0

مشاوران تغذيه پاسخ مي‌دهند

 
alimoradis
alimoradis
کاربر طلایی2
تاریخ عضویت : آذر 1389 
تعداد پست ها : 7040
محل سکونت : آذربايجان غربي

مشاوران تغذيه پاسخ مي‌دهند

دكتر احمدرضا درستي مطلق
متخصص تغذيه و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران

خانمی 28 ساله هستم که به تازگی صاحب نوزادی شده‌ام. شنيده‌ام که در اوايل دوران شيردهی نبايد شير مصرف کرد. آيا اين امر صحت دارد و چرا؟ و کلا در دوران شيردهی روزانه بايد چقدر لبنيات مصرف نمود؟

اين تصور که در اوايل دوران شيردهی نبايد شير مصرف کرد، جنبه علمی ندارد و برعکس، مصرف شير و لبنيات در اين دوران بسيار ضروری است و برای کمک به ترشح شير مادر نيز اهميت دارد. در دوره شيردهی توصيه می‌شود که روزانه 4-3 ليوان شير علاوه بر مقداری ماست و پنير مصرف شود. بديهی است که در صورت وجود حساسيت به لبنيات و يا عدم تحمل شير، لازم است با متخصص تغذيه مشورت گردد تا روش‌های مناسب علمی را با توجه به شرايط مادر توصيه نمايد.

 

دكتر سيدضياءالدين مظهري
متخصص تغذيه و رژيم درماني
دانشيار دانشگاه علوم پزشكي ايران
مدير گروه تغذيه دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات

آيا تغذيه در بلوغ زودرس موثر است؟

سن آغاز بلوغ در پسران و دختران متفاوت است و معمولا دخترخانم‌ها بين سنين 9 تا 13 سالگي و آقا پسرها بين 14 تا 16 سالگي به مراحل پيش بلوغ و بلوغ مي‌رسند و فاكتورهاي متعدد و مختلفي در تعيين زمان آغاز بلوغ در هر دو جنس تأثيرگذار مي‌باشند كه از جمله اين عوامل مي‌توان به نژاد، شرايط اقليمي و آب و هوايي، تحريكات جنسي ديداري و شنيداري و ميزان، نوع و كيفيت تغذيه اشاره نمود. معمولا كودكان چاق‌تر زودتر بالغ مي‌گردند، مخصوصا اگر افزايش وزن و چاقي توام با تحريكات شنيداري و ديداري باشد، اين رخداد زودتر اتفاق مي‌افتد. طبعا بلوغ زودرس تأثيرات بي‌شماري را در زندگي آينده افراد باقي مي‌گذارد كه از جمله آنها عدم دستيابي به ميزان قد تعيين شده از شاخه پدري و مادري و پيري زودرس مي‌باشد. 

 

دكتر سیدمرتضی صفوی
متخصص تغذیه، عضو هیئت علمی دانشگاه
 و مشاور معاونت سلامت وزارت بهداشت


آيا چاودار همان جو دوسر است يا با آن فرق دارد؟ و چاودار چه خواصي دارد؟

چاودار، گندم سياه است و با جو دوسر فرق دارد. هر صد گرم چاودار 335 كيلوكالري انرژي، حدودا 11 گرم رطوبت، 70 گرم كربوهيدرات، 15 گرم پروتئين، 5/2 گرم چربي، 2 گرم خاكستر، 5/1 گرم فيبر خام و حدود 5 گرم فيبر خوراكي دارد.
چاودار منبع خوبي از تيامين، ريبوفلاوين، نياسين، ويتامين B5، ويتامين E و اسيد فوليك مي‌باشد.
همچنين آمينواسيدهاي ضروري در چاودار وجود دارد و بنابراين حاوي پروتئين خوبي مي‌باشد. به علاوه، چاودار حاوي كلسيم، فسفر، آهن، روي، پتاسيم، سديم، منيزيم و منگنز است. چاودار براي لينت مزاج مفيد است و جوشاندن 70 گرم بلغور چاودار در يك ليتر آب براي درمان يبوست مزمن اثر مفيدي دارد. آرد چاودار هم در درمان دمل‌ها و آبسه مفيد مي‌باشد.

 

آيا استفاده از سويا در غذاها مفيد است؟ براي بهبود طعم سويا در غذاها جهت افزايش مصرف آن‌چه بايد كرد؟

استفاده از سويا در غذاها مفيد است. لوبياي سبز سويا حدوداً 30 تا 40 درصد پروتئين دارد. پروتئين حاصل از فرآوري لوبياي سويا 50 تا 65 درصد پروتئين خالص و كنسانتره سويا 65 تا 90 درصد پروتئين دارد. سويا به صورت غيرتخميري (آجيل، جوانه و شير سويا) و همچنين محصولات تخميري
(به صورت سس و غيره) در دسترس مي‌باشد.
سويا همچنين حاوي املاحي چون كلسيم، آهن، سديم، پتاسيم، روي و فسفر است.
ايزوفلاوون‌هاي سويا در پيشگيري از بيماري‌هاي سرطاني، قلبي- عروقي و
 پوكي استخوان مؤثر مي‌باشند.
عليرغم فوايد زيادي كه در سويا وجود دارد، مصرف آن در برخي از افراد ايجاد مشكلات گوارشي (از قبيل ناراحتي و نفخ شكم) مي‌نمايد.
براي بهبود طعم سويا، امروزه در صنعت با فناوري‌ جديد و تنوع محصولات، اقدامات مفيدي انجام داده‌اند.
بهتر است سويا همراه با برخي از ساير گروه‌هاي غذايي مانند سبزي‌هاي تازه، ميوه و ساير گياهان فيبردار و غذاهاي كم چرب استفاده و يا همراه سويا گوشت نيز به غذا اضافه شود تا غذاي كم ضرر و مفيدي تهيه گردد.
 

دكتر محمدرضا وفا
متخصص تغذيه و استاديار دانشكده بهداشت
دانشگاه علوم پزشكي ايران
 

آقايي 27 ساله هستم با وزن 59 كيلوگرم و قد 180 سانتيمتر كه از غذا خوردن لذت نمي‌برم، مگر در مواردي كه غذاهاي مورد علاقه‌ام (مثل پيتزا) باشد كه خيلي هم از خوردن آن لذت مي‌برم. لطفا مرا راهنمايي كنيد كه چطور مي‌توانم از غذاهاي سالم و غيرآماده لذت ببرم؟

بهترین راهکار برای شما این است که تعداد وعده‌ها و میان وعده‌های غذایی خود را در طی روز افزایش دهید و در فواصل زمانی نسبتا منظم در طی روز از تمامی گروه‌های اصلی غذا مصرف نمایید. غذاهای شما باید تازه و به شکل نرم  باشد (به جویدن کمتری نیاز داشته باشد). همچنین در تهیه غذاهای اصلی خود از طعم‌های مورد علاقه و افزودنی‌های طبیعی با طعم، بو و شکل مناسب نظر خود استفاده نمایید.

آيا مصرف سبزيجات در افراد مبتلا به بيماري‌هاي معده مضر است؟

بستگی به نوع و شدت بیماری و شرایط فرد دارد. به عبارت دیگر این موضوع باید به صورت فردی مورد ارزیابی قرار گیرد و ممکن است بسته به شرایط بیمار مصرف سبزی‌های پخته و یا حتی سبزی‌هاي خام نیز امکان‌پذیر باشد. اما باید تمام شرایط بیماری مورد توجه قرار گیرد و بعد در این مورد قضاوت کرد.

مهندس مسيح انصاري
كارشناس ارشد صنايع غذايي

ويژگي‌هاي عسل خوب چيست و چگونه مي‌توان عسل خوب را تشخيص داد
(از روي ويژگي‌هاي ظاهري مثل رنگ و...) و آيا عسل بهاره با عسل پاييزه متفاوت است؟
عسل ماده‌اي است كه حداكثر 25 درصد آب، 25 درصد مواد معدني و 8 درصد ساكاروز دارد.
عسل خوب، عسلي است كه از شهد گياهان توليد شده و در آن ناخالصي وجود نداشته باشد. همچنين ميزان رطوبت، مواد معدني و ساكاروز آن در حدود موارد بالا باشد، زيرا چنانچه رطوبت بيشتر باشد، مي‌تواند باعث تخمير و كپك زدگي عسل گردد.
البته برخي معتقدند كه رطوبت عسل مناسب است حوالي 17 تا 20 درصد باشد، ضمنا به منظور تشخيص عسل خوب، تنها نمي‌توان از رنگ عسل استفاده نمود، زيرا رنگ عسل با توجه به شهد درختان متفاوت مي‌باشد. بدين‌گونه كه عسل اقاقيا بي‌رنگ، عسل اسپرس زردرنگ، عسل آويشن قرمز رنگ و عسل كاج و سرو تيره رنگ مي‌باشد. پس همانگونه كه ملاحظه مي‌شود، طيف رنگ در عسل متفاوت است و نمي‌توان به صرف بي‌رنگ و يا پررنگ بودن عسل، آن را خوب و يا بد دانست.
درخصوص طعم و بوي عسل بايد گفت كه از طعم و بوي لذت‌بخش عسل تازه همه با خوشي ياد مي‌كنند، ولي طعم و بوي عسل، بسته به تنوع منابع شهد گياهي در طبيعت و نيز مناطق استخراج عسل متفاوت است، به گونه‌اي كه ممكن است طعم و بوي يك نوع عسل در منطقه‌اي خوب و در منطقه ديگر بد ارزيابي شود. ضمنا عطر خوش و طعم خوب عسل در مقابل گرما و ذخيره‌سازي نامناسب در انبار، از بين مي‌رود. گرماي زياد مي‌تواند طعم عسل را تغيير دهد و سبب اتلاف بوهاي فرار شود.
امروزه در اغلب كشورهاي توليدكننده و واردكننده عمده عسل، انواع عسل را برحسب كيفيت و خصوصيات آنها درجه‌بندي و معرفي مي‌نمايند. درجه‌بندي عسل اساسا بر مبناي خصوصياتي از قبيل درصد رطوبت يا مواد جامد قابل حل در آب، طعم يا مزه، درجه خلوص يا عاري بودن از اجسام ناخالص و صاف بودن آن انجام مي‌شود. البته در حال حاضر در كشور ما درجه‌بندي عسل صورت نمي‌گيرد. به همين دليل تمامي فروشندگان معقتد به خلوص عسل خود مي‌باشند كه اين عمل باعث سردرگمي مصرف‌كنندگان شده است، به گونه‌اي كه بعضا مصرف‌كنندگان با پرداخت هزينه گزاف متاسفانه عسل تقلبي دريافت مي‌نمايند و بهتر است در اين زمينه در كشور ما، متوليان امر، توليد عسل را منوط به درجه‌بندي نمايند تا براساس استاندارد درجه‌بندي شده، از مصرف‌كنندگان هزينه دريافت شود.
لازم به ذكر است كه بيان شود بعضا براي تهيه عسل از پولكي مذاب و رقيق و يا شربت ذرت نيز جهت تقلب در عسل استفاده مي‌گردد كه هرچه درصد اين مواد در عسل بيشتر باشد، كيفيت و ارزش آن كمتر است.
همچنين عسل پاييزه كه عمدتا از شهد علف‌هاي هرز منطقه توليد مي‌شود، حاوي مواد غيرقابل هضم بيشتري نسبت به عسل روشن و صاف توليد شده در اوايل بهار است.

برليانت بزرگمهر
مشاور تغذيه و رژيم درماني

كودكي سه ساله دارم كه علاوه بر تغذيه معمولي، روزانه حدود يك ليتر شير پاستوريزه 5/2 درصد چربي با شيشه مي‌خورد. آيا اين مقدار شير براي او ضرر دارد؟
در پاسخ به سوال اين مادر محترم لازم به ذكر است براي كودكان در اين سن، مصرف حدود
3 واحد لبنيات در روز لازم است كه هر واحد شامل يك ليوان شير يا ماست، 45-30 گرم پنير يا 2 ليوان دوغ يا يك‌چهارم ليوان كشك پاستوريزه مي‌باشد. البته مصرف 4 واحد لبنيات در روز، براي كودك مشكلي ايجاد نمي‌كند، ولي چون احتمالا اين طفل از ساير انواع لبنيات نيز استفاده مي‌كند، لذا به نظر مي‌رسد كه مصرف 4 ليوان شير براي او كمي زياد باشد، به خصوص اينكه مي‌تواند جلوي اشتهاي او را براي صرف وعده‌هاي اصلي غذايي بگيرد و كودك نتواند غذاي اصلي خود را به طور كامل ميل نمايد.
ضما توجه داشته باشيد چنانچه ويتامين D لازم دريافت نگردد، مصرف لبنيات نمي‌تواند در رشد و استخوان‌سازي كودك چندان مؤثر باشد، لذا لازم است كودك حداقل نيم تا يك ساعت در روز حتماً در معرض تابش اشعه مستقيم نور خورشيد قرار بگيرد.
 

سه شنبه 5 بهمن 1389  8:52 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها