عباسعلي مطلبي' روز سه شنبه در نخستين همايش ملي فرآوري و بهداشت فرآورده هاي شيلاتي اظهار داشت: بخش عمده اي از صيد در مرحله عرضه به دليل نبود روش هاي بسته بندي و ماندگاري، سيستم زنجيره سرد و سريع الفساد بودن، خود به خود از دسترس خارج مي شود.
وي با اشاره به نقش گوشت سفيد و قرمز، تخم مرغ و لبنيات به عنوان پروتئين هاي حيواني در مصرف افزود: در برنامه چهارم توسعه 29 گرم پروتئين خالص حيواني در روز براي هر فرد پيش بيني شده كه تقريبا تحقق يافته است و اين با آمارهاي جهاني نيز مطابقت دارد.
رييس موسسه تحقيقات شيلات ايران پيش بيني استحصال 55/4 گرم از اين پروتئين از طريق آبزيان را در برنامه چهارم يادآور شد و گفت: بر اساس اين برنامه توليد 768 هزار تن آبزيان پيش بيني شده كه 600 هزار تن آن محقق شده است.
وي خاطرنشان ساخت: گرچه مصرف آبزيان نسبت به دهه گذشته افزايش يافته ولي در حال حاضر آبزيان جايگاه مناسبي در سبد مصرف خانوارهاي ايراني ندارند.
مطلبي ميانگين مصرف آبزيان در كشور را 2/7 كيلوگرم عنوان و تصريح كرد: اين رقم در مقايسه با سرانه مصرف جهاني رقم ناچيزي است.
وي تشويق به سرمايه گذاري ، بهبود شرايط نگهداري و حمل و نقل ماهيان صيد شده، افزايش تنوع در فرآورده هاي آبزيان، جلوگيري از افزودني هاي غيرمجاز در فرآوري ها را از جمله ماموريتهاي موسسه تحقيقات شيلات ايران ذكر كرد.
وي با اشاره به افزايش مصرف آبزيان و فرآورده هاي شيلاتي اظهار داشت: هرچند همواره توصيه مي شود تا از پروتئين آبزيان دو بار در هفته در خانواده ها مصرف شود اما به دليل استفاده سنتي و عدم تنوع در آبزيان اين خواسته ما محقق نمي شود.
رييس مركز موسسه تحقيقات شيلات ايران با تاكيد بر بهبود فنآوري و تنوع در محصولات و بسته بندي و كاهش ضايعات تصريح كرد: در برنامه پنجم پيش بيني شده كه سهم آبزيان در تامين پروتئين مصرفي از 700 هزار تن به يك ميليون و يكصد هزار تن و سرانه پروتئين خالص آبزيان از 51/4 گرم به شش گرم از مجموع 35 گرم سرانه پروتئين خالص حيواني روزانه ارتقا يابد.
وي با اشاره به روش هاي جديد پرورش آبزيان از جمله روش هاي پرورش مدار بسته و گلخانه اي خاطر نشان كرد: فرآوري محصولات از جمله كنسرو كردن، دودي كردن و بسته بندي براي ماندگاري طولاني ماهيان مي تواند مفيد واقع شود.
مطلبي بر اهميت فرصت هاي سرمايه گذاري تاكيد و اضافه كرد:حفظ و تنوع محصول و ترغيب جامعه براي مصرف آبزيان مي تواند ما را در خط توليد و عرضه فراورده ها به بازار قرار دهد .