عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با استقبال از جداسازي آموزش پزشكي از وزارت بهداشت و ادغام آن در وزارت علوم، اين طرح را بسيار مثبت ارزيابي كرد، اما طرح ادغام وزارت آموزش پرورش در وزارت علوم را به صلاح نظام آموزشي كشور ندانست.
سعدالله نصيري قيداري در گفتوگو با خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با ارزيابي مثبت از ادغام آموزش پزشكي در وزارت علوم، تصريح كرد: از اوايل ورودم به مجلس همواره طرفدار جداسازي آموزش پزشكي از وزارت بهداشت و ادغام آن در وزارت علوم بودم، لزومي ندارد بهداشت و درمان هم در وزارت علوم ادغام شود اين بخش ميتواند با يكسري وزارتخانههاي ديگر مانند وزارت رفاه ادغام شود.
نماينده مردم زنجان در خانه ملت با تاكيد بر اينكه ادغام آموزش پزشكي در وزارت علوم بركات عديدهاي به دنبال دارد، خاطرنشان كرد: ممكن است عدهاي عنوان كنند چه لزومي داشت كه روزي آموزش پزشكي از وزارت علوم جدا شود و امروز دوباره آن را در وزارت علوم ادغام كنيم اما ادغام آموزش پزشكي در وزارت علوم امروز امري ضروري است چراكه هماكنون شايد آموزش پزشكي خالص تنها 5 درصد آموزش پزشكي را تشكيل دهد.
وي با اشاره به تعداد بيشمار رشتههاي آموزشي بينرشتهاي تاكيد كرد: آموزش پزشكي در حوزه بيوفيزيك يا بيوالكترونيك از جمله اين رشتهها هستند، طبيعي است كه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي آزمايشگاههاي مجهز برق، فيزيك و شيمي وجود ندارد، لذا اگر آموزش پزشكي در وزارت علوم ادغام شود رشتههاي بينرشتهاي ميتواند با وجود زيرساختهاي لازم در وزارت علوم گستردهتر شود.
نصيري ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر هم آموزش در وزارت بهداشت لطمه ميبيند و هم بهداشت و درمان، بهداشت و درمان به اين دليل لطمه ميبيند كه عملا همه اساتيد دوست دارند عضو هيات علمي شوند، لذا بحث درمان در اغلب نقاط كشور بر زمين مانده و اولويت وزارت بهداشت را تشكيل نميدهد، در حالي كه بهداشت و درمان يك مساله اساسي در كشور است، آموزش هم لطمه ميبيند، به اين دليل كه اساتيد، روساي دانشگاهها و مسوولين اجرايي دانشگاهها هزار و يك دردسر و گرفتاري اجرايي دارند و ديگر فرصت نميكنند برنامهريزي كلان براي سياستگذاري كلان در حوزه آموزش انجام دهند.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات با اظهار خرسندي از مطرح كردن ادغام آموزش پزشكي توسط وزارت علوم اظهار كرد: بنابراين اگر آموزش پزشكي از وزارت بهداشت جدا شود و محوريتش در وزارت علوم قرار گيرد، متولي آموزش تخصصي در كشور يك وزارتخانه ميشود كه اين قطعا كار مثبت و مثمرثمري است.
نصيري قيداري ادغام آموزش و پرورش در وزارت علوم را به صلاح سيستم آموزشي كشور ندانست و افزود: آموزش و پرورش يك بخش بسيار گستردهاي است كه روال و سبك اجرا و كار در آن كاملا متفاوت از وزارت علوم است، مثلا هماكنون 82 درصد آموزش عالي در اختيار بخش خصوصي است، در حاليكه آموزش و پرورش عمدتا بايد دولتي باشد.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با تاكيد بر اينكه اصلا سبك و سياق اين دو وزارتخانه با هم همخواني ندارد، خاطرنشان كرد: بدون شك ادغام آنها مشكلاتي براي نظام آموزشي كشور بوجود ميآورد، به خصوص با توجه به اينكه آموزش و پرورش يك وزارتخانه گسترده با مشكلات عديده است كه اگر با وزارت علوم ادغام شود ممكن است وزارت علوم را هم گرفتار كند.
وي در خاتمه اظهاركرد: بحث پژوهشها و تحقيقات در آموزش عالي از جمله مباحث اصلي است، در حالي كه در آموزش و پروش فرعي است، لذا اگرچه وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش هر دو حوزه آموزش هستند اما با همخواني ندارند و روال اجرا در آموزش عالي با روال اجرا و اهداف و وظايف در آموزش و پرورش متفاوت است.