0

313 نفر یاران امام زمان(عج)

 
aftabm
aftabm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 24703
محل سکونت : اصفهان

313 نفر یاران امام زمان(عج)

 

313 نفر یاران امام زمان(عج)

در روایات مربوط به حضرت مهدی (عج)، روایاتی با تعبیرات مختلف نقل شده كه در آستانه ظهور آن حضرت 313 نفر از یاران او، در كنار كعبه به حضور او می‌آیند، امام مهدی (عج) در انتظار آنها به سر می‌برد، آنها نخستین انسان‌هایی هستند كه با امام عصر (عج) بیعت می‌كنند، در همان هنگام قیام حضرت مهدی (عج) شروع می‌شود و مرحله به مرحله به پیش می‌رود، و آن 313 نفر پرچمداران حضرت مهدی، و حاكمان نصب شده از طرف آن حضرت در سراسر روی زمین می‌باشند. اینك در این رابطه به مناظره زیر كه بین یك محقّق اسلامی و یك جستجو‌گر هوشمند رخ داده، توجه كنید:


جستجو‌گر: لطفاً حدیث 313 نفر یاران مهدی (عج) را برای من نقل كنید؟
محقّق: این حدیث با تعبیرات گوناگون نقل شده، یك حدیث نیست بلكه دهها حدیث است كه همه مربوط به همان 313 نفر می‌باشند، به طوری كه ادعای «تواتر معنوی» این حدیث شده، یعنی اصل ماجرای پیوستن 313 نفر یار فداكار به امام زمان (عج)، هنگام آغاز ظهور، به قدری نقل شده كه انسان به صحّت آن، علم پیدا می‌كند و به این نتیجه می‌رسد كه ممكن نیست جمعی دروغگو توطئه‌ای برای جعل چنین حدیثی كرده باشند.


جستجو‌گر: به قول مولانا در مثنوی :آب دریا را اگر نتوان كشید پس به قدر تشنگی باید چشید
به عنوان نمونه، یكی دو نمونه از آن احادیث را كه درباره آن 313 نفر است ذكر نمائید.

محقّق: در تفسیر آیه 80 سوره هود ـ علیه السّلام ـ كه در آن آمده: حضرت لوط ـ علیه السّلام ـ به قوم سركش و تبهكار خود گفت: «لو ان لی بكم قوه او آوی الی ركن شدید ؛ ای كاش در برابر شما قدرتی داشتم، یا تكیه‌گاه و پشتیبان محكمی در اختیار من بود»، (آنگاه می‌دانستم كه با شما گمراهان چه كنم؟).
امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: «منظور از «قوه» در این آیه همان قائم (عج) است و منظور از «ركن شدید»، (پشتیبانان محكم) 313 نفر از یارانش هستند».[1] و در روایت دیگر آمده ، امام باقر ـ علیه السّلام ـ فرمود: «لكانی انظر الیهم مصعدین من نجف الكوفهِ ثلاث مِأه و بضَعَه عشر رجلاً كان قلوبهم زبر الحدید ...: «گوئی به آن سیصد و چند نفر یاران می‌نگرم كه از نجف كوفه[2] بالا می‌روند، گویا قلبهای آنان (در استحكام و استواری) پاره‌ها و قطعه‌های آهن است».[3]


جستجو‌گر: آیا در سراسر زمین، هنوز به تعداد 313 نفر، یاران شایسته امام زمان (عج) پیدا نشده‌اند تا به محضر آن حضرت بروند و ماجرای ظهور آن حضرت رخ دهد، و مردم دنیا نجات یابند؟

محقّق: این 313 نفر مطابق روایات، دارای ویژگی‌هایی هستند كه با توجّه به آنها، روشن می‌شود كه هنوز دنیا لیاقت آن را نیافته تا چنین افرادی را از خود بروز دهد.


جتسجو‌گر: مثلاً چه ویژگی‌هایی دارند؟
محقّق: مثلاً در روایتی از امام سجّاد ـ علیه السّلام ـ می‌خوانیم: هنگامی كه امام مهدی (عج) در برابر جمعیّت بسیاری كه در مكّه اجتماع كرده‌اند، خود را معرّفی می‌كند و مردم را به پیوستن به خویش دعوت می‌نماید، جمعی قیام می‌كنند تا آن حضرت را به قتل برسانند. فیقوم ثلاثمأه و نیف فیمنعونه منه؛ همین سیصدو چند نفر به پا می‌خیزند، و آن حضرت را از گزند آن مخالفان، حفظ می‌كنند، و جلو مخالفان را می‌گیرند».[4] و در روایات متعدّدی در وصف آنها آمده: «...یجمعهم الله بمكه قزعا كقزع الخریف: «خداوند آنها را در مكّه به گرد هم می‌آورد، همچون قطعه‌های ابر پائیزی»[5]، (یعنی آنها تند و سریع و در سطح بالا با امكانات عالی، خود را در مكّه حاضر می‌كنند). و امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: «و كانی انظر الی القائم علی منبر الكوفه، و حوله اصحابه ثلاثمأه و ثلاث عشر رجلا عده اهل البدر، و هم اصحاب الالویه و هم حكام الله فی ارضه علی خلقه ...: «گویا امام قائم (عج) را بر بالای منبركوفه می‌نگرم كه یارانش (یعنی یاران مخصوصش) 313 نفر مرد به تعداد جنگجویان مسلمان جنگ بدر، اطرافش را گرفته‌اند، با این یاران پرچمداران وحاكمان بر مردم در زمین، از جانب خدا هستند».[6] براساس این حدیث، باید آن 313 نفر از نظر علم و كمال و شجاعت و سایر ارزشهای اسلامی در درجه‌ای باشند، كه مثلاً اگر سراسر زمین را 313 بخش و ایالت كنند، هر یك از آنها شایستگی رهبری و پرچمداری یك ایالت را داشته باشند، به تعبیر بعضی از بزرگان، مثلاً 313 نفر مانند امام خمینی (قدّس‌سرُّه) كه رهبری كشور ایران را به دست گرفت، 313 نفر چنین فردی یافت شود، و هر كدام با امكانات و نفوذ خود، بتواند عهده‌دار حاكمیّت بر یكی از ایالتهای حكومت جهانی حضرت مهدی (عج) گردد.


جستجو‌گر: اكنون مسأله را دریافتم كه براستی هنوز این 313 نفر با این ویژگی‌ها، در سراسر دنیا، وجود ندارند، باید یك زمینه‌سازی عمیق و دامنه‌دار در سطوح مختلف به عمل آید تا جهان آماده ظهور حضرت مهدی (عج) گردد، همان‌گونه كه پیامبران در راه پیشبرد اهداف مقدّس خود به یاران آگاه، هوشمند، سیاستمدار، شجاع و پرصلابت، نیاز داشتند، امام زمان (عج) نیز باید دارای چنین یارانی باشد، دوست دارم باز از ویژگی‌های آن 313 نفر، مطالبی بشنوم.


محقّق: در آیه 148 سوره بقره می‌خوانیم: «این ما تكونوا یأت بكم الله جمعیاً: «هر جا باشید خداوند شما را به گرد هم حاضر می‌كند». امام صادق ـ علیه السّلام ـ پس از ذكر این آیه فرمود: «منظور، اصحاب امام قائم (عج)اند كه 313 نفر می‌باشند، سوگند به خدا «امّت معدوده» همانها هستند، به خدا سوگند همگی در یك ساعت جمع می‌شوند همچون پاره‌های ابر پائیزی كه بر اثر تند باد، جمع و متراكم می‌گردند».[7]
از خصوصیّات آنها این‌كه: از دورترین شهر و كشورها، وارد مكّه می‌شوند[8] و امام مهدی «عج») در «ذی‌طوی» (حدود یك فرسخی مكّه) در انتظار آن 313 نفر، توقّف می‌كند، تا این‌كه آنها می‌آیند و همراه آنها كنار كعبه می‌آیند[9] و آنها نخستین انسانهائی هستند كه با امام مهدی (عج) بیعت می‌كنند.[10] آنها در كنار مهدی (عج) از بالاترین امدادهای غیبی برخوردارند و دست خدا بالای سر امام مهدی (عج) و آنها است، چنان‌كه امام سجّاد ـ علیه السّلام ـ فرمود: «گویا صاحب شما ( حضرت مهدی «عج» را می‌نگرم كه همراه سیصدو اندی نفر در پشت كوفه به نجف مشرّف شده، جبرئیل در جانب راست و میكائیل در طرف چپ، و اسرافیل در پیش روی او است، پرچم پیامبر خدا ـ صلی اللّه علیه و آله ـ را برافراشته، و آن پرچم را به جانب هیچ گروهی از مخالفان متمایل نكند، مگر این‌كه خداوند آنان را به هلاكت می‌رساند».[11]


جستجو‌گر: در مورد یاران مهدی (عج) چرا همواره از مردان سخن به میان آمده، آیا زنان در این راستا هیچ نقشی ندارند؟

محقّق: این‌كه بیشتر از مردان سخن به میان می‌آید، از این‌رو است كه در آغاز قیام، بیشتر مسأله جهاد و جنگ و دفاع، مطرح است، كه طبعاً مردان در میدانها هستند، ولی بانوان در پشت جبهه به تلاش و حمایت از راه مهدی (عج) می‌پردازند. در مورد 313 نفر یاران مخصوص حضرت مهدی (عج) اتّفاقاً در بعضی از روایات، شركت زنان نیز مطرح شده است، از جمله امام باقر ـ علیه السّلام ـ فرمود: «...و یجییءُ و الله ثلاث مأه و بضعه عشر رجلاً فیهم خمسون امرئه یجتمعون بمكه علی غیر میعاد قزعاً كقزع الخریف: «سوگند به خدا سیصدو اندی نفر مرد می‌آیند، در میانشان پنجاه نفر زن هستند، در مكّه اجتماع می‌كنند، بی‌آنكه قبلاً وعده داده باشند، آمدنشان همانند ابرهای پائیزی است.» (كه به حركات تند می‌آیند و در آن مركز جمع می‌شوند)[12]. و از مفضّل نقل شده: امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: «سیزده زن همراه مهدی (عج) هست». عرض كردم: « این بانوان برای چه در كنار مهدی (عج) هستند؟»
فرمود: «اینها مجروحان را مداوا می‌كنند، و از بیماران جنگی، پرستاری می‌نمایند، چنان‌كه زنان در عصر پیامبر ـ صلی اللّه علیه و آله ـ همراه آن حضرت، در جنگها این كارها را بر عهده می‌گرفتند».[13]


جستجو‌گر: این عدّه از زن و مرد، با توجّه به قیام جهانی حضرت مهدی (عج) بسیار اندك هستند؟
محقّق: این یاران، در آغاز كار به حضرت مهدی (عج) می‌پیوندند، ولی سپس روزبروز و مرحله به مرحله بریاران آن حضرت می‌افزاید.
به عبارت روشن‌تر: این افراد، یاران ویژه هستند كه هسته مركزی و اعضاء اصلی مقرّ حكومت جهانی آن حضرت را تشكیل می‌دهند، مثلاً در روایتی آمده: « 360 مرد كامل الهی در بین حجرالاسود و مقام ابراهیم ـ علیه السّلام ـ با امام قائم (عج) بیعت می‌كنند، و آنها وزیران او هستند كه بار سنگین مسئولیّت‌های كشور جهانی را اداره می‌نمایند». نیز فرمود: «در جریان فتح و آزادسازی روم، هفتاد هزار نفر از یاران مهدی (عج) تكبیرگویان، شركت دارند، همزمان با غرّش تكبیر اوّل آنها، یك سوّم روم فتح می‌شود، و همزمان با غرّش تكبیر دوّم آنها، یك سوم دیگر روم، و همزمان با غرش تكبیر سوم آن‌ها، همه روم، آزاد می‌گردد».[14] و یا در نقل دیگر از امام باقر ـ علیه السّلام ـ نقل شده كه فرمود: «هفتادهزار نفر از افراد راستین و خالص از اهل كوفه به حمایت امام عصر (عج) برمی‌خیزند.[15]

 

مملکت امام زمان:

وصي پيامبر(ص)- بلاشك مرتبه اولي ومطلقش امير المومنين (ع) است و پس از او 11 نفرائمه ديگر.

به پيامبران ديگر توصيه كرديم كه اقامه دين كنند. پيامبر دين را آورد و چند ماه قبل از رحلتش در غدير خم دين را كامل كرد امااين دين جهاني نشد و عرضه نشد. پيامبر دستورخداوند را آورد. اما از آن به بعد ولايتي مي شود يعني بايد كار انجام داد. رسول فقط بشارت مي دهد و مي ترساند (انذار و ابشار) رسول يحيي الموتي نيست. اما ولي هست. يعني خداوند به هر كسي اين ولايت راواگذار مي كند، زنده مي كند وبر هر چيز تواناست (علي كل شيء قدير) در حالي كه رسول اين طور نيست .ولي مطلق خدااميرالمومنين است . نتيجه وحي ، جانشين پيامبر است و جانشين پيامبر حقش ضايع مي شود. بعد از او نيز حق وصاياي بعدي ضايع شد. تا آخرين نفري كه خدا قرار داده.مطابق سنت خداوندوفطرت مردم بايد 12 ولي بعداز پيامبراكرم(ص) باشد .

دوازدهمين نفر چند سالي در غيبت صغري با مردم ارتباط داشت اما مشكل مردم اساسي بود «ا…العزيز الحكيم»

 وحي عزتمند يعني همين كه وقتي مردم راه هدايت را گم كردند و فاصله گرفتند، حكمت ايجاب مي كند، كه اين ولي را بقيه ا… قرار دهد و ذخيره كند وگر نه هدايت از هم مي پاشيد ودنيا تمام مي شدو قيامت مي شد. اينجا رحمت خداوند واقع مي شود( ان ا… هوالغفورالرحيم).

 پس وحي( دين كامل) كه قراراست توسط ولي خدا و جانشين پيامبر(ص) جاري شود، همه حساب وكتابها در آن رعايت شده است: حمكت، عزت، رحمت و….. بالاتر از همه است (ان الدين عندا…الاسلام) و يا ( يظهره علي الدين كله) يعني صفت علي بودن خدا دروحي خدا. در ولي خدا هم هست . اميرالمومنين (ع) بطور اتفاقي نامش علي نيست. بايد اسمش علي باشد. خودش هم علي است. اسم و صفتش يكي است. وحدتي وراي فهم ما وجود دارد.

 پس حكمت وعزت حكم مي كند كه دوازدهمين وصي كه آخرين چراغ و ركن هدايت است فعلاً مخفي بماند تا موقعي كه درك ولايت بوجود آيد. اين غيبت بنا به حكمت خدا اتفاق مي افتتد اما عزتمند است. فراري نيست،  فراري بودنش از ظلم و تاريكي هست. از آلوده شدن هست اما از ترس نيست. ترس از، از دست رفتن دين خدا هست اما ترس از كشته شدن نيست. او پرچمدار جهاد وشهادت است. امام حسين علیه السلام اين را ساليان قبل ثابت كرده و امام زمان هم همينطور است. او مرد مبارزه وجنگ با فساد است.

امير المومنين (ع) مجبور شد25سال شرايط را بخاطر ترس از، از دست رفتن دين خدا تحمل كند. سكوت محض نبودـ ايشان كمك هم مي كرد و كار انجام مي داد اما دخالت در امور نمي كرد چون مردم ولايت را قبول نكردند.

خداوند متعال ولايت را تكويناً وتشريعاً قرار داده و كسي نمي تواند آن را به هم بزند. كسي كه در مقابلش قرار مي گيرد ياحرامزاده است و يا حرامزاده بدنيا خواهد آورد یعنی بر اثر بهره بردن از حرام – خوردن، دیدن، شنیدن و هر حرام دیگر - چون در تكوين و خلقت، اينها موثر است اگر اينها قبول مي كردند، الان ما در بهشت  بوديم. حالا بايد صبر كنيم تا دوازدهمين وصي بيايد و كار را يكسره كند. اگر 313 نفر خالص باشند، امام زمان ( صاحب ولايت كليه) ظهور ميكند. در اينجاست كه اصل اصيل ولايت مطلقه فقيه، مصداق پيدا  مي كند.

 امام راحل ( ره ) با طرح اين اصل، بعد از صدها سال، ولايت پذير جمع مي كند. اين ولايت مطلقه است اما فقيه است. بنابر ديكتاتوري نيست فقه، يعني قانونمندي نقطه مقابل ديكتاتوري،

امام خميني(ره) مي فرمايد ولايت ولي فقيه عين ولايت رسول ا… است. عین ولايت اميرالمومنين است.

بخاطر همين امام مي فرمودند اين مملكت، مملكت امام زمان است و جنگ و صلح آن بر اساس نظر امام زمان است.

پس عقب نشيني، شكست، ضعف و هر مشكلي بعد از رحلت پيامبر بوجود آمد، بخاطر نفهمي مردم بود. (البته غيراز مشركين و كفار) اما مردم هم غفلت كردند. تا جايي كه از ولي فاصله گرفتند. ولی حضور داشت اما ولايتش – ولایت تشریعی -  موثر نبود. كما اينكه بعد از 25 سال كه ولایت تشریعی علي علیه السلام را مي خواهند فقط 4 سال و چند ماه طول مي كشد كه بيشترش هم به جنگ گذشت. جنگهاي سختي كه در عرض چند روز هزاران نفر كشته مي شدند. بعد هم با نامردي و ترور به شهادت رساندن ایشان؛

 

اصحاب و یاران خاص آن حضرت حدود 313 نفر

بنابر نقل روایات اصحاب و یاران خاص آن حضرت حدود 313 نفر به تعداد یاران رسول خدا(ص) در غزوه بدر خواهد بود که تعداد آنان از شهرهای مختلف مشخص است.
مرحوم سید محسن امین در کتاب گرانسنگ اعیان الشیعه از هشتاد و چند شهر و دیار نام می‌برد که این عده (سیصد و سیزده تن) از آن شهرها بر می‌خیزند. بدینسان یاران حضرت از شهرها وملیت­ها و کشورهای مختلف هستند
از جمله آن ها قم، کوفه، طالقان، گرگان، طبرستان، طرابلس، بیروت، دمشق، ری(تهران)، فلسطین، قزوین، شیراز، دیلمان، بصره، اهواز و کرمان است.
این­ها همدیگر را نمی‌شناسند و بدون این که با هم وعده ای گذاشته باشند، در موعد مقرر جمع می‌شوند «یجتمعون مِن أقاصی الأرض علی غیر میعاد لا یعرف بعضُهم بعضاً».(1)
برخی در مورد کشور وشهر های یارارن امام زمان را این گونه نوشته‌اند:


24 نفر از طالقان، 18 نفر از قم، 14 نفر از کوفه، 12 نفر از هرات، 12 نفر از مرو، 3 نفر از سجستان،
3 نفر از رقه، (نزدیک مرز سوریه و ترکیه)، 12 نفر از جرجان، 9 نفر از بیروت، 8 نفر از مدائن، 8 نفر از نیشابور، 3 نفر از بصره، 3 نفر از خابور (نزدیک مرز عراق و سوریه در استان حسکه و دیرزور)، 7 نفر از ری (تهران) 7 نفر از طبرستان (مازندران )، 6 نفر از یمن، 5 نفر از طوس (مشهد)، 3 نفر از دمشق، 2 نفر از مدینه منوره، 5 نفر از تفلیس، 4 نفر از همدان، 4 نفر از دیلم، 4 نفر از زنجان، 4 نفر از فسطاط (در کشور عراق )، 2 نفر از سبزوار و بقیه از سایر شهرها و مناطق خواهند بود.


اصبغ بن نباته ـ از یاران حضرت امیر (ع) ـ می گوید:
«امیرالمومنین علی (ع) ضمن ایراد خطبه ای، به ذکر مهدی و یاران او پرداخت؛ ابوخالد حلبی عرض کرد: یا امیرالمومنین! مهدی را برای ما توصیف کن! حضرت علی (ع) فرمود: آگاه باشید! او شبیه ترین مردم ـ از نظر صورت و سیرت ـ به رسول خدا (ص) می باشد
بعد فرمود: آیا می خواهید شما را بر یاران او و تعدادشان آگاه کنم؟ عرض کردم: بله یا امیرالمومنین؛‌حضرت فرمود:
از پیامبر خدا شنیدم که فرمود: اولین آنها از بصره و آخرین آنها از یمامه است.


و علی (ع) شروع کرد به شمردن یاران مهدی و فرمود:
از بصره دو نفر؛ از اصفهان چهار نفر؛‌از قم ده نفر؛ از زوراء (تهران -بغداد) ده نفر؛ از اهواز، آمل، دامغان، ساوه، بروجرد،‌مراغه، خوی، کازرون، اردبیل و ابهر هر کدام یک نفر؛ از سلماس و همدان و شیراز و واسط آبادان و حلب، هر کدام سه نفر و ... » (الملاحم و الفتن، ص 145 - 150)

ایرانیان قبل و حین ظهور
با توجه به روایات می‌توان شرایط ایران را تا حدودی این گونه ترسیم کرد: «دانش و معارف دین اسلام و مکتب تشیع، از ایران و قم، به جهانیان صادر می‌شود. لذا موقعیت علمی ایران ممتاز است و اصلی ترین مرکز دین اهل بیت(ع) خواهد بود. در روایتی از وجود مقدس امام صادق(ع) نقل شده است: «به زودی، کوفه، از مؤمنان خالی می‌گردد و دانش مانند ماری که در سوراخش پنهان می‌شود، از آن شهر رخت برمی‌بندد؛ سپس علم ظاهر می‌شود در شهری به نام قم؛ آن شهر معدن علم و فضل می‌گردد(و از آنجا به سایر شهر‌ها پخش می‌شود) به گونه‌ای که باقی نمی‌ماند در زمین جاهلی نسبت به دین، حتی زنان در خانه‌ها. این قضیه نزدیک ظهور قائم(ع) واقع می‌شود ... علم، از قم به سایر شهر‌ها در شرق و غرب پخش می‌شود و حجت بر جهانیان تمام می‌شود به گونه‌ای که در تمام زمین، فردی پیدا نمی‌شود که دین و علم به او نرسیده باشد. بعد از آن قائم، قیام می‌کند و سبب انتقام خدا و غضب او بر بندگان(ظالم و معاند) می‌شود؛ زیرا، خداوند انتقام (و عذاب) بر بندگان روا نمی‌دارد، مگر وقتی که حجت را انکار کنند»؛ (بحار الانوار، ج 57و60، ص213).
خیزش و جنبشی بزرگ برای دعوت مردم به طرف دین، در ایران روی می‌دهد. از امام کاظم(ع) نقل شده است: «مردی از اهل قم، مردم را به سوی حق دعوت می‌کند. گروهی، دور او اجتماع می‌کنند که مانند پاره‌های آهن‌اند و باد‌های تند(حوادث) نمی‌تواند آنها را از جای برکند. از جنگ خسته نمی‌شوند و کناره‌گیری نمی‌کنند و بر خدا توکل می‌کنند. سر انجام، پیروزی برای متقین و پرهیزکاران است».(بحار، ج60، ص216، ح37).
گویا این حرکت، همان حرکتی است که از امام باقر(ع) نقل شده است: «گویا می‌بینم گروهی از مشرق زمین خروج می‌کنند و طالب حق هستند، اما به آنان پاسخ داده نمی‌شود. مجدداً برخواسته‌ی خود تاکید می‌کنند ولی جواب نمی‌شنوند. پس چون چنین دیدند، شمشیر‌ها را به دوش می‌کشند، در مقابل دشمن می‌ایستند تا حق به آنها داده می‌شود، اما این بار قبول نمی‌کنند بلکه قیام می‌کنند و نمی‌دهند آن را (پرچم قیام را) مگر به صاحب شما(امام زمان(ع))».(بحار الانوار، ج52، ص243، ح116).
خروج سید حسنی و خراسانی که در روایات به آنها اشاره شده است را می‌توان در این باره دانست. بنابراین، موقعیت اجتماعی آن روز ایران حرکت به سوی حق طلبی و دعوت به آمادگی برای ظهور است.در بستر این جامعه نیز یاران حضرت شکل می‌گیرند. در حدیثی از امام صادق(ع) نقل شده است: «قم را قم نامیدند، چون اهل او، اجتماع می‌کنند با قائم آل محمد(ص) و با او قیام می‌کنند و او را یاری می‌کنند».(بحار الانوار، ج 57و 60، ص216، ح38).
در روایاتی که به نام یاران و شهر‌ها اشاره دارد، شهر‌های متعددی از ایران ذکر شده است. خلاصه آن که ایران، مرکز صدور دین و معارف اهل بیت است و زمینه‌سازی برای ظهور می‌کند.
در برخی از روایات اهل بیت(ع) به حضور فعال عجم در سپاه و ارتش مخصوص امام مهدی(ع) اشاره شده است. البته مقصود از عجم ملت‌های غیر عرب است، ولی به احتمال زیاد بیشترین مصداق آن در عصر ظهور، ایرانیان خواهند بود به ویژه که مرکز شیعه در ایران است.مجموعه روایات وارده در مورد ایرانیان نشان می‌دهد که این گروه، زمینه‌سازان حکومت حضرت مهدی(ع)در جهان هستند و بیشترین تأثیر را در روند استقرار حکومت آن خورشید عالم‌تاب دارند. به هر حای کلیه منابع روایى شیعه و سنى، پیرامون حضرت مهدى، علیه‌‌السلام، اتفاق نظر دارند که آن بزرگوار بعد از نهضتى مقدماتى که برایش به وجود مى‌‌آید، ظهور مى‌‌کند... و یاران درفشهایى سیاه، ایرانى‌‌اند که زمینه‌‌ساز حکومت آن حضرت و آماده‌‌کننده مقدمات فرمانروایى وى مى‌‌شوند. در این روایات، اتفاق است که دو شخصیت وعده داده شده، سید خراسانى و یا هاشمى خراسانى و یاور او شعیب بن صالح هر دو ایرانى هستند... مى‌‌توان، نقش ایرانیان زمینه ساز را با توجه به پیشامدها و حوادثى که ذکر آنها در اخبار آمده است نیز، به چهار مرحله تقسیم نمود:

مرحله اول: از آغاز نهضت توسط مردى از قم تا ورودشان در جنگ.

مرحله دوم: داخل شدن در جنگى طولانى، تا اینکه خواسته‌‌هاى خویش را بر دشمن تحمیل کنند.

مرحله سوم: رد کردن خواسته‌‌هاى نخستین خود که اعلام کرده بودند و به پا داشتن قیام همه جانبه آنان.

مرحله چهارم: سپردن پرچم اسلام به دست تواناى حضرت مهدى، علیه‌‌السلام، و شرکت جستن آنها در نهضت مقدس آن حضرت.

در برخى از روایات، آمده است که ظاهر شدن خراسانى و شعیب در اثناى جنگ ایرانیان به وقوع مى‌‌پیوندد، به گونه‌‌اى که آنها با توجه به طولانى شدن نبردشان با دشمن، خودشان سید خراسانى را به عنوان سرپرستى امور اجتماعى و سیاسى خود برمى‌‌گزینند گرچه وى از پذیرفتن این منصب خرسند نیست، اما آنها او را سرپرست‌‌خود قرار مى‌‌دهند، سپس سید خراسانى، شعیب بن صالح را به فرماندهى نیروهاى مسلح خویش برمى‌‌گزیند.در تعدادى از روایات، زمان آخرین مرحله زمینه سازى آنان که متصل به ظهور حضرت مهدى، علیه‌‌السلام، است مشخص گردیده که شش سال خواهد بود.

 بیشترین یار امام زمان (عج) در زمان ظهور از کدام کشور است؟
 

 یاران امام عصر به چند گروه تقسیم می‌شوند، ۱. یارانی که حضرت مهدی علیه‌السلام نهضت خود را با آنان آغاز می‌کند؛ ۲. یارانی که به برکت قدوم بقیه الله علیه ‌السلام از قبرها برمی‌خیزند؛ ۳. یارانی که ...

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، پورتال جامع مهدویت در بخش مخزن پرسش و پاسخ خود به برخی از سؤالات پیرامون «ویژگی های یاران امام موعود» پاسخ داده است که سؤالات و جواب ها در شماره های مختلف تقدیم نگاه شما مهدی یاوران خواهد شد.

- سؤال:

در مورد تعداد یاران امام زمان(عج) و محل سکونت آنها چه روایاتی نقل شده است؟

- پاسخ:

یاران امام عصر به چند گروه تقسیم می‌شوند،

1. یارانی که حضرت مهدی علیه‌السلام نهضت خود را با آنان آغاز می‌کند؛

2. یارانی که به برکت قدوم بقیه الله علیه ‌السلام از قبرها برمی‌خیزند؛

3. یارانی که همراه حضرت عیسی علیه‌ السلام از آسمان فرود می‌آیند.

گروه اول 313 نفر هستند. روایات، در مورد محل سکونت این گروه و تعداد افرادی که از هر منطقه به یاری امام زمان می‌آیند، چند دسته‌اند.

 

امام صادق علیه‌السلام به تقاضای ابوبصیر، محل سکونت یاران امام موعود و تعداد آنها از هر منطقه را بدین شرح بیان فرمود:

1. اسوان، 1 نفر؛                                                         

2. اصحاب کهف،7 نفر؛                                                   

3. اصطخر، 2 نفر؛

4. اهواز، 2 نفر؛

5. باغه، 1 نفر؛

6. بافاد، 1 نفر؛

7. بدا، 1 نفر؛  

8. بدو، 1 نفر؛  

9. برید،2 نفر؛  

10.بصره، 3 نفر؛

11. بلبیس، 1 نفر؛

12. بیرم، 1 نفر؛

13. بیروت، 9 نفر؛

14. جابروان، 3 نفر؛

15. جبل غرر، 8 نفر؛

16. جرجان، 16 نفر؛

17. جوقان، 1 نفر؛

18. حار، 1 نفر؛

19. حران، 1 نفر؛

20. حلب، 3 نفر؛

21. حلوان، 2 نفر؛

22. حیوان، 1 نفر؛

23. خلاط، 1 نفر؛

24. خیبر، 1 نفر؛

25. دلیله، 1 نفر؛

26. دمیاط، 1 نفر؛

27. دیلم، 4 نفر؛

28. رافقه، 2 نفر؛

29. رقه، 3 نفر؛

30. ری، 3 نفر؛

31. ری، 1 نفر؛

32. سجستان، 3 نفر؛

33. سلیمه، 5 نفر؛

۳۴. سمند، ۴ نفر؛

۳۵. سنجار، ۴ نفر؛

۳۶. سیمسیاط، ۱ نفر؛

۳۷. سیراف (شیراز)، ۱ نفر؛

۳۸. صامغان، ۲ نفر؛

۳۹. صنعاء، ۲ نفر؛

۴۰. صیدائیل، ۱ نفر؛

۴۱. طازبند شرقی، ۱ نفر؛

۴۲. طالقان، ۲۴ نفر؛

۴۳. طالقان،1 نفر؛

44. طبرستان، 9 نفر؛

45. طبریه، 1 نفر؛

۴۶. طرابلس، ۲ نفر؛

۴۷. طوس، ۵ نفر؛

۴۸. طهر، ۱ نفر؛

۴۹. عبثه، ا نفر؛

۵۰. عکبرا، ۱ نفر؛

۵۱. فرغانه، ا نفر؛

۵۲. فسطاط، ۴ نفر؛

۵۳. قابس، ۱ نفر؛

۵۴. قارب، ۱ نفر؛

۵۵. قرمس، ۲ نفر؛

۵۶. قریات، ۲ نفر؛

۵۷. قزوین، ۲ نفر؛

۵۸. قلزم: ۲ نفر؛

۵۹. قم، ۱۸ نفر؛

۶۰. قیروان، ۲ نفر؛

۶۱. کوثا، ۱ نفر؛

۶۲. کور کرمان، ۳ نفر؛

63. کوفه، 14 نفر؛

64. مداین، 8 نفر؛

65. مدینه، 2 نفر؛

66. مرورود، 2 نفر؛

67. مرو،12 نفر؛

68. مولیان، 2 نفر؛

69. نسوی، ۱ نفر؛

70. نصیبین، 1 نفر؛

71. نیشابور، 18 نفر؛

72. وادی‌القری، 1 نفر؛

73. وشیج، 4 نفر؛

۷۴. هرات، ۱۲ نفر؛

۷۵. همدان، ۴ نفر؛

۷۶. پناهندگان به روم، ۱۱ نفر؛

۷۷. مفقود در سلاهط؛ ۱ نفر؛

۷۸. المتخلی بصیقیلیه، ۱ نفر؛

۷۹. فراری از قبیله خود، ۱ نفر؛

۸۰. فراریان به سروانیه، ۲ نفر؛

۸۱. گردشگر به دنبال حق از یخشب، ۱ نفر؛

۸۲. مسافران عانه به انطاکیه، ۲ تاجر و ۱ غلام؛

۸۳. المحتج بکتاب الله علی الناصب از سرخس، ۱ نفر؛

84. واردشوندگان سراندیب، 2 نفر. [دلایل‌الامامة، طبری، ص۳۰۷]

همچنین در برخی روایات، نام این شهرها نیز آمده است: صاغان، قرغانه، شام، ترمذ، موعود، ترقعه، دمشق، فلسطین، بعلبک، نوغان، حائر، نور، قالیقا، بروجرد، رها، مراغه، فالس، قبه، تربده، خبوان، طهی، ارم وسردانه.[دلایل‌الامامة، طبری، ص۳۰۷]

البته باید به این نکات توجه شود:

۱. تعداد یاران آن حضرت در برخی روایات، با تعدادی که ذکر شد، تفاوت دارد. مثلاً در روایت دیگر آمده است که از ری یک نفر به کمک امام می‌آید و یا در روایت دیگری این تعداد 7 نفر ذکر شده است.[دلایل‌الامامة، طبری، ص۳۰۷]

۲. در برخی از روایات، نام برخی از شهرها تکرار شده است؛ مانند طالقان و شهر ری در روایت بالا.[دلایل‌الامامة، طبری، ص۳۰۷]

۳. در برخی از روایات، به نام‌های متشابه برخی شهرها پرداخته است که ممکن است یک شهر باشند، مانند قرغانه و فرغانه[ بشارةالاسلام، سید مصطفی حیدر، ص209.]  صامغان[دلائل‌الامامه، طبری، ص307] و صاغان[بشارةالاسلام، سید مصطفی حیدر، ص309].

۴. در برخی روایات، تعداد افراد ذکرشده، کمتر از 313 نفر است.

۵. شهرهایی که ذکر شده‌اند، محل سکونت یاران امام موعود در زمان ظهور آن حضرت می‌باشد؛ بنابراین ممکن است آنان اهل شهرهای یاد شده نباشند و فقط در زمان ظهور امام مهدی علیه‌السلام ساکن آن شهر باشند .

۶. امام صادق علیه ‌السلام به ابوبصیر فرمود: «همه یاران مهدی جزو نجبا، قضات، فقهای دین و حکام هستند».

9. نام بسیاری از شهرهای ایران در بین نام‌ها وجود دارد که در حدود سی شهر می‌باشد.

10. با مقایسه بین شهرهای یادشده و تعداد افرادی که از آن مناطق به یاری امام زمان می‌آیند، معلوم می‌شود بسیاری از یاران آن حضرت را ایرانیان تشکیل می‌دهند.

١١. در بعضی موارد نام فرد ذکر نشده، مثلاً فرموده: مردی از سرخس.

١٢. بنابر قواعد علم حدیث همه این روایات قابل اعتماد نیستند و نمی‌توان گفت به ‌طور حتم اسامی مذکور در روایات، یاران امام هستند. بنابراین، مشخصات دقیق اصحاب امام به طور قطع در دست نیست، مگر بعضی از اصحاب پیامبر و امیرالمؤمنین که نام آنها ذکر شده است.

 

وظیفه ما چیست؟

- وقتی امام(علیه‌السلام) قیام کردند، شش ماه طول کشید، ولی مردم از خواب بیدار نشدند، از رجب شروع می‌شود تا محرم، قیام امام زمان(علیه‌السلام) هم همین طور است، ولی حالا چه کسی از خواب بیدار شود، ما تلاش می‌کنیم که جزء آنهایی باشیم که یا خواب نرویم یا از خواب بیدار شویم، وگرنه چه فایده‌ای دارد برای امامی که شهید شده توی سر خودت بزنی، وقتی فایده دارد که به امام زنده‌ وصلش کنیم، اگر آن بلا را بر سر آن امام(علیه‌السلام) آوردند من نمی‌گذارم تا زمانی که زنده‌ام، آن بلا را برسر این امام(علیه‌السلام) بیاورند، من شاید جزء یارهای اصلی و درجه یک و جزء آن 313 نفر نباشم، اما آنقدری که نگذارم حلال خدا، حرام شود، می‌توانم انجام بدهم، خودم را که می‌توانم حفظ کنم، معلوم است چه چیزی حلال، چه چیزی حرام، نمی‌دانم، می‌پرسم، یار امام زمان(علیه‌السلام) یعنی این، امام(علیه‌السلام) به خود تو نیاز دارد، به دل تو، به ایمان تو، به سلامتی تو، به طهارت تو، نیاز دارد، این‌ها را حفظ کن، هرجوری که می‌توانی، شروعش هم با خوراک است، خانم‌ها توی این قضیه خیلی مؤثرتر هستند، نگویید برو آقا ارزان‌تر را بخر، این مارکی که تلویزیون می‌گوید بخر، بگو برو حلال بخر، مسئولیت خانم‌ها خیلی سنگین‌تر است، و اثر کارشان هم خیلی بیشتر است، و مقام‌شان هم خیلی بالاتر است، به سروصدا نیست، این شیطان که می‌خواهد زن‌ها را بیاورد وسط خیابان، بگوید این زن‌ها مثلاً مهم‌اند، نیازی نیست، توی همان خانه می‌تواند کل جهان را روی انگشتش بچرخاند، امام خمینی(ره) را چه کسی درست کرده، مادرش، همه ائمه را، مادرشان، مادر خیلی مهم است، مراقب باشید هیچ جور حرامی وارد خانه‌تان نشود، مهم‌تر خوراکی بعد از آن هرچیز دیگری، اجازه ندهید ماهواره توی خانه‌ات بیاید، نگذارید هر فیلمی وارد خانه‌ات شود.

پی نوشت:
[1] . تفسير برهان، ج2، ص 288 ـ اثباة الهداة، ج7، ص 100.
[2] . در زمان گذشته، نجف شهر مستقلي نبوده و به عنوان قسمتي از شهر كوفه محسوب مي‌شده است.
[3] . بحار، ج52، ص343.
[4] . بحار، ج 52، ص 306.
[5] . اعيان الشيعه، ط جديد، ج2، ص 84.
[6] . بحار، ج52، ص 326.
[7] . نور الثّقلين، ج1، ص 139.
[8] . اثباة الهداة، ج 7، ص 176.
[9] . همان مدرك، ص 92.
[10] . بحار، ج52، ص 316.
[11] . اثباة الهداة، ج7، ص113 ـ اعيان الشّيعه،ط جديد، ج2، ص 82.
[12] . بحار،ج52، ص 233 ـ اعيان الشّيعه، ط جديد،ج2،ص 84.
[13] . اثباة الهداة، ج7، ص 150 و 171.
[14] . المجالس السنيّه (سيّد محسن جبل عاملي)، ج5 ، ص 711 و 723 و 724

 

منابع:

https://www.hawzahnews.com/news/480826/%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D8%AC-%D8%AF%D8%B1-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

https://www.porseman.com/article/%C2%AB-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%8A%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D9%87%D8%AF%D9%8A(%D8%B9%D8%AC)-%D8%A7%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%8A-%D8%A7%D9%86%D8%AF%C2%BB-%D8%A2%D9%8A%D8%A7-%D8%A7%D9%8A%D9%86-%D8%AD%D8%AF%D9%8A%D8%AB-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%D9%8A%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%9F-%DA%86%D8%B1%D8%A7%D8%9F/

https://www.pasokh.org/fa/Article/View/1013/313

http://askdin.com/thread/%D9%83%D8%AC%D8%A7%D9%8A%D9%86%D8%AF-313-%D9%8A%D8%A7%D8%B1-%D9%88%D9%81%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1

http://tazohoor.ir/index.php/2015-05-05-01-54-31/37-2015-05-05-01-53-37/2001-1213

http://tazohoor.ir/index.php/2015-05-05-01-54-31/37-2015-05-05-01-53-37/278-002

دوشنبه 19 اردیبهشت 1401  12:21 PM
تشکرات از این پست
mansoor67
mansoor67
mansoor67
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 3558
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:313 نفر یاران امام زمان(عج)

چون بهاران حجت حق خواه تاگردم مرید 

دست این افتاد گیر و مژده ای بهــــر نوید 

خواه از حق از غلام مانت شوم روز قیام

العحل آفا بیا چشم انتظارم   چـــون سعید 

فی البئاهه : مصور مقدم 1401/2/19

دوشنبه 19 اردیبهشت 1401  5:43 PM
تشکرات از این پست
hosinsaeidi
hosinsaeidi
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : بهمن 1394 
تعداد پست ها : 21086
محل سکونت : کرمانشاه

پاسخ به:313 نفر یاران امام زمان(عج)

راز عدد 313 یار حضرت مهدی (عج) چیست ؟

در روایات آمده که برای ظهور حضرت زمین باید پر از ظلو جور باشد اما معنای آن این نیست که پر شدن جهان از ظلم، علت ظهور باشد، بلکه می‌فرماید: هنگام ظهور وضع جهان چنین خواهد بود.

 

معارف عمیق مهدویت ضامن سلامت و سعادت جامعه و فرد فرد انسان‌هاست، اعتقاد به بشارت‌های پیامبران گذشته و ائمه دین(ع) افراد با انگیزه و پرتوانی را در جامعه می‌تواند پرورش دهد، باور به حضور امامی ناظر بر اعمال، از جنبه فردی موجب پاک نگاه داشتن روح و پیراستن اعمال از زشتی‌هاست و از جنبه اجتماعی باعث هم‌دلی مؤمنان و ایستادگی در برابر ظالمان می‌شود، کارکرد وسیع و عمیق آموزه‌های مهدوی، جذابیت خاص موضوع را نشان می‌دهد، به همین دلیل، قشرهای مختلف جامعه پرسش‌های بسیاری در این موضوع دارند که لزوم پاسخگویی صحیح به آن‌ها از راهی مطمئن بر کسی پوشیده نیست.

پژوهشکده مهدویت در کتاب «مهدویت، پرسش‌ها و پاسخ‌ها» به برخی از شبهات این گونه پاسخ می‌دهد:

در چه شرایطی می‌توان انتظار ظهور داشت؟

-امام زمان(عج) آمدنی است یا آوردنی؟ چرا امام زمان(عج) ظهور نمی‌کند؟

باید توجه داشت که اصل ظهور و آمدن امام مهدی(عج) و پر کردن زمین از عدل و داد، از وعده‌های الهی است و خداوند هرگز بر خلاف وعده‌اش عمل نمی‌کند،

بنابراین ظهور حتماً اتفاق خواهد افتاد، چیزی نمی‌تواند مانع شود؛ پس تا این حد را نمی‌توان آمدنی دانست و کسی نمی‌‌تواند آن را تغییر دهد.

اما اینکه امام زمان(عج) چه وقت ظهور می‌کند، زود یا دیر، ...

چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401  12:36 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها