مظفر نامدار رئيس پژوهشكده مطالعات فرهنگها در قسمت دوم مصاحبه بررسي چگونگي تدوين الگو پرداخت و گفت: الگوي رشد يا الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت؛ يعني سوار شدن روي تجربيات 30 ساله و تجربيات انقلاب اسلامي را در همه زمينهها تئوريزه كردن است.
آنچه در ذيل ميآيد؛ قسمت سوم اين گفتوگو است:
*فارس: علوم انساني در كشور از چه ضعفهاي برخوردار است؟
ـ علوم انساني كشوردر سه نقطه ضعف بزرگ دارد كه قادر به توليد ثروت، قدرت و نظريه نيست؛ نميتواند قدرت توليد كند براي اينكه قادر به حل خيلي از مشكلات كشور نيست و متأسفانه درحوزه علوم انساني اقتدار حس نميشود.
براي حل مسائل ملي نميتوان به علوم انساني موجود تكيه كرد؛ علوم انساني قادر به توليد نظريه نيست، و بيشتر تكرار نظريههاي غربي است، بنابراين قادر به توليد ثروت و به نوعي بازتوليد سرمايههاي فرهنگي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي نيست.
علت اين نقطه ضعف اينست كه دانشگاه در ايران نه براي توليد، بلكه براي تقليد تأسيس شدهاند و تا اين ساختار عوض نشود دچار اين ترديد هستيم و مـتأسفانه حوزه نيز در حال گرفتار شدن در اين دام است؛ حوزه نيز به تكرار سخنان دانشگاهي كه از صدسال پيش به اين طرف در حال بيان كردن است ميپردازد.