0

پرفشاری خون چیست

 
alimoradis
alimoradis
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آذر 1389 
تعداد پست ها : 7040
محل سکونت : آذربايجان غربي

پرفشاری خون چیست

 
پرفشاری خون چیست

ترجمه: ا. امیردیوانی: «وقتی به من گفته شد دچار پرفشاری خونم، نتوانستم پی به علتش ببرم. می‌دانم كه حالم خیلی خوب نیست، اما پیوسته كاملا پرجنب و جوش بوده و شدیدا تلاش كرده‌ام. از حالا به بعد باید از خودم بیشتر مراقبت كنم.»

«به هیچ عنوان نمی‌دانستم كه به پرفشاری خون مبتلایم.»
احتمالا فشار خون بالا یا پرفشاری خون، دست‌كم یك نفر از هفت نفر را به‌طور همزمان در زندگی گرفتار می‌كند. فشاری كه تحت آن، قلب، خون را پیرامون بدن هدایت می‌كند، بر حسب اندازه رگ‌های خونی یا شریان‌ها، كه از خلال‌شان جاری می‌شود، تنظیم می‌گردد. پرفشاری خون آن زمان رخ می‌دهد كه این سرخرگ‌ها بر اثر رسوب‌های چربی، كه آنها را باریك‌تر می‌سازد، مسدود شوند. حاصل كار تا حدی مانند آن است كه انسان شلنگ را فشار دهد. در نتیجه جریان آب كند شده و فشار پدید می‌آید. فشار خون یك شبه تشكیل نمی‌شود بلكه طی سال‌ها ایجادی می‌گردد. با این حال، تا حاد شدنش، چندان نشانه‌ای ندارد، اطلاع از روش‌های تنظیم آن مهم است. اضافه وزن داشتن، غذاهای چرب و انباشته از نمك، ورزش نكردن، سیگار كشیدن و فشار روحی در زمره خطرات عمده‌ای هستند كه به پرفشاری خون منتهی می‌شوند. كسانی كه بیشتر در معرض ابتلا به بیماری یادشده قرار دارند، معمولا افراد نیرومند، سخت‌كوش، بلندپرواز و آشنا به زمان‌ هستند كه زندگی پرتنش و همراه با خوش‌گذرانی را سپری كرده و طبق معمول به آسانی ناامید و خشمگین می‌شوند. در صورتی كه چنین ویژگی‌هایی را در خود سراغ دارید، باید تعمدا سعی كنید رفتارتان را تغییر دهید و از فعالیت‌هایتان بكاهید.
حال با برنامه‌ریزی سبك و  زندگی سالم، می‌توانید خطر ابتلا به پرفشاری خون را به طرز چشمگیری كاهش داده و در نتیجه در مراحل نهایی حیات، پیدایی بیماری‌های قلبی را تقلیل دهید.
روش‌های پیشگیری از پرفشاری خون
۱- وزن‌تان را كم كنید و غذاهای تهیه شده از فرآورده‌های تازه بخورید.
۲- خوراك مصرفی روزانه خود را بهبود بخشید. كمتر چای، قهوه و انواع نوشابه‌های گازدار بنوشید و مصرف مواد غذایی بسیار شیرین و فرآورده‌های شیری را كاهش دهید و استفاده از نمك را تقلیل‌دهید.
۳- سیگار كشیدن را متوقف كنید. توتون، موقتا بر میزان فشار خون می‌افزاید.
۴- به ورزش‌های مرتب و سبك روی آورید. سعی كنید به جای رانندگی، تا سرحد امكان، پیاده‌روی كنید.
۵- خونسردی‌تان را حفظ كنید. وقتی را برای استراحت خود در نظر بگیرید و رهیافت آرامی را اختیار كنید.
۶- ورزش‌های تن آرامی را برگزینید پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه بهره‌جویی از ورزش‌های پیشرفته آرام‌سازی عضلات، پرفشاری خون را تقلیل می‌دهد.
۷- فشار خون را اندازه‌گیری كنید. چنانچه بیش از ۳۵ سال دارید، هر سه سال یك بار به بررسی فشار خون خود بپردازید.
منبع: Stree free Living

منبع:فرهيختگان

پنج شنبه 7 بهمن 1389  2:07 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها