0

27 درصد از اعتبارات اصلاح نقاط پر حادثه جاده‌ها در برنامه چهارم اختصاص يافت

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

27 درصد از اعتبارات اصلاح نقاط پر حادثه جاده‌ها در برنامه چهارم اختصاص يافت

89/11/05 - 12:07
شماره:8911050270
نسخه چاپي ارسال به دوستان
مديركل نگهداري راه سازمان راهداري در گفت‌و‌گو با فارس:
27 درصد از اعتبارات اصلاح نقاط پر حادثه جاده‌ها در برنامه چهارم اختصاص يافت

خبرگزاري فارس: مديركل دفتر نگهداري راه و ابنيه فني سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي گفت: طي پنج سال گذشته تنها 580 ميليارد تومان اعتبار براي اصلاح و حذف نقاط حادثه‌خير اختصاص يافت كه اين مبلغ معادل 27،5 درصد رقم تعيين شده در برنامه بود.

عزيز فيلي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، اظهار داشت: يكي از اهدافي كه در قانون برنامه چهارم براي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي تكليف شد، رفع و اصلاح سالانه 1277 نقطه و مقطع پرحادثه بود.
وي ادامه داد: آن زمان در ابتداي قانون برنامه پيش‌بيني شد هر ساله مبلغ حدود 360 ميليارد تومان براي رفع نقاط پرحادثه اعتبار دهند يعني طي برنامه پنج ساله چهارم، مبلغ 1800 ميليارد تومان اعتبار براي رفع و اصلاح 6 هزار نقطه و مقطع پرحادثه اختصاص يابد اما عملاً تنها 580 ميليارد تومان اعتبار طي پنج سال اختصاص يافت كه اين مبلغ معادل 27،5 درصد رقم تعيين شده در برنامه بود.
مديركل دفتر نگهداري راه و ابنيه فني سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي اذعان داشت: عملكرد سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در طول برنامه پنج ساله چهارم براي رفع نقاط پرحادثه 61 درصد بوده است اما تنها 27،5 درصد از اعتبارات اين طرح اختصاص يافت.
فيلي خاطرنشان كرد: به دليل عدم تخصيص اعتبار در اين‌باره، سازمان راهداري ناچار شد در راستاي تحقق بخش عمده‌اي از اهداف خود، رويكرد برنامه‌اي را براي اسلاح نقاط پرحادثه عوض كند و اصلاح نقاط پرحادثه زودبازده و كم‌هزينه را در دستور كار خود قرار دهد.
مديركل دفتر نگهداري راه و ابنيه فني سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي ضمن اشاره به اينكه بين منابع اعتباري تخصيصي و عملكرد سازمان راهداري براي رفع نقاط پرحادثه، تفاوت بسزايي وجود دارد، اذعان داشت: زماني كه كمتر از 30 درصد اعتبارات براي حذف نقاط و مقاطع پرحادثه اختصاص مي‌يابد، چه انتظاري مي‌توان از سازمان راهداري داشت، ضمن آنكه سازمان نيز به دليل كمبود اعتبار، اصلاح نقاط پرحادثه زودبازده و كم‌هزينه را در دستور كار خود قرار داد بنابراين از اين بابت مشكلي متوجه وزارت راه و ترابري نيست.

* اصلاح 800 نقطه و مقطع پرحادثه از ابتداي سال تا ماه جاري

فيلي تصريح كرد: در سال گذشته طبق هدف‌گذاري سازمان راهداري مقرر شده بود 1069 نقطه پرحادثه با اعتباري بالغ بر 200 ميليارد تومان از محل منابع سازمان راهداري و منابع دولتي اصلاح شود.
‌مديركل دفتر نگهداري راه و ابنيه فني سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي تصريح كرد: امسال نيز طبق هدف‌گذاري سازمان راهداري قرار است يك هزار و 205 نقطه پرحادثه برطرف شود كه تاكنون در 10 ماهه اول سال جاري 800 نقطه و مقطع پرحادثه اصلاح شده است.

* كميته‌اي سه‌جانبه نقاط پر حادثه جاده‌ها را شناسايي مي‌كنند

وي خاطرنشان كرد: نقطه پرحادثه نقطه‌اي است كه بر اثر توسعه نقاط جمعيتي حاشيه راه‌ها و عدم رعايت استاندارد ورود و خروج به راه‌هاي اصلي كشور ايجاد مي‌شوند.
فيلي ضمن بيان اينكه نقاط و مقاطع پرحادثه كنوني كه در جاده‌ها وجود دارند، از روز اول احداث محور، خود به خود پرحادثه نبوده است، توضيح داد: در ابتدا به علت توسعه مناطق جمعيتي و گسترش شهرنشيني در حاشيه راه‌ها و نيز احداث شهرك‌هاي صنعتي، كشاورزي، كارخانه‌ها، آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها در جنب جاده‌ها، اين مراكز لزوماً نيازمند اتصال به راه اصلي بودند بنابراين به طريق غير استاندارد اقدام به برقراري اتصال راه‌ اصلي به ورودي‌هاي خود كرده‌اند كه همين امر موجب ايجاد نقاط حادثه‌خيز يا پرحادثه شده است.
مديركل دفتر نگهداري راه و ابنيه فني سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي تصريح كرد: چندي پيش كميته‌اي متشكل از سه عضو شامل ادارات كل حمل و نقل و پايانه‌هاي كشور، نمايندگان ادارات كل راه و ترابري استان‌ها و نمايندگان پليس راه، راه‌هاي موجود كشور را مورد بازديد قرار دادند كه در اين بازديد مقاطعي كه نيازمند بازنگري و اصلاح بود، شناسايي شده و با توجه به اعتباراتي كه سالانه در اختيار سازمان راهداري قرار مي‌گيرد، هر سال بخشي از اين مقاطع و نقاط پرحادثه اصلاح مي‌شود.
وي اذعان داشت: پس از شناسايي نقاط و مقاطع پرحادثه، با ايجاد زيرگذر و روگذر يا ساخت تقاطع و يا تبديل كردن جاده به چهارخطه و بزرگراه، آن نقاط و مقاطع پرحادثه برطرف مي‌شود.

* ارزش كل راه‌هاي كشور بيش از 100 هزار ميليارد تومان است

فيلي با اشاره به اينكه ارزش كل راه‌هاي كشور شامل آزاد‌راه‌ها، بزرگراه‌ها، راه‌هاي اصلي و راه‌هاي فرعي به غير از راه‌هاي روستايي، بيش از 100 هزار ميليارد تومان است، گفت: اين راه‌هاي باارزش، سرمايه‌گذاري عظيمي است كه از قبل در كشور انجام شده است..
مديركل دفتر نگهداري راه و ابنيه فني سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي خاطرنشان كرد: در ايران سالانه يك‌هزار ميليارد تومان بودجه براي نگهداري جاده‌هاي كشور اختصاص مي‌يابد كه اين رقم معادل يك درصد ارزش كل راه‌هاي كشور است در حالي كه بايد چهار درصد ارزش كل جاده‌ها براي نگهداري آنها هزينه شود.
بنابراين گزارش هم‌اكنون در ايران سالانه يك‌هزار ميليارد تومان بودجه براي نگهداري جاده‌هاي كشور اختصاص مي‌يابد كه اين رقم معادل يك درصد ارزش كل راه‌هاي كشور است در حالي كه بايد چهار درصد ارزش كل جاده‌ها براي نگهداري آنها هزينه شود.
اين در حالي است كه كارشناسان حمل و نقل معتقدند به جاي برنامه‌ريزي براي ساخت و صرف اعتبار براي احداث راه‌هاي جديد، بايد جاده‌‌هاي موجود را بررسي و بر اساس استاندارد بين‌المللي نگهداري كرد و پس از آن در كنار نگهداري و حفاظت از پروژه‌هاي عمراني به عنوان سرمايه‌هاي اصلي كشور، بايد براي ساخت و گسترش محور‌هاي مواصلاتي جديد برنامه‌ريزي كرد.

 
 
سه شنبه 5 بهمن 1389  3:42 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها