0

پنج نكته‏اى كه بايد درباره غيب‏نما بدانيد غيب‏نما

 
mohamadaminsh
mohamadaminsh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 25772
محل سکونت : خوزستان

پنج نكته‏اى كه بايد درباره غيب‏نما بدانيد غيب‏نما




پنج نكته‏اى كه بايد درباره غيب‏نما بدانيد غيب‏نما (با عنوان فرعىِ طلوعِ عقلى كلى در هستى ممكن) به قلمِ محمد رضا عابدى شاهرودى، به همتِ انتشارات تحسين، به چاپ رسيد و بى سر و صدا روانه بازار شد. همانطور كه كتابهاى زيادى درباره امام زمان نوشته مى‏شود، غيب‏نما هم كتابى درباره زندگىِ امام زمان بود. اما با اين حال، چرا اين طور قلمداد مى‏شود كه غيب‏نما، يك اتفاق در حوزه ادبياتِ دينى و مذهبى است؟ چه عواملى باعث شده است كه غيب‏نما، به اندازه فاصله ميانِ عطارد تا پلوتون، از سايرِ آثارِ مشابه، فاصله بگيرد. در اينجا ما قصد داريم كه به مهمترين نكاتى كه در اين حوزه وجود دارد، اشاره كنيم. نكاتى كه هر نويسنده و خواننده‏اى در حوزه ادبيات دينى و مذهبى، بايد از آن آگاه باشد.
۱. كتابهاى زيادى درباره زندگىِ امام زمان نوشته و چاپ مى‏شوند. اكثرِ اين كتابها، مجموعه روايات و احاديثِ مربوط به زندگىِ امام زمان را جمع آورى مى‏كنند. كتاب‌هاى ديگر هم حاوىِ مجموعه خاطراتِ كسانى است كه به محضرِ آن حضرت، نائل آمده‏اند. كم و بيش همه كتابهاى مهدوى، در همين حيطه‏ها نوشته مى‏شوند. اما اگر فكر مى‏كنيد كه در غيب نما هم ماجرا همين طور است، بايد بگويم كه كاملاً اشتباه مى‏كنيد.
غيب‏نما همانطور كه در عنوانِ روى جلدش آمده است، مجموعه داستانهاى كوتاه درباره زندگى امام زمان است. بنابراين اين كتاب، اولين كتابى است كه يك دوره از زندگىِ امام زمان را به صورت ده داستان كوتاه، به رشته تحرير در مى‏آورد. دوره‏اى كه از پيش از تولد آن حضرت آغاز مى‏شود و به دورانِ بعد از غيبتِ ايشان مى‏رسد.
۲. غيب‏نما فقط مجموعه داستانهاى كوتاه نيست، بلكه همانطور كه در مقدمه‏اش آمده است، مجموعه شبهِ داستانِ كوتاه است. عنوانِ شبهِ داستان، از عناوينِ ابداعىِ نويسنده اين كتاب است كه به طورِ مفصل، در مقدمه آثارش به آن پرداخته است. شبهِ داستان، نه داستان است و نه فيلمنامه و نه تلفيقِ ميانِ اين دو، بلكه بيشتر، مرزِ ميانِ اين دو است.
شبهِ داستان دريچه جديدى به سوى ادبياتِ داستانى مى‏گشايد و مرزهايش را وسيعتر از قبل مى‏كند. با اين قالب، شما تقريبا مى‏توانيد هر چيزى كه بخواهيد را به داستان تبديل كنيد. با اين قالب، هيچ تفاوتى ميان نوشتنِ داستان، شعر، مقاله و پژوهش علمى وجود ندارد.
۳. استفاده از تكنيكهاى نگارشىِ كاملاً جديد، يكى ديگر از نكاتى است كه غيب‏نما را از سايرِ آثارِ مشابه جدا مى‏كند. به عنوانِ نمونه، استفاده از تكنيكِ نگارش در لحظه و استفاده از ساختارهاى تصويرى، از نكاتى است كه در نگارشِ اين مجموعه، به كار گرفته شده است.
نگارشِ در لحظه، سبكى از نوشتن است كه همه تصميمات و شخصيت‏پردازيها و اتفاقات، در لحظه اتفاق مى‏افتند و در اثر نوشته مى‏شوند. ساختارهاى تصويرى، سبكى از تصوير سازى است كه به نحوه‏اى از ساختار اشاره مى‏كند كه به ديدنِ نوشتن در متن، مى‏رسد.
۴. شايد تنها كلمه‏اى كه به نظر برسد به داستانهاى مهدوى ارتباط ندارد، طنز باشد. اما با اين حال، غيب‏نما اولين مجموعه‏اى است كه طنز را واردِ داستانهاى مهدوى مى‏كند. اين طنز، چه به عنوانِ طنزِ نگارشى و چه به عنوان طنزِ شخصيتى، در مجموعه داستانهاى اين كتاب وجود دارد.
اما بايد به اين نكته توجه داشت كه طنزِ مورد استفاده (كه هم شاملِ طنز نگارشى و هم كلامى و موقعيتى است) در بيان چه مواردى به كار مى‏رود؟ طبيعتى است كه طنز در اين مجموعه براى برجسته‏تر كردن اتفاقات و شخصيتهايى به كار مى‏رود كه با بزرگ شدنِ جنبه طنزشان، بهتر روشن و آشكار مى‏شوند. بنابراين در اينجا، طنز به معناى شوخيهاى عادى و سر به سر گذاشتهاى عادى، به كار نمى‏رود.
۵. و نكته آخر، كُلاژى است كه داستانهاى كتاب را به هم پيوند مى‏زند. در اين مجموعه شبهِ داستان، شما درباره زندگى امام زمان مى‏خوانيد، ياران و نايبانِ ايشان را مى‏شناسيد، با اسرار و رموز روبرو مى‏شويد و كرامات و معجزات آن حضرت را مى‏خوانيد. غيب نما، تازه اولين قسمت از اين مجموعه بزرگ است.

کریمی که جهان پاینده دارد               تواند حجتی را زنده دارد

 

دانلود پروژه و کارآموزی و کارافرینی

پنج شنبه 5 اسفند 1389  5:18 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها