0

علل غيبت حضرت مهدى (عج)

 
alimoradis
alimoradis
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آذر 1389 
تعداد پست ها : 7040
محل سکونت : آذربايجان غربي

علل غيبت حضرت مهدى (عج)

شكى نيست كه رهبرى پيشوايان الهى، به منظور هدايت مردم به سر منزل كمال مطلوب است و اين امر در صورتى مُيسّر است كه آنها آمادگى بهره بردارى از اين هدايت الهى را داشته باشند، اگر چنين زمينه مساعدى در مردم وجود نداشته باشد، حضور پيشوايان آسمانى در بين مردم ثمرى نخواهد داشت. متأسفانه فشارها و تضييقاتى كه بويژه از زمان امام جواد ع به بعد بر امامان وارد شد و محدوديتهاى فوق العاده اى كه برقرار گرديد ـ به طورى كه فعاليتهاى امام دهم و يازدهم را به حداقل رسانيد ـ نشان داد كه زمينه مساعد جهت بهره مندى از هدايتها و راهبريهاى امامان در جامعه (در حد نصاب لازم )وجود ندارد .

از اين رو حكمت الهى اقتضا كرد كه پيشواى دوازدهم، غيبت اختيار كند تا موقعى كه آمادگى لازم در جامعه به وجود آيد.

البته بايد گفت همه اسرار غيبت بر ما روشن نيست ولى شايد نكته اى كه گفته شد، رمز اساسى غيبت باشد، در روايات ما زمينه و علل و اسباب غيبت، روى سه موضوع تكيه شده است:

 

1 ـ آزمايش مردم

چنانكه مى دانيم يكى از سنتهاى ثابت الهى، آزمايش بندگان و انتخاب صالحان و گزينش پاكان است. صحنه زندگى همواره صحنه آزمايش است تابندگان از اين راه در پرتو ايمان و صبر و تسليم خويش در پيروى از اوامر خداوند تربيت يافته و به كمال برسند و استعدادهاى نهفته آنان شكوفا گردد .

آرى غيبت آن حضرت سبب مى شود تا نفاق پنهان عده اى، آشكار شود و ايمان حقيقى محبّان و شيعيان واقعى امام ع در كوره ولايت امام غايب از ناخالصى ها و دورويى ها و سست مايگى ها جدا و پاك شود و در يك كلام مؤمن از منافق شناخته گردد.

 

2 ـ حفظ جان امام

خداوند بوسيله غيبت، امام مهدى ع را قبل از قتل حفظ كرده است ،زيرا اگر آن حضرت از همان آغاز زندگى در ميان مردم ظاهر مى شد، او را مى كشتند .

بر اين اساس اگر پيش از موعد مناسب نيز ظاهر مى شد، باز جان او به خطر مى افتد و به انجام مأموريت الهى و اهداف بلند اصلاحى خود موفق نمى گردد.

«زراه» يكى از ياران امام صادق ع مى گويد:

امام صادق ع فرمود: امام منتظر، پيش از قيام خويش مدتى از چشمها غايب خواهد شد .عرض كردم: چرا؟ فرمود:

به جان خويش بيمناك خواهد بود.

 

3 ـ آزادى از يوغ بيعت با طاغوتهاى زمان

امام مهدى ع هيچ رژيمى را حتى از روى تقيه به رسميت نشناخته و نمى شناسد ; او مأمور به تقيه از هيچ حاكم و سلطانى نيست و تحت حكومت و سلطنت هيچ ستمگرى در نيامده و در نخواهد آمد. چرا كه مطابق وظيفه خود عمل مى كند و دين خدا را به طور كامل و بى هيچ پرده پوشى و بيم و ملاحظه اى اجرا مى كند، بنابراين ; جاى هيچ عهد و ميثاق و بيعت با كسى و مراعات و ملاحظه نسبت به ديگران باقى نمى ماند.

«حسن بن فضال» مى گويد:

امام هشتم ع فرمود: گويى شيعيان را مى بينم كه هنگام مرگ سومين فرزندم (امام حسن عسكرىع) در جستجوى امام خود همه جا را مى گردند، اما او را نمى يابند. عرض كردم چرا غايب مى گردد؟ فرمود: براى اينكه وقتى با شمشير قيام مى كند كه بيعت كسى در گردن وى نباشد.

چهارشنبه 6 بهمن 1389  6:43 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها