0

خستگی در پشت فرمان مانند مستی خطرناک است

 
Meysam_vampair
Meysam_vampair
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : شهریور 1389 
تعداد پست ها : 1442

خستگی در پشت فرمان مانند مستی خطرناک است

حتی 2 ساعت رانندگی در طول شب آن‌چنان تاثیری روی میزان توجه و حواس یک راننده دارد که گویی آن فرد به طور قابل توجهی در خوردن مشروبات الکلی زیاده‌روی کرده است. به همین دلیل تعدادی از محققان معتقدند دولت باید برای رانندگی در شب محدودیت 2 ساعته قائل شود تا میزان تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن کاهش پیدا کند.
خبرآنلاین: رانندگی کردن بیش از سه ساعت بدون استراحت در طول شب درست به اندازه مستی در پشت فرمان خطرناک است.

محققان متوجه شدند خستگی رانندگان بعد از چند ساعت پشت فرمان بودن درست مانند این است که یک فرد تحت تاثیر مشروبات الکلی قرار گرفته باشد.

حتی 2 ساعت رانندگی در طول شب آن‌چنان تاثیری روی میزان توجه و حواس یک راننده دارد که گویی آن فرد به طور قابل توجهی در خوردن مشروبات الکلی زیاده‌روی کرده است. به همین دلیل تعدادی از محققان معتقدند دولت باید برای رانندگی در شب محدودیت 2 ساعته قائل شود تا میزان تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن کاهش پیدا کند.

تخمین زده می‌شود نزدیک به یک پنجم تصادفات رانندگی در اثر خواب‌آلودگی راننده در پشت فرمان اتفاق می‌افتد. یک سوم رانندگان هم اقرار کرده‌اند در حال حرکت در جاده احساس خواب‌آلودگی داشته‌اند و حتی برای لحظه بسیار کوتاهی چشمانشان را روی هم گذاشته بودند.

نتایج یک تحقیق که در سال گذشته توسط دانشگاه کاردیف انجام شده بود نشان می‌داد رانندگانی که به تازگی گواهینامه دریافت کرده‌اند نباید در طول شب اقدام به رانندگی کنند. با انجام این کار حداقل جان 200 نفر در کشور انگلستان در سال نجات پیدا می‌کند و هزار و 700 نفر کم‌تر دچار جراحات بسیار سنگین در اثر تصادفات رانندگی خواهند شد. مشابه با همین نتایج هم در نیوزلند، استرالیا و آمریکا به دست آمده بود.

اما متاسفانه برخلاف مشروبات الکلی، پلیس هیچ راهی برای اندازه‌گیری میزان خستگی یک راننده وجود ندارد تا بتوان در صورتی خستگی زیاد مانع از رانندگی او شد.

برای ارزیابی میزان تاثیر خستگی روی کارآیی رانندگان، محققان دانشگاه اتریکت در هلند مطالعاتی را روی 14 فرد بین 21 تا 25 سال انجام دادند. تمام این رانندگان تحت نظارت محققان به مدت 2 ساعت، 4 ساعت و 8 ساعت متوالی در طول شب رانندگی کردند. تمام این رانندگان مجبور بودند در تمام مدت با سرعت یکنواخت 80 مایل در ساعت رانندگی کرده و در همه مدت در خط میانی جاده باقی بمانند.

محققان هم‌چنین برای بررسی میزان امنیت رانندگی آن‌ها در تمام مدت از شیوه حرکت آن‌ها در جاده فیلم‌برداری کردند. سپس محققان شیوه رانندگی این افراد را در زمانی که یک فرد تحت تاثیر مشروبات الکلی بودند مقایسه کردند.

نتایج این تحقیقات که در نشریه خواب به چاپ رسیده است نشان می‌دهد بعد از 2 ساعت در پشت فرمان بودن، رانندگان به همان اندازه اشتباه می‌کنند که تحت تاثیر مشروبات الکلی قرار گرفته‌اند.

محققان در گزارش اخیر خود اعلام کردند: یافته‌های ما نشان می‌دهد خواب‌آلودگی در پشت فرمان موضوعی بسیار جدی است و یکی از مهم‌ترین عوامل تصادفات خطرناک در جاده‌ها به شمار می‌آید. در بسیاری از مواقع رانندگان هم از خواب‌آلودگی خود آگاهی ندارند که این موضوع می‌تواند خطر تصادفات را بیش‌تر کند.

در این بین پخش کردن موسیقی با صدای بلند یا بازگذاشتن پنجره برای مدت طولانی تاثیر کمی دارد. به همین دلیل محققان معتقدند باید برای رانندگی در طول شب باید محدودیت 2 ساعته برقرار شود.

در تحقیقات سال گذشته نزدیک به سه چهارم رانندگان که نزدیک به 74 درصد بودند اقرار کردند که در طول یک سال گذشته حداقل یک بار در حالت خستگی در پشت فرمان رانندگی کرده‌اند، نزدیک به 9 درصد نیز اقرار کردند که این کار را در هفته یک بار انجام می‌دهند.

کارشناسان تخمین می‌زنند نزدیک به یک پنجم تصادفات خطرناک و کشنده در سطح جاده‌ها به واسطه خستگی راننده اتفاق می‌افتد، اما چون در بسیاری از مواقع شیوه‌ای برای سنجش میزان خستگی یک فرد وجود ندارد احتمال دارد این آمار بسیار فراتر از این باشد.

با وجود آن‌که کارشناسان قبلا هم به رانندگان هشدار داده بودند که بعد از هر دو ساعت رانندگی حتما به خود استراحت بدهند، اما نزدیک به سه چهارم رانندگان از انجام این کار سر باز می‌زنند و معمولا بیش از 3 ساعت در یک زمان اقدام به رانندگی در یک مسیر می‌کنند.
 


 

سه شنبه 5 بهمن 1389  5:21 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها