شركت خودروسازي بوگاتي را با نام موسس آن يعني اتور بوگاتي ميشناسند. او در سال 1881 در شهر ميلان ايتاليا به دنيا آمد.
در سنين جواني استعداد زيادي در طراحي اتومبيل از خود نشان داد و در سن 18 سالگي با خودروي 2 سيلندر خود در مسابقه اي پيروز و 2 سال بعد موفق به ساخت خودرويي 4 سيلندر شد.
او به عنوان طراح براي چندين شركت كار كرد و سرانجام به دليل طراحي و ساخت خودرويي كوچك با موتور 4 سيلندر 1208 cc مشهور شد.
در مرحله بعد، بوگاتي خودرويي كوچك با موتور 855 cc ساخت كه توسط شركت پژو خريداري شد و در سال 1913 هم يك اتومبيل با موتور 5000 CC توليد كرد.
با وجود اين كه از آن فقط 3 نمونه ساخته شد؛ اما همين طرح راهگشاي ساخت موتورهاي سه سوپاپ نوع 30 و 37 در دهه 1920 گرديد.
يكي ديگر از توليدات شركت مدل 13 بود كه تا جنگ جهاني اول توليد آن ادامه داشت. در طول جنگ بوگاتي به توليدات نظامي متمايل شد.
بوگاتي در سال 1922 با مدل 8 سيلندر و 2000 cc به نام 30 در بازار موفقيت چشمگيري به دست آورد. در همان سال مدل 35 نيز ساخته شد. در فاصله بين 2 جنگ جهاني، مدل 30 موفق ترين اتومبيل مسابقه اي بوگاتي بود و تا سال 1926 موفق به پيروزي در 12 مسابقه شد.
از سال 1913 بوگاتي، روياي ساخت اتومبيلي را در سر مي پروراند كه با آن بتواند دنيا را تسخير كند. روياي او در سال 1926 با مدل 41 Royale به حقيقت پيوست.
پسرش در كارخانه راه پدر را ادامه داد. او در ابتداي ورود خود به كارخانه مدل 57 داراي موتور 8 سيلندر 3300 CC را توليد و در سال 1934 به بازار عرضه كرد.
در سال 1939 تعداد 683 دستگاه از اين خودروساخته شد. بوگاتي به Bordeaux منتقل و مشغول فعاليت روي چند پروژه شد. با كمك پسر كوچك ترش، مدل 73 با موتور 1500 cc را ساخت.
اگرچه تا زمان مرگش در آگوست سال 1947 فقط تعداد اندكي از اين خودرو توليد شد. براي زنده نگه داشتن ياد و نام Bugatti گروهي از تجار اروپايي در سال 1987 نام Bugatti را خريداري كردند.
شركت جديد بوگاتي در شهر Campogalliano ايتاليا تاسيس و در اوايل دهه 1990 خودروي فوق سريع V12 با سرعت 322 كيلومتر در ساعت و موتوري 3500 ccبا قدرت 550 hp را توليد كرد. اكنون مدل Veyron، سريع ترين و قدرتمندترين خودروي جهان، ساخت اين شركت است.
منبع : جام جم آنلاين