0

پيوند دنيا و آخرت ويژگي مهم الگوي اسلامي ايراني پيشرفت است

 
mosaferakherat
mosaferakherat
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 2182
محل سکونت : گیلان

پيوند دنيا و آخرت ويژگي مهم الگوي اسلامي ايراني پيشرفت است

 گروه ويژه نامه ها / حوزه الگوي اسلامي-ايراني پيشرفت

89/10/05 - 15:54
شماره:8910051382
 
نسخه چاپي ارسال به دوستان
بخش دوم/ حجت‌الاسلام ساجدي در گفت‌وگو با فارس
پيوند دنيا و آخرت ويژگي مهم الگوي اسلامي ايراني پيشرفت است

خبرگزاري فارس: مؤلف كتاب «دين و دنياي مدرن»، گفت: در تبيين جايگاه فرهنگ در الگوي اسلامي ايراني پيشرفت دنيا و آخرت با يكديگر پيوندي ناگسستني دارند.

به گزارش خبرنگار آيين و انديشه باشگاه خبري فارس «توانا»، حجت‌الاسلام و المسلمين ابوالفضل ساجدي در قسمت اول گفت‌وگوي خود گفت: براي رسيدن به پيشرفت فرهنگي اسلامي بايد تحكيم باورهاي اسلامي در جامعه بيشتر مورد توجه قرار گيرد. 
آنچه در ذيل مي‌آيد قسمت دوم اين گفت‌وگو است: 

فارس: در حوزه فرهنگ اسلامي چه باورهاي ديگري را مي‌توان ذكر كرد؟ 

-باورهاي خدا شناختي هم داريم همچون خدا وجود دارد، خدا واحد است، عالم است، قادر است، خالف است، مربي هستي است، ما خدا را مربي مي دانيم. نگاهمان به خدا؛ يعني بهترين باور ما. باور خدا شناختي ما اين است كه خدا مربي است و لذا وقتي او شد مربي و رب جهان؛ او الگوي هر مربي ديگري خواهد بود. هر كس بخواهد مربي باشد در جامعه و بخواهد فرهنگ اسلامي را توليد كند، خدا مي‌شود الگوي او، چون خدا يكي از صفاتش اين است كه مربي هستي است. 
رب و پرودگار عالم است؛ نه اينكه يك موجودي است كه جهان را خلق كرده و رفته كنار و كار هم ندارد، بلكه جهان يكسره به او متصل است و به او نياز دارد. وقتي به يك فرهنگ مي‌گوييم فرهنگ اسلامي كه اين باور در آن راسخ بشود. باور خداشناختيش يعني هم اصل وجود خدا و هم نوع و صفات وجود خدا و اينكه خدا پيوسته جهان را در تدبير و اراده خود دارد؛ اين باور ما است. 

* فارس:‌در باور اسلامي دنيا و آخرت با يكديگر پيوندي ناگسستني دارند؛ حال اين انديشه چه تأثيري در الگوي پيشرفت دارد؟ 
باورهاي جهان شناختي ما هم اين است كه جهان وجود دارد، مخلوق خداست، جهان هم بخش مادي دارد و هم بخش غير مادي، جهان مادي و ماورا با هم پيوند دارند. دنيا و آخرت با هم پيوند دارند. جهان هدفمند است و ما بدون هدف خلق نشده‌ايم. هستي بر اساس نظام احسن بنا شده است. 


** انسان دو بعدي است هم جسم دارد و هم روح 

بخش ديگر باورهاي ما، باورهاي انسان شناختي است. اين باورهاي انسان شناختي جزئي از باورهايي است كه فرهنگ ما را مي سازد. باور انسان‌شناختي ما اين است كه انسان دو بعد دارد. هم جسم دارد هم روح دارد و اين دو بعد با همه پيوند دارند. روح بر بدن شرافت دارد. جامعه شناسان اين را مي‌گويند كه فرهنگ روح حاكم بر رفتار است؛ يعني رفتار ما كه يك جلوه ظاهري و مادي است توسط فرهنگ به‌عنوان عامل اصلي هدايت مي‌شود. يعني اينجا اصالت را به فرهنگ مي‌دهند. 
بنابر ديدگاه پيشرفت اسلامي، پيشرفت فرهنگي بر مي‌گردد به اصالت روح بر بدن؛ يعني روح شرافت دارد بر جسم و آن وقت كه ما از دنيا مي‌رويم بدنمان در قبر قرار مي‌گيرد و روح در عالم برزخ است و تا روز قيامت كه بدن بازمي‌گردد؛ باور انسان شناختي ما اين است كه روح مجرد است و مادي نيست و زائل شدني نيست، جسم مادي و فاني است و روح مجرد است. انسان مخلوق خداست. 


**انسان هم اميال كمال جويانه دارد هم اميال حيواني 

باورهاي انسان‌شناختي ديگر ما اينكه انسان دو بعد اميال دارد؛ هم اميال حيواني وهم اميال فطري و كمال‌جويانه. انسان در ابعاد شناختي و گرايشي‌اش محدوديت‌هايي دارد؛ شخصيت آدمي و رفتارش از عوامل مختلف بيروني و دورني تاثير مي‌پذيرد؛ اين انسان از دورن تحت تاثير شناخت‌ها و گرايش و اراده است و از بيرون هم تحت تاثير محيط. 

سعادت و شقاوت انسان تابع همين عوامل دروني و بيروني است كه يا با اراده خودش آن را ايجاد كرده يا با سوء اراده خودش به اين وضع رسيده است. يا حسن و يا سوء اراده ديگران اين زمينه را برايش محيا كرده است و يا تفاوت‌هاي فردي كه ميان انسان‌ها است و توجه به اينكه آسيب‌هاي شناختي، گرايش و رفتاري مي‌تواند انسان را به سقوط بكشاند؛ اينها جزء باورهاي انسان شناختي است. 


* فارس: «توجه به بعد روحاني انسان در رسيدن به پيشرفت اسلامي ايراني ضروري است» به چه معنايي است؟ 

اگر مي‌گوييم انسان دو بعدي است به دو بعد در همه عرصه‌هاي توجه مي‌شود؛ همان‌قدر كه براي سلامت جسم تبليغ مي‌كنيم در رسانه‌ها، براي سلامت جسم سرمايه‌گذاري مي‌كنيم براي سلامت روح هم سرمايه‌گذاري كنيم و به آن توجه دهيم؛ يعني تمام تبليغات به گونه‌اي باشد كه انسان‌ها در اين جامعه بفهمند كه ما دوسويه هستيم. ما دو بعدي هستيم؛ واقعا اينجور نشود كه در خانواده‌ها اهميت سلامت جسمي براي بچه‌ها از اهميت سلامت اخلاقي بالا‌تر برود و برجسته‌تر بشود، جامعه پيشرفته اسلامي در بعد فرهنگي‌اش آن جامعه‌اي است كه در نظام آموزش و پرورشش، در خانواده و بخش هاي مخلتف اين مؤلفه‌ها و مباني را مورد قرار مي‌دهد. 


**باورهاي راه و راهنما شناختي: دين دنيا و آخرت انسان را در بر مي‌گيرد 

باورهاي راه و راهنما شناختي هم داريم كه نشان مي‌دهد كه ما به‌دليل كاستي‌هايي كه داريم در مسير كمال نيازمند وحي هستيم و پيامبران هم راهنمايان و مربيان بدون خطا هستند براي ما كه پيام الهي را براي ما آورده و به ما منتقل كرده‌اند. پيامبر خاتم(صلي‌الله‌عليه‌و‌آله) هم حاوي آخرين برنامه هدايتي براي ما است و ائمه معصومين(عليهم‌السلام) هم جانشين حضرت(صلي‌الله‌عليه‌و‌آله) هستند كه داراي ولايت تكويني هستند. 

ائمه مفسر و مبين وحي هستند در موارد لازم؛ اين باورها بايد در جامع راسخ شده باشد. الان من فكر مي‌كنم كه انسان يك دوري در جامعه بزند مي‌بينيد كه چقدر در جامعه در مورد اين مسائل سؤال وجود دارد، فرهنگ جامعه فرهنگ اسلامي نمي‌شود مگر اينكه فرهنگ آن باور آن جامعه باور اسلامي بشود. مدل پيشرفت فرهنگي اسلام حاصل نمي‌شود مگر اينكه آحاد جامعه به‌خصوص نسل جوان به اين باورها برسند. اين باورهاي راه و راهنما‌شناختي و همچنين باورهاي انسان‌شناختي كه قرآن به تنهايي براي هدايت قرآن كتاب هدايت است كه توسط پيامبر براي ما عرضه شده هم مبين و هم مفسر اين كتاب هست و اينكه قلمرو دين، قلمرو گسترده‌اي است و تنها ناظر به آخرت نيست بلكه ناظر به پيوند ميان دنيا و آخرت است اينها باورهاي راهنما شناختي ما هستند. 
به نظر من اگر شما دانشگاه‌ها و جامعه را مورد بررسي قرار دهيد ملاحظه مي‌كنيد چقدر اين باورها دچار تزلزل است و جوانان ما نسبت به اينها ده‌ها سوال دارند و برخي بر عليه اين باورها شبهات زيادي را طرح مي‌كنند و اينها را زير سوال مي‌برند. 

ما باورهاي فضيلت شناختي داريم، كه انسان‌ها فطرتا فضيلت‌گرا هستند و منشا همه فضايل خداست و برترين فضيلت رسيدن به خداست. 

ادامه دارد... 

انتهاي پيام/ع

 

 
بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا«16»  وَالْآخِرَةُ خَیرٌ وَأَبْقَى«17» 
 
ولی شما زندگی دنیا را مقدم می‌دارید،  در حالی که آخرت بهتر و پایدارتر است!
 
الأعلی (16 -17)
 
 
 
 

 

چهارشنبه 6 بهمن 1389  11:44 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها