0

چرا برخي از دانش آموزان تنبل هستند؟

 
hossein3010
hossein3010
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
تعداد پست ها : 1946
محل سکونت : تهران

چرا برخي از دانش آموزان تنبل هستند؟

چرا برخي از دانش آموزان تنبل هستند؟

چرا برخي از دانش آموزان تنبل هستند؟
 حقيقتاً دانش آموزان تنبل خشم اولياء خود را بر مي انگيزند لذا برخي از اولياء مجبور مي شوند که رفتارهاي تندي را در قبال آنها داشته باشند. و طوفاني از انتقادها و سرزنش ها را نثار فرزندان خود ميکنند چيزي که چرخه اي از تنبلي را موجب مي شود و اوضاع را وخيم تر مي کند. اتخاذ شيوه هاي صحيح رفتاري با اين دانش آموزان بسيار سخت مي تواند باشد. که در آن صبر و آينده نگري و علت يابي و حمايتي مي تواند از عناصر مهم اين شيوه ها باشد.
منظور ما از دانش آموز تنبل چه کسي است؟
منظور ما دانش آموزاني هستند که از نظر درسي ضعيف هستند و در يک يا چند درس و يا در بيشتر درسها نمره قبولي نمي گيرند و از عملکرد آنها معلمان و اولياء راضي نيستند. 
عواملي کلي تنبلي دانش آموزان عبارتند از:
1- هوش
2- ضعف پايه تحصيلي .
3- نداشتن انگيزه.
4- ناتواني در يادگيري مفاهيم درسي .
4- کم کاري و نداشتن تلاش و کوشش.
5- بحران هاي جسمي و روحي.
6- عدم حمايت برخي از دانش آموزان ار طرف خانواده.(به عنوان مثال در بعضي از خانواده ها با بالا رفتن پايه تحصيلي فرزند پدر و مادر توانايي رسيدگي به درس بچه هاي خود را ندارند.)
***
1- هوش: ما به صورت سنتي مايل هستيم تنبلي دانش آموزان را به هوش آنها نسبت دهيم اما واقعيت اين است که اکثر دانش آموزاني که در دبيرستان هاي عادي درس مي خوانند هوش کافي براي درس خواندن دارند و در اين زمينه عواملي غير از هوش بيشتر مي تواند دخيل باشد. در عين حال دانش آموزاني که از بهره هوشي بالايي برخوردار هستند نسبت به همسالان خود بهتر درس ياد مي گيرند و بهتر مي توانند مسائل مربوط به درس و معلم را حل کنند.
بهره هوشي مي تواند تاثيرات همه جانبه در زندگي داشته باشد. يک دانش آموز در مدرسه تنها درس نمي خواند بلکه با عوامل پيچيده ديگر هم در ارتباط است که مي تواند بطور مستقيم يا غير مستقيم در پيشرفت تحصيلي او موثر واقع شود. برخي از دانشمندان معتقد هستند که هوش ارثي است و والدين با هوش فرزنداني باهوش دارند اما تحقيقات زيادي نشان داده است که محيط تاثير مستقيمي روي هوش کودکان دارد لذا گروهي از دانشمندان هم بر اين باور هستند که هوش تحت تاثير محيط رشد پيدا مي کند و اکتسابي است.
2- ضعف پايه تحصيلي، يکي از عوامل مهم ضعف درسي دانش آموزان است. اين دانش آموزان به علت نفهميدن مطالب درسي سالهاي گذشته که پايه و زير بناي پايه هاي تحصيلي بعدي مي باشد، نمي توانند دروس جديد را درک کنند و هر چه به صحبت هاي معلم گوش مي دهند اما تلاش آنها براي فهميدن مطالب درسي دشوار و گاهي غير ممکن است. براي کمک به اين دانش آموزان بهترين روش آموزش مطالب سالها ي گذشته است. به عنوان مثال دانش آموز اني که جمع و تفريق و ضرب و تقسيم را در دوره ابتدايي ياد نگرفنه اند. رياضيات دوره راهنمايي را متوجه نمي شوند و نمي توانند نمره بياورند و کسي که رياضيات دوره راهنمايي را نفهميده باشد ادامه تحصيل در دوره متوسطه بر او بسيار سخت خواهد شد.
3- نداشتن انگيزه : نداشتن انگيزه اغلب از دوره راهنمايي شروع شده و در دوره ي دبيرستان به اوج مي رسد. امروزه بسياري از دانش آموزان در دوره ي متوسطه انگيزه و اعتقادي به ادامه تحصيل ندارند اين مسئله باعث شده است آنها يا ترک تحصيل کنند و يا به زحمت و با ترفند به اخذ مدرک بيانديشند. بي انگيز گي دانش آموزان ارتباط مستقيم به نوع جهان بيني شکل گرفته در نوجوانان بستگي دارد که از طرق مختلف در آنها شکل گرفته و تغيير دادن آنها مي تواند مشکل و زمان بر باشد. امروزه اکثر دانش آموزان تنبل بي انگيزه هستند و ايجاد انگيزه مي تواند نيروي عظيم آنها را به کار اندازد.(
علل بي انگيزگي)
4- ناتواني در يادگيري مفاهيم درسي: اگر کساني که عقب ماندگي ذهني دارند يا دچار اختلال يادگيري هستند کنار بگذاريم آنگاه بايد بگوييم که کساني که مفاهيم درسي را درک نمي کنند يا پايه تحصيلي آنها ضعيف است که توضيح داده شده و يا اينکه به عللي تمرکز حواس ندارند و ممکن است مشکلات جسمي و روحي داشته باشند که بايد بررسي شود. شکي نيست که براي يادگيري داشتن آمادگي لازم است اما اگر کسي دچار بيماري مدت دار شود و يا از نظر روحي در شرايط نامساعدي بسر ببرد نمي تواند درس بخواند.
5- کم کاري و نداشتن تلاش و کوشش. بسياري از دانش آموزان تلاش و کوشش لازم را براي يادگيري درس از خود نشان نمي دهند. و بيشترين وقت را خود را به اموري اختصاص مي دهند که از آن لذت مي برند و ساعت ها خود را مشغول مي کنند. در حالي که انبوهي از تکاليف مدرسه را به حال خود رها کرده اند و مرتب به والدين خود مي گويند مشق و درس نداريم.
 کم کاري اين دانش آموزان مي تواند براي آنها خطرناک باشد چون ادامه چنين وضعيتي مي تواند در آينده اين دانش آموزان را به علت محرک هاي ناخوشايندي که مي خواهد تنبلي او را تقبيح کند از درس و مدسه بيزار کند و نتيجه اينکه اين دانش آموزان خود باوري و عزت نفس خود را براي ادامه تحصيل از دست بدهند.

آموزگار خانم عزيزمحمدي

دوشنبه 2 شهریور 1388
مشاهده :538 مرتبه
منبع  :school
فرستنده : مديريت
دوشنبه 25 بهمن 1389  7:19 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها