اعلام خبر تصوير شدن چهره نوراني حضرت ابوالفضل (ع) در سريال مختارنامه واكنشهاي متفاوت و بعضاً مخالف را در پي داشت.
با انتشار اين خبر، برخي مراجع سنتي قم به شدت موضع گرفته، آن را محكوم كردند و حتي حرام دانستند. پس از اين اقدام، مسئولان سيما تصميم گرفتند چهره حضرت ابوالفضل (ع) را به صورت نوراني نشان دهند. البته هنوز هم مشخص نيست اتخاذ اين تصميم متأثر از اظهار نظر مراجع تقليد بوده است يا خير.
پس از نهايي شدن تصميم مسئولان سيما مبني بر نشان ندادن چهره حضرت ابوالفضل، «داوود ميرباقري» كارگردان مجموعه تلويزيوني «مختارنامه» با بيان اينكه من هنوز تصميمي مبني بر حذف بخشهاي مربوط به حضرت ابوالفضل (ع) نگرفتهام، گفت: اين امر مسأله سادهاي نيست و بايد مديريتش كنيم، بايد شرايطي پيش بياوريم كه انشاءالله بتوانيم به بهترين شكل آن را منعكس كنيم.
البته هنوز مشخص نيست منظور از مديريت اين كار چيست، چرا كه ميرباقري مخالف نمايش نوراني چهره است و قصد دارد به شيوه خلاقانهتري با اين موضوع برخورد كند.
با توجه به اين موضوع، حجتالاسلام محمدرضا زائري، نويسنده و پژوهشگر مسائل فرهنگي در جديدترين مطلب وبلاگ خود به بررسي مشكل نمايش چهره حضرت ابوالفضل (ع) در سريال مختارنامه پرداخته و يك راه حل ارائه كرده است.
متن كامل اين مطلب با عنوان «مسأله نمايش چهره حضرت ابوالفضل سه نكته و يك راه حل» در پي ميآيد:
شايد بتوان گفت يكي از بزرگترين سرمايهها و يكي از مهمترين رازهاي اقتدار جامعه ديني جايگاه والاي فقهاي بزرگوار چه از موضع ولايت عام فقيه و چه از موضع مرجعيت تقليد است و از اين سرمايه بايد به وسواس و اهتمام محافظت كرد.
قدرتي كه ميتواند با چند جمله كوتاه نهضت تنباكو بيافريند، قطعاً دشمن را نگران ميكند و بيترديد يكي از نخستين اهداف نرمستيز فرهنگي و اجتماعي مقابله با اين قدرت است. دشمن براي مقابله با اين قدرت و تضعيف و كم رنگ كردن آن فقط به شكل مستقيم عمل نميكند بلكه از شيوههاي نامحسوس و داخلي نيز بهره مي گيرد و يكي از اين شيوهها درگيركردن فقها و مراجع تقليد و علماي بزرگوار در ريزترين موضوعات و سادهترين مسائل ـ از تصميمگيري براي معادل فارسي پليس تا اظهارنظر در مورد نمايش يك تئاتر ـ است.
كساني كه به بهانههاي كوچك به سراغ فقها و مراجع مي روند و استفتاء جمع ميكنند گاهي نميدانند براي حل كردن مشكل ساده و صنفي خود يا رفع و رجوع يك دعواي كوچك شخصي دارند از چه سرمايه عظيمي هزينه ميكنند.
مسأله نمايش يا عدم نمايش چهره حضرت قمر بنيهاشم عليهالسلام نيز از موضوعاتي بود كه شايد به دليل فتنهانگيزي و شيطنتهايي از مسير عادي و ساده خود خارج شد و به ساحت مبارك مرجعيت و فقاهت رسيد و برخي از بزرگان فقها و مراجع تقليد هم بي آنكه بخواهند در مقابل پرسش مطرح شده ناچار به اظهارنظر گرديدند.
در مورد اين مسأله سه نكته و يك راه حل خواهم نوشت اما پيش از آن لازم ميدانم به اختصار در اين باره توضيح دهم كه چرا اين مسأله مهم است. شايد كسي بگويد كه چه فرقي ميكند چهره آن حضرت در مجموعه تلويزيوني مختارنامه كاملاً نمايش داده شود يا به تمهيدي فني پوشانده شود يا ... ؟
اين موضوع از دو جهت اهميت دارد: نخست از نظر عقيدتي، تئوريك، نظري، فكري به دليل اينكه با چنين تجربههايي بنايي نهاده ميشود كه بعداً نميشود آن را تغيير داد و بر اساس آن قواعد نانوشته ديگر، باورهاي ديگر، حرف و حديثهاي ديگر شكل ميگيرد (نظير اتفاقي كه با ساختن گنبد و بارگاه و ضريح براي امام خميني رخ داد و روزي كه ما به اين موضوع اعتراض ميكرديم از همين ميترسيديم كه زيارتنامه ايشان در كنار زيارتنامه ائمه اطهار در كتاب هاي دعا چاپ شود كه شد و اهل فهم و اصحاب عقل مي دانند كه اين اتفاقات و حواشي آن يعني چه) و اكنون كه ما در روزگار جديد و در دنياي حضور فكر شيعي در دنياي رسانه و ارتباطات داريم بنيان چنين تجربههاي بزرگي را ميگذاريم هر قدم بايد حساب شده باشد (نتيجه اين گونه حركات ميشود اقدام اخير تلويزيون المنار در نوراني كردن چهره بازيگر نقش تعزيه در سريال ايراني شب دهم و ميدانيد كه اين اصلا ًمفهوم را بر عكس ميكند و القا ميكند كه اين شخصيت حضرت سيدالشهداست در حالي كه مسير داستان متفاوت است و تأثير پيام سريال هم در همين است) و چه كسي است كه نداند امروز اين فيلمها وسريالها بيشترين تأثير را در گسترش فكر و پيام مكتب اهل بيت دارند (بازتاب باورنكردني نمايش سريال حضرت يوسف و همين مختارنامه را در كشورهاي عربي ـ تا حد برخورد امنيتي و موضعگيري رسمي دولت يا مسئولان مذهبي ـ ببينيد و قضاوت كنيد كه كدام كتاب و كدام سخنراني تا كنون چنين تأثير گسترده و فراگيري را داشته است ؟)