0

پنهان نگاه داشتن امام مهدی علیه السلام

 
aftabm
aftabm
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1392 
تعداد پست ها : 15386
محل سکونت : اصفهان

پنهان نگاه داشتن امام مهدی علیه السلام

⁉️سؤال:

 

پنهان نگاه داشتن امام مهدی علیه السلام از سوي امام حسن عسکری عليه السلام ، چگونه با وجوب معرفت امام سازگار است؟

✅پاسخ:

 

در پاسخ به سوال، توجه به نکات زیر ضروری است:

 

   الف) لزوم معرفت امام

1. يکي از مهمترین وظایف مسلمانان، شناخت و معرفت امام است که پس از معرفت خدا و

 پیامبرصلی الله علیه و اله در بالاترین درجه اهمیت قرار دارد؛ به گونه‌ای که بر اساس متون دینی

 شاه کلید رهایی از زندان جهالت و رسیدن به وادی سعادت، در گرو چنین معرفتی است.

«وَ أَدْنَى مَا یَكُونُ بِهِ الْعَبْدُ ضَالًّا أَنْ لَایَعْرِفَ حُجَّةَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ شَاهِدَهُ عَلَى خلقه الَّذِی أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِطَاعَتِهِ وَ فَرَضَ وَلَایَتَهُ؛ کمترین چیزی که [بنده‏ خدا] به واسطه‏ آن گمراه می‏شود، این است که حجت خدا را نشناسد و به شاهد حق تعالی بر بندگانش آشنا نباشد؛ کسي که خداوند به اطاعت او فرمان داده و دوستی وی را واجب کرده است».1

روایات فراوانی بر ضرورت معرفت داشتن به امام تاکید دارند؛ چرا که ائمه علیهم السلام در سعادت و هدایت مردم، نقش محوری دارند،برای شناخت خداوند ابواب الهی‌اند و آمده‌اند تا انسان‌ها را به وادی توحید برسانند.

امیر المومنین علیه السلام می فرماید«....فَلا یَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلاّ مَنْ عَرَفَنا وَ عَرَفْناهُ وَ لایَدْخُلُ النّارَ إِلاّ مَنْ أَنْکَرَنا وَ أَنْکَرْناهُ. إِنَّ اللّهَ تَبارَکَ وَ تَعالی لَوْ شاءَ لَعَرَّفَ الْعِبادَ نَفْسَهُ وَلکِنْ جَعَلَنا أَبْوابَهُ وَ صِراطَهُ2 وَ سَبِیلَهُ وَ الْوَجْهَ الَّذِی یُؤْتی مِنْهُ، فَمَنْ عَدَلَ عَنْ وِلایَتِنا أَوْ فَضَّلَ عَلَیْنا غَیْرَنا، فَإِنَّهُمْ عَلَی الصِّراطِ لَناکِبُونَ.... ؛ پس به بهشت نمي‌رود، مگر کسی که ما را بشناسد و ما هم او را بشناسیم و به دوزخ نمي‌رود، مگر کسی که ما را انکار کند و ما نیز او را از خود ندانیم. اگر خداوند تبارک و تعالی می‌خواست، خودش را [مستقیم] به مردم می‌شناساند؛ ولی ما را درهای خود، صراط خود، راه خود و مسیری که از آن داخل شوند، قرار داد؛ پس هر کس از ولایت ما سرپیچی کند یا دیگری را بر ما ترجیح دهد، از راه درست (صراط)، سخت منحرف شده است».3

واضح است که ورود به بهشت در گرو پیروی از شریعت پیامبر صلي الله عليه وآله است و کسی می‌تواند به شریعت پیامبر عمل کند که آن را بشناسد و شناخت شریعت و عمل به آن تنها از راه شناخت حافظان و برپادارندگان آن امکان پذیر است که همان امامان معصوم هستند.

اهمیت این مطلب تا آن جاست که اگر شخصی بدون معرفت به امام زمان خویش از دنیا برود، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است؛« من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة»4؛ بنابراین راه رسیدن به سعادت، تنها با معرفت به امام ميسر می‌شود.

ب)چیستی معرفت

علم و معرفت از امور بدیهی هستند و تعریف حقیقی ندارند؛ لکن واژه «علم» به معنای ادراک و دانستن چیزی است؛ اما «معرفت» اخص از علم است. راغب اصفهانی در این باره

 می‌نویسد: «درک و فهم چیزی از روی تفکر و تدبر در آثارش را معرفت گویند.»5 به همين دليل می‌گویند: فلان شخص به خدا «معرفت» دارد و نمی‌گویند به خدا «علم» دارد؛ زيرا انسان احاطه به خداوند و شناخت کلي از او ندارد و فقط خداست که علم کامل به خویش دارد؛ پس «معرفت» انسان به خدا با تفکر در آثار او به دست مي‌آيد.

«معرفت به امام» که در متون دینی به آن سفارش شده است، به معنای شناخت ویژگی‌های امام، جایگاه او در جهان هستی ودرک حق امام بر مأموم است که مراحل و ارکان مختلفی نیز برای آن ذکر کرده‌اند. از جمله اعتقاد و معرفت به:

1) واجب الاطاعه بودن امام؛

2) گواه بودن امام؛

3) باب الله و سبيل الله بودن امام؛

4) جايگاه علم الهي امام؛

5) مفسر وحي بودن امام؛

6) رکن توحيد بودن امام؛

7) عصمت امام؛

8) ضرورت دوستي و محبت امام.6

ج)معرفت ملازم دیدن نیست

1. معرفت مستلزم مشاهده یا درک حسی نیست؛ به عبارت دیگر برای معرفت به امام لازم نیست که امام را ببینی و یا کلامش را بشنوی. چه بسا شخصی امام را ببیند؛ اما معرفتي نسبت به امام و جایگاه اونداشته باشد. نمونه‌های تاریخی فراوانی بر این مطلب دلالت می‌کند: کساني مثل ابوجهل، ابن ملجم، شمر و .. که امام را دیده و با او هم کلام شده بوده‌اند؛ اما بهره‌ای از معرفت امام زمانشان نداشتند.

2. شرایط ویژه و خفقان سیاسی حاکم در زمان امام حسن عسکری علیه السلام، ایشان را برآن داشت تا بنا برمصالح کلی عالم و به جهت حفظ جان امام دوازدهم از سوء قصدهای حکومت جور، فرزند خویش را از همان ابتدای تولد از دیگران مخفی نمایند؛ اما در همان حال امام با بیان حقایق و ویژگی‌هاي ایشان اهتمام جدی در معرفت بخشی به مردم، درباره امام دوازدهم داشتند؛ بنابراین پنهان کردن امام مهدی علیه السلام توسط امام عسکری علیه السلام با وجوب معرفت امام منافاتی ندارد و تنها برای حفظ جان ایشان صورت گرفته است.

👇👇👇👇


نتیجه:

 

1.معرفت امام از مسلمات ضروری در نزد شیعیان است.

2. معرفت به معنای شناخت حقیقت و جایگاه امام در جهان هستی است.

3. لازمه معرفت به امام، مواجهه حضوری و دیدن او نیست.

4. گرچه امام حسن عسکری علیه السلام جهت حفظ جان فرزندشان از دست حکام جور، ایشان را مخفی نگه می‌داشتند؛ اما از تمام ظرفیت های موجود برای شناساندن امام به مردم و ایجاد معرفت ایشان بهره می‌بردند.


منبع
http://www.pasokhbesoalat.ir/

🔰 @p_eteghadi  🔰

یک شنبه 30 آبان 1400  11:35 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها