0

عادت های غلطی که موجب آسیب رسیدن به سیستم ایمنی بدن شما می شود

 
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

عادت های غلطی که موجب آسیب رسیدن به سیستم ایمنی بدن شما می شود

 

 

 برخی عادت های غلط مانند مصرف الکل،خواب ناکافی و... می تواند به سیستم ایمنی بدنتان آسیب وارد کند و آن را ضعیف کند

 

 عادت هایی که برای سیستم ایمنی ضرر دارد

با تداوم همه گیری بیماری کووید-19، تقویت و پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن بیش از پیش به یک اولویت اصلی تبدیل شده است. برخی عادات روزانه ما می تواند علیه توانایی بدن برای مبارزه با ویروس ها و حتی برخی بیماری ها عمل کند.

ما بر برخی عوامل مانند سن بالا که می توانند اثر منفی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن داشته باشند، هیچ کنترلی نداریم. بر همین اساس، تمرکز بر مواردی که می توان برای تقویت و پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن انجام داد تا برای بدترین سناریوها در آینده آمادگی لازم وجود داشته باشد، اهمیت دارد.

کارشناسان در دانشگاه هاروارد به تازگی راهنمای زندگی سالم 2020/2021 را منتشر کرده اند که در آن به مواردی که می توانند اثری منفی بر سیستم ایمنی بدن داشته باشند نیز اشاره شده است. در ادامه با هفت عامل کلیدی در این زمینه بیشتر آشنا می شویم.  
 

1-مصرف زیاد حد غذاهای فرآوری شده

یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده و فاقد میوه ها و سبزیجات می تواند سیستم ایمنی بدن انسان را ضعیف کند. غذاهای فرآوری شده اغلب سرشار از چربی اشباع، نمک یا قندهای افزوده هستند. مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده در بلند مدت می تواند به التهاب مزمن در بدن منجر شود که می تواند افت عملکرد سیستم ایمنی بدن را به همراه داشته باشد.
 

2-خواب ناکافی

کمبود خواب یا به طور کلی استراحت می تواند توانایی بدن برای مبارزه با عفونت را کاهش دهد. هنگامی که خواب هستیم، یک سیتوکین، مولکولی که برای عملکرد سیستم ایمنی اهیمت دارد، ترشح می شود که به مبارزه با عفونت کمک می کند. از این رو، کمبود خواب و استراحت می تواند کاهش تعداد سیتوکین ها و دیگر سلول های ایمنی مهم را موجب شود.
 

3-مصرف کردن نوشیدنی های الکلی

مصرف نوشیدنی های الکلی می تواند اثری منفی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن داشته باشد. به طور خاص، الکل می تواند فعالیت عادی سلول های ایمنی را مختل یا سرکوب کند.

پرهیز از الکل یا حداقل محدود کردن مصرف آن برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن توصیه شده است.
 

4-استعمال دخانیات

به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، سیگار کشیدن نه تنها می تواند به سیستم ایمنی بدن آسیب رسانده و توانایی آن برای مبارزه با بیماری را کاهش دهد، بلکه این عادت مضر می تواند تعادل سیستم ایمنی بدن را بر هم زده و خطر ابتلا به بیماری های خودایمنی را افزایش دهد.
 

5-کنترل نکردن استرس

استرس مزمن می تواند به صورت پنهانی به سیستم ایمنی بدن شما آسیب وارد کند. استرس که موجب ترشح هورمون کورتیزول می شود می تواند التهاب لازم برای فعال شدن سلول های ایمنی و فعالیت گلبول های سفید خون را سرکوب کند. گلبول های سفید خون که به نام لنفوسیت ها شناخته می شوند به مبارزه با عفونت کمک می کنند.
 

6-اضافه وزن

چاقی و اضافه وزن با التهاب مزمن در بدن مرتبط است. آدیپوسیتوکین ها توسط آدیپوز یا بافت چربی ترشح می شوند که می تواند فرآیندهای التهابی را تقویت کند.

در شرایطی که پژوهش ها در این زمینه ادامه دارند، اما چاقی به عنوان یک عامل خطر مستقل برای ویروس آنفلوآنزا نیز شناسایی شده است. این احتمالا به دلیل اختلال در عملکرد سلول های T، نوعی از گلبول های سفید خون است.

کاهش وزن اضافه بدن می تواند به طور بالقوه بر طول عمر شما بیفزاید.
 

5-داشتن بیماری های مزمن

این یک عادت نیست. برای برخی افراد، بیماری های مزمن مانند اختلالات خودایمنی بدون در نظر گرفتن این که چقدر سالم غذا می خورند یا چند روز در هفته ورزش می کنند، اجتناب ناپذیر هستند. در بسیاری از مواقع، افراد با یک بیماری خودایمنی متولد می شوند یا در ادامه زندگی خود بدون هشدار خاصی به آن مبتلا می شوند. برخی از این اختلالات می توانند به طور بالقوه سلول های ایمنی را از کار بیندازند و سیستم ایمنی را از تعادل خارجی کرده یا تضعیف کنند.

دوشنبه 13 بهمن 1399  1:50 PM
تشکرات از این پست
mohammad_43
mohammad_43
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : فروردین 1388 
تعداد پست ها : 41934
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به: عادت های غلطی که موجب آسیب رسیدن به سیستم ایمنی بدن شما می شود

سیستم ایمنی بدن را چگونه تقویت کنیم

سیستم ایمنی بدن را چگونه تقویت کنیم

تهران- ایرنا- سیستم ایمنی سپری مقاوم در برابر انواع عفونت و عوامل بیماری‌زاست. با توجه به شیوع ویروس کرونا و بر اساس مطالعات مختلف، تقویت این سیستم می تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا هم موثر باشد.

زمانی که یک عامل بیماری‌زا وارد بدن می‌شود، سیستم ایمنی تمام توان خود را برای دفع آن به کار می‌گیرد. برخی عوامل مانند سن، ژنتیک، عوامل محیطی و سابقه بیماری در عملکرد سیستم ایمنی موثر هستند؛ ولی راهکارهای متفاوتی برای تقویت سیستم ایمنی ارائه شده است که در ادامه به این موارد اشاره می‌شود.
 
- خواب کافی
خواب کافی و باکیفیت شبانه یکی از مهمترین روش‌های تقویت سیستم ایمنی است. محققان هشت ساعت خواب بین ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح را توصیه می‌کنند. مصرف غذای سبک سه ساعت قبل از خواب، دمای مناسب و عدم استفاده از تجهیزات الکترونیکی در اتاق خواب نقش مهمی در خواب با کیفیت دارد. بر اساس آمار ۱۵ تا ۲۰ درصد از بزرگسالان آمریکایی دچار اختلال خواب هستند.  

- استرس را کاهش دهید
استرس به دلیل تغییرات هورمونی مهمترین عامل در تضعیف سیستم ایمنی است. معاشرت با افراد شاد، طبیعت‌گردی، عدم پیگیری اخبار منفی، مدیتیشن و ورزش مهمترین روش‌های کاهنده استرس هستند.

- ورزش منظم
ورزش منظم در تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی دارد. مطالعات نشان می‌دهد برای تقویت سیستم ایمنی به ورزش حرفه‌ای و شدید نیاز نیست؛ بلکه یک پیاده‌روی سبک روزانه نیز به میزان قابل توجهی سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

- عدم مصرف سیگار و الکل


بر اساس مطالعات رژیم غذایی نیز نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

برخی مواد غذایی تقویت‌کننده سیستم ایمنی:

- سیر
سیر به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، سبب تحریک گلبول‌های سفید خون شده و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. این ماده ارزشمند غذایی به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی، یکی از مهمترین مواد غذایی تقویت‌کننده سیستم ایمنی محسوب می‌شود.

- گریپ فروت
این ماده غذایی سرشار از ویتامین C است و نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد.

- قارچ
قارچ مملو از سلنیوم و آنتی اکسیدان است که در تقویت سیستم ایمنی موثر هستند. همچنین ویتامین B و نیاسین موجود در این ماده غذایی سبب بهبود عملکرد سیستم ایمنی می‌شود. خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی این ماده غذایی در مطالعات بی‌شماری به اثبات رسیده است.

- انواع سبزیجات
کارتنوئیدها یک آنتی اکسیدان بسیار قوی موجود در انواع سبزیجات هستند که سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شوند.

- گل کلم
خانواده کلم از جمله، کلم بروکلی، گل و برگ کلم، با افزایش باکتری های مفید در تقویت سیستم ایمنی موثرند؛ همچنین گلوتاتیون موجود در کلم، خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارد.

- انواع آجیل  
آجیل حاوی مقادیر بالای پروتئین، ویتامین E و  اسیدهای چرب امگا ۳ است که از بدن در برابر انواع عفونت‌ها محافظت می‌کند.
 
- ماست
ماست مملو از باکتری‌های مفیدی است که از طریق روده جذب می‌شوند و قاتل انواع بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی هستند.

- شیر کم چرب
شیر حاوی باکتری‌های مفید، چربی مفید، ویتامین A‌، روی و آنزیم‌های مختلف است که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

- نارگیل و روغن نارگیل
روغن نارگیل سرشار از اسیدلوریک است که در بدن به مونولورین تبدیل می‌شود. مونولورین سبب تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

- انواع توت
تمام محصولات خانواده توت سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده که در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند.
چای سبز، گوجه فرنگی، کدو حلوایی، بلغور گندم و جو، ماهی، هویج، اسفناج، پیاز، غلات و تخم مرغ نیز سبب تقویت سیستم ایمنی می شوند.

- ویتامین D
کمبود ویتامین D یک عامل موثر در ضعف سیستم ایمنی است. نورخوشید، ماهی، زرده تخم مرغ، پنیر، جگر گوساله و قارچ از مهمترین منابع ویتامین D محسوب می‌شوند.

سه شنبه 14 بهمن 1399  11:03 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها