«جدايي نادر از سيمين» كه با هياهو و حاشيه سازي هاي فراوان بر پرده نشست، نتوانست در حد و اندازه هاي ساخته قبلي فرهادي – درباره الي – توقعات را برآورده كند. فيلم بيش از حد شلوغ است. قصه سرشار از جزئيات زائد است كه به راحتي قابل حذف اند. بافت تصويري و مضموني فيلم يكدست نيست. جدايي نادر از سيمين در پرده هاي ابتدايي تابع قواعد ملودرام است اما با آغاز صحنه هاي بازپرسي به فيلم هاي پليسي – معمايي شبيه مي شود و در انتها نيز به فيلمي معناگرا تبديل مي گردد. «جدايي نادر از سيمين» در بسياري از سكانس ها تا حد سريال هاي تلويزيوني و تله فيلم تنزل مي كند. حاصل كار بيشتر شبيه يك خلاصه سريال است تا يك فيلم سينمايي!
مديريت زمان در «جدايي نادر از سيمين» مشهود نيست. فيلم در پرده هاي مياني از كنترل كارگردان خارج مي شود. فيلمنامه با ادبيات و رمان هاي عامه پسند قرابت بيشتري دارد تا سينما. ارائه اطلاعات به صورت قطره چكاني و ابهام زائي هاي بي مورد «جدايي نادر از سيمين» را به بيراهه برده اند. تعليق دراماتيك ناشي از محدوديت زماني ويزاي سيمين در لابلاي ماجراهاي دادسرا، شكايت و طلاق فراموش مي شود و نقش كليدي آن از بين مي رود. پايان فيلم لنگ مي زند. به نظر مي رسد سناريست در باتلاقي كه خود ساخته دست و پا مي زند و نمي تواند ماجراي اصلي را به انجامي مناسب برساند. اصرار فرهادي بر تدارك يك پايان باز براي فيلمش اين بار بيهوده به نظر مي رسد. اين فينال نه كاركرد دراماتيك دارد نه كاركرد معنايي.
فيلم هايي از جنس «جدايي نادر از سيمين» به شدت به موسيقي نياز دارند. پرهيز عامدانه كارگردان از بكارگيري موسيقي در اينجا جواب نداده است. مضمون آنقدر قوي نيست كه بتواند خلاء موسيقي را در بسياري از صحنه هاي عاطفي فيلم پر كند.
«جدايي نادر از سيمين» را نقش آفريني درخشان بازيگرانش سر پا نگه داشته است. شهاب حسيني در نقش مرد بدهكار به بن بست رسيده عاليست؛ به ويژه در صحنه هاي پاياني كه خودش را مي زند و با همسرش درگير مي شود. پيمان معادي نقش پدر دلسوز، پسر فداكار و همسر زخم خورده و جفا ديده را با تسلطي دور از انتظار ايفا نموده است. او دشوارترين نقش فيلم را بر عهده داشته است. ليلا حاتمي در سكانس هاي تك نفره و دو نفره درخشيده است. من حيث المجموع «جدايي نادر از سيمين» فيلم چندان موفقي نيست و نمي تواند همچون درباره الي به فيلمي ماندگار در سينماي ايران بدل گردد حتي اگر به خاطر فيلمنامه اش جايزه جشنواره آسيا پاسيفيك را برده باشد.