نشست نقد و بررسي فيلم «خيابانهاي آرام» با حضور كمال تبريزي كارگردان، سيدمحمود رضوي مجد؛ تهيهكننده، محمدرضا فروتن؛ بازيگر، نيكي كريمي بازيگر، حسن معجوني؛ بازيگر و شاهين امين؛ منتقد و كارشناس در سالن همايشهاي برج ميلاد برگزار شد.
به گزارش فارس در اين نشست كمال تبريزي در خصوص ايده فيلم «خيابانهاي آرام» گفت: بديهي است كه اگر ميخواهيد درباره ايدهاي فيلمسازي كنيد تا آن ايده نو و جديد است بايد چندين بار آن را بررسي كرده و از هر نظر آن را بسنجيد.
وي در ادامه در خصوص دوربينهاي مختلف استفاده شده در فيلم گفت: به دليل اينكه يكي از شخصيتها خبرنگار بود ايده استفاده از كلاژ خبري را براي بينندگان پيادهسازي كرديم و از همان ابتدا با 2 و 3 دوربين فيلمبرداري كرديم.
وي در ادامه افزود: يكي از دوربينهاي استفاده شده در كار در نقش يكي از شخصيتها حضور اصلي در فيلم داشت. به اعتقاد من اين فيلم شبيه يك گزارش خبري است كه بافت دراماتيكي و داستاني به همراه دارد.
تبريزي در خصوص پاسخ به سؤال يكي از مخاطبان كه گفته بود احساس ميشد كه بعضي از صحنهها اضافي هستند، گفت: فكر ميكنم بايد اين فيلم براي مخاطبان عادي به جز خبرنگاران و منتقدان نيز نمايش داده شود بعد اين موضوع بررسي شود.
تبريزي در خصوص طنز موجود در اين كار گفت: قصد نداشتهام كه وقتي مخاطبان فيلم را ميبينند احساس كنند اين فيلم يك فيلم صرفا كمدي است و در همين اندازه كه فيلمم طنز ظريفي داشته باشد راضي هستم.
وي در ادامه افزود: هميشه در طول كارهاي جدياي كه ساختهام نيز طنز ظريفي درونش قرار دادهام چه برسد به اين فضا كه يك فضاي فانتزي داشته و احساس ميكردم بايد داراي طنز ظريفي باشد.
تبريزي در ادامه خاطر نشان كرد: هميشه در طول كارهايم دوست دارم طنز وجود داشته باشد در تمام صحنهها ولي اگر صحنهاي تلخي نيز داشته باشد اين تلخي را با يك طنز شيرين ميكنم تا مخاطب اذيت نشود.
وي افزود: فضاي فيلم داراي طنز ظريف و مخلوطي با رئاليسم دارد و نميتوان فضاي رئال و فضاي طنز را مخلوط كرد.
تبريزي در پاسخ به اين سؤال كه آيا فيلم شما براي يك تاريخ مصرف است، گفت: ممكن است كه اين فيلم داراي يك تاريخ مصرف باشد ولي من بر اين اعتقاد هستم كه اغلب فيلمهايي كه داراي تاريخ مصرف هستند تأثيرگذاري بيشتري را در زمان خودشان خواهند داشت. من اصولا فيلمسازي هستم كه فيلمهايم تاريخ مصرف خود را دارند.
در ادامه اين نشست نيكي كريمي در خصوص پيوستن خود در لحظات آخر به اين فيلم گفت: در سينماي حرفهاي مشكلاتي از اين قبيل پيش ميآيد و من به دليل اينكه خود نيز فيلمساز هستم موقعيت آقاي تبريزي را درك كرده و سريع خود را منطبق با عوامل فيلم كرده و به جلو رفتم.
وي در ادامه افزود: احساس ميكنم پيوستن من به اين جمع داراي حكمتي بوده است زيرا گاهي همه چيز چيده ميشود تا اتفاقي نيفتد و گاهي همه چيز چيده ميشود تا يك اتفاق انجام شود و احساس ميكنم در اين كار نيز همه چيز چيده شده بود تا من به اين گروه بپيوندم.
در ادامه اين نشست محمدرضا فروتن درباره بازي در يك نقش فرعي در اين فيلم گفت: وقتي شما در سن 43 سالگي قرار ميگيرد احساس ميكنيد بايد به جاي بازي در نقشهاي اصلي بازي در نقشها و يا همكاري با گروههايي را كه دوست داريد را قبول كنيد تا در اين صورت شما آرامش داشته و احساس رضايت ميكنيد.
فروتن در ادامه افزود: به دليل اينكه آقاي تبريزي را دوست داشتم بدون خواندن فيلمنامه كار را قبول كرده و وارد كار شدم چون بارها و بارها دوست داشتم با تبريزي فعاليت كنم.
حسن معجوني ديگر بازيگر اين فيلم نيز در خصوص فيلم «خيابانهاي آرام» گفت: به دليل اينكه حرفه من چيز ديگري است ترجيح ميدهم گزيدهكار بوده و كم بازي كنم.
وي در ادامه افزود: كار با تبريزي را دوست دارم و هميشه به دنبال ادامه اين همكاري بودهام. البته اين كار نيز سومين همكاري مشترك من با تبريزي است.
بنابراين گزارش، رضوي مجد در خصوص كار در كشور ارمنستان گفت: كشور ارمنستان با ما همكاري خوبي داشته و خيلي از فضاهاي موجود را براي ما مهيا ميكرد. در اين ميان خانم آباد نيز كمكهاي زيادي براي فيلمبرداري اين فيلم انجام دادند زيرا اين فيلم داراي لايههاي مختلفي است.
وي در ادامه افزود: اين فيلم درباره ناهنجاريهايي است كه در جامعه بعضي از افراد از آن استفاده خوب و يا بد ميكنند و ممكن است اين طنزها تاريخ مصرف داشته باشد ولي موضوع و اصل داستان تاريخ مصرف ندارد.