0

میزان فعالیت بدنی مناسب سن فرزندتان

 
saraalighanbari1360
saraalighanbari1360
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1389 
تعداد پست ها : 9829
محل سکونت : fars

میزان فعالیت بدنی مناسب سن فرزندتان

 

میزان فعالیت بدنی مناسب سن فرزندتان

 
میزان فعالیت بدنی فرزند شما بر اساس سنی که دارد، می تواند یکی از دغدغه های اصلی شما باشد. اما میزان فعالیت بدنی مناسب فرزند شما باید چقدر باشد؟

کودکان به چه میزان فعالیت بدنی در روز نیاز دارند؟ 

پاسخ به این سوال بستگی به این دارد که فرزند شما چند ساله است و در طول روز چقدر فعالیت می کند. البته کودکان بین 3 تا 5 سالگی باید 60 دقیقه در روز فعالیت داشته باشند. کودکان در سنین مدرسه و نوجوانی بین 6 تا 17 سالگی باید بیش از این میزان فعالیت کنند. کودک شما همچنین می تواند سطوح فعالیت فیزیکی مختلفی را امتحان کند و شما از طرق مختلفی راه های تمرینی و لذت بخش را برای او فراهم آورید تا فعالیت بدنی داشته باشد.

فعالیت بدنی

سطح فعالیت پیشنهادی برای کودکان سن 3 تا 5 سال

چنانچه در ابتدای این بخش از نمناک عنوان شد، کودکان در سنین پیش از مدرسه باید در طول روز برای رشد بدن حداقل 1 ساعت فعالیت فیزیکی داشته باشند در نتیجه باید آن ها را تشویق کنید که در طول روز بازی کنند.

سطح فعالیت بدنی

میزان فعالیت فیزیکی پیشنهادی برای کودکان و نوجوانان بین سن 6 و 17 سال

همانطور که گفتیم فعالیت این کودکان حداقل باید یک ساعت یا بیشتر باشد. آن ها می توانند ورزش هایی با شدت متوسط هم هر روز انجام دهند. به عنوان مثال ایروبیک. پسر ها فعالیت هایی مثل دو و پرش که استخوان های آن ها را تقویت می کنند را باید تا 3 روز در هفته به انجام برسانند و عضلات خود را بسازند و تقویت کنند. 

نوع ورزش و فعالیت های پیشنهادی کودکان

بهتر است که حداقل سه مورد از فعالیت های زیر، هر هفته جزء برنامه ورزشی کودکان و نوجوانان قرار بگیرد. 

  • ایروبیک : یک ساعت از فعالیت کودک شما باید انجام فعالیت های ایروبیک مثل پیاده روی ، دو یا هر چیزی باشد که ضربان قلب آن ها را تند می کند. همچنین باید آنها را تشویق کنید که فعالیت های ایروبیک را حداقل 3 روز در هفته انجام دهند تا سریع تر نفس بکشند و قلب آن ها تپش بهتری داشته باشد. 
  • تقویت عضلانی : فعالیت های مربوط به تقویت عضلانی مانند کوهنوردی، انجام حرکات قدرتی، حداقل سه روز در هفته بخشی از برنامه روزانه 60 دقیقه ای فعالیت کودک باید باشد. 
  • تقویت استخوان : فعالیت های قدرتی مثل پرش و دو، حداقل 3 روز در هفته، باید بخشی از برنامه ورزشی کودک و نوجوان تان باشد. 

البته همانطور که گفتیم ورزش های بالا برای کودکان و نوجوانان بین 6 الی 17 سال است. 

چگونه بفهمیم فعالیت کودک متوسط است یا شدید؟

دو راه برای فهم این موضوع وجود دارد :مقیاس 0 تا 10 را در نظر بگیرید. نشستن و ساکن بودن ، عدد 0 و بالاترین سطح فعالیت عدد 10 است . فعالیتی که متوسط باشد، در مقیاس پنج یا شش قرار می گیرد. هنگامی که کودک شما فعالیت معمولی با شدت متوسط انجام می دهد ، قلبش تندتر می زند و از حالت استراحت و نشستن ، ضربان قلب بالاتری دارد . هنگامی که فعالیت شدید انجام می دهد ، مقیاس روی عدد 7 یا 8 قرار می گیرد و قلب او سریع تر از حالت طبیعی می زند و سنگین تر از حالت طبیعی نفس می کشد.

راه دوم را می توانید زمانی که کودک شما در حال پیاده رفتن با دوستانش به سمت مدرسه است ، امتحان کنید. او در این پیاده روی در حال انجام فعالیت متوسط ایروبیک است اما هنگامی که در مدرسه است ، می دود، دوستانش را دنبال می کند و احتمالاً در سطح فعالیت شدیدتر قرار می گیرد. 

فعالیت بدنی

منظور از فعالیت های ورزشی متناسب با سن چیست؟ 

بعضی از فعالیت های فیزیکی برای کودکان مناسب تر از نوجوانان هستند . به عنوان مثال کودکان در سنین پایین تر معمولاً با ژیمناستیک و بالا رفتن از درخت و ... می توانند عضلات خود را بهتر تقویت کنند. آن ها معمولاً نیاز به برنامه های قدرتی عضلانی مانند بالا بردن وزنه ندارند اما زمانی که به سن نوجوانی می رسند، می توانند برنامه های استفاده از وزنه را انجام دهند و یا حتی وارد فعالیت هایی مثل فوتبال یا بسکتبال شوند.

فواید ورزش برای کودکان

فعالیت فیزیکی برای سلامت، رشد و بهبود وضعیت کودکان ، چه در زمان حال و چه در زمان آینده بسیار اهمیت دارد: 

  1. تقویت استخوان 
  2. ماهیچه 
  3. قلب 
  4. ریه
  5. تقویت هماهنگی بدن 
  6. تعادل شکل بدن 
  7. انعطاف پذیری
  8. کمک به ثابت نگه داشتن وزن سالم
  9. کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی
  10. سرطان
  11. دیابت نوع دو
  12. فعالیت فیزیکی، همچنین سلامت کودکان را افزایش می دهد. 

فواید ورزش

کودکانی که از لحاظ جسمی فعال هستند، معمولاً ویژگی های زیر را دارند :

  1. اعتماد به نفس بالاتری دارند
  2. حس آرامش در آن ها بیشتر است 
  3. خواب کافی دارند 
  4. تمرکز بیشتری در مدرسه دارند 
  5. با دیگران راحت ارتباط برقرار می کنند و راحت دوست پیدا می کنند و همیشه به دنبال همکاری با دیگران هستند. 

نکته : البته برای کودکان زیر یک سال هم باید سعی کنید در حالی که خواب هستند ، بازی هایی انجام دهید تا آن ها دست و پاهای شان را تکان دهند.

ورزش هایی برای تقویت استخوان و ماهیچه های کودکان و نوجوانان

  1. پیاده روی
  2. دو
  3. پرش 
  4. طناب 
  5. حرکت زیگزاگی 
  6. بازی هایی که داخل زمین انجام می شود ؛ مثل فوتبال اما ملایم
  7. ژیمناستیک 
  8. بشین پاشو 
  9. بسکتبال 
  10. فوتبال 
  11. راگبی 
  12. تنیس
  13. بدمینتون 
  14. هنر های رزمی 
  15. ایروبیک
دوشنبه 3 آبان 1400  1:04 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها