0

سلحشور و حضور بین المللی یوسف پیامبر

 
pop2000
pop2000
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : شهریور 1388 
تعداد پست ها : 609
محل سکونت : مرکزی

سلحشور و حضور بین المللی یوسف پیامبر

 سلحشور و حضور بین المللی یوسف پیامبر

گفت وگو با فرج الله سلحشور درباره حضور بین المللی یوسف پیامبر

نشان خادم قرآن را با جوایز جشنواره ها عوض نمی كنم

سلحشور و ریاحی در نمایی از یوسف پیامبر

مجموعه تلویزیونی «یوسف پیامبر» به كارگردانی فرج الله سلحشور، پس از موفقیت در داخل و استقبال كم نظیر هموطنانمان از آن، اینك تبدیل به سفیر محبوب فرهنگی كشورمان در دنیا شده است. محبوبیت خارجی یوسف، البته یك امر عجیب نیست. چون در حوزه فرهنگی یك اصل وجود دارد كه طبق آن، اثر هنری هر چقدر ملی تر و در داخل «مردمی»تر باشد، می تواند جهانی تر شود. تجربه یوسف پیامبر درس بسیار خوبی برای دوستان هنرمند و آن دسته از مسئولینی است كه معیار جهانی شدن آثار هنری، سینمایی و تلویزیونی را حضور در جشنواره های خارجی می دانند. هر چند كه سلحشور جایگاه كنونی یوسف پیامبر را بالاتر از كن و اسكار می داند. بقیه مباحث را در گفت وگوی ما با كارگردان یوسف پیامبر بخوانید:

¤ مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر پس از استقبال گسترده در داخل كشور، در خارج نیز مورد استقبال قرار گرفته است. آیا شما سریال تلویزیونی دیگری را هم سراغ دارید كه در سایر كشورها چنین مخاطبی را به دست آورده باشد؟

- به گفته مدیریت سیما، تا به حال سابقه نداشته كه یك اثر تلویزیونی و حتی سینمایی، در عرصه جهانی با چنین استقبالی مواجه شود و در سرتاسر كره زمین مخاطب داشته باشد. بنده در دیدارهایی كه با مسئولان فرهنگی كشورهای لبنان، عراق و سوریه و همچنین مهمانان كنگره اتحادیه رادیو تلویزیون های كشورهای اسلامی داشتم، همین سأال شما را از آن ها پرسیدم، كه آنان نیز معتقد بودند هیچ فیلم و سریال ایرانی دیگری را سراغ ندارند كه به اندازه یوسف پیامبر در دنیا مخاطب داشته باشد.

¤ بینندگان خارجی، یوسف پیامبر را به چه طرقی می توانند ببینند؟

- شبكه های جهانی سحر، الكوثر و العالم، این سریال را با دوبله عربی پخش می كنند كه تا به حال از 54 كشور عرب زبان برای ما ایمیل آمده كه درباره یوسف پیامبر نظر داده اند. همچنین شبكه جام جم كه تمام دنیا را پوشش می دهد نیز این سریال را پخش می كند.

¤ در برخی از كشورها نیز به صورت سی دی و دی وی دی عرضه می شود.

- با توجه به این كه سریال در شبكه های ماهواره ای پخش می شود، از روی آن ضبط و تكثیر می كنند و می فروشند. خوشحال هستیم كه در دنیا، عده ای از قبل مجموعه یوسف پیامبر تأمین معیشت می كنند.

¤ از نظرات بینندگان یوسف پیامبر در كشورهای مختلف و میزان رضایت آن ها اطلاع دارید؟

- طبق آخرین نظرسنجی،

92 درصد بینندگان خارجی از یوسف پیامبر رضایت دارند كه مشابه آمار داخلی است. همچنین به تازگی از سوی رئیس مسلمانان تایلند هدیه ای ارسال شده و از یوسف پیامبر تقدیر كرده است. در پیام او عنوان شده است كه علاوه بر مسلمانان، سایر فرق مذهبی و حتی بودایی ها نیز به این سریال توجه كرده اند.

¤ به جز مردم عادی، نظر سیاستمداران خارجی درباره سریال یوسف پیامبر چیست؟

- در لبنان و در جلسه ای با سیدحسن نصرالله (دبیر كل جنبش مقاومت اسلامی لبنان) و در عراق با مقامات آن كشور صحبت كردم كه این سریال را بسیار دوست داشتند و آن را تأیید می كردند. به طوری كه سیدحسن نصرالله، تأثیرپذیری از این سریال را با تأثیرپذیری از سال ها بهره گیری از محضر عرفا مقایسه می كرد. در عراق هم دكتر ابراهیم جعفری (نخست وزیر سابق عراق؛ كه آشنایی فراوانی با قرآن دارد) از یوسف پیامبر به عنوان الگویی برای سایر كارهای تلویزیونی و سینمایی جهان اسلام یاد می كرد. یك سیاستمدار عراقی دیگر هم می گفت كه اگر مصطفی عقاد (كارگردان فیلم محمد رسول الله(ص)) زنده بود، در مقابل صحنه به صحنه سریال یوسف پیامبر سجده می كرد. در تاجیكستان نیز معاون رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و هنر آن كشور، از سریال به شدت تعریف و تمجید و یك مراسم تجلیل از آن برگزار كردند. علاوه بر آن، در مطبوعات آن كشور نیز انعكاس فراوانی یافت.

در تمام دنیا، یوسف پیامبر دیده شده است و تا جایی كه به ما خبر داده اند یوسف پیامبر در كشورهای آلمان، هلند، آمریكا، فرانسه و سوئیس مورد استقبال خاصی قرار گرفته است.

¤ نظرات هنرمندان این كشورها چطور بود؟

- هم در تاجیكستان، هم عراق و هم لبنان، سریال یوسف پیامبر مورد استقبال شدید هنرمندان قرار گرفت و جلسات متعددی با هنرمندان این كشورها داشتیم كه گفت وگوهای مفصلی انجام دادیم كه این مسئله در مطبوعات آن كشورها انعكاس فراوانی یافت. خود هنرمندان آن كشورها تبدیل به مبلغان سریال یوسف پیامبر شدند. برعكس هنرمندان و نشریات داخل كشور كه علیه این سریال هموطن خودشان جبهه گرفتند و آن را در تضاد با آرمان های سینمای موجود می دانند، در آن كشورها، واكنش هنرمندان و روزنامه ها، متفاوت بود.

سریال حضرت یوسف

¤ از كشورهای اروپایی و آمریكایی چطور؟ آیا در آن ها نیز از سریال استقبال كردند؟

- بله، همان طور كه عرض كردم، در تمام دنیا، یوسف پیامبر دیده شده است و تا جایی كه به ما خبر داده اند یوسف پیامبر در كشورهای آلمان، هلند، آمریكا، فرانسه و سوئیس مورد استقبال خاصی قرار گرفته است.

¤ آقای سلحشور! در پاسخ های قبلی به جلسه با سیدحسن نصرالله اشاره كردید. این جلسه كی و در كجا برگزار شد؟

- اوائل ماه مبارك رمضان امسال به لبنان سفر كردیم. جای شما خالی بود، سیدحسن نصرالله ما را پذیرفتند و همراه با آقای شورجه نزد او رفتیم. قرار بود كه یك گفت وگوی نیم ساعته داشته باشیم، اما دو ساعت و ربع به طول انجامید...

¤ نظر نصرالله درباره هنر و سینما چه بود؟

- او می گفت كه دشمنان خیلی خوب از این ابزار استفاده می كنند، اما ما تا به حال آن طور كه شایسته است از آن بهره نبرده ایم. به نظر سیدحسن نصرالله، سینما یك سلاح است كه جهان اسلام در استفاده از آن كوتاهی كرده است. معتقد بود كه راه استفاده از سینما هم همین شیوه ای است كه ما در سریال یوسف پیامبر به كار بردیم. نصرالله می گفت باید در فیلمسازی به یك شیوه، قاعده و فرمول درست برسیم تا هركس دیگری هم خواست، بتواند با پیروی از آن فرمول، به هدف برسد.

¤ فكر می كنید دلیل این همه استقبال از «یوسف پیامبر»، حتی در بین غیرمسلمانان چیست؟

- مجموعه یوسف پیامبر با فطرت انسان ها ارتباط برقرار می كند. فطرت یك قدرت تشخیص و تمیز امر عادلانه و منصفانه است كه خداوند در نهاد انسان قرار داده است و باعث می شود كه انسان ها فارغ از مسلمان یا غیرمسلمان بودن خوب را بپذیرند.

یوسف پیامبر حقیقت است نه دروغ. حقیقت و راستی هم موافق با فطرت انسان است. آدم ها همان قدر كه از دروغ و توهم و سر هم بافی بدشان می آید، حق را می پذیرند. متاسفانه، غالب فیلم های امروز دنیا دروغ هستند، مگر آن بخشی كه براساس مستندات ساخته می شوند. علاوه بر این، یوسف پـیامبر قصه زیبایی دارد و انسان ها قصه زیبا را دوست دارند. نكته دیگر این است كه این داستان عبرت آموز است. معمولا فیلم هایی كه در آن ها عبرت آموزی وجود دارد، بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند و این ویژگی مورد تاكید قرآن هم قرار گرفته است. ویژگی دیگر سریال یوسف پیامبر، محتوادار بودن آن است. عبادت، عشق، ایثار، گذشت، ایمان و ... محتوای این مجموعه است. به این موارد اضافه كنید جذابیت های بعدی همچون دكورها، بازیگری، فیلمبرداری، موسیقی متن و ... را كه همه این عوامل دست در دست هم قرار داده اند تا یوسف پیامبر با چنین استقبالی مواجه شود.

مجموعه یوسف پیامبر با فطرت انسان ها ارتباط برقرار می كند. فطرت یك قدرت تشخیص و تمیز امر عادلانه و منصفانه است كه خداوند در نهاد انسان قرار داده است و باعث می شود كه انسان ها فارغ از مسلمان یا غیرمسلمان بودن خوب را بپذیرند.

¤ استقبال جشنواره های بین المللی از یوسف پیامبر چطور بوده است؟

¤ این سریال در كنگره اخیر اتحادیه رادیو و تلویزیون های كشورهای اسلامی جایزه ویژه را دریافت كرد. تاكنون جشنواره دیگری در حوزه تلویزیون برگزار نشده است كه یوسف پیامبر هم در آن ها شركت كند.

¤ شما نمایش داده شدن در جشنواره ها و گرفتن جایزه از آن ها را ترجیح می دهید یا نمایش برای عموم و مورد استقبال قرار گرفتن از سوی مردم را؟

سریال یوسف پیامبر

¤ جشنواره ها اگر جهت گیری سیاسی نداشته باشند و آلوده به اغراض سیاسی قدرت ها نباشند، به گونه ای كه در گزینش و اهدای جایزه به آثار، اهداف سیاسی را دنبال نكنند اهمیت دارند. هرچند این گونه جشنواره ها بسیار كم هستند. اما اگر یك اثر از طرف مردم مورد استقبال قرار گیرد، ارزشمندتر است. گرچه بازتاب رسانه ای برنده شدن در جشنواره ها بیشتر است، اما ارزش توجه مردم را بالاتر می دانم.

¤ اگر جشنواره های اسكار و كن شما را دعوت كنند و بخواهند جایزه بدهند، دعوتشان را می پذیرید؟

- نخیر، نمی پذیرم. چون هیچ ارزشی برای كن و اسكار قائل نیستم. این جشنواره ها صهیونیستی و در جهت اهداف آمریكا هستند و حتی اگر به من جایزه هم بخواهند بدهند، نمی گیرم.

¤ اما اكثر فیلمسازان، حضور در كن و اسكار و جشنواره هایی از این قبیل را یك افتخار می دانند.

- این به خاطر غلبه رویكرد مادی گرایانه، دنیا دوستی و نفسانی در سینماست.طبیعی است كه در این شرایط سینماگران علاقه مند به كن واسكار شوند. ضمن این كه انتخاب سریالی چون یوسف پیامبر توسط چنین جشنواره هایی غیرممكن است.

¤ چرا؟

- چون «یوسف پیامبر» از اساس با اغراض آن ها در تضاد است.این سریال ریشه صهیونیسم را می زند و علیه تفكر صهیونیستی است.در این مجموعه، اسلام و قرآن ترویج می شود و انبیاء انسان هایی كارآمد و مدیر معرفی می شوند. این در حالی است كه از نگاه صهیونیست ها، انبیا نه معصومند و نه كارآمد و تنها كارشان عبادت است و این هم كه مردم از پیامبران پیروی می كنند، از نظر آن ها، اشتباه است. به این ترتیب، بر فرض محال هم اگر اسكار و كن به یوسف پیامبر جایزه بدهند، نباید پذیرفت، چون حتما اغراضی غیرانسانی دارند.

بگذارید صراحتا بگویم؛ یك جایزه از سوی فرهنگسرای قرآن به عنوان خادم قرآن به بنده اعطا شده است كه این را بزرگترین افتخار خودم می دانم و آن را با جایزه كن و اسكار هرگز عوض نخواهم كرد.

¤ اتفاقاً این روزها گروهی از فیلمسازان جشنواره ای كه آثارشان را «فیلم فرهنگی» می دانند، نسبت به اكران كمرنگ فیلم هایشان معترض شده اند. نظر شما درباره این اعتراض چیست؟

فیلم های موسوم به فرهنگی از نظر من دو دسته هستند: یك سری كارها كه برای جشنواره های خارجی ساخته می شوند، اما یك سری هم آثار ارزشی هستند كه به دلیل تضاد با اهداف غالب بر سینما، مورد بی مهری قرار می گیرند. گروه دوم اعتراضشان به حق است. این گروه از فیلم ها باید هم از سوی دولت و هم از طرف سینماداران حمایت شوند. زیرا توجه تام و تمام به گیشه، سینما را به سقوط و نابودی خواهد كشید. البته باید به سازندگان فیلم های فرهنگی هم گفت كه این نوع فیلم ها هم می توانند گیشه داشته باشند. شاید آن ها فیلم به معنای واقعی فرهنگی نساخته اند. چون واقعیت این است كه مردم فیلم های فرهنگی را دوست دارند. نمونه اش، همین سریال «یوسف پیامبر» است كه یك فیلم فرهنگی است، نه گیشه ای. این اثر، نه اكشن دارد، نه آرتیست بازی، نه خشونت و نه موارد غیراخلاقی. اما مورد استقبال قرار گرفت. پس می توان نتیجه گرفت كه فیلم های فرهنگی هم قادر به جذب مخاطب هستند. حتماً در آن دسته از آثار موسوم به فرهنگی كه از آن ها استقبال نمی شود، ایرادی وجود دارد. هر چند سینماداران هم نسبت به فیلم های ارزشی و فرهنگی عناد دارند، اما لازم است كه سازندگان این طیف از فیلم ها نیز نسبت به نگاه خود تجدیدنظر كنند.

محمود پاك‌نیت:بازی در سریال «حضرت یوسف» سخت است

¤ آقای سلحشور! شما از منتقدان سرسخت سینما و وضعیت غالب بر آن هستید. با این نگاه، آیا تا به حال فیلمی را هم دیده اید كه از آن خوشتان بیاید؟

-بله دیده ام!

¤مثلا چه فیلم هایی؟

-خیلی فیلم ها؛ مثل «آژانس شیشه ای»، «رنگ خدا»، «زیر نور ماه»، «لیلی با من است»، «پرواز در شب» و... اما مسئله این است كه این گونه آثار استثنا هستند و به قول فلاسفه، استثناء قاعده نیست.

¤بازیگران مورد علاقه تان چه كسانی هستند؟

-من بازیگران ایرانی را، هنرمندانی خوب و توانمند می دانم؛ پرویز پرستویی، رضا كیانیان، اكبر عبدی، كتایون ریاحی، محمود پاك نیت و... بازیگران بسیار خوبی هستند. برای مصطفی زمانی (بازیگر نقش یوزارسیف) هم آینده بسیار درخشانی را پیش بینی می كنم.

¤ شكایت خانه سینما به كجا رسید؟

- هنوز ادامه دارد و هرازگاهی به خاطر آن به دادگاه می روم و به برخی از سؤالات پاسخ می دهم.

¤ شنیده ایم كه قرار است نسخه سینمایی «یوسف پیامبر» هم بیاید. این فیلم دارای چه ویژگی هایی است و كی اكران می شود؟

- این اثر، یك نسخه 135 دقیقه ای است كه با آنچه در سریال به نمایش درآمد بسیار متفاوت است. فعلاً در مرحله لابراتوار و صداگذاری است و

ان شاءالله در جشنواره فیلم فجر اكران خواهد شد.

¤ برنامه های آینده تان چیست؟

- یك سری فیلم مستند از عزاداری ها، مسائل خانواده، ازدواج، معضلات اجتماعی، شیطان پرستی و... را تولید خواهم كرد. پـی گیر هستم تا با گروهی از نویسندگان، داستان هایی را براساس برخی واقعیت ها بنویسیم. همچنین تحقیقات قرآنی را نیز دنبال می كنم.

¤ قصد همكاری در زمینه تولید تله فیلم برای صدا و سیما ندارید؟

- تا به حال پیش نیامده است. نه من پیشنهادی در این زمینه داده ام ونه رسانه ملی تقاضایی داده است.

¤ نظرتان درباره تله فیلم ها چیست؟

- اگر از آن ها مراقبت شود، فیلمنامه هایشان زیرنظر كارشناسان و بزرگان دینی نوشته شود و اشكالاتش برطرف شود، بسیار مفید خواهند بود. 

 

گریه برای یوسف

محمد نوید (شاعر تاجیك)

شاید، نه، بلكه به طور حتم و یقین بیننده تاجیك تاكنون اینقدر عاشق نبوده است. عاشق پاكی، عاشق بری بودن از هرگونه آلایشات و این عشق را گویا او سال ها و شاید تمام عمر منتظر بود و چون روی صفحه تلویزیون خود فیلم «یوسف پیامبر(ع)» را دید این احساس به او دست داد كه بالاخره گم شده خود را پیدا كرد. قدرت تأثیرگذاری روایت و قصه های الهی و هنر كارگردان و بازیگران را با این وسعت كه در فیلم دیدم قبل از این كمتر مشاهده كرده بودیم. به ندرت صحنه ای را به یاد می آورم كه از دیدن آن پیر و جوان، متدین و مرتد تأثیر همگون و مشترك گرفته باشند، به طور یكسان و به یك اندازه متأثر شده و اشك بریزند. آری در قسمت های ابتدایی فیلم برای «یوسف(ع)» گریستند و بعد از آن برای «زلیخا» نیز با پایان یافتن فیلم و به سعادت رسیدن آنها خود نیز احساس خوشبختی نمودند. هردوی این شخصیت ها آنقدر در وجود بیننده تاجیك نفوذ كرده بودند كه همه آنها بدون اطلاع خود «یوسف(ع)» و «زلیخا» شدند. شاهد بودیم كه چگونه همه مردم روستای وخش كه بیش از یك ماه روی برق را نمی دیدند به دنبال «یوسف (ع)» و «زلیخا» می گشتند.

مردم در خانه كسانی كه ژنراتور داشتند گروه گروه جمع می شدند و فیلم را تماشا می كردند و بعد از پایان هر قسمت ساعت ها پیرامون آن با هم بحث می نمودند. در هر محفل و مسجدی سخن از «یوسف پیامبر(ع)» بود و هنوز هم هست. حتی در زمستانی كه گذشت، عشق و علاقه به «یوسف» دل های مردم را آنقدر گرم كرد كه سردی را از یاد برده و جدی نمی گرفتند. آنها با دیدن صبر و شكیبایی پیامبر خدا در برابر سختی ها و محرومیت های روزگار، كمتر از مشكلات خود شكایت می كردند. این یكی از خدمت های «یوسف پیامبر(ع)»، بود.

