0

نان کماج خرمايي

 
rozzar
rozzar
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : دی 1389 
تعداد پست ها : 1327
محل سکونت : سمنان

نان کماج خرمايي

 

مواد لازم :
_ شير 2 ليوان
_ آب ولرم 1 ليوان
_ تخم مرغ 6 عدد
_ شكر 1/5 ( يك و نيم ) ليوان
_ روغن مايع يك و يك سوم ليوان
_ مايه خمير 3 قاشق سوپخوري
_ آرد 8 الي 9 ليوان
_ خرماي بدون هسته و چرخ شده به ميزان لازم
_ سياه دانه و كنجد به مقدار لازم
_ زرده تخم مرغ 1 الي 2 عدد



 
 


طرز تهيه :
تهيه خمير نان كماج دو مرحله اي است

1_ مرحله اول براي تهيه خمير كماج
نيم ليوان شكر و سه قاشق خمير مايه ويك ليوان آب ولرم را خوب با هم مخلوط ميكنيم و خميرنسبتاً شلي درست ميشود كه اين خمير را در جاي گرمي گذاشته تا مايه خمير عمل كند و موجب ور آمدن آن شود اگر دما مناسب باشد سريعتر و گر نه مدت بيشتري طول خواهد كشيد .بايستي آنقدر صبر كنيد تا حبابهايي در خمير ايجاد شده و خمير بالا آمده و كاملاً سبك شود . بعد نوبت به تهيه مرحله دوم خمير ميشود .


2_ مرحله دوم تهيه خمير كماج
در اين مرحله تخم مرغها را در ظرفي بريزيد و با همزن خوب بزنيد بعد شير (2 ليوان ) و شكر ( 1 ليوان ) و روغن ( يك و يك سوم ليوان ) را اضافه و باز هم هم بزنيد وخمير مرحله اول را به آن اضافه كنيد و باز هم به هم بزنيد تا مخلوط شود و آرد الك شده اضافه كنيد معمولاً بنا بر اينكه نوع آرد معمولي و مخصوص نانوايي باشد يا آرد سفيد مخصوص كيك ميزان آردي كه اضافه ميكنيد كمي فرق ميكند تا آنجايي آرد اضافه شود كه خمير به دست نچسبد . روي خمير را بپوشانيد ودر جاي نسبتاً گرمي قرار دهيد تا حجم آن بيش از دو برابر شده و ور آيد وكاملاً درون خمير متخلخل و حفره هايي ايجاد شود كه نشانه آماده بودن خمير ميباشد .
نيم ساعت قبل از اينكه نانها را در فر بگذاريد فر را روشن و روي 180 درجه تنظيم كنيد . كف سيني را چرب و گلوله هايي از خمير برداشته و خرما درون آن گذاشته و به شكل گيس باف يا گل و يا پاپيون و ... هر شكلي كه دوست داريد فرم داده و در سيني بچينيد و روي آنرا با برس زرده تخم مرغ زده شده بزنيد و دانه كنجد يا سياه دانه بريزيد و در فر مدت 20 دقيقه گذاشته و بعد از اين مدت در گرمكن فر بگذاريد تا روي آن طلايي شود اگر فر شما گرمكن ندارد گريل را روشن كرده و وقتي طلايي شد نان كماج آماده شده را در سبد بچينيد و سيني ديگري را كه از قبل آماده كرده بوديد در فر بگذاريد
اگر تعدادنفرات شما كم است نصف مقدار بالا را تهيه كنيد . اين نان براي افطار و صبحانه و به عنوان يك ميان وعده سالم براي كودكانتان در مدرسه بسيار مناسب ميباشد.

 

سه شنبه 5 بهمن 1389  3:16 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها