نشست نقد و بررسي فيلم «گلوگاه شيطان» با حضور حميد بهمني كارگردان، سعيد شرفيكيا تهيهكننده، عليرضا عاقلزاده نويسنده، هادي اسلامي طراح جلوههاي ويژه، امير سحرخيز طراح جلوههاي ويژه، امين زندگاني بازيگر، عليرضا كمالي بازيگر، عليرام نورايي بازيگر و محمدتقي فهيم منتقد و كارشناس در سالن همايشهاي برج ميلاد برگزار شد.
به گزارش فارس حميد بهمني در اين نشست گفت: اين فيلمنامه در سال 73 نوشته شد و قرار بود كه در سال 74 ساخته شود ولي به دليل مشكلاتي و به دليل نبود ويژوال افكت در آن سالها ساخته نشد و الان بعد از حدود 15 سال اين فيلم ساخته شده است.
وي در ادامه افزود: اين فيلم تماماً در شهرك سينمايي دفاع مقدس ساخته شده و بديهي است كه در آن شهرك هيچگونه آبي وجود ندارد. به همين جهت فيلمبرداري اين كار به سختي انجام شد.
وي در خصوص سكانس پاياني فيلم «گلوگاه شيطان» كه ميتوانست با پيچيده شدن دست در پرچم ايران اسلامي باشد تمام شود، گفت: دلم ميخواست اين كار اولين فيلم دفاع مقدسي باشد كه كسي در آن شهيد نميشود زيرا ميخواستم شخصيتها زنده مانده و در فكر مخاطبان جادوانه شود.
بهمني در ادامه افزود: سكانس پاياني اين فيلم نشان دادن يك دستكش جنگي كه نماد پنج انگشت را دارد در زير آب است و من ميخواستم در اين سكانس نشان دهم افرادي كه جنگيدهاند در ادامه راه كربلا پيش رفتهاند.
كارگردان فيلم «گلوگاه شيطان» در خصوص مهجور بودن سينماي دفاع مقدس گفت: مهجور بودن اين سينما را بايد از جلسه حاضر متوجه شويم زيرا اگر من فيلمي ساخته بودم كه در آن حرف سياسي و يا حرفهاي عاشقانه يك دختر و پسر آنچناني بود اين سالن پر از جمعيت ميشد ولي با توجه به اينكه اين فيلم در ژانر دفاع مقدس ساخته شده است از خالي بودن صندليهاي اين سالن ميتوان به مهجور بودن اين سينما پي برد.
حميد بهمني در خصوص عدم اكران فيلم «آن مرد آمد» پس از 3 سال گفت: فيلم «آن مرد آمد» را اكران نميكنند و در جواب چرايي اين سؤال ميگويند اين فيلم چهره و شخصيت شاخص ندارد در حالي كه در اين فيلم بازيگران توانمندي به ايفاي نقش پرداختند و من نميدانم چه دستي پشت پرده است كه نميگذارد اين سينما و اين فيلم رو به جلو برود.
به گزارش فارس در ادامه اين نشست سعيد شرفيكيا در خصوص توليد اين فيلم گفت: فكر ميكنم اين فيلم بايد جزو كارهاي فاخر سينماي ايران باشد زيرا موضوع سينماي مقدس را داراست و هم موضوعي دارد كه كمتر كسي جرأت ميكند به طرف ساخت اينگونه فيلمها برود.
شرفيكيا در پاسخ به اين سؤال كه آيا ترسي براي عدم بازگشت بودجه خود ندارد، گفت: به دليل اينكه اين سينما سالها است مهجور مانده و مخاطبان آن كمتر شدهاند من نيز نگران بازگشت بودجه اين فيلم هستم ولي با توجه به كمك بنياد سينماي فارابي براي توليد اين كار و اينكه اين فيلم به خوبي در اين ژانر ساخته شده است اميد دارم تا بودجهاش بازگردد.
در ادامه عليرضا عاقلزاده نويسنده فيلم «گلوگاه شيطان» گفت: اين فيلم چيزي حدود 15 سال پيش نوشته شده بود و به دليل پروداكشن بالا اين كار تا 15 سال به مرحله توليد نرسيد.
وي در ادامه افزود: 15 سال پيش اوج فيلمسازيهاي دفاع مقدس بوده است و در آن زمان كسي پشت عملياتها توجه نميكرده است زيرا اكثر فيلمها نمايش عملياتها بوده است.
عاقلزاده در ادامه خاطرنشان كرد: اين فيلم به دليل مطرح كردن موضوع پشت صحنه عملياتها يك كار نويي محسوب ميشود. البته بايد ذكر كرد كه اين داستان 70 درصد واقعي بوده است.
در ادامه نشست امين زندگاني در خصوص قبول بازي در اين فيلم گفت: فيلمنامه اين كار را چندين بار خواندم و چند عامل باعث بازي من در اين فيلم شد؛ اول آرزوي دوران بچگيام براي همبازي شدن با جمشيد هاشمپور، دوم اينكه هميشه دلم ميخواست تا در فيلمهاي سينماي دفاع مقدس مثلاً در آثار دهه 60 و 70 رسول ملاقليپور و ابراهيم حاتميكيا بازي كنم، سوم همبازي شدن مجدد من با عليرضا كمالي و عليرام نورايي، چهارم نداشتن كاراكتر زن در طول اين كار، پنجم اعتقاد دارم اگر پرچم ايران در آسمان ايران آزادانه برافراشته ميشود مديون تمام خونهايي است كه براي به اهتزاز درآمدن اين پرچم ريخته شده است و ششم حضور دوست خوبم هادي اسلامي براي جلوههاي ويژه اين كار. زيرا بر اين اعتقاد هستم هادي اسلامي براي ما ايرانيان يك افتخار است.
وي در ادامه در خصوص سينماي دفاع مقدس گفت: يك روز سر صحنه اين كار من به آقاي بهمني گفتم كه پشت دستم را داغ ميكنم تا ديگر در فيلمهاي دفاع مقدس بازي نكنم زيرا ما يك چيزي از سينماي دفاع مقدس ميبينيم ولي اصل دفاع مقدس پشت صحنه آن است كه يك كارگردان مجبور ميشود با دست خالي و با نبود تجهيزات يك فيلمي را بسازد.
زندگاني در ادامه گفت: اگر ميگوييم كه بايد در سينماي دفاع مقدس كار كرد پس بايد امكانات سينمايي توليد اين آثار را نيز به كارگردانان بدهيم نه اينكه فقط عنوان شود كه بايد در اين حوزه فيلمسازي شود.
بازيگر فيلم «ملك سليمان» در ادامه گفت: بسيار متأسفم براي سينمايي كه افتخار ميكند در حال سخن گفتن از جنگي است كه جلوي عراق نه بلكه جلوي دنيا ايستاده است ولي تجهيزاتي براي فيلمسازي ندارد.
در ادامه اين نشست هادي اسلامي در خصوص اين كار گفت: از اول امسال با چند نفر از دوستانمان در كارهاي بسياري كه انجام شد جمع شديم تا آثار خوبي ارائه دهيم.
وي در ادامه افزود: فيلم «گلوگاه شيطان» نزديك به 480 سكانس دارد كه از ويژوال افكت استفاده شده است و اين كار ما را كمي مشكل ميكند اما اميدواريم مخاطبان از نتيجه كار راضي بوده باشند.
امير سحرخيز در خصوص حجم بالاي اين كار گفت: سعي كرديم تمام اتفاقات اين فيلم به صورت استاندارد بازسازي شود ولي با توجه به حجم بالاي كار تلاش كرديم كه اين حجم از كيفيت اثر نكاهد.
در ادامه نشست عليرام نورايي در خصوص ژانر اين فيلم گفت: من اصولاً ژانر اكشن را بر كارهاي ديگر ترجيح ميدهم خصوصاً كه اين فيلم گره عاطفي نداشته و بازي روانتري در آن لحاظ شده بود.
وي در ادامه افزود: قبلاً با حميد بهمني آشنايي داشته و با او كار كرده بودم و با توجه به همين شناخت به راحتي به او اعتماد كرده و بازي در اين اثر را قبول كردم.
عليرضا كمالي بازيگر فيلم «گلوگاه شيطان» گفت: به عنوان يك بازيگر مستقل ميخواهم بگويم من يك ايراني هستم و حفظ تماميت ارضي كشورم براي من بسيار مهم است و براي افرادي كه از خودشان، جانشان و خانوادهشان ميگذرند احترام زيادي قائل هستم.
وي در خصوص آثار سينمايي دفاع مقدس در دهه 60 گفت: پس از ديدن اينگونه فيلمها به خود ميگفتم چگونه ممكن است كه دالاني از آسمان باز ميشود افرادي پايين ميآيند، ميجنگند و پس از آن كه شهيد شدند از همان دالان برميگردند پس در اينجا بايد پرسيد مردمان عادي كه به جنگ رفته بودند كجا ميروند. ولي با اين فيلم توانستيم ببينيم شخصيتهايي نيز كه عصباني، ناراحت و يا خيلي از اوقات كارهاي غيرمعمول انجام ميدهند نيز به جنگ رفتهاند و براي اين كشور ميجنگند.