0

چگونه چند زنبور سبب سقوط هواپیما شد !؟

 
naserm
naserm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1387 
تعداد پست ها : 168
محل سکونت : اصفهان

چگونه چند زنبور سبب سقوط هواپیما شد !؟

 37f5am9qgttdw1afjave.jpg

پورتو پلاتا ( Puerto Plata )  فرودگاه کوچکی واقع در جمهوری دومینکن ( Dominican Republic ) است . که معمولآ توریست های فراوانی از ان بازدید می کنند ..

pyovpr0n56pxkn7hzis5.jpg

ششم فوریه ۱۹۹۶ به دلیل خرابی یکی از هواپیماها گروهی از توریست های آلمانی که قصد مراجعت به فرانکفورت رو داشتند با تاخیر زیادی مواجه شدند . مسئولان خطوط هوایی تصمیم گرفتند هواپیمای دیگری رو جایگزین پرواز کنند . هواپیمای جایگزین شده متعلق به یکی از هواپیماهای چارتر خطوط هوایی ترکیه بود . هواپیمای ۷۵۷ این شرکت به دلیل مشکلات فنی ، نزدیک به سه هفته در این فرودگاه خوابیده بود . اما اماده کردن هواپیما و گروه پروازی اش ساعت ها به طول انجامید !

d62nmpfg7gnchchbz1q1.jpg

حدود ساعت ده و پنجاه دقیقه شب تقریبآ همه گروه پروازی آماده انجام ماموریت شده بودند . اولین گروه مسافران بعد از چهار ساعت تآخیر قدم به هواپیما گذاشتند . آن ها چیزی حدود ۹ ساعت پرواز تا مقصد خود در پیش داشتند ..  

tcz4utv88ocge12nk00g.jpg

ساعت تقریبآ یازده و نیم شب بود که پرواز شماره ۳۰۱ آمادگی خود رو برای خروج از گیت مسافربری به برج کنترل اعلام کرد .. بعد از دقایقی خزش ( تاکسی کردن ) هواپیما در ابتدای باند قرار گرفت . کمک خلبان هواپیما " گاگن " بیش از سه ما از حضورش در این ایرلاین نمی گذشت .. و تنها ۷۵ ساعت تجربه پرواز داشت . بر روی صندلی چپ کاپیتان " آحمد آدام " با هزاران ساعت پرواز با این نوع هواپیما قراز گرفته بود . در کابین به غیر از این دو نفر  کمک خلبان دیگری به نام " موریس اونسلو " هم حضور داشت . تجربه او هم کم بود و در مدت سه ماه از ورودش ۷۵ ساعت پرواز داشت .

uanewvt248rcdfzb8xnt.jpg

با هماهنگی برج مراقبت ،  پرواز شماره ۳۰۱ با ۱۸۹ مسافر از زمین بلند شد . در همین لحظه  بارانی نرم شروع به بارش کرد .. به طوری که قطرات باران شیشه جلوی هواپیما رو نوازش می داد ..

  d6xbz5mbdmts8dte0cbc.jpg

دقایقی بعد از پرواز درست در زمانی که کمک خلبان قصد داشت طبق چک لیست آلات دقیق خود رو کنترل کنه .. سرعت نمای سمت او رقم ۸۰ نات رو نشان می داد . در سمت دیگر هم چنین رقمی در عقربه کاپیتان مشخص شد ..

8u3aisieo9to2wr36pkx.jpg

اما لحظاتی بعد .. کاپیتان با کمال تعجب مشاهده کرد که عقربه سرعت سنج سمت او بر عکس چرخیده و با رقمی که در مقابل کمک خلبان اش قرار دارد ، مغایرت دارد !! در صورتی که باید هر دو نشاندهنده ها سرعت واحدی رو نشان دهند !! به همین دلیل از کمک خود پرسید سرعت تیک آف چقدر است .. وقتی پاسخ عدد ۱۵۰ نات رو شنید ، متوجه شد برای قرار گرفتن در ادامه باند .. زمان رو از دست داده است . او مجبور شد ادامه دهد .. لذا دستور داد چرخ ها جمع شوند ...  

xyrp0j3qnm4oos0zx11t.jpg

ساعت یازده و چهل و دو دقیقه هواپیما پرواز خود رو به سوی فرانکفورت آغاز می کند ..

wolr2piuba5bsue3va1a.jpg

با بلند شدن هواپیما ، کاپیتان برای متعادل کردن سرعت هواپیما .. دسته گاز رو کمی به عقب می کشد .

ec1ixy1ihc07ltbvdn7c.jpg

آن ها بعد از دقایقی با برج کنترل پرواز تماس گرفته و موقعیت خود رو اعلام می کنند . مسئول برج هدینگ مسیر تازه و ارتفاع آن رو به خلبان اعلام می کند .. یک دقیقه و سی ثانیه از پرواز سپری شده بود که  کاپیتان خطاب به کمک خود می گوید .. دگمه مرکزی خلبان اتوماتیک رو روشن کن . و او بلافاصله این عمل رو انجام می دهد .. تمام ابزار های مدرن کامپیوتری با عملکرد دقیق خود ، پروازی ایمن رو به وجود می اورند ..  مسافران در آرامش کامل بسر می برند ..

abth75hg85589ipq9hwc.jpg

هنوز مدت زیادی از پرواز نگذشته است که صفحه دیجیتالی مقابل خلبان با صدای بوقی خلبانان رو متوجه پیغامی که ظاهر شده است می کند ..! این پیغام به خلبان می گوید که از سرعت مجاز تخطی کرده است !! آن ها با نگاه کردن به عقربه سرعت سنج کمک خلبان ، متوجه می شوند سرعت هواپیما طبیعی است ! اما در سمت دیگر عقربه چیز دیگری رو نشان می دهد .. !!

2zvonqo3hkv8k6htxqfn.jpg

برای یک لحظه خلبانان گیج می شوند .. سرعت سنج کمک خلبان سرعت هواپیما رو خیلی کم نشان می دهد .. و از سوی دیگر عقربه سمت کاپیتان حاکی از سرعتی بالا و غیر مجاز است ..!! کاپیتان متعجبانه می گوید .. هر دو غلط هستند ..!!

fpphgnt6zm73t15slw7h.jpg

کاپیتان از روی ناچاری خطاب به کمک خلبان سوم خود می گوید .. لطفآ دگمه فیوز ها رو یک چک بکن .. و با بیرون کشیدن فیوز اخطار برای لحظه ای قطع می شود .. اما با قرار گرفتن در مدار ، همان اخطار نمایان می شود .. !!

sxbomsaqtmv3zskxhs2n.jpg

با فشار دادن مجدد فیوز ، این بار آن ها وارد مرحله ای تازه از مشکلات می شوند .. چراغ بالا سر خلبان با روشن شدن به ان ها اخطار می دهد که از سرعت مجاز پیشی گرفته اند ..!! لازم به ذکر است که سرعت تعین شده برای این گونه جت های مسافرتی ۳۵۰ نات است .. در حالی که عقربه سرعت سنج کاپیتان ۲۶۰ نات رو نشان می داد ..!!  

 

 

eviy0kbs3ob0attkw7fx.jpg  

با خاموش و روشن کردن فیوز های مربوطه چیزی تغیر نمی کند .. و همان گونه که در تصویر مشاهده می کنید ، سرعت سنج مقابل خلبان از حد مجاز هم گذشته و در حال افزایش است ! این دو گانگی اطلاعات هر سه خلبان رو گیچ کرده است !

mctrnqnqxbxb3qrb83zk.jpg

معمولآ بهترین روش در این گونه مواقع ، کم کردن سرعت هواپیماست .. و این دقیقآ همان کاری است که کاپیتان آدام با تجربه انجام می دهد .. و با کشیدن دسته گاز موتور رو به عقب ، قصد متعادل کردن سرعت زیاد هواپیما رو دارد ..  اما

iql89e7ap0eo3hl7kif9.jpg

اما ... چشم تون روز بد نبینه .. در یک لحظه هواپیما شروع به لرزش های شدیدی کرده به طوری که کنترل آن تقریبآ غیر ممکن است .. !! خدای من چه اتفاقی افتاده است ..!؟؟ صدای تلق و تلوق لرزش هواپیما مخصوصآ فرامین کنترل ، همه رو عصبی کرده است .. !!

qi05vrc273kqepv0qx0y.jpg

در این میان حال و روز مسافران مادر مرده از همه بد تر بود .. !! بیچاره ها هر چه خوشی کرده بودند با نخستین تکان شدید هواپیما ، از دماغ شون در امد .. همه ناراحت و مضطرب محکم به هر چیزی که دم دستشون بود چنگ انداختند .. هر نوع دعایی که بلد بودند زیر لب قرائت کردند .. ولی نه .. انگاری خطر جدی است ...

r8itg7w65ur6qm058fa0.jpg

در همین لحظه هواپیما هم از کنترل خلبانانش خارج شده و با کم شدن سرعت ، دماغ ان بالا رفته و به سمت بال راست متمایل می شود ...

95i6pzpaqyrxjr8c3vcp.jpg

کاپیتان با تجربه تمام سعی و تلاش خود رو می کند تا هواپیما به حالت تعادل در امده و بتواند جان مسافران رو نجات دهد .. در چنین شرایط وحشتناکی .. مسئول برج مراقبت بی خبر از همه چیز سعی در ارتباط با آن ها دارد .. خلبانان بقدری تحت فشار هستند که قادر نیستند نفس بکشند .. چه به این که بخواهند حرف زده و اعلام وضعیت نمایند ..

ra87aqfqzws8o8dozspq.jpg

آقای " جان کاک " یکی از مسئولان محترم ایمنی در مورد صدا های ناجور داخل کابین و لرزش های متعدد هواپیما می گوید ... این امر به خاطر استال ( واماندگی ) هواپیما صورت گرفته بود .. و از ان جا که هواپیما در سرعت پائینی پرواز می کرد .. با کم کردن سرعت ، عملآ هواپیما دچار استال شده و از کنترل خلبانان بیرون آمده بود ..

b62vfikelrmg7lk0xfjf.jpg

آقای جان معتقد است .. در این گونه موارد ، صفحه نشان دهنده وضعیت هواپیما کاملآ آبی شده و  خط تعادل هم با نوسان همراه است .. که حاکی از بالا بودن دماغ هواپیما رو به آسمان و بالا و کج شدن به طرفین است .. تصویر فوق کاملآ گویاست ..  که دماغه به شکل خطرناکی بالاست

r20k2vllcnbr9vb73mzj.jpg

آقای " رابرت مکینتاش " کارشناس تحقیقات و سوانح هم ضمن تآئید سخنان کارشناسانی چون جان .. می افزاید .. در ارتفاع هفت هزار پایی که این اتفاق رخ داد ، هوشیاری خلبان برای بیرون رفتن از مشکل خیلی مهم است .. در لحظه سانحه پیشنهاد کمک خلبان سوم که فریاد می زد .. " ا دی آی " کاملآ درست بود .. اما افسوس کاپیتان گوش نکرد !

jkuojimp5h75kwckorqu.jpg

کمک خلبان با جلو کشیدن دسته گاز هواپیما ، سعی کرد در ارتفاع پنج هزار پایی از سطح دریا هواپیما رو از حالت استال خارج سازد .. اما همین عمل او ، بر چرخش بی حاصل هواپیما در آسمان کمک کرده و هواپیمای به اون بزرگی مثل فرفره دور خودش چرخیده و به سمت دریا شیرجه می رفت ..

7ugajqokyurkeb50vw9g.jpg

بیش از پنج دقیقه از پرواز نگذشته بود که مسئول برج مراقبت پرواز متوجه مشکل هواپیمای پرواز شماره ALW 30۱ شده و مرتب آن ها رو صدا می کرد .. پرواز ۳۰۱ این جا برج سانتا دومینگو است .. تکرار می کنم این جا برج کنترل ... ولی انگار فایده ای نداشت

1hevovz51xesd3odhsv3.jpg

لحظاتی بعد با کمال ناباوری در صفحه مانتیور بزرگ مقابل خود مشاهد کرد که  علامت اختصاری پرواز شماره ۳۰۱ از صفحه رادار محو شده است .. بله سانحه دردناکی اتفاق افتاده است ..

trhut5ol8r3n97kb3xpn.jpg

با محو شدن از روی صفحه رادار .. همه چیز به هم ریخته شد .. مسئولان فرودگاه برای امداد به نجات یافتگان احتمالی گروه هایی رو برای شناسایی به منطقه فرستادند ..

tl8psoa2jlmwbtgoee8c.jpg

به دلیل تاریکی شب .. جستجوی نیروی دریایی دومینکن برای پیدا کردن مسافران احتمالی به نتیجه نرسید . و همه دست خالی برگشتند ..

coc1midfe6zybcgngjhr.jpg

سرهنگ نیروی دریایی " آنتونی جیمی نیان " در باره شب حادثه می گوید .. اون شب با افرادم تمام منطقه رو گشتیم .. هر لحظه انتظار داشتم صدای جیغ یا ناله یکی از ۱۸۹ مسافر رو بشنوم .. اما دریغ از هیچ صدایی .. خیلی غم انگیز بود .. اما بعد از ساعت ها جستجو .. مقداری بنزین جت بر سطح دریا مشاهده کردیم .. اما هیچ اثری از مسافران یا جنازه آن ها نیافتیم ..

2mlq8o3khe1wm5hf0m7k.jpg

به گفته سرهنگ .. ساعت پنج و بیست دقیقه بامداد جنازه ها یکی یکی از آب بیرون امدند .. روز بعد کشتی های جمهوری کوچک دومنیکن به همراه کشتی های آمریکایی مسافتی معادل ۳۰۰ کیلومتر مربع را به جستجو پرداختند ..

 

در حالی که اجساد مسافران بخت برگشته یکی یکی پیدا می شد .. گروه تحقیق سوانح هم کار خود رو آغاز کرد .. آن ها برای کشف واقعیت نیاز به هر دو جعبه سیاه هواپیما داشتند ..


دو روز بعد از حادثه  چند تا جوون کم و سن و سال که برای برای گردش و تفریح از هتل محل اقامت اش بیرون امده بودند تا جلوی ساحل بازی کنند .. با کمال تعجب مشاهده کردند چندین کیف و وسایل کنار ساحل افتاده است .. معلوم شد مربوط  به مسافران مادر مرده است ... از نظر کارشناسان هر تکه ای از اشیاء پیدا شده می تواند به رمز معمای سقوط کمک کنه ...

whg74fcak0qsffttrj0t.jpg

مرکز مطالعات و تحقیقات امریکا نماینده ای برای کمک به گروه تحقیق به  پورتو پلاتا ( Puerto Plata ) فرستاد . آن ها با جدیت کار خود رو آغاز کردند ... برای کشف معما همکاری بین المللی وسیعی می طلبد .. حادثه سقوط هواپیمای  ۷۵۷ در آب نخستین مورد این نوع هواپیما ها محسوب می شد .

j7wlvcyo35py6wa0hnrt.jpg

تعداد زیادی هواپیمای ۷۵۷ در جهان و در خطوط هوایی کشور های مختلف پرواز می کنند . و به همین دلیل اهمیت کشف واقعیت برای امنیت این هواپیماها از ارزش خاصی برخوردار بود .

s1xlvx7ptgvglkei79g0.jpg

تنها راه کشف واقعیت ، پیدا کردن جعبه سیاه است . همان گونه که در تصویر شرح داده ام .. هواپیماهای ۷۵۷ یک جعبه برای ضبط مکالمات داخل کابین خلبان دارد ( که ۳۰ دقیقه مکالمات قبل از سقوط رو به همراه دارد ) همچنین جعبه دیگری تعبیه شده است که تمام حرکات فرامین از لحظه پرواز تا سقوط رو به صورت داده های گرافیکی سیو می کند ..

bl3nwjlud9co18ezq8br.jpg

معمولآ جعبه سیاه هواپیما مدت ۳۰ روز از خودش سیگنال می فرستد .. اما مشگل بزرگی که سر راه گروه تحقیق وجود داشت ، عمق ۷۲۰۰ پایی کف اقیانوس در محل سانحه بود ! که پیدا کردن آن را غیر ممکن می ساخت .. !  به دلیل شوری آب .. با گذشت هر روز امید پیدا کردن جعبه سیاه سخت تر می شد .. ولی گروه تحقیق هرگز نامید نمی شدند ..

xaggv8777kofurer79ge.jpg  

 تنها دستگاه مدرنی که قادر باشد کف عمیق دریا ها رو جستجو کنه .. همان گونه که در شکل بالا می بینید زیر دریایی کوچک و مدرنی به نام " CURV " است  که کاربرد ان به صورت اتوماتیکی از طریق کنترل از راه دور است  .. و کابل ان خیلی دراز است ..

  6dike6hnsnlzwl91xxi0.jpg

این زیر دریایی مجهز دارای بازوهای مقاومی است که از طریق دوربین توسط اپراتور آن که از مانیتور کف دریا رو مشاهده می کند ، اداره می شود . در طول زمانی که این زیر دریایی مجهز از آمریکا سفر خود رو آغاز کنه .. گروه تحقیق سعی می کنه تا روی ان چه  که کشف شده است .. بپردازند ..

lal6tdkyfbc1tm92mw1u.jpg

اولین کار گروه تحقیق بر روی نوار به جا مانده از مکالمه خلبان با مسئول برج کنترل است .. تمام دیالوگ ها طبیعی و به دور از هر نوع اشکالی بود  .

q4j7yucvsd28o8zvhaqr.jpg

تمام اشیاء و قطعاتی که پیدا می شد .. توسط افراد نظامی گرد آوری شده و در یک پایگاه نظامی لیست می شد تا گروه تحقیق با دقت بر روی ان ها مطالعه انجام دهند ..

ndv0spkomzv5jes9mrus.jpg

گروه تحقیق به اتفاق کارشناسان تمام قطعات و تکه های بجا مانده از هواپیما رو به دقت بررسی کردند . این قطعات شامل هر چیزی می توانست باشد .. از بخشی از سیستم چرخ جلوی هواپیما گرفته تا تکه ای از جلیقه نجات ، یا حتی قوطی کمپوت یا کنسرو .. !! زیرا آن ها به دنبال انفجاز و مسایل تروریستی بودند . ! حتی نحوه له شدن قوطی کنسرو .. طریقه و شدت برخورد هواپیما با دریا رو مشخص می کرد .. به همین دلیل مسئولان مربوطه در بین اشیاء پیدا شده دایم می چرخیدند .. آن ها حتی در لباس های به جا مانده از مسافران دنبال نوشته یا اطلاعاتی می گشتند که ممکن بود مسافران قبل از سانحه نوشته باشند .. !!

jb72fvg7o6ke0g87ljmt.jpg

از روی یک قوطی له شده لوبیا ، کارشناسان متوجه شدند که شدت برخورد خیلی شدید و ناگهانی بوده است  . و به این ترتیب دنبال پیدا کردن بقیه قسمت های این پازل بودند .. آن ها به این نکته پی بردند که هیچ انفجاری در لحظه سقوط اتفاق نیفتاده است .

  g79kot327powqjo4t531.jpg

آن ها سپس به سراغ متخصصان رفته تا با مطالعه فرم فنی هواپیما پی به اشکالات قبلی آن ببرند .

zp608svdqdrxaiko3bcs.jpg

در همان ابتدای امر با مطالعه و تحقیق متوجه شدند ، دلیل توقف طولانی هواپیما شنیده شدن صدا های غیر طبیعی از یکی از موتور ها بوده است .. و از ان جا که  در پرواز اخر خود مسافر زیادی همراه  نداشته بود ، نزدیک به  سه هفته هواپیما بر روی زمین می خوابد ..

  2pj0xjfsh5kb2fkp3l05.jpg  

عاقبت در ۲۸ فوریه بعد از سه هفته زیر دریایی کوچک و مجهز ما به منطقه می رسد تا با کاوش های عمق دریا جعبه سیاه رو پیدا کنند .. با گذشت هر روز ان ها نگران تر می شدند .. می ترسیدند که دیگه سیگنالی از جعبه ها دریافت نکنند .. !

  h6q3qbxfkiniqrzfspeb.jpg  

دو ساعت زمان  برای ارسال زیر دریایی به عمق هفت هزار و دویست پایی دریا وقت می برد . و متخصصان با دقت وجب به وجب کف اقیانوس رو جستجو می کنند .. آن ها به کمک بازوهای رباتیک خود به لاشه هواپیما و اطراف ان سرکشی می کنند .. عاقبت بعد از نوزده دقیقه اولین جعبه سیاه پیدا می شود . گروه جستجو واقعآ خوشحال می شوند ..

7nbuxcjpewu839hs1owg.jpg

بعد از گذشت دوساعت  از لحظه پیدا شدن جعبه اول .. جستجو ها هم چنان ادامه داره .. و دوربین های زیر دریایی قادر به پیدا کردن ان نیست .. ان ها مطمئن بودند که گمشده خویش در همین اطراف است .. لذا با قدم زدن در کف دریا و حرکت دادن فلزات و قطعات بر جای مانده هواپیما ، شن ها رو کنار می زدند .. که بالاخره دومین جعبه هم پیدا شد ..

  9v9a1z2jm8jhd2ud44vf.jpg

گروه تحقیق بلافاصله با ارسال هر دو جعبه به واشنگتن تحقیقات رسمی و کارشناسی خویش رو آغاز می کنند .. آن ها به دنبال این موضوع بودند که چه اتفاقی برای پرواز شماره ۳۰۱ خطوط هوایی ترکیه رخ داده بود که بعد از پنج دقیقه پرواز ، ناگهان سقوط نماید ..!!؟

 

 

  4ythm2dkqovne1pa7xg7.jpg

کارشناسان به وسیله ابزاری به نام " پلات " سعی می کردند تمام جزئیات پرواز رو بازسازی کرده تا پی به علت سانحه ببرند .. آن ها توانستند حتی سرعت نهایی که عقربه ها نشان می داد رو پیدا کنند . و همان طور که با فلش نشون دادم .. ۳۵۰ نات سرعت هوایی هم مشخص می شود ..!! آن ها متوجه مسئله ای غیر طبیعی در پرواز می شوند .. و کشف می کنند به محض روشن کردن اتوپایلوت دماغه بالا رفته است .. کارشناسان سرعت ۳۵۰ نات رو هرگز نمی پذیرند .. ولی چطور چنین چیزی اتفاق افتاده است ..؟ کاملآ غیر طبیعی است !!

 

 

 

 

 

 

  2c0fcrd8ds0v9a8v2l8e.jpg

کارشناسان بار دیگر به شاخه دیگر تحقیقات که گوش فرا دادن به صحبت های خلبان است توجه می کنند .. ان ها با بررسی گفته ها .. به این نکته پی می برند که عقربه سرعت سنج کمک خلبان در لحظه تیک آف درست نشون می داده است .. ولی بعد با یک دیگر مغایرت پیدا می کنند .. !! آن ها به این نکته می رسند که طبق قانون خلبان آدام باید با مشاهده این نقض فنی پرواز رو کنسل می کرد .. اما تنها دلیلی که این عمل رو انجام نداده ، دور بودن سه هفته ای از خانواده هاشون بوده است ..!

 

 

 

 

 

 

 

xt1p9an33x9mslvee1ea.jpg

با مرور اشکالات سرعت سنج ، فکر کارشناسان به سوی لوله های " پی تو تیوپ " که در طرفین هواپیما تعبیه شده اند جلب می شود .. آن ها تقریبآ مطمئن می شوند که ایراد می تونه از اشکال در عملکرد این لوله های فلزی باشد .. که وظیفه آن ها عبور هوا به منظور سنجش سرعت هواپیماست .  

zcxdataa5vizm3fspyh6.jpg

همان گونه که در تصویر مشاهده می کنید .. وظیفه آن ها عبور هوا به منظور سنجش سرعت است

ht9uddhp7cq22lcpsnu2.jpg

حال اگه به دلایلی این لوله مسدود شود .. جلوی عبور کامل هوا به پشت عقربه های نشون دهنده سرعت گرفته می شود و سوزن آن به درستی نمی چرخد ...  همان اتفاقی که در پرواز ۳۰۱ رخ داد .. متخصصان با کشف این واقعیت به دنبال این هستند که چه عاملی سبب مسدود شدن لوله ها شده است ..!؟

jjdrdv0wmac6prx8caiy.jpg

معمولآ هواپیماها برای جلوگیری از مسدود شدن لوله فلزی سرعت سنج ، کاور ( غلاف ) برزنتی بر روی لوله می کشند .. این کاور به وسیله پارچه ای بلند و قرمز رنگ ، به گروه پروازی اخطار می کند که حتمآ قبل از پرواز ان را از روی لوله سرعت سنج بیرون اورند

5sq0a1ntjne78nsa3h1u.jpg

به همین دلیل بار دیگر متخصصان به سراغ میکانیک ها و متخصصان هواپیما رفته و از آن ها می پرسند که آیا در تمام مدتی که هواپیما این جا خوابیده بود ، آیا کاور شده بود .. ؟ که پاسخ ان ها منفی بود و اعلام می کنند هواپیما فاقد این روکش بی ارزش بوده است !!

  c9li3dle0jdwrngeu1n4.jpg

با مشخص شدن این واقعیت که این هواپیما در طول سه هفته اقامت خود در این فرودگاه ، هیچ روکشی بر روی " لوله های پی تو " قرار نداده است .. تنها دلیل گرفتگی سرعت سنج رو در پیدا کردن لوله های یاد شده از لاشه هواپیما دانستند .. اما سوال اساسی این بود .. برفرض لوله های سرعت سنج گرفته شده باشد .. دلیل سقوط جت ۷۵۷ چی می تواند باشد !!؟

  3j93jqbmsulvgnaf3h0p.jpg

کارشناسان معتقدند که علاوه بر نشان دهنده های فوق .. کامپیوتری در هواپیما موجود است که تمام سرعت هواپیما و سرعت زمینی ان را به درستی محاسبه کرده و در اختیار خلبان می گذارد .. پس چه دلیلی سبب این اتفاق شده است ..؟

telv0b2jtet1rijyt6zj.jpg

آن ها می دانستند که در هواپیماهای بوئینگ ۷۵۷ سیستم هشدار دهنده سرعت بالا وجود دارد .. و به محض این که سرعت هواپیمایی بیش از حد استاندارد باشد .. در کابین به وسیله چراغی قرمز چشمک می زند ..

 

 

  2yxea522qg5a8i0810kb.jpg  

برای یافتن پرسش خود ، محققان با باز سازی تمام حرکات و گفت و گو های داخلی خلبانان با یک دیگر دنبال علت حادثه رفتند .. آن ها مشخص کردند که پنج منبع مختلف برای اگاهی خلبان از وضعیت هواپیما دارد .. اما چرا خلبان با تجربه متوجه نشده است .. !!؟ با بررسی فراوان مشخص شد تمام مشکلات از لحظه فشار دادن دگمه اتوپایلوت آغاز شده است .. آن ها متوجه شدند بسته شدن لوله سرعت سنج سبب دریافت اطلاعات غلط به سیستم اتوپایلوت شده بود !! و کامپیوتر مرکزی هم نشون می داد هواپیما خیلی سریع پرواز می کند .. و به همین دلیل دماغ هواپیما رو بالا می بره تا سرعت کم بشه .. و به این ترتیب .. دو اطلاعات متناقص هم دریافت می کنه .. !! آن ها عاقبت متوجه می شوند خلبان هواپیما در محاسبه هر دو سرعت سنج دچار اشتباه شده بود .. در حقیقت نشان دهنده کمک خلبان صحیح بوده ، و در واقع هواپیما خیلی هم اهسته پرواز می کرده است !! با خاموش کردن فیوز .. عقربه بدون هدف به سمت عقربه های ساعت چرخیده و همین امر سبب اخطار سرعت بالا شده بود .

8y6f71sq9s67fx2iovvs.jpg

خب در همین اثنا اتوپایلوت اخطار غلط دیگری رو ثبت می کند .. و ان سرعت زیاد هواپیما بوده است ! ولی در حقیقت هواپیما خیلی آهسته جلو می رفته است .. و با عقب کشیدن دسته گاز .. هواپیما دچار استال شده بود . در حقیقت دو فرمان غیر واقع که از نظر تئوری امکان وقوع ان نیست به هواپیما ارسال می شده است !! طبق اطلاعات به دست امده از کابین خلبان .. به محض خاموش کردن اتو پایلوت .. خلبان در وضعیت استال سریع قرار می گیرد .. کمک خلبان سوم متوجه اشکال شده بود .. برای همین فریاد می زده ( ا دی آی ) .. که منظورش از این اصطلاح این بود ... جلوی خودت رو نگاه کن .. دماغ هواپیما رو پائین بیار . او می دانست که نشان دهنده وضعیت هواپیما کاملآ آبی شده است و در وضعیت خطرناکی قرار گرفته است .. اما کاپیتان باتجربه متوجه اخطار صحیح شاگرد خود نشد .. !! گروه تحقیق همچنین متوجه شدند که کمک خلبان هم چندیدن بار از آدام خواسته بود دماغ هواپیما رو پائین اورد .. ولی او بقدری دستپاچه شده بود که متوجه استال نشده بود .. !!

ggdrc1pabqumf9obad35.jpg

متخصصان متوجه شدند که در اون شرایط .. تنها چیزی که جت ۷۵۷ نیاز داشت .. افزودن سرعت موتور ها و آوردن دماغه هواپیما برای خروج از استال بود .. که متآسفانه اجرا نشد . آن چه که کارشناسان رو متحیر کرده بود این است که .. چرا دو کمک خلبان که متوجه اشکال اساسی کار شده بودند ، چرا با کمک هم یوک رو جلو فشار نداده .. و گذاشتند کاپیتان هر کاری دلش خواست اشتباهی انجام دهد . چون ان دو کاپیتان نشده بودند ..!! نوار باقی مانده تآکید می کرد کاپیتان اطلاعات درستی از کمک های خود دریافت کرده بود که می توانست باعث نجات هواپیما شود

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1iszyl66hr4iiwttfhli.jpg

بعد از مشخص شدن حقایق .. گروه تحقیق با متر کردن نقطه ای که هواپیمای پرواز ۳۰۱ از زمین کنده شده بود .. دنبال این پرسش بودند که آیا کاپیتان ادامز می توانسته با مشاهد ایراد ، هواپیما رو متوقف کنه .. ؟ آن ها بعد از جمع و تفریق زدن های فراوان .. متوجه شدند او می توانست هواپیما رو متوقف کند .. !! اما نتایج تحقیقات به این جا کشیده شد که اگه گروه پروازی رو آن روز به ماموریت نمی فرستادند و یا از قبل اطلاع می دادند .. آن ها امادگی بیشتری داشتند .. زیرا استراحت کافی نداشتند .. و همین مسئله می تونست یکی از دلایل تصمیمات اشتباه خلبان باشه ..  عجله در انجام پرواز همیشه خطر آفرین است .. !! دلیل دیگه اشتیاق گروه پرواز برای رفتن به خونه بوده است .. چون بنده خدا ها خیلی وقت بود در هتل منتظر بازگشت بودند .. که به اصطلاح عامیانه می گویند دلتنگی خونه ( هوم سیک ) .. گروه تحقیق هرگز متوجه نشدند اون شب چه در مغز کاپیتان گذشت که به پرواز ادامه داد .. !!؟

rrgcr9f59i91j8nn9jdg.jpg

معمولآ رسم است بعد از انجام تحقیقات کامل اشکالات رو برطرف کنند .. اولین اقدامی که صورت گرفت .. اموزش خلبانان به منظور جدی گرفتن سناریوی " پی تو " ها بود . دومین موردی که سبب تغیرات اساسی شد ، افزودن اخطاری به کامپیوتر مرکزی بود که در زمانی که هر یک از عقربه ها با همدیگر نخوانند ( عین مشکل پرواز ۳۰۱ ) اخطار جدیدی درج شود ( با فلش مشخص کرده ام ) .. پس می بینید که چقدر دقیق از خطاها استفاده می کنند ..

ht186l0zy0ake1h5qohl.jpg

اما اخرین پرسشی که گروه تحقیق با ان مواجه بودند .. دلایل مسدود شدن لوله های پی تو بود . و مدام می پرسیدند چه عواملی سبب انسداد ان ها شده بود ؟ اما متآسفانه ان ها هرگز لوله های هواپیما رو پیدا نکردند .. !! شاید جانواران دریایی بلعیده بودند ! اما چرا با وجود عدم گرد و غبار و آشغال و یخ  ان ها مسدود شده بود ؟ برای پیدا کردن پاسخ زیاد راه دوری نرفتند .. زیرا محیط اطراف ان ها مملو از حشرات ، جانواران کوچک و موذی بود .. که شناخته ترین نوع ان زنبور های کوچکی بودند که برای تهیه لانه به هر سوراخی سرک می کشند .. این حشرات در همه جا پیدا می شوند .. و چون هواپیما سه هفته اون جا پارک بود و در پوشی هم نداشت .. تعدادی زنبور سیاه با انتخاب ان به عنوان آشیانه ، سبب گرفتن جان ۱۸۹ مسافر بی گناه بر روی دریا شدند .. روحشان شاد .

دوشنبه 21 بهمن 1387  9:38 AM
تشکرات از این پست
omidayandh
omidayandh
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آذر 1387 
تعداد پست ها : 7483
محل سکونت : تهران

پاسخ به:چگونه چند زنبور سبب سقوط هواپیما شد !؟

خیلی عجیب ومتاثرکننده ودرعین حال آگاهی بخش بود

یک شنبه 28 تیر 1388  2:05 AM
تشکرات از این پست
fardsaeid
fardsaeid
کاربر طلایی3
تاریخ عضویت : بهمن 1387 
تعداد پست ها : 80
محل سکونت : تهران

پاسخ به:چگونه چند زنبور سبب سقوط هواپیما شد !؟

از خلبان با تجربه ای مثل احمد انتظار بیشتری می رود در ضمن مطلب جالب وآموزنده ای بود انشاا...خلبان های تازه کار با مطالعه این مطالب آموزنده درس عبرتی بگیرند. 
سه شنبه 30 تیر 1388  1:38 AM
تشکرات از این پست
hhhhhhhhhh
hhhhhhhhhh
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : تیر 1388 
تعداد پست ها : 407
محل سکونت : خراسان رضوی
سه شنبه 30 تیر 1388  6:16 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها