0

سازمان سينمايي زير نظر رهبري هدايت شود

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

سازمان سينمايي زير نظر رهبري هدايت شود

89/10/25 - 15:02
شماره:8910250546
نسخه چاپي ارسال به دوستان
ابوالقاسم طالبي در برنامه «هفت»؛
سازمان سينمايي زير نظر رهبري هدايت شود

خبرگزاري فارس: ابوالقاسم طالبي در برنامه هفت گفت: اگر سازمان سينمايي به رهبري متصل شود ولنگاري‌هاي سياسي و شلختگي‌هاي كاري در اين حوزه با هدايت ايشان حل مي‌شود.

به گزارش باشگاه خبري فارس «توانا»، برنامه هفت با حضور «ابوالقاسم طالبي» در بخش ميهمان ويژه، «امير جعفري» براي فيلم «نفوذي» و در بخش بازيگر هفته و «جمال شورجه» تهيه‌كننده، «احمد كاوري» «كارگردان»، «مسعود فراستي» منتقد و «فريدون جيراني» مجري كارشناس برگزار شد.

* هدايت سازمان سينمايي زير نظر رهبري مفيد است

بخش اول اين برنامه با موضوع تشكيل سازمان سينمايي با حضور ابوالقاسم طالبي تشكيل شد، طالبي در خصوص پيشنهاد اين طرح براي اولين بار گفت: پيشنهاد اين سازمان 10 سال قبل از طرف من به سازمان‌هاي مختلف داده شد و سرچشمه اين پيشنهاد در مراودات سينمايي شكل گرفت، زيرا در اين مراودات احساس كردم يك خط فكري واحد براي سينما وجود ندارد به همين دليل اين طرح‌ را نوشته و به سازمان‌هاي مختلف ارايه كردم اما كسي به اين طرح توجه نكرد ولي در حال حاضر وضعيت سينما، همگان را به اين نتيجه رسانده كه ما به اين سازمان سينمايي واحد احتياج داريم.
طالبي در ادامه خاطرنشان ساخت: در دوره اول رياست جمهوري، آقاي احمدي نژاد جلسه‌اي برگزار شد. وي در آن جلسه گفت كه من به انسجام سينمايي كشور فكر مي‌كنم، به همين دليل اين طرح پيش ايشان برده شد و ايشان پس از مطالعه تصويب و دستور اجرايي اين طرح پيشنهادي را دادند.
طالبي در خصوص اتصال داشتن اين سازمان به ارگان خصوصي گفت: نظرمان بر اين بوده كه اين سازمان مستقيما زير نظر رهبري هدايت شود زيرا ايشان مشروعيت دارند و دارايي از اين مشروعيت ما را به چشمه زلالي متصل خواهد كرد و خط فكري بي‌انتهايي به ما خواهد داد.
طالبي در ادامه افزود: متاسفانه اين سازمان در دوره اول رياست جمهوري آقاي احمدي نژاد برگزار نشد ولي در حال حاضر تشكيل شده و كارها در حال انجام است.
وي در خصوص زير نظر بودن اين سازمان از طرف مقام معظم رهبري گفت: يك سري از خطوط سينمايي وجود دارد كه اگر اين سازمان به رهبري متصل شود، حذف مي‌شود و اين خطوط همان ولنگاري‌هاي سياسي و شلختگي‌هاي كاري است كه با وجود رهبري و هدايت و خط فكري ايشان حل خواهد شد.
طالبي درباره لزوم وجود اين سازمان گفت: در سينماي ما شخصيت‌هاي قدرتمندي وجود دارند كه هر كدام از اين افراد خود را محور كارهاي سينمايي مي‌دانند به همين دليل وجود يك سازمان سينمايي قدرتمند بسيار بهتر از وجود افراد‌هاي قدرتمند در حوزه سينمايي است. معاونت سينمايي قدرت محدودي دارد و اين قدرت در حد معاون وزير است و اين معاونت بسياري از مسايل و مشكلات را با ارتباط‌هاي خودش در سينما حل و فصل مي‌كند ولي اگر اين سازمان‌ بزرگ با اين همه مشكلات ريز و درشت به يك قدرت بزرگتر متصل شود كه همان رهبري است بسياري از مشكلات حل خواهد شد.
طالبي در ادامه اظهار كرد: سينماي ما با سينماي 30 سال پيش تفاوت كرده است و همين مسئله است كه رهبري جامعه مي‌گويند «امروزه كليد پيشرفت كشور در دستان سينمامداران است» و اين در حالي است كه اين گفته را 30 سال پيش نمي‌گفتند و اين مسئله نشان از اين است كه سينماي ما و سينما مداران ما متفاوت شده‌اند و به همين دليل است كه مي‌گويم اگر اين سازمان زيرنظر رهبري هدايت شود از بسياري جهات علي‌الخصوص از نظر فرهنگي و هنري بهتر است.
طالبي درباره لزوم زيرنظر بودن اين سازمان از طرف رهبري خاطرنشان كرد: خيلي از سازمان‌هاي سينمايي كشور مي‌خواهند به هدف‌هاي خود برسند ولي اين سازمان‌ها تا معاونت سينمايي مي‌‌توانند عمل كنند و اين در حالي است كه اگر اين شخصيت بالاتر و قدرتمند‌تر شود بسياري از كارها بهتر انجام خواهد شد كه اين شخصيت همان مقام معظم رهبري خواهد بود.
طالبي در خصوص لزوم علت تشكيل اين سازمان در كشور گفت: ما در كشور بالغ بر 38 جشنواره سينمايي داريم ولي متاسفانه حتي براي بزرگترين جشنواره كه همان «فجر» است نيز مكاني نداريم و هر ساله مجبور مي‌شويم به سراغ شهرداري رفته و از او جا و مكان براي برگزاري اين جشنواره را درخواست كنيم ولي اين مشكلات با تشكيل و ايجاد يك سازمان سينمايي قدرتمند حل خواهد شد.
طالبي در انتها گفت: سازمان‌هاي كوچك و بزرگ سينمايي ما در حال حاضر گنجايش اين تعداد آدم فرهيخته، بزرگ و صاحب‌منصب را ندارد زيرا هر كدام از اين شخصيت‌ها انسانهاي بزرگي هستند كه در جاي كوچكي نمي‌توانند در كنار هم باشند ولي اگر اين سازمان بزرگتر شود مطمئنا آنها نيز مي‌توانند در كنار هم به دور از دشمني و تفرقه به فعاليت بپردازند.
به گزارش فارس، در اين بخش از برنامه هفت مصاحبه فريدون جيراني و جواد شمقدري پخش شد، در اين مصاحبه جواد شمقدري در خصوص تشكيل يك صنف و يا يك سازمان بزرگ گفت: اگر تمام صنف‌ها زير يك سقف واحد جمع شوند همه مسايل بهتر حل خواهد شد، هيچ كس ترديدي در بهتر بودن جمع شدن اين صنف‌ها ندارد ولي خوب مخالفت‌هايي براي طريقه اين كار وجود دارد.
شمقدري در خصوص ورود بعضي از انديشه‌ها به صنوف گفت: اشكال بزرگ‌تر از جايي است كه بعضي از دوستان نوع انديشه خود را وارد ديدگاه صنفي كرده‌اند و شيوه فدراتيو اجازه مي‌دهد سينما به سياست آلوده شود، رهبري در جايي فرمودند«داريد سينما را با سياست آلوده مي‌كنيد» و اين مشكل از ورود رويكرد سياسي، بينشي بعضي از افراد به صنوف است و خوب مشخص است كه اين موضوع، خود باعث بروز مشكلات بسياري خواهد شد.
شمقدري در پايان افزود: ما با تمام افراد در اين خصوص تعامل كرده و آنها را به اين تعامل و اظهار‌نظر دعوت خواهيم كرد ولي اگر ما دعوت كرده ولي آنها شركت نكردند بعدها اجازه اظهار‌نظر در اين موارد را نخواهند داشت، زيرا اين وقت را از دست داده‌اند.

*جعفري: بازي در كار طنز بسيار سخت است

به گزارش فارس، امير جعفري ميهمان بازيگر هفته اين بخش از برنامه هفت بود كه در خصوص بازي در كارهاي جدي و طنز گفت: در حال حاضر هم طنز بازي مي‌كنم و هم كار غيرطنز ولي اگر باز هم طنز خوب به من پيشنهاد شود آن را قبول كرده و در آن بازي خواهم كرد.
جعفري در ادامه افزود: كار طنز بسيار سخت‌تر از كار غيرطنز و جدي است زيرا خنداندن مردم ايران بسيار سخت است، مردم ايران به جهت طناز بودن خودشان سخت مي‌شود آنها را به خنده وا داشت به همين دليل كار طنز بسيار سخت است.
وي در خصوص ويژگي‌ بازيگران طنز گفت: قطعا بازيگران عبوس كه كار طنز را نمي‌شناسند نمي‌توانند بازي خوبي در اينگونه آثار ارايه دهند همين‌طور كارگرداناني كه كار طنز را نشناسند، نمي‌توانند كارگردان آثار خوب طنز باشند زيرا طنز را درك نكرده‌اند.
جعفري در خصوص تاثير‌گذاري قصه‌هاي خوب و بد در بازي بازيگران گفت: بازي خوب در اين فيلم نشان از قصه خوب است و اين به معناي اين است كه اگر قصه خوب باشد لزومي ندارد تا بازيگر از خودش براي كار خرج كند و قصه خوب بازيگر را هدايت مي‌كند و فقط لازم است تا بازيگر از خلاقيت خود به كار ببرد تا كار خوب از آب در بيايد.
جعفري در خصوص تاثير‌گذاري كار تئاتر به بازيگران سينمايي گفت: بهترين بازيگران ما از تئاتر آمده‌اند مثل علي نصيريان و عزت‌الله انتظامي همين‌طور كارگردانان خوب نيز حتما تئاتر كار كرده‌اند از اين ميان حسن فتحي و احمد كاوري نياز تئاتري بوده‌اند.
جعفري در ادامه گفت: بازيگران تئاتر احترام زيادي به قصه و كار در طول پروژه مي‌گذارند در حالي كه خيلي از بازيگران ديگر احترامي براي كار نگذاشته و حتي زحمت خواندن كل فيلمنامه را نيز نمي‌كشند و به اعتقاد من اين اشتباه است.
به گزارش فارس، بخش نقد و بررسي فيلم «نفوذي» با حضور «احمد كاوري» كارگردان، «جمال شورجه» تهيه‌كننده و «مسعود فراستي» منتقد برگزار شد در اين قسمت از برنامه جمال شورجه در خصوص كارگرداني نكردن اين كار توسط خودش گفت: زماني كه اين پروه مطرح شد قرار شد تا من اين فيلم را كارگرداني كنم ولي بعد از به تعويق افتادن كار، من به سراغ كارگرداني پروژه ديگري رفتم ولي بعد از مدتي كه نفوذي دوباره به جريان افتاد به دليل اينكه من سر كار ديگري بودم پيشنهاد دادم تا نفوذي را به دست جوان‌تر‌ها بدهيم و چون كاوري و فيوضي سابقه كار با يكديگر را داشتند قرار بر اين شد تا اين دو با هم كار را كارگرداني كرده و من تهيه‌كننده اين اثر باشم.
شورجه درباره داستان اين فيلم گفت: اين فيلم داستان شهامت‌هاي يك آزاده است كه در يك كتاب جمع‌آوري و نوشته شده است و ما با صاحب اين كتاب صحبت كرديم تا بتوانيم اداي ديني به اين شخص كرده باشيم.
شورجه در ادامه افزود: آزاده اين كتاب كه در حال حاضر نيز به حمدالله در قيد حيات هستند در زمان اسارت خود به شدت مورد شكنجه و آزار و اذيت واقع شده بود و به قدري او را شكنجه كرده بودند كه وي هم تصميم گرفته بود بعثي‌ها را عذاب دهد زيرا اعتقاد داشت آخر اسارت شهادت است پس چه بهتر كه قبل از شهادت بتواند بعثي‌ها را عذاب دهد.
وي در ادامه افزود: بعثي‌ها به شدت از دست او عاجز شده بودند و اين عجز به جايي كشيده شد كه آنها براي آرام كردن وي دست به دامان مرحوم ابوترابي مي‌شوند تا او از وي بخواهد كه آرام بگيرد.
شورجه در خصوص نوع داستان فيلم گفت: در اين داستان لايه‌هاي متفاوتي از داستان مطرح مي‌شود و شخصيت‌هاي متفاوتي در داستان حضور دارند از جمله حضور خانواده و به خصوص همسر اين آزاده را مي‌توان در تاثير‌گذاري داستان مهم و تاثير‌گذار دانست.
وي در ادامه اظهار كرد: به اعتقاد من پيوستگي اصلي فيلم را منافقين و اعمال آنها به داستان مي‌دهد و بحث اصلي داستان، منافقين هستند و خط اصلي قصه، داستان فردي را روايت مي‌كند كه مي‌خواهد انتقام مردم كردستان را از منافقين بگيرد.
شورجه در ادامه خاطرنشان كرد: به اعتقاد من داستان منافقين جاي كار بيشتري در طول داستان نداشت زيرا قصه لايه‌هاي متفاوتي داشته است و يكي از اين لايه‌ها مربوط به منافقين مي‌شده است و نبايد بيشتر از اين به داستان اصلي منافقين در كردستان تكيه مي‌شد.
در ادامه كاوري در خصوص تم اصلي داستان گفت: تم اصلي داستان براي «داوود اميريان» است ولي ساختار معمايي قصه «نفوذي» را نداشت و اين داستان 3 بار بازبيني شد و من حس خوبي نسبت به فيلمنامه اوليه نداشتم به همين دليل فيلمنامه بازبيني شد تا حواشي اوليه داستان كمتر شود و به اعتقاد من با حذف اين حواشي كار قابل دفاعي از آب در آمد.
كاوري در ادامه افزود: ديالوگ‌ها از اول بازنويسي شد تا ريتم معمايي به داستان بدهد و بعد از 3 بار بازنويسي داستان، نفوذي به شكل حاضر آماده كار شد.
كاوري در خصوص كشته شدن شخصيت جهانپور در داستان گفت: جهانپور در ماجراي واقعي كشته نمي‌شود ولي در داستان ما كشته مي‌شود ولي از ما مي‌پرسند وقتي اين فرد جهانپور را مي‌كشد چرا بعثي‌ها او را نمي‌كشند؟، بايد در جواب گفته شود كه وقتي اسامي اسرا به صليب سرخ ارسال شود آنها ديگر نمي‌توانند اسرا را بكشند به همين دليل اين فرد را در داستان زنده گذاشتيم.
كاوري در خصوص كليشه نشان دادن بعثي‌ها در داستان گفت: به اعتقاد من بعثي‌ها يك سري كار واحد انجام دادند كه نشان دادن اينها كليشه نيست در ضمن ما قصدمان اين نبود كه به بعثي‌ها زياد بپردازيم زيرا داستان اصلي ما منافقين بوده‌اند.
در ادامه فراستي در خصوص نقد كار گفت: اين فيلم در ژانر تريلر قرار مي‌گيرد، و من اين كتاب را خوانده‌ام و اين فيلم به دليل وجود شخصيت اصلي كه واقعيت دارد و اين كتاب جاي كار زيادي داشته است و پيچ و خم‌ كار را به ما مي‌دهد زيرا با وجود شخصيت واقعي كارگردان از تخيلات خود كمك نمي‌گيرد.
فراستي در ادامه گفت: در كتاب اين شخصيت «لمپن» نيست ولي در فيلم شخصيت او «لمپن» نشان داده شده است و به اعتقاد من شخصيت داستان با شخصيت فيلم بسيار متفاوت است.
فراستي در خصوص تصوير چهره «بدمن»‌ها در فيلم گفت: اگر مي‌خواهيم در جبهه‌ها خودمان را قوي و پيروز جلوه دهيم اول بايد دشمن را قوي جلوه داده و بعد او را شكست دهيم و به اعتقاد من بدمن‌هاي اين فيلم «شخصيت» نشده‌اند و در حد «تيپيك» مانده‌اند.
وي در ادامه گفت: اين كاش مي‌توانستيم شخصيت بعثي‌ها و منافقين را بهتر جلوه دهيم تا شخصيت واقعي آنها نمود پيدا كند.
فراستي در خصوص داستان گفت: فيلمنامه مسئله اصلي اين كار است و اين فيلمنامه باعث شده است كه به راحتي از لايه‌هاي اين داستان رد شويم.اگر فيلمي در 7 نقد مي‌شود به اين دليل است كه ما اين فيلم را قابل نقد و قابل دفاع كردن مي‌دانيم و نه به اين دليل كه بخواهيم او را بكوبيم پس نقد ما روي فيلم‌هاي قابل توجه است.

 
 
شنبه 25 دی 1389  10:23 PM
تشکرات از این پست
salarezeynab
دسترسی سریع به انجمن ها