0

سایه بلند محدودیتهای ترافیکی بر سر تهران

 
ayoub12
ayoub12
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 18320
محل سکونت : خوزستان

سایه بلند محدودیتهای ترافیکی بر سر تهران

 امسال در پاییز بی باران پایتخت، کمتر روزی را سراغ داشتیم که می شد بی ترس از آلایندهایی که هوا را به مرز هشدار و اضطرار می برند نفس راحتی بکشیم.

تعطیلی مدارس و کاهش ساعت کاری ادارات نیز چاره کار نشد و تنها طرحی که توانست کمی از قد کشیدن ستونهای قرمز رنگ بکاهد طرح  گسترش زوج و فرد کردن خودروها بود. اثر سریع این طرح سبب شد بسیاری از فراگیر شدن آن استقبال کنند. طرحی که در نگاه کارشناسان ترافیک چندان علمی نیست و نمی توان روی آن برای زمان طولانی حساب کرد.
با این وجود طرح گسترش محدوده زوج و فرد کردن خودروهای شهر تهران اجرایی شد. اما این طرح ظرفیت فراگیری دارد یا خیر؟

تهران نیازمند محدودیتهای ترافیکی است

سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در خصوص فراگیر شدن طرح زوج و فرد به مهر می گوید: تهران نیازمند محدودیتهای ترافیکی است، حجم خودروهای ما تقریبا هشت برابر معابر است و این بدان معناست که به وسیله طرح یا برنامه ای کارشناسی شده باید این اتفاق رخ دهد.

سردار رحیمی معتقد است: چاره ای به جز اجرای نوبتی کردن خودروها به دلیل عدم تناسب میان حجم خودروها و معابر نیست اما در کنار این طرحها باید بر روی برنامه های بلند مدت مانند توسعه حمل و نقل عمومی سرمایه گذاری کرد.

وی با بیان این که بعد از آغاز هدفمند شدن یارانه ها استفاده از وسایل نقلیه عمومی و موتور سیکلتها افزایش پیدا کرده می گوید: در زمان حاضر که گرایش به حمل و نقل ارزان قیمت افزایش پیدا کرده باید در جهت توسعه ناوگان اتوبوسرانی، مترو و تاکسی اقدام کنیم.

توسعه حمل و نقل عمومی راه حل جدی آلودگی هوا

محسن نریمان، نماینده بابل وعضو فراکسیون شهری مجلس از موافقان افزایش محدوده طرح زوج و فرد خودروهای در پایتخت است است و دراین رابطه به مهر می گوید: هر طرحی که بار ترافیکی و آلودگی هوا را کاهش دهد و مصرف بنزین را بهینه کند قابل بررسی است و مطمئنا مجلس نیز با آن موافق است.

وی ادامه می دهد: البته باید بسترهای لازم نیز در این زمینه اجرایی شود مانند توسعه حمل و نقل ریلی و عمومی ‌تا بدین وسیله با اجرای این طرح مشکلات جانبی رفع شود.

نریمان تاکید می کند: یکی از آیتم‌های رفع آلودگی هوا کاهش مصرف بنزین است که با توسعه حمل ونقل عمومی‌این مشکل مرتفع می شود.

عضو فراکسیون شهری با اشاره به اجرایی نشدن طرح برداشت مترو از صندوق ذخیره ارزی می گوید: مصوباتی که سال گذشته در مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص بودجه شهرداری تایید شده باید اجرایی شود تا بخش عظیمی‌ از بحران آلودگی هوا رفع شود.

او معتقد است: حتی اگر با طرحهای مقطعی و روش های آزمون خطا به نقطه آرمانی که کاهش آلودگی هوای پایتخت است نزدیک می شویم باید آنها را امتحان کنیم.

این طرح ها نوعی پس گیری است

حسن بیادی عضو شورای شهر اسلامی شهر تهران این طرح را از جنس طرحهای پس گیری می داند و می گوید: مجلس، شورا و دولت باید به دنبال پیشگیری از آلودگی هوا و ترافیک در سطح شهر تهران باشند. پس گیری وظیفه شورای تامین استانها است که در صورت بروز بحران ها با مصوباتشان محدودیت هایی را ایجاد کنند.

وی ادامه می دهد:این گونه محدودیتها دردی را از آلودگی هوای تهران دوا نمی کند و باید بر اساس برنامه ها و طرح های جامع و کارشناسی بحران آلودگی هوای تهران را حل کرد.

بیادی یاد آور می شود: انتظار داشتم قوه قضاییه به عنوان مدعی العموم وارد این داستان شود که این اتفاق نیافتاد.

تهران در آلودگی می سوزد

پرویز سروری، نماینده مردم تهران اما مدافع افزایش محدوده طرح زوج و فرد است و در این رابطه به مهرمی گوید: زمانی که تهران در آلودگی می سوزد ونگرانی های جدی برای سلامت مردم وجود دارد وضع چنین محدودیت هایی طبیعی است و اولویت مسئولان سلامت مردم است نه آسایش ظاهری آنان.

وی با بیان این که مسئولان باید به فکر حل مشکل آلودگی هوا با برنامه های طولانی مدت باشند، ادامه می دهد: برای مبارزه با آلودگی هوا باید برنامه های کوتاه، میان و دراز مدت تعریف شود که در وضعیت فعلی که جان شهروندان در خطر است طرح های این چنینی لازم است.

نماینده مردم تهران تاکید می کند: این الزام نه از روی اختیار بلکه از روی اضطرار و به دلیل شرایط کنونی آلودگی هوای تهران است.

پنج سال پیش نیز وقتی آلودگی هوای تهران به مرز هشدار رسید طرح زوج و فرد به عنوان راه حلی مقطعی که پس از رفع مشکل جمع آوری می شود مطرح بود، حال چه تضمینی وجود دارد که محدودیتهای تازه ترافیکی دائمی نشود.
سروری در این رابطه می گوید: احتمالا همین گونه نیزمی شود. زیرا برای جمع آوری این گونه طرح ها باید دلیل ایجاد محدودیت از بین برود که هنوز مشکل آلودگی هوا حل نشده است واین مسئله نیز جدی تر از این حرف ها است که با این طرح ها حل شود.

او توجه به حمل و نقل عمومی، مهاجرت معکوس، انتقال کارخانه ها به نقاط حاشیه ای شهر، بهینه سازی خودروها و تصمیماتی از این دست را از جمله راه حل های مناسب عنوان می کند.

سروری تاکید می کند: آلودگی هوای تهران برای جوانان نیز قابل تحمل نیست و در وضعیت کنونی به خاطر حفظ سلامت شهروندان نیاز است که با گسترش محدوده زوج و فرد از این حجم خودرو در سطح معابر کاسته شود.

بزرگراههای شهید چمران، شهید همت، شهید زین‌الدین، شهید باقری، شهید بعثت، شهید تندگویان، شهید نواب صفوی، شهید دوران و بسیج جزو محدوده جدید طرح زوج و فرد هستند.

برای کنترل محدوده جدید طرح زوج و فرد دو لایه پیش بینی شده که اولی در مبادی ورودی و دیگری از طریق گشت‌های موجود در محدوده طرح زوج و فرد است.

10750403264581828474.jpg

چهارشنبه 6 بهمن 1389  7:17 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها