0

تحصيل و تدريس (تعليم و تعلّم) علما قسمت دوم

 
mohamadaminsh
mohamadaminsh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 25772
محل سکونت : خوزستان

تحصيل و تدريس (تعليم و تعلّم) علما قسمت دوم



تحصيل و تدريس (تعليم و تعلّم) علما

قسمت دوم

آيت الله قاضي(ره):مرحوم آيت الله قاضي (ره ) اگر چه بيشتر در زمينة سيروسلوك و عرفان شهرت دارند ولي ايشان عالمي يك بعدي نبودند- مرحوم حاج آقا سيدهاشم حداد در مورد ايشان مي‎گويد:«مرحوم آقاي قاضي يك عالمي بود كه از جهت فقاهت بي‎نظير بود. از جهت فهم روايت و حديث بي‎نظير بود. از جهت تفسير و علوم قرآني بي‎نظير بود. از جهت ادبيات عرب و لغت و فصاحت بي‎نظير بودند، حتي ازجهت تجويد و قرائت قرآن.» و اين نشانة اهتمام بيش از حد ايشان به كسب علوم ظاهري و تعليم آن بوده است.[1]


آيت الله العظمي بهاء‌الديني(ره): ايشان ايام تحصيل و تدريس خود را اينگونه توصيف كرده‎اند: «چنان عشق و علاقه‎اي به تحصيل علم داشتم، كه زندگي‎ام كتاب بود و همنشينم درس و بحث و مطالعه ـ با هيچ جلسه‎اي و برنامه‎اي به اندازة مجلس درس‎ انس نداشتم به طوري كه در سن نوجواني حدود شانزده ساعت كار مي‎كردم ـ به كارهاي فكري شوق بسيار داشتم. به طوري كه لحظه‎اي نمي‎آسودم و هميشه فكرم مشغول بود. در هر فرصتي كه پيش مي‎آمد وقت را براي مطالعه غنيمت مي‎شمردم و غير از كتب درسي حوزه، كتب مفيد ديگر را هم مطالعه مي‎كردم. هر كتابي را كه درس مي‎گرفتم هنوز چند روز از اتمام آن نگذشته بود كه تدريس مي‎كردم، علاقة عجيبي به تدريس داشتم زيرا بسياري از مجهولاتم و نقاط ابهام با تدريس حل مي‎شد.»و بالاخره اين جديت موجب مي‎شود در سن 25 سالگي اجازة اجتهاد بگيرند.[2]


مرحوم علامة طباطبائي (ره ): در زندگينامة ايشان، اينگونه آمده است:‌« در اوايل تحصيل كه به صرف و نحو اشتغال داشتم علاقة زيادي به ادامة تحصيل نداشتم و از اين روي هر چه مي‎خواندم نمي‎فهميدم و چهار‎سال به همين نحو گذراندم. پس از آن يكباره « عنايت خدائي» دامنگيريم شد و در خود يك نوع شيفتگي و بي‎تابي نسبت به تحصيل كمال حس نمودم به طوري كه از همان روز تا پايان تحصيل كه تقريبا هيجده سال طول كشيد، هرگز نسبت به تعليم و تفكر احساس خستگي نكردم ـ زشت و زيبايي جهان را فراموش كرده، بساط معاشرت با غير اهل علم را برچيدم ودر خورد و خواب به حداقل ضروري قناعت نموده باقي را به مطالعه پرداختم بسيار مي‎شود كه شب را تا طلوع آفتاب به مطالعه مي‎گذراندم و هميشه درس فردا را پيش مطالعه كرده، اشكالات آنرا حل مي‎كردم، به طوري كه مي‎توانم بگويم هرگز اشكال و اشتباه پيش استاد نبرده‎ام.» كه البته عنايت الهي كه به ايشان شده بود در اثر انابه‎اي بود كه ايشان به درگاه خدا داشتند و اين مطلب را بعدا براي آقاي صدرالدين حائري شيرازي نقل كرده بودند.[3]


و همت ايشان در فراگيري دروس آنقدر بوده كه وقتي در نجف مي خواستند رياضي بخوانند، چون استاد تنها ساعت يك بعد از ظهر وقت داشتند ايشان مسافت زيادي را در گرما و موقع ظهر مي‎رفتند تا يكساعت درس رياضي فرا بگيرند.[4]


آري، وصول به درجات بالاي علم و معرفت و فتح قله‎هاي دانش تلاش، جديت و پشتكار مي‎طلبد و از اينرو است كه اين استوانه‎هاي علم و فضيلت توانستند اثرات ارزشمند علمي از خود به يادگار بگذارند. به فرمايش مولا علي (عليه السلام) « قرن الاجتهاد بالوجدان »[5] هر كس در راه رسيدن به چيزي تلاش و كوشش خستگي ناپذير داشته باشد به آن دست مي‎يابد.


پی نوشتها :

[1] . اسوة عارفان ـ گفته‎ها و ناگفته‎ها دربارة مرحوم علامه سيد علي آقا قاضي (ره ) ‌ص 19 صادق حسن زاده، محمود طيار مراغي ـ انتشارات مؤمنين اول 1378.
[2] . حاج آقا رضا همداني، آيت بصيرت ـ ص 34 .
[3] . جرعه‎هاي جانبخش فرازهائي از زندگي علامة طباطبائي (ره) ـ ص 53ـ54 ـ غلام رضا گلي زواره انتشارات حضور، اول 1375 قم .
[4] . همان ص 57.
[5] . تصنيف غررالحكم ـ ص 444 ح 10127، عبدالواحد آمدي، دفتر تبليغات اسلامي چاپ اول بي تا.

کریمی که جهان پاینده دارد               تواند حجتی را زنده دارد

 

دانلود پروژه و کارآموزی و کارافرینی

سه شنبه 24 اسفند 1389  1:41 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها