0

پیش از آنکه دیر شود با حمله قلبی آشنا شوید

 
dramirahmadi
dramirahmadi
کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت : تیر 1399 
تعداد پست ها : 172
محل سکونت : تهران

پیش از آنکه دیر شود با حمله قلبی آشنا شوید

دلایل بروز حمله قلبی

دو دلیل عمده برای بروز حمله قلبی وجود دارد. با ما همراه باشید تا از این دلایل برای شما بگوییم:

بیماری عروق کرونر

همانطور که گفته شد، اگر مسیر جریان خون غنی از اکسیژن به طور ناگهانی مسدود شود، قلب نمی‌تواند اکسیژن مورد نیازش را دریافت کند و حمله قلبی رخ می‌دهد. بیشتر حملات قلبی در اثر بیماری عروق کرونر بروز می‌کنند.

بیماری عروق کرونر عارضه‌ای است که در آن ماده مومی شکل به نام پلاک داخل رگ‌های خونی جمع می‌شود. این تجمع پلاک طی سال‌های متمادی ایجاد می‌شود و به قول معروف کار یک شب و دو شب نیست. اگر بخشی از پلاک در رگ‌های کرونر شکسته شود، لخته خونی داخل عروق تشکیل می‌شود. در صورتی که لخته خونی به اندازه‌ای بزرگ شود که جریان خون داخل عروق کرونر را مسدود کند، حمله قلبی دور از انتظار نیست؛ چرا که این شریان‌ها وظیفه رساندن خون غنی از اکسیژن به قلب را دارند.

اسپاسم عروق کرونر

یکی دیگر از دلایل بروز حمله قلبی اسپاسم شدید عروق کرونر است. اسپاسم جریان خون داخل شریان را قطع می‌کند و به همین دلیل عامل بروز حمله قلبی می‌شود. اسپاسم حتی می‌تواند در عروق کرونری مسدود نشده هم رخ دهد. اینکه چه چیزی باعث اسپاسم عروق کرونر می‌شود، کاملاً مشخص نیست. با این حال محققان به نتیجه رسیده اند که موارد زیر می‌توانند احتمال بروز اسپاسم را افزایش دهند:

• مصرف برخی مواد مخدر مانند کوکائین

• استرس یا فشار عاطفی

• قرار گرفتن در معرض سرمای شدید

• سیگار کشیدن

چه عواملی خطر بروز حمله قلبی را افزایش می‌دهند؟

برخی عوامل هستند که خطر احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر و بروز حمله قلبی را بیشتر می‌کنند. بسیاری از این عوامل قابل کنترل هستند اما کنترل دسته‌ای دیگر از عهده شما خارج است.

عوامل قابل کنترل

موارد زیر از مهم‌ترین ریسک فاکتورهای حملات قلبی هستند که شما می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید. این عوامل عبارتند از:

• سیگار کشیدن

• فشار خون زیاد

• کلسترول خون بالا

• اضافه وزن و چاقی

• رژیم غذایی ناسالم (به عنوان مثال، رژیم غذایی سرشار از چربی اشباع، چربی ترانس، کلسترول و سدیم)

• نداشتن فعالیت بدنی روتین

• قند خون بالا به دلیل مقاومت به انسولین یا دیابت

برخی از این عوامل خطر مانند چاقی، فشار خون زیاد و قند خون بالا تمایل دارند با هم و به طور همزمان بروز کنند. به چنین شرایطی سندرم متابولیک گفته می‌شود. فرد مبتلا به سندرم متابولیک نسبت به سایر افراد، دو برابر بیشتر در معرض در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی دارد.

عوامل غیرقابل کنترل

برخی از ریسک فاکتورها هستند که شما نمی‌توانید کنترلی روی آن‌ها داشته باشید. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سن: خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در مردان پس از 45 سالگی و در زنان پس از 55 سالگی (یا بعد از یائسگی) افزایش می‌یابد.

• سابقه خانوادگی: در صورتی که پدر، برادر و بستگان مذکری که با آن‌ها رابطه خونی دارید، قبل از 55 سالگی به بیماری قلبی مبتلا شده باشند، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در شما نسبت به سایر افراد بیشتر است. این مورد درباره بستگان مؤنثی که با آن‌ها رابطه خونی دارید، تا قبل از 65 سالگی صدق می‌کند.

• پره اکلامپسی: این عارضه می‌تواند در دوران بارداری ایجاد شود. دو علامت اصلی پره اکلامپسی افزایش فشار خون و وجود پروتئین اضافی در ادرار است. پره اکلامپسی با افزایش خطر بیماری‌های قلبی، حمله قلبی و فشار خون بالا در ارتباط است.

• عفونت: مطالعات اخیر نشان داده اند که عفونت‌های ریوی و خونی رابطه مستقیمی با ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی دارند.

علائم بروز حمله قلبی

همانطور که در فیلم‌ها و سریال‌ها دیده اید، درد قفسه سینه یکی از علامت‌های بروز حمله قلبی است. درست است که ناراحتی و درد در قفسه سینه شایع‌ترین نشانه حملات قلبی محسوب می‌شود، اما بعضی تحقیقات نشان می‌دهند  که یک سوم افرادی که دچار حمله قلبی شده اند، اصلاً درد قفسه سینه نداشته اند. علائم حمله قلبی در هر فردی متفاوت است. در حملات قلبی خاموش شما ممکن است هیچ علائمی نداشته باشید یا نشانه‌ها آنقدر خفیف باشند که به آن‌ها توجهی نکنید. با این وجود لازم است هرکس با علائم حمله قلبی آشنا باشد تا بتواند در بهترین زمان ممکن است آن را تشخیص دهد. علامت‌های هشداردهنده حمله قلبی شامل موارد زیر است:

• درد یا ناراحتی قفسه سینه (این درد بیشتر در مرکز یا سمت چپ قفسه سینه رخ می‌دهد)

• حالت تهوع

• عرق سرد

• سبکی سر یا سرگیجه

• خستگی غیرمعمول

• تنگی نفس

• درد و ناراحتی در یک یا هر دو بازو، کمر، شانه‌ها، گردن، فک یا قسمت بالای معده

اقدامات پیشگیرانه در برابر حمله قلبی

حتماً شنیده اید که پیشگیری بهتر از درمان است. این جمله برای بیماری‌های قلبی بیشتر صدق می‌کند، چرا که این بیماری‌ها در بسیاری از موارد تهدیدکننده جان شما هستند. پس بهتر است قبل از اینکه به دنبال درمان عوارض ناشی از حمله قلبی باشید، با تغییر برخی از عادات روزانه از بروز این عارضه جلوگیری کنید.

دنبال کردن یک سبک زندگی سالم برای قلب می‌تواند کمک بسزایی به جلوگیری از حملات قلبی کند. این برنامه شامل تحرک بدنی، ترک سیگار، مدیریت استرس و کنترل وزن است. در کنار این موارد داشتن تغذیه سالم و رژیم غذایی مناسب یکی از کلیدی‌ترین اقدامات برای پیشگیری حمله قلبی محسوب می‌شود. ادامه این مقاله را از دست ندهید تا با بایدها و نبایدهای تغذیه سالم برای قلب آشنا شوید.

مواد غذایی مفید

مواد غذایی زیر پایه و اساس یک برنامه غذایی مناسب برای سلامت قلب و پیشگیری از حمله قلبی هستند. پزشک تغذیه می تواند این مواد غذایی را طبق یک رژیم استاندارد در برنامه غذایی شما جای دهد.

• سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ، کلم بروکلی و هویج

• میوه هایی مثل سیب، موز، آووکادو، پرتقال، گلابی، انگور و آلو خشک

• غلات کامل مانند بلغور جو دوسر و نان سبوس‌دار

• غذاهای لبنی فاقد چربی یا کم چرب مانند شیر، پنیر یا ماست

• مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی تن و قزل‌آلا

• گوشت‌های بدون چربی

• تخم مرغ

• آجیل، سویا و حبوبات

• روغن‌های سرشار از چربی‌های اشباع نشده مانند روغن کانولا، ذرت، زیتون، کنجد، آفتابگردان و سویا

مواد غذایی ناسالم

یک برنامه غذایی کارآمد نه تنها مواد غذایی مفید برای سلامت قلب را در خود جای می‌دهد، بلکه برخی از غذاها را برای پیشگیری از حمله قلبی در لیست سیاه قرار می‌دهد. لازم است جلوگیری از بروز حملات قلبی، مصرف مواد قندی، سدیم (نمک)، چربی‌های اشباع‌شده، روغن‌های ترانس و نوشیدنی‌های الکلی را محدود کنید.

سخن آخر

حمله قلبی یک فوریت پزشکی جدی است. طی حمله قلبی، عروقی که وظیفه رساندن اکسیژن به قلب را دارند، مسدود شده و عضله قلب شروع به مردن می‌کند. علائم بروز حملات قلبی در هر فردی متفاوت است و گاهی این عارضه بدون هیچ نشانه یا علامتی رخ می‌دهد. درست است که کنترل گروهی از عوامل خطر از عهده شما خارج است، اما اقداماتی هستند که با انجام آن‌ها می‌توانید گام مؤثری برای حفظ سلامت قلب خود بردارید. داشتن یک رژیم غذایی سالم، ترک سیگار، ورزش، مدیریت استرس و کنترل وزن از مهم‌ترین کارهایی هستند که به شما در جلوگیری از حمله قلبی کمک می‌کنند.

سه شنبه 18 خرداد 1400  9:52 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها