به گزارش خبرگزاري فارس،بازخواني اصول، اهداف، ابعاد و زمينه هاي تدوين الگوي اسلامي ايراني پيشرفت از ديدگاه رهبر حكيم و فرزانه انقلاب براي صاحبنظران، اساتيد و نخبگان حوزوي و دانشگاهي كه در اين در زمينه تعمق، تفكر و پژوهش مي كنند امري ضروري است كه مي تواند در نيل به الگوي مطلوب كمك شاياني به آنها بنمايد.
*ارزشها پايه و اساس انقلاب اسلامي بود
-------------------------------------------------
انقلاب، يك تحول بنيادين براساس يك سلسله ارزشهاست و يك حركت به جلو محسوب مى شود. آنچه در كشور ما واقع شد، انقلاب اسلامى است كه تحوّل عظيمى در اركان سياسى و اقتصادى و فرهنگى جامعه و يك حركت به جلو و يك اقدام به سمت پيشرفت اين كشور و اين ملت بود. البته در نظامى كه براساس انقلاب به وجود آمد، ما از شرق و غرب الگو نگرفتيم. اين نقطه ى بسيار مهمى است. ما نمى توانستيم از كسانى الگو بگيريم كه نظامهاى آنها را غلط و برخلاف مصالح بشريت مى دانستيم. بحث تعصّب مذهبى و دينى و جغرافيايى مطرح نبود؛ بحث اين بود كه پايه هايى كه نظامهاى شرقى كمونيستىِ آن روز بر آنها بنا شده بود - كه امروز در دنيا ديگر چنين هويّتى وجود ندارد - همچنين پايه هايى كه نظامهاى غربى بر آنها بنا شده بود، پايه هاى غلطى بود؛ لذا ما نمى توانستيم و نمى خواستيم از آنها الگو بگيريم. الگوى ما ارزشهاى ديگرى بود كه به مقدارى از آن ارزشها اشاره كردم .
ايران با اين خصوصيات، مطلوب انقلاب بود. شما بپرسيد كه از كجاى انقلاب، اين خصوصيات در مى آمد؟ كجا تدوين شد؟ من عرض مي كنم از كلمه ى اسلامى. اسلام اصلاً همين هاست. آن كسى كه غير از اين در مورد اسلام تصور مي كند، اسلام را نشناخته. آن كسى كه تصور مي كند اسلام فقط به جنبه هاى معنوى، آن هم با برداشت و تلقى خاص از جنبه هاى معنوى - عبادت و زهد و ذكر و امثال اينها - مي پردازد، به دنياى مردم، به لذات مردم، به خواسته هاى بشرى مردم نمي پردازد، او اسلام را درست نشناخته؛ اسلام اينجورى نيست. همه ى اين چيزهائى كه گفتيم؛ هم آن چيزى كه مربوط به مسائل دنيائى جامعه است - مثل عدالت، مثل امنيت، مثل رفاه، برخوردارى از ثروت، برخوردارى از آزادى و استقلال - هم آنچه كه مربوط به مسائل اخروى است؛ مثل رستگارى، تقوا، پرهيزگارى، رشد اخلاقى، تكامل معنوى انسان، در كلمه ى اسلامى مندرج است.