0

منظور از گاو بنفش در بازاریابی چیست؟

 
meysam2126
meysam2126
کاربر جدید
تاریخ عضویت : مهر 1399 
تعداد پست ها : 6
محل سکونت : تهران

منظور از گاو بنفش در بازاریابی چیست؟

طعم مرغ تکراری گردیده و کسی دیگر به جک‌های تکراری نمی‌خندد!!

در دنیای امروز با وجود ساخت گونه های گوناگون تولیدات و بمباران تبلیغاتی که انجام می شود به رنج می‌اقتدار لحاظ مشتریان را به سمت محصولی نو جلب کرد؛ از این رو نیاز به تغییر و تحول بینش در بازاریابی شم می شود.

کتاب گاو بنفش نوشته “ست گادین” معنی جدیدی در بازاریابی را معرفی می‌نماید که درین نوشته‌ی‌علمی این بینش به اختصار شرح داده گردد.

این خاطره‌ای میباشد که ست گادین (Seth Godin) تالیف کننده کتاب گاو بنفش در اولِ کتابش ذکر می‌نماید و معرفی مفهومی نوین در بازاریابی را اینچنین پیشگفتار چینی می‌نماید. وی مولف چهار کتاب پرفروش جهانی بوده و مشاور تغییر میباشد، همینطور یک‌سری کمپانی چیره را راه‌اندازی کرده و اداره می‌نماید. بنابر لحاظ این مولف در بازار آنچه که پر رنگ باشد، بها گفتمان دارااست و مشتریان را وادار می‌نماید که در امر آن کلام نمایند؛ همان طور که یک گاو بنفش در گله گاوها دیدنی اعتنا میباشد البته گاوهای قهوه‌ای ابدا به دیده نمی‌آیند!!

این کتاب راجع‌به چرایی و چه گونه پر رنگ بودن میباشد.

سالیان آمیخته‌های بازاریابی به عنوان 4P بوسیله بازاریاب‌ها به عمل برده می‌شدند. به گذر زمان وقتگیر تعداد آنها افزوده گردیده و به 7P رسیدند. این آمیخته‌ها عبارتند از:

جنس(product)

بها (price)

مشوق‌های خرید (promotion)

شبکه‌های توزیع (place)

مقام یابی برای جنس در بازار (position)

ارتباط ها همگانی و تبلیغ (publicity)

بسته بندی متاع (packaging)

بازاریابان با ادغام این عنصرها سعی بر فروش تولید ها خویش داشتند. ولی بازاریابی فعالیت تضمین گردیده‌ای وجود ندارد و در حالتی که کلیه این P ها هم به صدق عمل نمایند گشوده هم احتمال ناکامی وجود داراست و از آن جایی که به حیث میرسد این P ها کافی نیستند این کتاب P جدیدی معرفی می‌نماید:

گاو بنفش (Purple cow)

ست گادین اعتقاد دارد، ما دنیایی را خلق و خوی کرده‌ایم که دیگر نمی‌اقتدار برای عده عموم بازاریابی کرد و بیشتر تولید ها در آن چشم نمیشود. همینطور اکثر تولیدات ایجاد گردیده به انگیزه تکراری بودن کسل کننده می باشند و کسل کننده بودن سبب به باخت می‌گردد. این درسی میباشد که تمامی کمپانی‌ها بایستی حافظه بگیرند.

حتی کمپانی‌هایی که در حال حاضر فروش خیر و خوبی از تولیدات خویش دارا هستند و عمده تمرکزشان بر تبلیغات مال میباشد در معرض خطر می باشند، بایستی حافظه بگیرند که ماندن در حالت کنونی که لبه امنی برای آنان ساخته، خطرناک میباشد به این دلیل که امنیت خطر آفرین بوده و روزی خواهد رسید که محصول ها آنها نیز کسل کننده میشود.

در واقعیت کمپانی‌های برنده می باشند که مال را تغییر تحول دهند خیر شیوه تبلیغات آن را، یعنی کمپانی‌ها بایستی به ابتکار عمل روی بیاورند و عملکرد برای خوب بودن کفایت نمیکند بلکه همت آن ها بایستی در سمت پررنگ بودن باشد.

مثلا کمپانی دوچ بوی (Dutch Boy) سازنده رنگ با ابتکار عمل خاصی که بوجود آورد توانست در فروش به برد خیر رسد. ماجرا از آن جایی آغاز می شود که به طور معمول کلیه ساخت کنندگان رنگ قوطی‌های رنگ را به یک صورت میسازند که حمل، ریختن رنگ از آن ها و گشوده و بسته کردن درب آنان اختلال میباشد.

nbsp; بازاریابان این مجموعه به مکان ساخت طرح‌های تبلیغاتی پرهزینه صرفا بسته بندی آن را تغییر‌و تحول دادند به شکلی که حمل آن شل خیس گردیده و ریختن رنگ از آن نیز معمولی‌خیس باشد. بنابراین توانستند مشتریان را ترغیب به خرید این فرآورده نمایند.

براین اساس برای پیروزی مستلزم آن هستیم که تبلیغات سنتی را کنار گذارده و مجدداً در زمینه ی استفاده اختراع دوباره تامل کنیم. زمانی که ابتکار شکل گیرد و یک ایده نو وارد بازار گردد شیوه عکس العمل اشخاص با این ایده را می‌اقتدار بوسیله نمودار مور تقسیم بندی کرد.

یک مال تازه نخست به وسیله نوجویان آزمایش گردیده چنانچه آیتم تایید آن ها رسید به پذیرش کنندگان اول تسری مییابد. در شرایطی که این جنس مقبول این دسته نیز قرار گرفت وارد دسته‌های بعدی گردیده و در غایت به وسیله اشخاص دیرپذیر موردپسند قرار میگیرد. همان گونه که از نمودار بر می آید کلیه چیز در آستانه به اشخاص نوجو متعلق میباشد. ژاپنی‌ها لغتی به اسم اوتاکو (otaku) دارا‌هستند که روش تاءمل این اشخاص را شرح می دهد. هر کس روش تاءمل اتاکویی داراست به‌دنبال کشف مورد ها جدید و جدید بوده و در بازار از چیزهای دور از شوخی استقبال می‌نماید.

بازاریاب‌ها نمی‌توانند همگی را وادار نمایند که به حرفشان گوش دهند ولی میتوانند بفهمند که چه افرادی به سخن آنان گوش میدهند و این‌ها به عبارتی عده ای میباشند که روش اندیشه اوتاکویی دارا‌هستند یا این که به ذکر بی آلایش‌خیس نوجو می‌باشند.

بدین ترتیب توصیه به بازاریابان این میباشد که برای ارائه محصول ها نو به بازار نخست پیام خویش را به روش‌ای منتشر نمایند که به گوش نوجویان رسد و از آن اساسی‌خیس اینکه بازاری را تعیین نمایند که نوجویان بیشتری در آن حضور داشته باشند.

نوجویان این خصوصیت را دارا‌هستند که خیر فقط فرآورده نو را آزمایش می‌نمایند بلکه در شکل مقبول واقع شدن مال، آن را به دوستان و بقیه افراد پیشنهاد می‌نمایند و درین جاست که پای تیم دوم گشوده می گردد. پذیرش کنندگان اول جعیت بیشتری نسبت به نوجویان دارا هستند و با سفارش نوجویان به کالا شما روی آورده‌اند.

این اشخاص نیز بعد از تایید متاع آن را به سمت مطرح ترین دسته‌ها که اکثریت ابتدایی و انتهایی میباشند سوق داده و در آخر کالا به دست دیرپذیران می رسد که تعداد پاره ای داشته و نسبت به یک جنس بسیار با مسئولیت می مانند و به مشقت جنس جدیدی را آزمون می‌نمایند.

به ذکر بی آلایش‌خیس شما زمانی می توانید در ابداع غالب گردید که یک ایده ویروسی (idea viruses) را به نوجویان ارائه دهید. این ایده و فرآورده نو همچون یک ویروس حقیقی وقتی کلاً بازار منتشر می شود که اصطلاحاً اشخاص آن را عطسه نمایند تا سایر افراد هم مشغول آن شوند و عطسه کنندگان (sneezers) اساسی شما به عبارتی نوجویان و فکر اوتاکویی آن‌هاست.

البته برای ساخت‌و‌ساز گاو بنفش نیاز به تغییر تحول دیدگاه نسبت به بازاریابی میباشد. در دنیای کنونی بازاریابان دیگر بازاریاب نیستند بلکه طراح می باشند. در شرایطی که شما بازاریابی می‌باشید که نمی‌داند چه‌گونه پباده سازی نماید می بایست بگوییم که دیگر بازاریاب نیستید.

پس اولی چیزی که تحت عنوان بازاریاب به آن احتیاج دارید هنر پباده سازی میباشد. می بایست بتوانید به منطقه سرآمدان رشته خویش وارد گردید، یعنی عده ای که آن سرویس برایشان اصلی میباشد و چیزی را ساخت و ساز می‌نمایند که حقیقتاً عاشقش می باشند، به عبارتی عده ای که خودشان را مکان عده عموم می گذارند و آنچه که عموم حقیقتاً میخواهند را ساخت و ساز می‌نمایند.

سفارش به شما بازاریاب‌ها

برای یک استارت سریع سفارش می‌گردد که در کمپانی خویش بگذارید کل اشخاص بفهمند که در درد شما برای فروش تولیدها سهم دار می‌باشند و اختلال صرفا در تبلیغات شما نبوده میباشد، بلکه خلل چیزی گسترده‌خیس از آن میباشد. پیش از اینکه هزینه دیگری در تبلیغات پوچ و یا این که اکران‌های تجاری یا این که کنفرانس‌های فروش خرج فرمائید نخست برای مشورت کردن با مهندسین خویش و مشتریان وقت بگذارید واز این اشخاص بخواهید با یک ورق سپید آغاز نمایند.

 

منبع : فرستادن اینترنتی لیست بیمه

دوشنبه 13 بهمن 1399  3:48 PM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها