0

دهقاني: نظم جهاني از دغدغه‌هاي نظري در روابط بين‌الملل است

 
mosaferakherat
mosaferakherat
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 2182
محل سکونت : گیلان

دهقاني: نظم جهاني از دغدغه‌هاي نظري در روابط بين‌الملل است

 گروه سياست خارجي / حوزه ساير حوزه ها

89/11/26 - 17:11
شماره:8911261194
 
نسخه چاپي ارسال به دوستان
همايش ملي نظام بين‌الملل مطلوب و نظام موجود - 10
دهقاني: نظم جهاني از دغدغه‌هاي نظري در روابط بين‌الملل است

خبرگزاري فارس: استاد روابط بين‌الملل دانشگاه علامه گفت: نظم بين‌المللي و جهاني يكي از دغدغه‌هاي نظري در روابط بين‌الملل است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس،‌ سيدجلال دهقاني استاد روابط بين‌الملل دانشگاه علامه طي سخناني در همايش ملي نظام بين‌الملل مطلوب و نظام بين‌الملل موجود كه امروز در دفتر مطالعات سياسي و بين‌الملل وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: مسئله نظم بين‌المللي و جهاني يكي از دغدغه‌هاي نظري در روابط بين‌الملل است به گونه‌اي كه بسياري از نظريه‌‌پردازان روابط بين‌الملل تلاش مي‌كنند تا نظم و ترتيب موجود و مطلوب در عرصه بين المللي و جهاني را توضيح دهند. 
وي ادامه داد: با اين وجود تنها تعداد اندكي از نظريه‌هاي نظم جهاني ساخته و پرداخته مي‌شود كه موضوع و مسئله نظم بين‌المللي و جهاني را به عنوان موضوع اصلي و متغير وابسته تبييني و هنجاري در كانون مسير خود قرار دهد. 
استاد روابط بين‌الملل دانشگاه علامه نظم جهاني اسلامي در چارچوب نظريه اسلامي روابط بين‌الملل را داراي ماهيت و ويژگي‌هايي خواند كه آن را از معنا و مفهوم نظم در ساير نظريه‌هاي روابط بين‌الملل متمايز مي‌سازد. 
دهقاني با بيان اينكه نظم جهاني همسان با نظم فردي و اجتماعي جزئي از نظم فراگير حاكم بر جهان هستي است، يادآور شد:‌ در نظريه اسلامي روابط بين‌الملل برخلاف نظريه‌هاي متعارف روابط بين‌الملل، چگونگي و اجراي التزام به برقراري، بازسازي و حفظ نظم جهاني عادلانه و چگونگي تبديل اين انتظام به كنش و اقدام سياسي تبيين و تحليل مي‌شود. 
وي ادامه داد: ‌نظم جهاني ماهيت جهاني دارد و برپايه ارزش‌هاي فطري ذاتي شكل گرفته و تداوم مي‌يابد ولي خود فاقد ارزش غايي مي‌باشد چرا كه در نظريه اسلامي روابط بين‌الملل نظم ماهيت و ارزشي براي استقرار عدالت جهاني جهت تأمين سعادت دنيوي و اخروي انسان دارد. 
استاد روابط بين‌الملل دانشگاه علامه با بيان اينكه نظم جهاني اسلامي ماهيتي تشكيكي داشته و داراي مراتب و سطوح مختلفي است، يادآور شد: نظم جهاني در عالي‌ترين و بالاترين سطح و مرتبه خود به معناي نظم حداكثري در اثر استقرار عدالت مبتني بر رعايت حق افراد و جوامع برقرار مي‌شود كه در قالب جامعه جهاني اسلامي تحقق مي‌يابد. 
دهقاني نظم حداقلي را ناشي از توافق واحدهاي تشكيل دهنده نظام بين‌الملل مبني بر رعايت استحقاق‌هاي يكديگر خواند كه در چارچوب نظام بين‌الملل تجلي مي‌يابد اگرچه مطلوبيت‌ كامل را ندارد ولي از آنجا كه بر رضايت دولت، ملت‌ها استوار است عادلانه به شمار مي‌آيد. 
وي يادآور شد: نظم جهاني كه حد وسط اين دو نظم حداكثري و حداقلي قرار مي‌گيرد به صورت شكل‌گيري جامعه بين المللي اسلامي محقق مي‌شود زيرا جامعه بين‌الملل اسلامي بر ارزش‌ها و منافع مشترك اسلامي استوار بوده و قواعد و قوانين اسلامي بر روابط كشورهايي كه در نهادهاي مشترك عضويت دارند حاكم است. 
انتهاي پيام/خ

 

 
بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا«16»  وَالْآخِرَةُ خَیرٌ وَأَبْقَى«17» 
 
ولی شما زندگی دنیا را مقدم می‌دارید،  در حالی که آخرت بهتر و پایدارتر است!
 
الأعلی (16 -17)
 
 
 
 

 

سه شنبه 26 بهمن 1389  6:05 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها