دكتر عليمراد رشيدي خاطرنشان كرد: فناوري ANG (جذب گاز طبيعي بر روي جاذب هاي صنعتي) ذخيره سازي گاز در جاذب ها است كه هم در داخل خودرو و هم در انتقال گاز به عنوان جايگزين CNG (گاز طبيعي فشرده) كاربرد دارد.
وي خاطرنشان كرد: با استفاده از اين تكنولوژي در فشار ۳۵ بار (اتمسفر) و دماي محيط، گاز به همان اندازه CNG در جاذب هاي كربني ذخيره ميشود.
رشيدي تصريح كرد: گاز ذخيره شده به اين روش در مقايسه با CNG فشار پاييني داشته و مخزن مي تواند به هر اندازه در هر قسمت از خودرو قرار گيرد و همچنين خطرات فشار ۲۰۰ بار را ندارد.
رييس مركز تحقيقات نانو پژوهشگاه صنعت نفت اضافه كرد: اين پروژه در مرحله پايلوت به اتمام رسيده و اكنون در مرحله طرح توسعه تكنولوژي قرار دارد.
وي، ايمني و ارزان بودن را از ديگر مزاياي استفاده از تكنولوژي ANG عنوان كرد.
رشيدي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه پايلوت توليد نانوكربن در مقياس صنعتي راه اندازي شده است،اظهار كرد: براساس برنامه پنج ساله پژوهشگاه، طرح توليد انبوه نانولولههاي كربني در هفته گذشته با ظرفيت ۲۰ تا ۳۰ كيلوگرم در روز و هزينه ۱.۷ ميليارد تومان راهاندازي شد.
رييس مركز تحقيقات نانوپژوهشگاه صنعت نفت همچنين از دستيابي به دانشفني توليد اكسيد فلزي نانوساختار با ظرفيت ۳۰۰ كيلوگرم در سال خبر داد و گفت: دانش فني توليد اين محصول در حال واگذاري است و با مذاكرهاي كه با بخش خصوصي انجام شده اميدواريم كارخانه آن با ظرفيت هزارتن در سال راه اندازي شود.
رشيدي تصريح كرد: يكي از كاربردهاي اين محصولات در توليد نانوسيالات است كه با استفاده از آنها ميتوان انتقال را ۲۰ تا ۳۰ درصد افزايش داد.