0

كاهش بينايي با نگاه به مانيتور

 
pop2000
pop2000
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : شهریور 1388 
تعداد پست ها : 609
محل سکونت : مرکزی

كاهش بينايي با نگاه به مانيتور

كاهش بينايي با نگاه به مانيتور

براي كاهش گرفتگي عضلات گردن تان، سرتان را كمي به اطراف مي‌چرخانيد و سپس چشمان تان را مي‌بنديد. پس از اندكي استراحت در حالتي كه به سمت نمايشگر رايانه خم شده‌ايد و در نزديكي آن قرار داريد، دوباره فعاليت خود را از سر مي‌گيريد. اين در حالي است كه براي مدتي كوتاه همه چيز در مقابل ديدگان شما تيره و تار است. بنابراين نمي‌توانيد واژه‌هايي را كه روي صفحه نمايشگر نقش بسته‌اند، تشخيص دهيد.

آيا واقعا با هر ضربه‌اي كه انگشتان شما بر صفحه كليد رايانه مي‌زنند يا هر فايل ويدئويي كه روي صفحه رايانه به تماشاي آن مي‌نشينيد يا حتي هر نامه الكترونيكي ارسالي كه مي‌خوانيد، به بينايي خود صدمه مي‌زنيد؟

پزشكان و متخصصان چشم پزشك، وجود ارتباط بين نزديك‌بيني و فعاليت‌هاي ديداري مانند كتاب خواندن را كه در فاصله حدود 40 سانتي‌متري از چشم انجام مي‌شوند، مورد تاييد قرار داده‌اند. اگرچه معمولا نمايشگر رايانه‌ها در فاصله حدود 50 سانتي‌متري از چشم قرار مي‌گيرند، اما مي‌توانند با ايجاد محدوديت، در بينايي تاثيرگذار باشند. اين در حالي است كه تنها در تعداد اندك‌شماري از افراد در نتيجه انجام كارهايي مانند تمركز روي نمايشگر رايانه و ثبت آمار و ارقام در دفاتر حسابداري، احتمال ابتلا به نزديك‌بيني افزايش خواهد يافت.

با وجود اين كه فعاليت‌هاي ديداري كه در نزديكي چشم انجام مي‌شوند، در همه افراد منجر به ابتلا به نزديك‌بيني نمي‌شوند، اما نبايد تصور كرد كه نگاه كردن به صفحه رايانه از فاصله نزديك هيچ پيامد نامطلوبي را به همراه نخواهد داشت.

اغلب علائم خستگي چشم تنها براي چند ساعت ادامه خواهند داشت و پس از اندكي استراحت، پلك زدن و تمركز روي اجسامي كه در دوردست قرار گرفته، از بين خواهند رفت.

معمولا انجام چنين فعاليت‌هايي سبب خستگي چشم، سوزش چشم، دردناك شدن ماهيچه‌هاي چشم و همچنين خشكي سطح چشم خواهد شد كه استمرار اين علائم براي مدت طولاني، منجر به ضعيف شدن چشم‌ها خواهد شد.

نگاه كردن به صفحه رايانه از فاصله نزديك، عضله مژگاني چشم را كه نقش مهمي در كنترل شكل عدسي‌ها و افزايش توانايي چشم براي ايجاد تمركز روي يك جسم دارند، براي مدت زمان نسبتا طولاني و بدون استراحت منقبض نگه مي‌دارد. همچنين اين كار مانع از مژه زدن فرد خواهد شد. در حالي كه مژه زدن سبب پخش شدن اشك چشم در سطح آن شده و براي سلامت چشم ها ضروري است. مژه نزدن براي مدت طولاني، سبب خشكي سطح چشم و تار شدن ديد مي‌شود.

البته اغلب علائم خستگي چشم تنها براي چند ساعت ادامه خواهند داشت و پس از اندكي استراحت، پلك زدن و تمركز روي اجسامي كه در دوردست قرار گرفته، از بين خواهند رفت. بنابراين بدون هيچ گونه نگراني مي‌توانيد به كارهاي خود ادامه دهيد و طبق توصيه پزشكان متخصص، براي كاهش فشار روي چشم ها، بايد ميزان روشنايي نمايشگر رايانه، رنگ زمينه و اندازه متن نمايش داده شده را اندكي تغيير دهيد.

همچنين بهتر است نمايشگر رايانه را اندكي پايين‌تر از سطح چشمانتان قرار دهيد. به طوري كه سطح بالاي نمايشگر رايانه شما هم سطح ابروهاي تان باشد.

به ياد داشته باشيد كه ساده‌ترين راه براي جلوگيري از ابتلا به بيماري‌هاي چشمي اين است كه هر چند ثانيه يك بار پلك بزنيد، پس از يك يا دو ساعت كار با رايانه كمي استراحت كنيد و فاصله مناسب براي نشستن از كامپيوتر را انتخاب كنيد تا چشم‌هايتان خسته نشوند.


يار هميشگي و همراه راسخون
www.user7.persianblog.ir


 

شنبه 7 آذر 1388  5:52 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها