ سبز به برجسازان است، سرمايهگذاراني كه در ازاي ساخت ساختمانهاي بلندمرتبه، پول و اعتبار به اين كلانشهر سرازير ميكنند.
اما فرماندار شيراز معتقد است، ساختن برج تنها راه براي حضور سرمايهگذار نيست، ميتوان ساخت اما سازههاي ديگر، ميتوان توسعه را بدون تجاريسازي دنبال كرد.
البته اصناف هم بهگونهاي اين حرف را تاييد ميكنند زيرا امروز اگر به آمار رجوع شود بيش از سه برابر حد استاندارد، مغازه و پاساژ در اين كلانشهر وجود دارد يا در حال ساخت است و اين واحدهاي تجاري اگر زمينه حضور گردشگر بهميزان قابل قبول فراهم نشود، نميتوانند جوابگوي توسعه باشند.
به گزارش ايسنا، تلاش استاندار فارس و فرماندار شيراز براي صنعتي شدن استان فارس، شايد در همين راستا قرار داشته باشد، در راستاي اينكه اين كلانشهر ديگر شهري صرفا خدماتي نباشد.
شهردار شيراز اما در جلسه شوراي شهر، زماني كه بودجه 637 ميليارد توماني سال 1390 براي تصويب ارائه شده بود، گفت: بودجه 637 ميليارد توماني هم براي توسعه شيراز كم است، اما اگر اين بودجه محقق شود بايد به شهرداري و شورا جايزه داد.
به گزارش خبرنگار ايسنا از شيراز، عليرضا پاكفطرت در جلسه تصويب بودجه سال 90 شهرداري در شورا، افزود: نميتوان اين بودجه را از عوارضي كه مردم پرداخت ميكنند، تامين كرد، اگر معتقد به بلندمرتبهسازي باشيم بودجه محقق ميشود.
وي ادامه داد: من همان حرف آقاي چمران را ميزنم، مگر شهرداري چاه نفت دارد كه بتوان بودجههاي اين گونه تصويب كرد، ما بايد از مردم بدبخت بگيريم بهدولت هم كمك كنيم.
پاكفطرت خطاب به اعضاي شورا گفت: من اگر جاي شما بودم اينگونه صحبت نميكردم، فعلا شهردارم و نميتوانم همه حرفي بزنم. شهرداري نبايد كوهسار مهدي و كنارگذر را تنها با پولي كه از مردم ميگيرد بسازد، دولت هم بايد كمك كند.
وي با اشاره به صدور قبض 360 ميليون توماني براي روشنايي چند بوستان در شيراز، گفت: از طرفي براي پنج شش بوستان قبض 360 ميليوني صادر ميشود كه اگر نپردازيم برق را قطع ميكنند، ما هم بايد از مردم بگيريم.
شهردار شيراز گفت: اگر شورا حمايت كند، تحقق اين بودجه امكانپذير است، حتي اين بودجه براي جبران عقبماندگيهاي شيراز كم است، بودجههاي بيشتري نياز داريم، اما دولت هم بايد كمك كند نه اينكه آخر كار بگويد حال يكچيزي هم به من بدهيد! اين كه نميشود. من نميتوانم از مردم پول بگيرم و به دولت كمك كنم، هنور بدهيهاي دولت به شهرداري مانده است.
پاكفطرت با تصريح اينكه وزارت كشور به هيچ يك از شهرداريهاي كلانشهرها پولي پرداخت نكرده است، تاكيد كرد: اعتقاد دارم اگر همدلي باشد، اگر با هم باشيم، اگر كميسيون ماده 5 اصلاح شود، اين بودجه محقق شدني است.
وي با بيان اينكه از طرح برخي پروندههاي شهرداري در كميسيون ماده 5 خجالت ميكشد، گفت: طرح يك پلاك 500 متري فضاي سبز در كميسيون ماده 5 درست نيست.
شهردار شيراز با اشاره به ظرفيتهاي اين كلانشهر گفت: ميدان وليعصر(عج) سرشار از ظرفيتهاي بكر است، نميتوان گفت ما تجاري نميخواهيم، ما برج نميخواهيم، اما توسعه ميخواهيم، بودجه بالا ميخواهيم. خب اگر شما نخواهيد، سرمايهگذار ميرود در بوشهر و اصفهان سرمايهگذاري و خودبهخود مراكز مبادلات تجاري و ارزي خليج فارس را به آنجا منتقل ميكند.
به گزارش ايسنا، يك عضو شورا در خصوص بلندمرتبهسازي گفت: در عوارض پروانه ساختمان شاهد كاهش رقم هستيم اما شهردار در مورد بلندمرتبهسازي حرف ميزند، اگر در بودجه بحث بلندمرتبهسازي مطرح بود بايد اين كد افزايش داشته باشد نه كاهش.
"علي زحمتكش" افزود: بهعنوان مثال، ما مصوب كردهايم كه از تابلوهاي تبليغاتي عوارض بگيريم، نميشود عوارض نداد، بگوييم ببخشيد. راهش اين است كه بگوييم عوارض را پرداخت نكردهاي، يا خودت تابلو را پايين بياور يا ما آن را پايين ميكشيم.
وي اضافه كرد: وقتي ميگوييم با مردم برخورد نشود، منظور متخلفان نيستند، بايد با متخلفان برخورد كرد.
به گزارش ايسنا، رئيس كميسيون جذب سرمايهگذاري شوراي شهر شيراز نيز از بلندمرتبهسازي حمايت كرد و گفت: براي شيراز بودجه يكهزار ميليارد توماني هم كم است اما تاكنون بيشتر حرف زدهايم تا عمل كنيم.
"سيدسعيد موسوي" افزود: شعار ميدهيم، در عمل دو تا چشمغره كه بروند، دوتا برچسب كه بزنند ميگوييم مگر شيراز قرار است بشود دُبي!
گزارش ايسنا، پيش از اين فرماندار شيراز با بلندمرتبهسازي مخالفت و اعلام كرده بود: عدهاي ميخواهند شيراز را به دُبي تبديل كنند.
"حسين قاسمي"، در آن زمان يكي از مصوبات شوار در خصوص احداث برجي 30 طبقه در خيابان زند را رد كرده و گفته بود: مصوبه شوراي شهر را رد كرديم و اجازه نداديم مجدداً در حق شهر اجحاف شود.
قاسمي در آن زمان اعلام كرده بود: در فارس و شيراز با دو نمونه تفكر مواجه هستيم. يك تفكر، بر اساس مدل توسعه غربي است كه دنبال اين بودند شيراز را به دُبي ايران تبديل كنند كه در اين راستا به سمت برجسازي رفتند و با توجه به جميع جهات برجها، اگر بگوييم در شيراز برجخواري صورت گرفته، گزاف نگفتهايم.
وي اضافه كرده بود: در دولتهاي قبل از دولتهاي نهم و دهم، برخي مسئولان وقت مجوزهايي صادر كردهاند كه حق و حقوق مردم شهر در آن لحاظ نشده است. در اين راستا مجوزهايي براي مجتمعهاي تجاري صادر شده كه نتيجه آن به ضرر شهر بوده است.
قاسمي اعتقاد دارد، صدور مجوزهاي متعدد باعث شده كه بازار بومي و سنتي شيراز مانند "بازار وكيل" تحتالشعاع قرار گيرد و برخي مسئولان در دولتهاي قبل از نهم و دهم، با صاحبان پروژههاي تجاري تباني كردهاند كه اسناد آنها موجود است.
وي با تاكيد اينكه نياز شيراز تنها مراكز تجاري نبوده و راه رسيدن به توسعه اين كلانشهر هم ساخت مراكز بلندمرتبه تجاري و برج نيست، تصريح كرده بود: شيراز به كارخانه، مراكز تفريحي، سياحتي، فرهنگي و درماني نياز دارد چرا فقط به مراكز تجاري توجه ميشود؟
در اين ميان، هيئت مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان استان فارس نيز نظرات تخصصي خود را دارد، نظراتي كه زماني بهواسطه پررنگ بودن موضوع برج دوقلو در قصرالدشت شيراز، در قالب نامهاي به استاندار وقت(رضازاده) نوشته شد.
سازمان نظام مهندسي ساختمان استان فارس، هرگونه سرمايهگذاري مثبت، مطالعه شده با مكانيابي صحيح را ضروري و مغتنم ميداند، اما به مصداق "هرسخن جايي و هر نكته مكاني دارد" محل اجراي آسمانخراشي اين چنيني را در اين مكان نميداند و مغاير با ساختار شهر و دانش معماري و شهرسازي عنوان ميكند.
سازمان يادشده در نامه خود تاكيد كرده بود: شهر شيراز شهري است با هويت تاريخي، شهري است فرهنگي، شهري است مذهبي، شهري است عرفاني، شهري است با مناظر طبيعي زيبا و خدادادي، شهري است با جذابيتهاي فراوان. اين شهر نگين گردشگري ايران است. تخريب اصالت و ساختار آن با قدمت بيش از هزار سال و داشتن آثار تاريخي، مذهبي و فرهنگي منحصر بهفرد و شهره در جهان، كه نمادي از فرهنگ و ادب و تمدن اصيل است، باعث مخدوش نمودن هويت اين شهر و مصداق بارز تهاجم فرهنگي است.
اين اعتقاد كه مالك اصلي شهر مردم هستند و هيچ سازمان و دستگاهي نبايد به نيابت از طرف آنها منافع درازمدت و پايدار نسل كنوني و نسلهاي آينده را از منظر روزنهاي با چشمانداز محدود با منافع اقتصادي روزمره شهر و مردم تفسير كند، اعتقادي درست است.
به گزارش ايسنا، در آن روز سازمان نظام مهندسي فارس توصيه كرده بود: چنين رخدادهايي نبايد بر روند توسعه سرمايهگذاري در سطح شهر تأثير منفي بگذارد، دستگاهها و سازمانهاي استاني مرتبط با امر ساختوساز بايد زمينههاي قانوني لازم جهت جذب سرمايهگذاري داخلي و خارجي با هدف ايجاد بسترهاي لازم براي توسعه پايدار شهر و در جهت تأمين منافع درازمدت مردم را فراهم كنند.
سازمان نظام مهندسي فارس بر اين نكته تاكيد دارد كه؛ پروژههاي بزرگ شهري، اگر در انطباق با ضوابط و معيارهاي شهرسازي و در محلهاي مناسب احداث و به درستي هدايت و راهبري شوند، علاوه بر كمك به توسعه شهر و ايجاد اشتغال مولد ميتواند موجبات رشد و ارتقاي فناوري ساختوساز و تربيت نيروي انساني ماهر موردنياز را فراهم كنند.
اعتقاد كارشناسان سازمان نظام مهندسي نيز اين است كه سرمايهگذاري در جهت رشد و اعتلاي اقتصاد شهر و استان از جملـه تمامي بخشهاي توليــدي، صنعتي، انبوهســازي مسكن و كشاورزي بسيار خوب و پسنديده است و همه از آن استقبال ميكنند.
سازمان يادشده در اين نكته با فرماندار شيراز همعقيده است كه ساختن مجتمعهاي تجاري درقالب چند صد مغازه و فروختن آن به چند برابر قيمت كه نتيجهاش تخريب و ايجاد معضل در همة عناصر و عوامل شهرونـدان ميشود، سرمايهگذاري منفي براي شهر و مردم است و اين مردم بايد در آينده هزينههاي بسياري متحمل شوند تا شايد بخش كوچكي از اين زيان را جبران كنند.
به هر حال، شيراز نيازمند توسعهاي متوازن است، اما براي رسيدن به اين توسعه بايد تمام مسئولان، مسئولانه در يك جبهه قرار گرفته و با تعامل، همفكري و انديشيدن راهكارهاي مناسب، برنامهريزي و مسير توسعه را هموار كنند.
ترديد نداشته باشيم كه سرمايهگذاري در بخشهاي توليدي، زمينهساز اشتغالي پايدارتر و تضمينكننده آيندهاي درخشانتر است تا سرمايهگذاري براي احداث پاساژهاي چندطبقه و رستوران و فستفود.
بايد تلاش كرد در كنار شهرت فستفودها، شيراز در ابعاد اقتصادي و تاثيرگذار بر مبادلات تجاري منطقه، سرآمد بوده، شهرت متعالي پيدا كند و در نهايت مردم نيز از آن بهرهمند و برخوردار شوند.