روايات زياد و پر محتوايي در موضوعات مختلف به وسيله حضرت عبدالعظيم نقل شده است و از آنجايي كه ائمه اطهار عليهم السّلام مانند پيامبر اكرم (ص) با پيروان خويش به اندازه عقل و فهمشان صحبت كرده اند ، نقل اين روايات عميق و پرمحتوا از عظمت فكري و روحي راوي آن حكايت مي كند. اينك به ذكر چند روايت درباره غيبت امام زمان مهدي موعود علیه السّلام اكتفاء مي كنيم : مرحوم صدوق در كمال الدين به سند خود از عبدالعظيم حسني روايت كرده كه گفت : به امام جواد عرض كردم من اميدوارم كه آن قائم كه زمين را پر از عدل و داد كند ، پس از آن كه از جور و ستم پر شده باشد ، از خاندان رسول اكرم (ص) باشد ، حضرت فرمود : يا اباالقاسم ما منا الا و هو قائم بامرالله عزوجل و هاد الي دين الله و لكن القائم الذي يطهّرالله عزوجل به الارض من اهل الكفر والجحود و يملاء ها عدلاً و قسطاً ، هوالذي تخفي علي الناس ولادته و يغيّب عنهم شخصه و يحرم عليهم تسميته و هو سميّ رسول الله و كنيّه(ص) . اي اباالقاسم ما اهل بيت همه قائم به امر خداونديم و راهنماي دين او هستيم ، ليكن آن قائم كه خداوند به وسيله او جهان را از كفر و آلودگي وظلم و جنايت پاك خواهد كرد و جهان را پر از عدل و داد مي نمايد ، كسي است كه ولادت او از انظار مخفي مي ماند و شخص او از مردم پنهان مي شود و بردن نام او بر مردم حرام مي گردد و هر دشواري براي او آسان مي شود ياران وي كه به تعداد اصحاب بدر هستند در هر كجاي دنيا باشند پيرامونش جمع مي شوند و تفسير آيه شريفه ( اَيْنَما تكونوا يَأتِ بِكُمُ اللهُ جَميعاً اِنَّ الله َعَلَي كُلِّ شَيٍ قَديرٌ) ( در هر جايي كه باشند خداوند همه آ ن ها را جمع مي كند و پروردگار به همه چيز توانا است) ناظر به اين معني است . هرگاه اين تعداد كه از اهل اخلاص اند اجتماع كنند ، خداوند امر او را ظاهر خواهد نمود و چون لشگريان آن حضرت كه ده هزار نفرند به هم بپيوندند ، در اين هنگام به فرمان پروردگار ظهور خواهد نمود ودشمنان خدا را خواهد كشت تا از وي راضي گردد . عبدالعظيم حسني مي گويد : عرض كردم آن بزرگوار از كجا مي داند كه خدا از وي راضي شده است ؟ فرمود : در دل وي رحمت و عاطفه اي پيدا مي شودكه حاكي از رضايت خداوند است و هر گاه داخل مدينه شود لات وعزي را از قبر بيرون ميكشد و مي سوزاند . نعماني به سند خود از عبدالعظيم حسني از حضرت جواد علیه السّلام روايت كرده كه آن جناب فرمود: هنگامي كه فرزندم علي وفات كند ، چراغي پس از ظاهر مي شود و بعداز مدتي پنهان مي گردد واي بر كسي كه در عقيده خود متزلزل شود ودر مذهبش به شك افتد كدام سرگرداني بزرگتر از اين است كه انسان در عقايد خويش دچار حيرت و ترديد گردد و جماعت زيادي در نتيجه اين حيرت از مذهب حق اعراض خواهند كرد وجزء عده كمي بر عقيده خود ثابت نخواهند بود . اين تزلزل و ترديد براي ضعف عقايد مذهبي و عدم تحقيق درامور ديني و صبر نكردن بر مشكلات و مصائب است زيرا شكيبايي در مشكلات جزء براي مردم با استقامت و با اخلاص و پايدار كه در علوم آل محمد (ص) مطلع وبصير هستند و در اخبار و روايات آن ها تخصص دارند براي مردمان ديگر كه از اين مطالب دورند امكان پذير نيست . آن ها كساني هستند كه خداونداز نعمت ثبات و پايداري برخوردار شان كرده و با دين گراميشان داشته است و الحمد لله رب العالمين . باز صدوق با سند خود از عبدالعظيم حسني روايت كرده كه گفت : بر ابوجعفر محمد بن علي امام جواد عليهماالسلام وارد شدم و قصد داشتم از آن حضرت راجع به قائم كه آيا مهدي همان است ، سوال كنم ؟ قبل از آن كه من شروع نمايم ، آن حضرت آغاز سخن كردو فرمود : يا ابا القاسم ان القائم منا هو المهدي الذي يجب ان ينتظر في غيبته و يطاع في ظهوره و هو الثالث من ولدي . اي ابوالقاسم قائم از خاندان ما همان مهدي است كه واجب است در غيبتش انتظار او كشيده شود و در ظهورش از وي اطاعت گردد ، او سومين فرزند از اولاد من است . سوگند به خدايي كه حضرت محمد(ص) را به راستي برانگيخت و ما را به امامت مخصوص گردانيد ، لولم يبق من الدنيا الا يوم واحد طوّل الله ذلك اليوم حتي يخرج فيه فيملاء الارض قسطاً و عدلاً كما ملئت ظلماً و جوراً . اگر از دنيا نماند مگر يك روز ، خداوند آن رزو آن چنان طول خواهد داد كه تا مهدي از پشت پرده بيرون گردد و زمين را از عدل و داد پر نمايد ، همان طور كه از جورو ستم پر شده باشد ، خداوند امور او را دريك شب اصلاح خواهد نمود همان طوري كه امر موسي بن عمران را ، هنگامي كه رفت از كوه آتش بياورد ، اصلاح فرمود و او را به اهلش برگردانيد در حالي كه پيغمبر بود . و در پايان حديث حضرت اضافه فرمود: (افضل اعمال شيعتنا انتظار الفرج) بهترين اعمال شيعيان ما انتظار فرج است . باز صدوق به سند خود از عبدالعظيم حسني روايت كرده كه گفت : امام جواد علیه السّلام از آباء گراميش از اميرالمؤمنين علیه السّلام روايت نموده كه آن حضرت فرمود : للقائم منا غيبه امرها طويل ، كاني بالشيعه يجولون جولان النعم في غيبه ، يطلبون المرعي ، فلايجدونه ... براي قائم ما غيبتي است كه زمان آن به طول مي انجامد ، من شيعيان را مي بينم در غيبت او مانند گوسفندان كه در جستجوي چراگاه اين طرف و آن طرف مي روند ، سرگردان خواهند شد و هرگز به وجود آن حضرت راه پيدا نخواهند كرد . الا فمن ثبت منهم علي دينه و لم يقس قلبه لطول غيبه امامه فهو في درجتي يوم القيامه آگاه باشيد هر كس از شيعيان ما در زمان غيبت بر دين و عقيده خود ثابت بماند و دلش از طول غيبت خسته نگردد ، وي در روز قيامت در نزد خودم قرار خواهد گرفت بعد از آن حضرت فرمود : ان القائم منا اذا قام لم يكن لاحد في عنقه بيعه فلذلك تخفي ولادته و يغيب شخصه . قائم ما هرگاه قيام نمايد تحت تبعيت احدي نخواهد بود و براي اين است كه ولادت او از مردم مخفي مي ماند ، و وجود مقدسش از انظار غائب مي گردد .