0

نوشتن قرارداد املاک

 
saman724
saman724
کاربر جدید
تاریخ عضویت : آذر 1397 
تعداد پست ها : 12

نوشتن قرارداد املاک

 

نوشتن قرارداد املاک یکی از مهارتهای تخصصی شغل مشاور املاک می باشد.  نوشتن قرارداد املاک نیاز به آگاهی کامل از قوانین و داشتن تجربه و مهارت کافی دارد. چنانچه قرارداد نوشته در مشاور املاک دارای عیب و نقصی باشد در صورت بروز مشکل برای طرفین معامله، انگشت اتهام در درجه اول به سوی مشاور املاک بر می گردد. نوشتن قرارداد نقطه پایان هر معامله بوده و با امضا و قبول طرفین معامله پایان می یابد. از اینرو در نوشتن قرارداد املاک نهایت توجه و دقت باید بعمل آید. تمامی موارد از جمله مشخصات طرفین قرارداد، مشخصات مورد معامله، ثمن معامله و نحوه پرداخت، شرایط حقوقی حاکم بر قرارداد و خلاصه کلیه موارد از این قبیل و بندها و تبصره های حقوقی باید به دقت در قرارداد ذکر گردیده و اگر موردی جای ابهام از نظر طرفین معامله دارد اقدام به تشریح و توصیف آن نمود. این را فراموش نکنید که در صورت بروز مشکل برای طرفین، مشاور املاک در خصوص تمامی بندهای مندرج در قرارداد باید توضیح ارائه دهد. نوشتن قرارداد املاک دارای اصول و قوانین ویژه خود بوده که با توجه به نوع قرارداد متفاوت است. بدین معنی که قرارداد اجاره و قرارداد خرید هر کدام دارای قوانین خاص خود است که لازم الاجرا بوده و در صورت رعایت این قوانین قرارداد مشمول قانون می گردد.

 

نوشتن قرارداد املاک

 

نوشتن قرارداد املاک: قرارداد اجاره

قرارداد اجاره مشمول قوانین مالک و مستاجر تصویب شده در سال ۱۳۷۶ است. جهت بهره مندی قرارداد اجاره از قوانین مالک و مستاجر رعایت برخی موارد در نوشتن قرارداد املاک الزامی است. اول اینکه طرفین قرارداد با ذکر مشخصات قید گردد. دوم مشخصات محل مورد اجاره و امکانات آن بطور کامل ذکر شود. سوم ذکر مدت زمان اجاره بطور دقیق و با ذکر تاریخ. چهارم شرایط پرداخت اجاره و نحوه آن با جزئیات. پنجم تنظیم قرارداد در دو نسخه با ارزش یکسان و تائید و امضا شده توسط دو نفر شاهد ششم سایر موارد و شرایط در مورد ملک مورد اجاره. نکته قابل ذکر این است که در صورت عدم رعایت مفاد قرارداد طبق قوانین مالک و مستاجر سال ۱۳۷۶ قرارداد اجاره مشمول قوانین نمی گردد.

 

نوشتن قرارداد املاک

 

نوشتن قرارداد املاک: قرارداد فروش

معمولا هنگام نوشتن قرارداد املاک فروش، طرفین قبل از حضور در دفترخانه اسناد رسمی اقدام به نوشتن قرارداد املاک به نام مبایعه نامه یا قولنامه نموده و سپس با هماهنگی و طبق مفاد و شرایط اعلام شده در قولنامه اقدام به ثبت سند رسمی می نمایند. در نوشتن قرارداد املاک فروش مواردی ذیل باید رعایت گردد. عنوان قرارداد یا تیتر قرارداد، مشخصات طرفین قرارداد، موضوع قرارداد، مدت زمان قرارداد، ثمن معامله و نحوه و شرایط پرداخت، تعهدات طرفین قرارداد، شرایط حقوقی حاکم بر قرارداد، شرایط فسخ معامله، مرجع حل اختلاف طرفین قرارداد و تعداد نسخ قرارداد و نحوه توزیع آن. اصول مذکور جزو موارد اساسی هر قرارداد بوده که در نوشتن قرارداد املاک باید مورد توجه قرار گیرد. گاهی اوقات خریدار پول لازم جهت خرید ملک را در حال حاضر نداشته و از طرفی نگران از دست رفتن ملک مورد پسند خود می باشد لذا در این گونه مواقع طرفین از طریق مشاور املاک اقدام به نوشتن قرارداد املاک فروش به نام مبایعه نامه می نمایند.

در مبایعه نامه طرفین معامله به خرید و فروش مورد معامله اذعان داشته و تعهدی بابت انجام معامله فروش قطعی به یکدیگر می دهند. معمولا بدین صورت است که خریدار مبلغی به عنوان بیعانه به فروشنده پرداخت نموده و فروشنده تعهد می نماید که ملک مورد نظر را به شخص دیگری واگذار ننماید. سپس طرفین معامله نسبت به تعیین تاریخ حضور در دفترخانه اسناد رسمی جهت انتقال قطعی اسناد و تسویه حساب اقدام می نمایند. همچنین در متن مبایعه نامه در خصوص شرایط و نحوه پرداخت، مبلغ پرداخت شده از سوی خریدار به فروشنده به عنوان بیعانه و اختصاص جریمه دیرکرد به طرفین در صورت عدم حضور و یا تاخیر در حضور در دفترخانه تعیین می شود. از دیگر موارد الزامی در مبایعه نامه شرایط فسخ و سایر موارد حقوقی مرتبط بوده که تابع قوانین و شرایط حاکم بر مبایعه نامه است.

 

مطالب بیشتر:

وضعیت املاک اصفهان چگونه است؟

قوانین نوشتن قرارداد املاک (بخش سوم)

قوانین بین مالک و مستاجر

املاک اکازیون دارای چه ویژگی های می باشد ؟

خرید خانه با مشاور املاک حرفه ای، هنری که باید بسازید

مشاور حقوقی املاک

اطلاعاتی جامع و کامل در رابطه با املاک الهیه تهران

قوانین مالک و مستاجر (بخش سوم)

سامان ۷۲۴ مشاور املاک ایران

مشاعات چیست و قوانین حاکم بر آن

چهارشنبه 17 مهر 1398  9:30 AM
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها