افروغ در برنامه "ديروز، امروز، فردا ":
فرآيند كشف انقلاب بايد براي جوانان بسترسازي شود
خبرگزاري فارس: يك استاد دانشگاه با بيان اينكه فرآيند كشف انقلاب، به دانشگاه، حوزه، مسئولان و قواي سه گانه بازميگردد، گفت: فرآيند كشف انقلاب بايد براي جوانان بسترسازي شود.
به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبري فارس«توانا»، عماد افروغ در برنامه ديشب "ديروز، امروز، فردا " با بيان اينكه انقلاب اسلامي ايران داراي ويژگي منحصر به فرد معنويت و اخلاق نسبت به ساير انقلابها بود، اظهار داشت: به طور كلي پيام انقلاب اسلامي براي انسانها در اين ويژگي نهفته است.
وي بر همين اساس به اهداف ديگر انقلاب اسلامي اشاره كرد كه ميتواند بخشي از عطش بشر را سيراب كند و آن فلسفه سياسي مبتني بر مردمسالاري ديني است؛ در واقع ابعاد فرهنگي بخش عمدهاي بود كه قبل از انقلاب مغفول واقع شده بود.
افروغ در عين حال سياستهاي ظالمانه رژيم را عامل ديگري براي انقلاب مردم دانست و گفت: رژيم شاه موجب بسط و گسترش محروميت بسيار در بين مردم شده بود.
وي با بيان اينكه جنس مبارزه ما در زمان انقلاب از جنس عرفاني بود، يادآور شد: گروههاي ديگري نيز در خارج از كشور داعيه مبارزه داشتند اما هيچيك جنس ديني و عرفاني نداشتند.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه بايد نسبت به انقلاب اسلامي يك نگاه فرآيندي داشت، افزود: اگر پذيرفتيم كه انقلاب اسلامي ساخته شده و خود به خود به وجود نيامده است؛ نگاه ما به انقلاب فلفسفي و اجتماعي است.
وي با تأكيد بر اينكه نبايد در وجه اقتصادي پهلوي را موفق دانست، گفت: در تحليل انقلاب اسلامي، بخشي از عوامل مؤثر در شكلگيري انقلاب نبايد از كودتاي 1299 غفلت كرد؛ چراكه اين يك كدتا نبود بلكه به اسم كودتا آمد اما به دليل اتصالي كه با بيگانه داشت قصد يك تحول عميق ساختاري را در ابعاد سياسي، اقتصادي و فرهنگي را داشت.
افروغ بر همين اساس كودتاي 1299 را پروژهاي دانست كه در راستاي وابستهكردن نظام ما به سرمايهداري مركزي يا بسط سرمايهداري پيراموني يا حاشيهاي بود؛ از اين رو غرب به اين نتيجه رسيده بود كه بايد يك فرماسيون اجتماعي وابسته در ايران ايجاد كند.
وي با بيان اينكه وقتي فرماسيون به وجود آمد تنها بحث سياسي يا اقتصادي نيست بلكه بحث فرهنگي نيز به وجود ميآيد، گفت: غرب ابتدا رژيم پهلوي را مستقر و نظام سياسي را وابسته ميكند و با باب كردن تمركزگرايي، استراتژي مركزپيراموني با اتكا به اقتصاد نفتي ريشه ميدواند و از اين طريق منافع اقتصادي خود را تأمين ميكند.
اين استاد دانشگاه يك ضلع فرهنگي را نيز براي فرماسيون برشمرد و يادآور شد: رژيم پهلوي مجبور شد كه دست به فرهنگ بزند چراكه اگر ميتوانست بدون توجه به فرهنگ و استحاله فرهنگي نظام خود را مستقر كند داعيه فرهنگ را نداشت و در واقع گورستان رژيم پهلوي نيز در همين مسئله بود.
وي با بيان اينكه وقتي رژيم پهلوي در مسائل فرهنگي، هويتي و تاريخي مردم رخنه و آنها را با بحران هويت روبهرو كرد اين يك پاشنه آشيل براي اين رژيم به شمار ميرفت، گفت: واكنش مردم باعث شد تا رژيم نتواند اين فرماسون را مستقر كند و اگر به اين نكته توجه نشود قدر انقلاب اسلامي را نفهميدهايم.
افروغ با تأكيد بر اينكه وقتي كه از ريشههاي پيدايي انقلاب اسلامي غافل ميشويم متأسفانه تنها دست به تحول نيرو زده و توجه به تحول ساختاري نميشود، اظهار داشت: در ظرف به جاي مانده از گذشته ميخواهيم مظروف گرانسنگ انقلاب اسلامي را محقق كنيم.
وي بر همين اساس به سياستهاي اقتصادي رژيم شاه اشاره كرد و گفت: واردات، فرهنگ مصرفگرايي و حمايت سياسي از افرادي كه خارج از كشور هستند از جمله مسائلي بود كه شايد ظاهري از كارآمدي و توجه به ثروت داشت اما در باطن پوسيده بود و وقتي كه رژيم پهلوي وارد سياستهاي فرهنگي شد اين پوسيدگي بيشتر آشكار شد.
اين جامعهشناس در عين حال به سياستهاي اقتصادي رژيم پهلوي اشاره كرد كه واقعاً شكاف طبقاتي را دامن ميزد و و اصلاً توجهي به محروميتزدايي نداشته و محرومزا بود كه به لحاظ جامعهشناسي شهري و روستايي، موضوع بسيار جالبي است.
وي با تأكيد بر اينكه در رژيم پهلوي براي اولين بار در ايران شاهد حاشيهنشيني و زاغهنشيني بوديم، افزود: سياستهاي سرمايهداري وابسته موجب ميشود تا منطقهاي به نام حاشيه نشينها را ايجاد ميكند.
افروغ با بيان اينكه حاشيهنشينها به دليل شعار عدالتطلبي انقلاب، جذب شده و بخشي از بسيج تودهاي مربوط به حاشيهنشينها بود، يادآور شد: سياستهاي اقتصادي رژيم پهلوي قوت و قابليتي نداشته و درونزا نبود يعني با استفاده از ظرفيتهاي توليدي كشور به وجود نميآمد و با وابستگي معنادار ميشد.
وي با تأكيد بر اينكه براي توجه به ابعاد ساخته شدن انقلاب حتماً بايد به لايههاي فلسفي و انديشهاي امام (ره) توجه كرد، افزود: ولايت فقيه صبغه فلسفي، عرفاني و كلامي دارد كه اگر به اين صبغهها توجه نشود ممكن است تفسيرهاي غلطي از ولايت فقيه به وجود آمده و جنبه باطني و عرفاني پررنگي پيدا ميكند كه از جنبه قاعدهمند آن خارج ميشود.
اين جامعهشناس با تأكيد بر اگر يك كشوري ميخواهد اسلامي اداره شود بايد بر اساس قانون اسلام اداره شود، افزود: قانون اسلام فقه است اما با نگرشي كه امام(ره) داشتند.
وي در ادامه به فرمايش امام (ره) مبني بر اينكه انقلاب يك تحفه الهي است اشاره و تصريح كرد: انقلاب يك بعد الهي دارد كه آن را از ساير انقلابها جدا ميكند؛ البته نبايد از وجه آزادي و عدالتطلبي انقلاب نيز غافل شد بلكه انقلاب اسلامي بسط يافته انقلاب فرانسه و روسيه است كه علاوه بر آن وجه منحصر به فردي دارد كه ويژگي خاصي به بعد آزادي و عدالت داده است.
افروغ در ادامه به اين نكته تأكيد كرد كه رژيم فاسد، مستبد، ظالم بوده و يك استبدار وابسته را برخلاف رژيمهاي شاهنشاهي گذشته بود و گفت: اگر شرايط اقتضاء كند جوانان ما همان جوانهاي سال 57 هستند و همان هويت را دارد اما آيا در انتقال ارزشهاي اسلامي و انقلابي واقعاً توفيق داشتهايم و هيچ ضعفي از سوي ما وجود نداشته است؟
وي با تأكيد بر اينكه بايد فرآيند كشف انقلاب را براي جوانان بسترسازي كرد و جوان خود انقلاب را كشف و نياز و عطشي در جوان ايجاد شود، اظهار داشت: همانگونه كه ما در آن انقلاب را كشف كرديم امروز نيز جوانان بايد انقلاب اسلامي را كشف كنند چراكه انقلاب اسلامي يك پروژه ناتمام است.
اين جامعهشناس با بيان اينكه جامعه امروز هيچ اقدامي در اين راستا انجام نداده است، گفت: فرآيند كشف انقلاب، به دانشگاه، حوزه، مسئولان و قواي سه گانه نيز بازميگردد؛ امام(ره) جايگاه ويژه دين را براي مردم قائل بودند و نبايد شعارهاي اصلي انقلاب يعني استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي و مردمسالاري ديني را فراموش كرد چراكه مردم داراي حق هستند و اين يك پاسخ جديد به سؤال قديم مشروعيت يا قانونيت است.
وي در خاتمه نظامي را قانوني و مشروعي دانست كه هم واجد بعد شرعيت و حقانيت و هم واجد بعد مقبوليت و رضايت عام باشد چراكه امام(ره) واقعاً براي مردم ارزش و اعتبار قائل بودند و اين يكي از سازوكارهاي جذب جوانان بود كه در طول رهبري ايشان هم تداوم داشت.
انتهاي پيام/