فرج الله سلحشور کارگردان یوسف پیامبر

مجموعه «یوسف پیامبر(ع)» این ادعا را كه گویا مشكلات مادی باعث فاصله گرفتن مردم از معنویت می شود كاملاً رد كرد. معنویت واقعی بزرگترین كمك برای رفع موانع و مشكلات مادی است و باید بپذیریم كه در كشور ما از این ابزار بسیار مؤثر حداقل استفاده بهینه برده می شود. استقبال گرم و صمیمی مردم از «یوسف پیامبر(ع)» بدین معنا است كه هنوز ما توانایی عرضه كارهای ارزشمند فرهنگی را نداریم. در ظاهر به مسائل و موضوعات بزرگ اخلاقی و حتی دینی می پردازیم، اما به طور كامل كاری از پیش نمی بریم. چون راهی را كه در دوره استقلال طی كردیم از پایه و اساس اشتباه و خطا بود. حوزه های هنر و فرهنگ ما دارای مكتب خاص خود نیستند. بوی تقلید كوركورانه از دهلیز و دالان آنها به مشام می رسد. فكر نمی كنم كه فیلم دیگری به این نزدیكی بتواند با «یوسف پیامبر(ع)» رقابت نماید. برای رقابت با این مجموعه غیر از موضوع آن هزاران مورد دیگر مطرح است تا یك مجموعه حرفه ای بودن خود را به اثبات برساند.

معمولاً هر فیلمی مخاطب خاص خود را دارد كه غالباً به قشر خاصی از جامعه محدود می شود. اما در كشور ما همه اقشار مردم خریدار «یوسف پیامبر(ع)» هستند. در بازار كاروان زنی را مشاهده نمودم كه پوشش غیراسلامی و غیرملی داشت، اما در جستجوی قسمت هایی از مجموعه بود كه موفق به دیدن آنها نشده بود. جادوی اصلی هنر همین است. موافق و مخالف را مجذوب خود می نماید. خداوند شاهد است كه بدون هیچ تشویقی پسر دو نیم ساله خود من به محض دیدن «یوسف پیامبر(ع)» در تلویزیون بر چهره او بوسه می زند. اگر خودم با چشم نمی دیدم و برایم نقل می كردند كه كودكی در این سن وسال مخلص مجموعه «یوسف پیامبر(ع)» شده است وروزی چندبار تقاضای دیدن آن را دارد هرگز باور نمی كردم. اما این حقیقت است. حقیقت هنر فیلم سازان ایرانی كه موفق شده اند حتی كودكان خردسال را مجذوب هنر خویش نمایند. به بركت همین مجموعه سخن روانشناسان را باور نمودم كه باید با كودكان نیز با شخصیت برخورد كرد. چراكه در فطرت آنها تمیز خوب و بد نهاده شده است.

در اینجا این سؤال به ذهن می رسد كه چرا «یوسف پیامبر(ع)» تا این اندازه مورد استقبال مردم تاجیك قرار گرفته است؟ آیا به دلیل قرآنی بودن داستان آن است و یا اینكه كارگردان آن حرفه ای عمل كرده است؟ به نظر می رسد كه هر دو مورد صحیح باشد. اما بهتر است كه هنرمندان وكارشناسان و سایر علاقه مندان با برگزاری جلسه بحث و مناظره جزئیات این موضوع را بررسی نمایند.

¤ این گزارش چندماه پیش در نشریه ملت چاپ تاجیكستان منتشر و ترجمه آن توسط خبرگزاری فارس منعكس شد.

منبع : روزنامه کیهان


يار هميشگي و همراه راسخون
www.user7.persianblog.ir


 

دوشنبه 16 آذر 1388  11:46 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها