محمد خزایی، در همایش سومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که عصر دیروز، 25 بهمن در موزه هنرهای معاصر برگزار شد، گفت: ساختار بصری هنر ایران در شکل گیری قالب تجسمی هنر معاصر نقش و تأثیر بسزایی داشته است و حتی فرم و محتوای اساطیری و کهن نیز میتواند در قالبی نو به حیات خود ادامه دهد تا موجب پیدایش آثار هنری نو مرتبط با سنتهای اصیل شود.
دانشیار گروه گرافیک دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر احیای شاخصههای هنر گذشته ایران در هنرهای تجسمی امروز ایران گفت: تاریخ به ما می آموزد که با شیفتگی بیش از حد به میراث گذشته یا تقابلی متعصبانه با هنر مدرن، نتیجهای حاصل نمیشود. بنابراین لازم است با شناخت میراث هنری خود و در چارچوب و عبور از آن، به هنر غرب نگاه کنیم تا با گزینش، شرایط بازسازی و به روز کردن میراث هنری خود را فراهم کنیم.
همچنین حسین رضوی فرد، خوشنویس در بخش دیگری از این همیاش اظهار کرد: بحران مخاطب یکی از مشکلات تمام گرایشهای هنرهای تجسمی به خصوص خوشنویسی است و خوشنویسی در گذشته هنری در خدمت عوام و خواص بود اما خوشنویسی معاصر به سمت موزهای شدن پیش میرود.
رضوی فرد با اشاره به نقش تأثیر گذار انجمن خوشنویسان ایران در طول 60 سال فعالیت خود گفت: خوشنویسی معاصر وامدار سیاستهای انجمن خوشنویسان ایران است و میزان کمی و کیفی تولیدات هنرمندان خوشنویس در این 60 سال بیش از تولیدات ربع قرن گذشته هنر خوشنویسی است.
وی ادامه داد: تأثیر این انجمن در انتشار آثار خوشنویسی، صادر آثار به خارج از مرزها ، تداوم برگزاری نمایشگاههای خوشنویسی و کشف استعدادها قابل تأمل است.
رضوی فرد همچنین توجه به خلاقیت برای جلوگیری از تقلید و تکرار و نگاه به جریان هنر روز و تقویت دانش نظری هنرجویان خوشنویسان را در آموزش هنر خوشنویسی ضروری خواند.
این پژوهشگر هنر گفت: ورود هنر خوشنویسی به متن زندگی مردم مستلزم شرایطی است که از جمله آنها رویکرد آکادمیک انجمن خوشنویسان در آموزش هنر، تشکیل حلقههای ارتباطی خوشنویسان، نقد و بررسی آثار و نگاههای حمایتی نهادهای فرهنگی، هنری به هنر ملی خوشنویسی است.