0

حميدرضا نعيمي در نشست «فاوست»: تلاش كرديم نمايش سخت «گوته» را آسان كنيم

 
svh2005
svh2005
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 18447
محل سکونت : مازندران

حميدرضا نعيمي در نشست «فاوست»: تلاش كرديم نمايش سخت «گوته» را آسان كنيم

حميدرضا نعيمي كه اين روزها نمايش «فاوست» را اجرا مي‌كند، گفت: تلاش كرديم نمايش سخت «گوته» را آسان كنيم تا ترس اينكه چگونه مي‌توان اين اثر بزرگ را اجرا كرد، از بين برود.

 

به گزارش خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين نمايشنامه‌نويس، كارگردان و بازيگر تئاتر عصر روز گذشته ـ 16 اسفندماه ـ‌ در نشست خبري نمايشش كه در تئاتر شهر برگزار شد، با بيان اين مطلب ادامه داد: نمايش «فاوست» يكي از بزرگترين درام‌هاي دنياست كه قبل و بعد از انقلاب كمتر در ايران به اين شكل اجرا شده است.

 

نعيمي كه از دوسال پيش به اجراي اين نمايش علاقمند است، يادآور شد: دوسال پيش نمايشنامه را به مركز هنرهاي نمايشي ارائه كردم كه امكان اجرايش فراهم نشد تا اينكه امسال آقاي حيدري دبير جشنواره تئاتر فجر از ما دعوت كرد اين نمايش را در فجر اجرا كنيم.

 

وي با ارائه توضيحاتي درباره پيشينه‌ي كارهاي گروه تئاتر «شايا» افزود: گروه ما سالهاست اين هدف را دنبال مي‌كند كه اگر قرار است سالانه يك فرصت براي اجراي نمايش داشته باشد، از اين فرصت به بهترين شكل استفاده كنند. ما در اين سالها نمايش‌هاي اقتباسي يا غير اقتباسي اجرا كرده‌ايم. معتقديم در كنار نويسندگان خوبي كه كارهاي غير اقتباسي مي‌نويسند نبايد تئاترهاي ما از بزرگترين آثار دنيا خالي بمانند و در همين راستا بود كه نمايشنامه‌ي گوته را انتخاب كرديم.

 

اين كارگردان تئاتر پروسه آماده‌سازي نمايش «فاوست» را بسيار نفس‌گير توصيف كرد و افزود: در مدت چهارماه تمرين پروسه بسيار دشواري را پشت سر گذاشتيم. اما خوشحاليم كه اين نمايش در شرايط و امكانات ما اجرا شد و توانستيم نمايش سخت گوته را آسان كنيم تا ترس اين ساليان كه چطور مي‌توان اين اثر بزرگ را اجرا كرد، فرو بريزد.

 

نعيمي درادامه صحبتهايش با ابراز تاسف از عدم تعريف برخي مشاغل تئاتر در ليست مشاغل مركز هنرهاي نمايشي توضيح داد: در مركز و در شوراي ساخت هيچ تعريفي از طراحي نور وجود ندارد، بنابراين دستمزدي هم براي طراح نور تعريف نشده است در حالي كه يك اثر نمايشي نيازمند طراح نور است. ما براي نمايش «فاوست» طراح نوري داشتيم كه بسيار زحمت كشيد و حالا من بايد دستمزدش را از جاي ديگري تامين كنم.

 

او كه در نمايش‌هاي قبلي‌اش در كنار كارگرداني، طراحي صحنه و لباس را هم انجام داده بود، متذكر شد: در اين نمايش تصميم داشتم هر كس كار خود را انجام دهد چون كار تئاتر هياتي نمي‌شود، هر كس متخصص كار خود است و اينچنين است كه آرامش در گروه حكمفرما مي‌شود. من پيش از اين همواره طراحي‌هاي نمايشم را خودم انجام مي‌دادم البته بهناز نازي به عنوان يك طراح حرفه‌اي در كنار ما بود.

 

اين نمايشنامه‌نويس در ادامه‌ي صحبتهايش با اشاره به تلاش سالانه‌اش در تئاتر افزود: در اين سالها يكي از سخت‌گيرترين و بي‌غرض‌ترين تماشاگران تئاتر بوده‌ام. تلاش كرده‌ام در بهترين شرايط روحي به تماشاي تئاتر بروم تا بتوانم به خوبي با كارها ارتباط برقرار كنم. با وجود سخت‌گيري بسيارم معتقدم تماشاگراني كه نمايش

«فاوست» را خواهند ديد حتي اگر با كار ارتباط نگيرند قطعا به يك موضوع اذعان خواهند داشت و آن اينكه براي اين اثر تا حد مرگ زحمت كشيده شده كه حتما ارزش يكبار ديدن را دارد.

 

نعيمي با تقدير از تلاشهاي اعضاي گروه «شايا» و بازيگران مهماني كه در اين نمايش همكاري مي‌كنند، تاكيد كرد: بازيگران هر شب با اضطرابي روي صحنه حضور پيدا مي‌كنند كه مقدس است. در اين نمايش بازي ايوب آقاخاني چيزي كمتر از آل‌پاچينو در وكيل‌مدافع شيطان نيست. من اينجا نقش اصلاح‌كننده را داشتم و هرگز در دل بازيگران نرفتم.

 

او در پايان صحبتش گفت: اگر تماشاگران از كار ما بدشان آمد پول بليت‌شان را حتما خواهم داد اما معتقدم اين نمايش ارزش يكبار ديدن را دارد.

 

به گزارش ايسنا، در بخش ديگري از اين نشست ايوب آقاخاني ديگر نمايشنامه‌نويس و كارگردان تئاتر كه در اين نمايش به عنوان بازيگر حضور دارد، گفت: بيشتر خود را نمايشنامه‌نويس مي‌دانم و در مرحله‌ي بعد كارگردان و بعداز كارگردان بازيگر، اما اين نمايش در كارنامه‌ي بازيگري من جزء قابل دفاع‌ترين كارهايم است.

 

آقاخاني اضافه كرد: به خاطر تعصب‌ بر نمايشنامه‌نويسي هميشه از نمايشنامه انتخاب را شروع مي‌كنم نه از نقش. همواره به اين فكر مي‌كنم كه قرار است به عنوان بازيگر در چه نمايشنامه‌اي ديده شوم. بنابراين حتي درجايگاه بازيگر هم احساس مي‌كنم بايد حافظ ركن ركين نمايشنامه‌نويسي باشم.

 

سرپرست گروه تئاتر «پوشه» اقتباس حميدرضا نعيمي از نمايشنامه «فاوست» گوته بسيار مفتون‌ كننده دانست و افزود: برايم سعادت بزرگي است، كنار يكي از نويسندگان نسل خودم حضور داشته باشم. براي اينكه يك شاهكار ثقيل و غير قابل اجرا را به زباني ساده به تماشاگر منتقل كنيم تا هم فرهنگ تماشاگرمان ارتقاء پيدا كند و هم مجاورت خود را با اين آثار بزرگ از دست ندهيم.

 

ايوب آقاخاني نمايشنامه‌ي «فاوست» حميدرضا نعيمي را بسيار مدرن توصيف كرد و گفت: به جز شاكله‌ي اصلي، شخصيت‌هاي تعريف شده و واقعه همه‌چيز در متن نعيمي بازآفريني شده است. بنابراين نمايشنامه‌ي او خلق مجددي است كه بسيار قابل درك و دريافت است و خيلي راحت به اين پرسش پاسخ مي‌دهد كه چرا نمايشنامه‌ي «فاوست» بايد اجرا شود.

 

نويسنده و كارگردان نمايش «كسوف» ادامه داد: احترام اوليه‌ي من به اين اثر از خواندن متن شروع شد. معتقدم بايد تلاشهاي يكديگر را باور كنيم. در اين سالها يكي از علاقمندان تجربه‌هاي قبلي نعيمي در اقتباس‌هايش بودم.

 

او با ابراز خرسندي از اين همكاري يادآور شد: نعيمي حتي انتخاب نقش را به من واگذار كرد. نقش مفيستو آنچنان جادويي را برايم داشت كه به سرعت به طرفش رفتم.به اين دليل كه اين كاراكتر را در نمايشنامه‌ي نعيمي كاملا متفاوت ديدم. در برخورد با متن دريافتم او گرايش به خلق شخصيت‌هاي كاملا معاصر و قابل هضم براي تماشاگر امروز داشته است.

 

آقاخاني با اشاره به دگرديسي شخصيت مفيستو در اين نمايش توضيح داد: پيشنهادات اين دگرديسي در متن وجود دارد. نمايشنامه مي‌گويد مرا جور ديگري ببينيد. آنگونه كه مخاطب امروز در ايران كه خود درگير بزرگترين تراژدي‌هاست بتواند اين اثر را دوست داشته باشد. بنابراين اگر قرار است براي اين تماشاگر حرفي بزنيم بايد حرف درستي باشد و اين نمايشنامه كوششي است در جهت سهل‌كردن يك كار ثقيل.

 

اين استاد دانشگاه با ارائه توضيحاتي درباره برخوردش با نمايشنامه «فاوست» نعيمي متذكر شد: تلاش كردم اين شخصيت را با يك سري ضد كليشه‌هاي معاصر و امكانات موجود از دل تمرين‌ها طوري به مخاطب ارائه بدهم كه هم آن را درك كند و هم بداند شخصيت‌هايي مانند مفيستو با ما و در ما هستند كه در موقعيت‌هاي متفاوت امكان بروز متفاوتي پيدا مي‌كنند.

 

به گزارش ايسنا، در ادامه خسرو شهراز ديگر عضو گروه تئاتر «شايان» و يكي از بازيگران اين نمايش در توضيحات كوتاهي با ابراز خرسندي از اجراي اين نمايش گفت: بسيار خوشحالم بعد از سالها كار كردن با اين گروه توانستيم كار سنگين و خوبي را روي صحنه بياوريم. اين تجربه برايم بسيار بزرگ و والاست و توانستم به خوبي از نقش واگنر كه در اين نمايش بر عهده‌ي من بود لذت ببرم.

 

پريدخت عابدين‌نژاد طراح لباس اين نمايش هم گفت: در برخورد با متن به اين نتيجه رسيديم كه اين كار زمان خيلي خاصي ندارد البته طراحي لباس‌ها از قرن 19 آلمان شروع مي‌شود، اما المان‌هاي امروزي هم در آن وجود دارد. كل كار مدرن است، اما در برخي جاها تلاش كرديم گوشه چشمي هم به تاريخ داشته باشيم. از سوي ديگر رنگهاي خيلي خاموش را انتخاب كردم چون فضاي فقر و تاريكي در رنگهاي خاكستري و قهوه‌اي بهتر خود رانشان مي‌دهند.

 

رضا مهدي‌زاده طراح صحنه اين نمايش هم با اشاره به همكاري قبلي‌اش با حميدرضا نعيمي يادآور شد: نعيمي در نمايشي كه سال گذشته در فجر اجرا شد، در حوزه طراحي كمك بسياري به من كرد. در همان زمان پيشنهاد همكاري براي اجراي نمايش «فاوست» مطرح شد كه به اين همكاري بسيار علاقمند بودم.

 

مهدي‌زاده افزود: در آغاز قرار بود نمايش را در تالار مولوي اجرا كنيم اما بعد تالار چهارسو مطرح شد. تلاشم بر اين بود در اين همكاري اگر خلاق هستيم بايد خلاق‌تر باشيم، چون كارگردان ما با نمايشنامه‌ي «فاوست» نفس مي‌كشيد و دم مي‌زد.

 

وي ادامه داد: تلاش كرديم به فضايي برسيم كه در فرم كمينه باشد. بنابراين فضاي ميني‌ماليستي طراحي كرديم كه با جابجايي خود بازيگران به يك پويايي مي‌رسد.

 

در ادامه‌ي اين نشست بهناز نازي ديگر عضو گروه تئاتر شايا با اشاره به حضورش در اين گروه از سال 73 اضافه كرد: نعيمي بعد از چند سال تصميم گرفت كارگرداني مستقلي انجام بدهد. خوشبختانه در اين كار همه به درستي هدايت شده‌اند، بازيگران در عين آزادي عمل به خوبي هدايت شده‌اند.

 

او كه در اين نمايش نقش مارگيريت را بازي مي‌كند، افزود: اين نقش با نقش دختر 14 ساله‌ي متن گوته بسيار متفاوت است. از طريق تحليل نقش به آن نرسيدم بلكه از راه خواندن متن و قرار گرفتن در كنار ديگر بازيگران اين نقش شكل گرفت.

 

يعقوب صباحي ديگر بازيگر اين نمايش كه در دو نقش مهمان‌خانه‌چي و كشيش بازي مي‌كند، در سخناني كوتاه گفت: خوشبختانه گروه ما در اين سالها يك سير صعودي داشته است.

 

وي افزود: نمايش «فاوست» امروزي شده است و هر چند در جاهايي به غلط گفته مي‌شود كه اين نمايش ويژه مخاطبان روشنفكر و خاص است. مخاطب عام به خوبي مي‌تواند با آن ارتباط برقرار كند.

 

در حاشيه‌ي اين نشست ايوب آقاخاني با اشاره به تاثير مطبوعات در جذب مخاطب تئاتر گفت: در دنيا سنتي به نام ريويونويسي وجود دارد كه به تماشاگران كمك مي‌كند درباره‌ي كارها تصميم‌گيري كنند كه اميدوارم در كشور ما هم اين سنت به وجود مي‌آيد.

 

وي با اشاره به تاثير دوجانبه‌ي مطبوعات و تئاتر بر يكديگر اضافه كرد: رنجوري نقد تئاتر ما باعث تاسف است در حالي كه تخصصي شدن نقد تئاتر تخصصي شدن تئاتر را در پي دارد.

 

او ادامه داد: متاسفانه هنوز بحث بازاريابي تئاتر ما حرفه‌اي نيست. معاونت هنري بايد اين را در نظر بگيرد كه خودكفا شدن گروه‌ها گرچه اتفاق بسيار خوبي است اما وابسته به شرايطي است كه بايد فراهم شود. در حالي كه امروز هيچ يك از اين شرايط براي چنين كاري آماده نيست. بنابراين بايد در قبال هنر تئاتر بيش از اين توجه مبذول داشت. چرا كه در جهان هيچ هنري به اندازه تئاتر شريف نيست و در عين حال به همان اندازه هم آسيب‌پذير است.

 

به گزارش ايسنا، نمايش «فاوست» نوشته‌ و كار حميدرضا نعيمي هر روز ساعت 19 در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر اجرا مي‌شود. اين نمايش كه اجراي آن تا فروردين آينده ادامه دارد روز 15 فروردين سال 1390 ويژه خبرنگاران و اصحاب رسانه به صحنه مي‌رود.

اين نمايش در اجراي شب گذشته‌ي خود ميزبان هنرمنداني همچون پري صابري،اسماعيل خلج،مسعود دلخواه،ندا هنگامي،محسن ابراهيمي و ... بود كه حميدرضا نعيمي اجراي شب گذشته را به هنرمندان حاضر تقديم كرد و از خبرنگاران تئاتر هم تشكر كرد.

اگر من و شما خودمان را  اصلاح کنیم ، جامعه درست می شود

چهارشنبه 18 اسفند 1389  12:10 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها