0

خاطرات اصغر پورهاجريان از موفقيت «مهاجر» در دوره هشتم جشنواره

 
ayoub12
ayoub12
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 18320
محل سکونت : خوزستان

خاطرات اصغر پورهاجريان از موفقيت «مهاجر» در دوره هشتم جشنواره

 «اصغر پورهاجريان» برنده سيمرغ بلورين بهترين جلوه‌‌هاي ويژه از دوره هشتم جشنواره بين‌المللي فيلم فجر براي فيلم «مهاجر» درباره شرايط كار و برپايي جشنواره در دهه اول انقلاب اسلامي، گفت: در دهه اول انقلاب فيلم‌هاي خوب، موفق و به يادماندني بسياري ساخته شد و به نظر مي‌رسد در آن دوره داوري‌‌هاي جشنواره فيلم فجر منصفانه‌تر بود و جشنواره دچار حاشيه‌ها نشده بود. «مهاجر» به كارگرداني ابراهيم حاتمي‌كيا در رشته‌هاي مختلف مورد تشويق داوران جشنواره هشتم قرار گرفت كه از جمله ‌آن‌ها جلوه‌هاي ويژه فيلم بود. 
وي ادامه داد: فيلم «مهاجر» داراي جلوه‌هاي ويژه سنگين و سختي بود. نوع كار ما در اين فيلم جديد بود و در سينماي ايران براي اولين بار انجام مي‌شد؛ از جمله شليك راكت از هواپيماي مدل، شليك موشك‌ها، شليك آرپي‌جي و اصابت به هدف و كمانه كردن، اصابت تركش به سطح آب و... مجموعه جلوه‌هاي ويژه‌ جديدي كه در اين فيلم طراحي و استفاده شد. انفجار روي آسمان كه تنها در «مهاجر» اتفاق افتاد. در زمان جنگ ما خمپاره‌هايي داشتيم كه پس از شليك روي هوا منفجر مي‌شد و به زمين اصابت نمي‌كرد. ري‌اكشن تنها انفجار بود و جلوه‌هاي بصري و زيبايي‌شناسي تنها انفجار در هوا بود كه بايد طراحي و به دقت اجرا مي‌شد. 
وي ادامه داد: به تاييد بسياري از كارشناسان و منتقدان جلوه‌هاي ويژه «مهاجر» در كنار ديگر اجزاي فيلم مناسب بود و خدا را شكر توسط هيات داوران ديده شد. اين كار در جشنواره‌هاي ديگر از جمله يادواره دفاع مقدس نيز مورد تشويق قرار گرفت. 
پورهاجريان در ادامه به فضاي كار در آن سال‌ها اشاره كرد و گفت: گروهي كه در كنار «ابراهيم حاتمي‌كيا» فعاليت مي‌كردند با انگيزه و اعتقاد كار مي‌كردند. اكثراً جوان، پرانرژي و باانگيزه بودند. من در آن سال‌ها 23 ساله و جوان‌ترين عضو گروه بودم. اكثر بچه‌ها جنگ را تجربه كرده بودند و با فضاي آن كاملاً آشنا بودند. در راس گروه «ابراهيم حاتمي‌كيا» حضور داشت كه كاملاً به فضاي جنگ و آنچه مي‌خواست اشراف كامل داشت. 
وي در ادامه گفت: در دهه 60 از امكانات واقعي ارتش و سپاه كه كاربرد نظامي داشت استفاده مي‌كرديم، هنوز هم در برخي از موارد از اين امكانات استفاده مي‌شود و هيچ تغييري در لوازم كار به وجود نيامده است. با تحقيقات فردي توانستيم انفجار زير پاي بازيگر ايجاد كنيم و با ابزار ديگر برخي از كارها انجام دهيم. 
پورهاجريان درباره ارتقاي سطح كيفي جلوه‌هاي ويژه در سينماي ايران توضيح داد: جلوه‌هاي ويژه را از سال 61 و از صفر شروع كرديم. آن سال‌ها فيلم‌هاي جنگي و ژانر دفاع مقدس شكل گرفته بود، فعاليت‌اش به صورت جدي آغاز شده بود و نياز بود فضاي جنگ طراحي و بازسازي شود به گونه‌اي كه در باور مخاطب بنشيند. متاسفانه بستري فراهم نبود اما همه همكاران با تحقيقات فردي و مطالعات گسترده توانستند فعاليت كنند و در دهه 60 رشد چشمگيري را شاهد بود تا نيمه اول دهه 70. در نيمه دوم دهه 70 جلوه‌هاي ويژه حالت سكون به خود گرفت و بستري كه نياز بود تا بتوانيم براي رشد و تعالي اين بخش از سينماي ايران فعال كنيم، وجود نداشت. شرايط مالي، فني، آموزشي و آزمايشگاهي وجود نداشت به همين دليل رشد چشمگيري به لحاظ تكنيك در اين رشته از سينما از دهه 70 ديده نشد.

10750403264581828474.jpg

سه شنبه 5 بهمن 1389  3:28 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها